Hva synes dere om ulovlig nedlasting av musikk fra nettet?

Hva bør man gjøre med folk som laster ned musikk ulovlig fra nettet?

• Ingenting, det er helt greit

Stemmer: 0 0.0%
  • Dømme dem til fengselstraff

• Gi dem kraftige bøter

• Dyppe i tjære og rulle i fjær

• Skyte dem i kneet

• Lobotomere

• Totalt antall stemmer
    0

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Det går ann å høre på lydklipp hos Amazon, I-Tunes, Musikkonline osv. eller hele Cden i butikker før et kjøp folkens. At man må laste ned først for å unngå å kjøpe katta i sekken blir da en dårlig unnskyldning.
Gode poenger av ron-hi.
Du finner ikke all musikk via disse tjenestene. Der er sykt mye kul musikk der ute som du ikke får kjøpt, enda mindre hørt de plassene du nevner. Torrentsider slik som oink var (RIP) er gigantiske nettverk av musikkformidling. Ofte av og for entusiaster som her. Jeg har funnet bra musikk her og måtte lete etter plasser å kjøpe musikken. Ofte av små indie labels rundt om i verden. De gis som regel ut på vinyl også ;D

edit: cAPS lOCK

O

omholt

Gjest
Så du kan ikke få hørt den musikken på noen annen måte enn gjennom ulovlig nedlasting? Virker litt tvilsomt. Jeg hører på mye musikk som ikke finnes på noen av de nettstedene jeg nevnte, men det ligger da vitterlig klipp på hjemmesiden til artistene eller nettbutikker som selger musikken.

L

lark

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvis Ole Bjarne sitter på rommet sitt og kom på et navn med med noe han har lyst å sjekke ut, en CD han aldri ville gått i butikken å kjøpe, og laster denne ned for å høre på den. Kan noen da forklare med hvordan artisten eller andre har tapt penger?
Det er ikke det dette dreier seg om. Problemet er folk som laster ned musikken ISTEDET for å kjøpe CD'en. Og akkurat det er det en stadig større del av dagens oppvoksende generasjon som gjør. En generasjon som er flasket opp med at musikk er gratis kommer ALDRI til å betale for musikk så lenge det finnes et gratis alternativ, uansett distribusjonsmetode.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Så du kan ikke få hørt den musikken på noen annen måte enn gjennom ulovlig nedlasting? Virker litt tvilsomt. Jeg hører på mye musikk som ikke finnes på noen av de nettstedene jeg nevnte, men det ligger da vitterlig klipp på hjemmesiden til artistene eller nettbutikker som selger musikken.
Sjekker du om de aktuelle nettbutikkene har de nødvendige rettigheter?

mvh
KJ

O

omholt

Gjest
KJ skrev:
Sjekker du om de aktuelle nettbutikkene har de nødvendige rettigheter?
Kan nesten si med 100% sikkerhet at jeg er på trygg grunn der. Har jeg gjort en handel i uvitenhet på det området, så er det uansett en helt annen sak enn ulovlig nedlasting.

G

Gjestemedlem

Gjest
lark skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvis Ole Bjarne sitter på rommet sitt og kom på et navn med med noe han har lyst å sjekke ut, en CD han aldri ville gått i butikken å kjøpe, og laster denne ned for å høre på den. Kan noen da forklare med hvordan artisten eller andre har tapt penger?
Det er ikke det dette dreier seg om. Problemet er folk som laster ned musikken ISTEDET for å kjøpe CD'en. Og akkurat det er det en stadig større del av dagens oppvoksende generasjon som gjør. En generasjon som er flasket opp med at musikk er gratis kommer ALDRI til å betale for musikk, uansett distribusjonsmetode.

Neivel. Så da er det helt i orden å laste ned musikk så lenge man ikke har intensjon om å kjøpe den uansett? Det er helt i orden å laste ned musikk for dem som er blakk og ikke kan bruke penger på musikk osv, eller ekstra musikk når man har brukt opp det man kan på musikk? Det er jo dette det handler om. Som linken over viser så bruker fildelere mer penger på musikk enn knugere.

På alle tilfellene jeg nevner over så er det hyling og skriking fra musikkbransjen om at de nå har tapt store summer, og det er dette jeg mener med at vi snakker om fantasipenger og innbilte tap og at det hele bare er en stor svindel og et bedrag som naive politikere og den uopplyste opinion skal svelge.

Når det gjelder de personene som du sikter til "som aldri kommer til å betale for musikk", så vil jo ikke noen tape penger på disse heller siden de ser hele konseptet med kjøpemusikk som et anakronisk konsept uten relevanse for dem. Da må man heller finne andre produkter som de er villig til å betale for hvis man vil ha kloa i lommepengene deres. Tvang, trusler og skikane hører ingen steds hjemme, og det er slik mastodontene i musikkindustrien turer frem. Jeg har mistet all sympati for dem.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
...
Kan nesten si med 100% sikkerhet at jeg er på trygg grunn der. Har jeg gjort en handel i uvitenhet på det området, så er det uansett en helt annen sak enn ulovlig nedlasting.
Ikke føl deg for trygg, selv de store plateselskapene bryter fra tid til annen lover og regler på opphavsrett ift. bl.a. nett distribusjon av sin «egen» musikk, og iht. plateselskapene (RIAA og IFPI) så er du ansvarlig for om nettstedet du laster ned fra har det aktuelle rettigheter til nedlastingen. Dette er uavhengig av om det er en kort snutt til promotering eller om det er ei hel låt eller album eller enda mer. Det behøver foresten ikke være en konkret nedlasting, det kan f.eks. være en musikksnutt (e.l.) som automatisk spilles av når du besøker et nettsted.

mvh
KJ

D

dtddiver

Gjest
Å blir bøtelagt for å laste ned musikk er svært lite plausibelt i Norge.

Å få et sivilt erstatningskrav mot seg er også helt fjernt, da et slikt krav aldri vil få gjennomslag ved norske domstoler. Som kjent er de to grunnleggende kravene i norsk erstatningsrett at 1) det må foreligge påviselig økonomisk tap, og 2) det må foreligge adekvat, påviselig årsakssammenheng mellom den skadevoldende handling og det økonomiske tapet. Så bare slapp av folkens :)

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Har ikke lest alle innleggene her, men har lyst til å si noe jeg og.

Kopibeskyttede plater er noe dritt. Jeg fikk ødelagt en dyr dvd-spiller av beskyttelsen på Kraftwerk "Tour de France".
Hadde jeg piratkopiert plata, hadde jeg vært trygg. Jeg har ikke kjøpt en eneste kopibeskyttet CD siden det.

Kampen for å opprettholde monopolet til plateselskapene er tapt. Teknologien er for rask og enkel utveksling av data er i praksis umulig å stoppe. Brukervennlighet vil ALLTID vinne. Rot-kit og kopibeskyttelser driver folk bort fra lovlig CD. DRM likeså for nedlastet musikk.

Prisen på musikk er latterlig høy. Musikk er ikke melk som må fraktes rundt i spann. Musikk er i dag data som enkelt kan overføres. Utgiftene er latterlig små. Selv det å formidle den på et håndfast medium er svært rimelig.

Hvorfor salget av CD har rast ned har ikke først og fremst med pirater å gjøre. Det har med hva vi kjøper å gjøre. Det er ikke tilfeldig at CD-salget stuper i takt med at vi kjøper mer spill og film. Det er ikke så mange som bare hører på musikk lengre. I tillegg er det ufattelig mye søppel som utgis. Når det i tillegg også har lydkvalitet som står i stil, er det ikke mange grunner til å handle.
Platebransjen har gjort det de kan for å gjøre det vanskelig å kjøpe musikk på nett.

Den krigen bransjen har ført mot sine egne kunder har bare gitt piratene moralsk tyngde og påskyndet utviklingen.

Artister tjener mindre på salg av musikk i dag. Slik er det og utviklingen blir enda mindre penger fra musikksalg til konsumenter. Å tro noe annet er som å tro på julenissen. Hovedinntekten til artister vil bli konserter og radiospilling. Noen tjener også gode penger på reklame og film/tv.

Det er vel ikke en sååååå dårlig utvikling. Det blir vanskeligere for alle de talentløse dukketrynene som bransjen har regnet over oss å slå igjennom. Det er de gode liveartistene som vil bygge trofaste konsertpublikum og vare mer enn femten minutter.

Å skulle straffe de som laster ned musikk når vi nesten ikke straffer voldekter eller drapsforsøk i dette landet synes jeg er latterlig.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det hender jeg laster ned, men da bare om jeg har albummet på vinyl og skal ha det med over til en kompis.

Kardemommebyloven har fått herje litt for meget spør du meg.

SveinS

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Å laste ned musikk ulovlig fra nettet er enkelt og greit TYVERI!
Er veldig lei av å lese pirater som forsvarer sine tyveri, med at platebransjen er blodsugere etc.
Det er da opp til hver enkelt musiker om hvordan han/hun/dem vil distribuere sin musikk. Vil de at et plateselskap skal distribuere musikken deres er det deres valg, ikke ditt! Å laste ned musikk ulovlig fra nett er å stjele lønna til en hardt arbeidende musiker. Hverken mer eller mindre.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
High_def skrev:
Å skulle straffe de som laster ned musikk når vi nesten ikke straffer voldekter eller drapsforsøk i dette landet synes jeg er latterlig.
Bra!

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
"The Residents have not granted any rights to copy and exchange their music, although they realize that people will still do it. It is important that no one believe that The Residents are giving their permission.

The excuse that music artists and record companies are all rich pigs doesn't hold up with 90% of the music artists and record companies. It is like saying everyone who goes to college is rich. Most people struggle to afford college. The truth is that anyone who has the technical facilities for downloading music is a rich pig even if they do it at the library.

The excuse that music should be free is a good one because it is true. Music, like food, should be free. But you still have to pay for convenience. You can't walk out of the supermarket with a box of cereal. You have to pay because you didn't grow the grain and process the food and add sugar you made yourself and all the other things that went into putting a box of cereal in a store. Same with music. Make your own and it is free. Get someone else to make it, buy equipment, hire studios and such … and you have to pay for that convenience. Believe me, it is cheaper to buy songs than it is to make songs."

Hardy Fox (The Cryptic Corporation), January 2004.

Hardy Fox er offisiell talsmann for The Residents. Jeg har ingen problemer med å være enig i denne uttalelsen. Har vel likevel ingen tro på å straffe fildelere, men slik det fungerer nå er ikke bra. Det er musikerne som er taperne, og til slutt også vi som er publikum. Når det ikke lenger er det minste lønnsomt å lage musikk er det stor fare for at talentfulle musikere finner seg noe annet å gjøre.

L

lark

Gjest
Musikk er snart bare et mobiltelefon-fenomen. Bruk og kast vare. Så slaget er tapt. Det er bare å gi jamnt faen. Dessverre :mad: :mad:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mobiltelefonen min ringer en liten marsj fra en Beethovenkvartett.
Jeg kjøpte TrondheimSolistenes Divertimenti-plate som nedlasting i 24/96 FLAC.

Kidsa som laster ned og bytter seg imellom er fremtidens musikkjøpere. Kanskje noen av dem også kommer til å handle et musikkanlegg etterhvert?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
CD formatet er gammelt og avlegs. Tungvint i bruk og tar plass. Dette burde bety at det er døende.
Nedlasting eller et mer hendig lagringsformat er fremtiden.
Jeg er enig i at ulovlig nedlasting er, ja ulovlig ::) Kall det gjerne å stjele.
Jeg er enig i at altfor stor del av inntektene havner i feil hender.
At et album burde koste 15kr, er jeg riktignok ikke helt enig i. Det ville jo bety at alle "mindre" artister som ikke selger millioner går dukken.
At kopisperre o.l. er noe herk er jeg også enig i.

Men dessverre tror jeg lark har rett, og at Valentino er for optimisisk.
Hvorfor skulle dagens småttiser begynne å betale for noe når de blir voksne, når det alltid har vært gratis?
Da måtte det være fordi musikken, kvaliteten eller formatet på det de kjøpte hadde et (stort) fortrinn fremfor å laste det ned gratis/ulovlig. Og jeg kan ikke helt skjønne hvordan de skulle få til det........

Eller, akkurat hva de har prøvd, lage dette på en slik måte at de "virkelig skurkene" ikke får kopiert materialet og lagt det ut på nett.

Og det er spørsmålet mitt; det moralske og iofs juridiske ansvaret, er det hos den som laster ned, eller hos dem som har gjort det tilgjengelig? Det er vel sistnevnte som stjal i første omgang her eller?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Har ikke lest alle innleggene her men har fått med meg hovedtrekkene..
Må innrømme at jeg blesjokkert når jeg så at 58% :eek: synes det er helt greit å laste ned musikk ulovlig fra nettet.
Er det ingen som liker god musikk her? Og ikke minst god lyd?
Det koster penger å lage musikk, feks en time i rainbow studio koster over 1500,-
Vet for jeg har vært der selv...
Når man tenker da innspillingstid,miksing og mastring går det endel timer....

Dette har de fleste artister ikke råd til å betale selv, da må de ha hjelp av et plateselskap.
Og de driver en foretning
Har ikke hørt noen hjemmelagde produkter som er i slik klasse lydmessig selv om det er mye interessant
musikalsk som er gjort slik.

Og det å si at musikk er dyrt nå er bare tull! Har vel aldrig vært så billig.
Her er noen eksempler fra ikke så langt tilbake...

I 1986 var "standardpris" for CD i Norge 156 kroner, eller 128 kroner i de
rimeligere forretningene. LP-er gitt ut av norske plateselskaper kostet 84,50
(veiledende pris).

I 1991 kostet en CD 130-140 kroner, LP-er kostet 120-130 kroner
sjekk link om dere ikke tror det.
http://groups.google.com/group/no.kultur.musikk.diverse/msg/6a171468f6764ef1

Synes alle som det er greit å laste musikk ned ulovlig burde skamme seg om ikke annet..

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Å laste ned musikk fra ulovlige steder på nettet er å stjele.
At det er fysisik og moralsk enklere å begå en slik forbrytelse fremfor å f.eks stjele en bukse i en butikk har tydeligvis gjort at det for en urovekkende stor del av befolkningen nå synes helt greit å stjele.
Det finnes jo også en drøss av krative unnskyldninger; Artistene har jo så mye penger alikevel, Lars Ulrich er en dust og hater fansen sin,
Musikk burde vært gratis osv.
Hvorfor går ikke disse folka inn i banken, dagligvareforettningen, Hydro, Staoil eller hvor som helst det tjenes masse penger og bare forsyner seg?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.066
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I tillegg er det en trussel mot bransjen og bidrar til å redusere mulighetene for at noen gidder å lansere nytt materiale. Hvis de synes Lars Ulrich er en dust får de la være å høre på Metallica. At noen gidder å øre på duster skjønner jeg ikke, selv om musikken er aldri så mye stjært og gratis.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er veldig kjekt med sånne små undersøkelser som dette, for da får vi misantroper bekreftet hva slags materiale det brede lag av folket er lagd av.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ligger i ordet, ulovelig nedlastning er ulovelig.

Men derimot lovlig nedlastning har jeg intet i mot.

Men folkens, vi lever i norge, dere kan bytte på å kjøpe en cd, og med mindre dere ikke ryker uklar med vennene deres så kan dere fritt gi hverandre brentcder dere imellom. Slik er loven.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis man blir dyppet i Tjære og rullet i fjær bør man kunne laste ned så mye som helst ulovlig

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tastaturet kan riktignok bli ganske klinete etterhvert da.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
Valentino skrev:
Kidsa som laster ned og bytter seg imellom er fremtidens musikkjøpere. Kanskje noen av dem også kommer til å handle et musikkanlegg etterhvert?
Etter det eg kan minnest leggjer Cory Doctorow (http://www.craphound.com) ein liknande argumentasjonsrekkje til grunn for å gje bøker og noveller med ein variant* av Creative Commons-lisensen.

Altså: Han tenkjer slik at for vaksne folk er ikkje USD 10 nokon blodpris for ei bok, men for tolvåringane er det kanskje halve månadsløna. Det viktige med tolvåringane er å kapra dei, få dei til å lesa SF i staden for andre ting. Når dei vert vaksne, vil dei truleg kjøpa bøker for pengar - sidan summen ikkje er ein særleg høg pris for leseglede og ikkje minst eigarglede (og bøker har utvilsamt ein veldig behageleg "taktilitet").

Viktigare, derimot, er det at desse tolvåringane (ok, 12-17, då) er den beste måten å skapa "buzz" rundt det han gjev ut. Når dei har lese bøkene hans, fortel dei om det på webfora, Twitter, Facebook, bloggar og eg veit ikkje kva. Slik vert det skapt eit momentum, slik at foreldre og besteforeldre får med seg at Doctorow har skrive ei bok som kidsa liker. Dimed, større sjanse for at dei kjøper "Little Brother" i jole- og bursdagsgåve. Altså, at publikum har den rolla som musikkmeldarane eksklusivt har hatt før.

(Det norske forlaget som sit med rettane til å gje boka ut på norsk, skjøna sjølvsagt ikkje bæret av dette, og har enno ikkje fått ut den norske utgåva).

Doctorow har sjølvsagt valt denne distribusjons- og marknadsføringsstrategien sjølv, saman med forleggjaren sin. Det er såleis ikkje heilt overførbart til ulovleg nedlasting (som juridisk ikkje er steling, men brot på opphavsretten. Jus er ikkje moral, men det illustrerer iallfall at lovverket ikkje har gått i den openberre fella å samanlikna nedlasting med tileigning av noko fysisk).

Likevel, det kan vera interessant å sjå korleis nokon tenkjer seg at det skal vera mogleg å leva som kunstnar i ei verd der det teknisk er mogleg å laga uendeleg mange kopiar til tilnærma ingen kostnad, og lagra tilnærma uendeleg mykje utan lagerkostnader. Det finst vel musikarar som tenkjer på same måten, men nett no kjem eg berre på hip-hopgruppa Gatas parlament.

For å drodla litt vidare på dette:

Tradisjonelt har vi sett på det som ei viktig samfunnsoppgåve å byggja opp eit distribusjonsnett som sikrar alle tilgangsmoglegheiter til dei sentrale delane av kulturen og offentlegheita. Døme: ikkje-kommersiell radio, bibliotek og lovleg deling mellom vener. Ikkje-tilgang og privat bibliotek/audiotek har dimed berre vore ytterpunkt i eit ganske breitt spekter av måtar folk har hatt tilgang til kultur på.

Det er mange som har skrive om at plateselskapene må endra på forretningsmodellen sin som følgje av at framstillingskostnaden pr. eksemplar har gått mot null. Eg trur at eit like vesentleg problem er at mellomløysingane (jf. over) ikkje lenger vert oppfatta som adekvate. Musikkbibliotek er fint, men eg trur mange tenkjer at det er for få, med for lite innhald. Radioen har jo eit godt tilbod, men sørgeleg lite fleksibelt samanlikna med det å ha enorme musikkbibliotek på disken sin. Privat deling mellom vener er vel framleis lov, men eg trur mange oppfattar det som ei gråsone. Den observante lesaren vil leggja merke til at desse tilboda ikkje har vorte absolutt, men relativt, forverra.

Eg tykkjer det er eit Teikn på Forfall (TM) at idéen om den ikkje-kommersielle offentlegheita er så lite framme i nedlastingsdebattane.

Eit anna poeng, er at eg lurer på om det ligg ein dobbelt motivasjon til grunn for dei som går så hardt ut mot nedlastarane. Ei legitim sak er omsuta for musikarar og musikkindustrien. Ei heilt anna sak at eg lurer på om dei som har bygt seg opp store og dyre private audiotek, gjerne med mange sjeldne godbitar, føler at verdien av deira eigen investering fell når "naboen kan lasta ned alt gratis".

Det siste ser sjølvsagt ut som mistenkjeleggjering og psykologisering. Men eg lurer på om det kanskje er noko i det likevel. Når eg får gjester som kjem inn i stova og bryt ut "oi, de har mange bøker!", så er eg alltid snar med å påpeika at mykje er kjøpt brukt og mykje har vi fått, rett og slett fordi eg veit at nyprisverdien av bøkene i hylla mi er så stor at mange ville meina det var misbruk av pengar (tenk så fin TV eller hifi vi kunne fått for den prisen), og ikkje har eg lese halvparten ein gong. Så eg vil ikkje skryta, men eg er no ganske stolt av boksamlinga likevel.

Tenk om naboen kunne lasta ned ti gonger så mykje bøker på harddisken sin og vore i stand til å lesa dei av på ein adekvat måte. Hadde den personlege verdien av biblioteket mitt vore like stor då?

* CC BY-NC-SA, trur eg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
Skink_123 skrev:
Ligger i ordet, ulovelig nedlastning er ulovelig.
Men derimot lovlig nedlastning har jeg intet i mot.
Eg trur det er ein føremon å skilja diskusjonen om "graden av ulovlegheit" litt meir frå spørsmålet om ein skal ha noko i mot nedlastinga.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
håper de som laster ned ulovlig koser seg ordentlig når de er på konsert med favorittartistene sine.kanskje de til og med kjøper en T-skjorte og en cd i halvfylla på vei ut av lokalet.

mvh. s,

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
407
Jeg laster ikke ned musikk fra nettet. Har likevel dårlig samvittighet da alle CDer jeg kjøper er brukte, fra amazon.com. Ingen penger til artistene.
Jeg burde rulles i tjære og fjær.
//y

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
mikefish skrev:
håper de som laster ned ulovlig koser seg ordentlig når de er på konsert med favorittartistene sine.kanskje de til og med kjøper en T-skjorte og en cd i halvfylla på vei ut av lokalet.
For all del. Det er jo mange som meiner at musikarar bør tena pengar på konserter, ikkje plater. Eg er ikkje sikker på at det er heilt eintydig positivt, heller. Eg trur det er viktig at det finst mekanismar som kan syta for at det vert produsert innspelingar - hermetiserte utgåver av musikken, så og seia. Eg trur det er viktig for det kollektive kulturminnet vårt at vi kan forhalda oss til verk som har varigheit.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
yellow skrev:
Jeg laster ikke ned musikk fra nettet. Har likevel dårlig samvittighet da alle CDer jeg kjøper er brukte, fra amazon.com. Ingen penger til artistene.
Jeg burde rulles i tjære og fjær.
Same tenkjer eg om enorme boksar med historiske innspelingar av klassisk musikk som er tilgjengelege for nesten ingen pengar (type NOK 6 pr. CD levert rett heim i postkassa). Det kan ikkje vera mange pengar att til arvingane til utøvarane då? På hi sida; det er enormt samfunnsgode at desse innspelingane vert løfte ut frå sårbare mastertapes og mangfaldiggjort i det digitale domenet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
vagstol skrev:
Eit anna poeng, er at eg lurer på om det ligg ein dobbelt motivasjon til grunn for dei som går så hardt ut mot nedlastarane. Ei legitim sak er omsuta for musikarar og musikkindustrien. Ei heilt anna sak at eg lurer på om dei som har bygt seg opp store og dyre private audiotek, gjerne med mange sjeldne godbitar, føler at verdien av deira eigen investering fell når "naboen kan lasta ned alt gratis".
Neppe. Digitalmusikk har så vidt jeg vet ingen økonomisk samleverdi. Autister som vil ha alt på original CD bryr seg neppe om at naboen har det på harddisk, og vinysamlinger er ikke påvirket av hvor mange dyre, billige, gratis og stjålne digitalkopier som ligger rundt omkring. I den grad poenget ditt er riktig, altså at ulovlig nedlasting i tilleg til det direkte tapet også diskonterer verdien av varen for potensielt betalingsvillige kunder, så er forsåvidt den hypotetiske smålige eiegleden også en legitim grunn for å opponere mot ulovlig nedlasting.
Uansett så er problemstillingen enkel: Når noen eier rettigheter som det er vanskelig å forsvare blir disse krenket av alle som kun lar være å stjele når det synes risikabelt. Disse er dårlige mennesker, og sikkert de samme som forsyner seg med brus i kjøleskapet i seilforeningen og ikke legger penger i selvbetjeningsboksen. Om musikk er dyr eller ikke angår ikke saken: Når bensinstasjoner selger ved for 150 kroner per sekk så blir ikke veden fritt vilt for alle som synes dette er for dyrt, ma får heller fryse. Dette er ikke et vanskelig spørsmål, og hvordan man stiller seg til det sier mye folk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
Det er ganske mange innfallsvinkler til dette ... spørsmålsstillingen og svaralternativene i denen quzen sier noe om en retning ... hva er en rimelig strafferamme for hhv «ulovlig» nedlasting av musikk? Hva er en rimelig strafferamme for å tilby «ulovlig» nedlasting av musikk? Hvilke forpliktelser har forbruker til å forsikre seg om at distribusjonskanalen har de nødvendige rettighteter til å distribuere musikken? Hva skal en «stakkars» forbruker gjøre når selv «netbutikker» som er «autorisert» av platesleskapene ikke har de nødvendige rettigheter til å distribuere musikken?

Ved enkelte tilfeller så har jeg kjøp og betalt for musikk/CD, presumptivt igjennom lovlige kanaler, som ikke har latt seg avspille på dertil egnet utstyr, pga. diveres finurlige «kopibeskyttelser». I enkelte tilfeller lar dette seg løse med å kopiere CDen, nyere lovverk på området gjør det vist nok ulovlig å ommgå slike «kopibeskyttelser». Teknisk sett så kan det hende jeg er lovbryter - hva er en rimelig strafferamme? I andre tilfeller av det samme (dvs presumptivt «lovlig» kjøp musikk som ikke lar seg avspille) har det hendt at CD platene resulterer i merkverdig oppførsel på f.eks. datamaskin uten at slik bruk hverken er angitt som i strid med mine «bruker rettigheter» ... hvilke rettigheter har jeg til evt å saksøke plateselskapet for distribusjon av skadelig programvare fordekt som musikk? Hvor mange sider med «brukerlisens» er det rimelig at en vanlig musikkjøper skal sette seg inn i før vedkommende tilnød kan anvende den nyinkjøpte musikk på lovlig vis? Hva er «rimelige» brukerrettigheter for kjøpt og betalt musikk? etc.

mvh
KJ

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
totte skrev:
Uansett så er problemstillingen enkel: Når noen eier rettigheter som det er vanskelig å forsvare blir disse krenket av alle som kun lar være å stjele når det synes risikabelt. Disse er dårlige mennesker, og sikkert de samme som forsyner seg med brus i kjøleskapet i seilforeningen og ikke legger penger i selvbetjeningsboksen. Om musikk er dyr eller ikke angår ikke saken: Når bensinstasjoner selger ved for 150 kroner per sekk så blir ikke veden fritt vilt for alle som synes dette er for dyrt, ma får heller fryse. Dette er ikke et vanskelig spørsmål, og hvordan man stiller seg til det sier mye folk.
Er det noko som slår meg i denne debatten, så er det at problemstillinga er alt anna enn enkel. Hadde ho vore det, hadde ikkje vore så mykje ulovleg nedlasting kombinert med så svake tiltak mot lovbrytarane.

Musikkindustri og forlagsbransjen har bygt seg opp til å vera sentrale kulturforvaltarar som følgje av ein distribusjonsmodell for kultur der eksemplaret har vore det sentrale. Lovverket har gjeve vern til desse bransjane på bakgrunn av nettopp at har vore relativt sett svært kostnadskrevjande å produsera individuelle eksemplar. "Facts on the ground" har gjort denne modellen heilt avleggs, både juridisk og praktisk (bortsett frå at mange opplever at CDar ein ein praktisk måte å skaffa seg musikk på, enno).

Det som er tydeleg er at den nye verkelegheita må tvinga fram ein heilt ny distribusjonsmodell for kulturprodukt som ikkje legg tilsynelatande vilkårlege sperrer for kva folk kan gjera med digital informasjon dei har, men samtidig kan halda oppe eit produksjonsapparat.

Dette vil sjølvsagt vera i strid med interessene til musikkindustrien, men eg er meir oppteken av å stø ei løysing som kan bevara kulturen på lang sikt enn å bevara denne industrien.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
totte skrev:
vagstol skrev:
Neppe. Digitalmusikk har så vidt jeg vet ingen økonomisk samleverdi. Autister som vil ha alt på original CD bryr seg neppe om at naboen har det på harddisk, og vinysamlinger er ikke påvirket av hvor mange dyre, billige, gratis og stjålne digitalkopier som ligger rundt omkring. I den grad poenget ditt er riktig, altså at ulovlig nedlasting i tilleg til det direkte tapet også diskonterer verdien av varen for potensielt betalingsvillige kunder, så er forsåvidt den hypotetiske smålige eiegleden også en legitim grunn for å opponere mot ulovlig nedlasting.
Eg kjøper innvendinga di mot hypotesen min (eg stilte spørsmålet så svakt fordi platesamlinga mi er så lita at eg ikkje har slike kjensler).

Men: Dersom digitalmusikk (lausrive frå ei fysisk CD-plate) ikkje har samleverdi, og ikkje påfører dei som sit med rettane eit direkte økonomisk tap (her er eg open for indirekte og strukturelle tap), er det ikkje då vanskeleg å akseptera dei astronomiske tapa som plateselskapa hevdar å ha?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
vagstol skrev:
totte skrev:
Er det noko som slår meg i denne debatten, så er det at problemstillinga er alt anna enn enkel. Hadde ho vore det, hadde ikkje vore så mykje ulovleg nedlasting kombinert med så svake tiltak mot lovbrytarane.

Musikkindustri og forlagsbransjen har bygt seg opp til å vera sentrale kulturforvaltarar som følgje av ein distribusjonsmodell for kultur der eksemplaret har vore det sentrale. Lovverket har gjeve vern til desse bransjane på bakgrunn av nettopp at har vore relativt sett svært kostnadskrevjande å produsera individuelle eksemplar. "Facts on the ground" har gjort denne modellen heilt avleggs, både juridisk og praktisk (bortsett frå at mange opplever at CDar ein ein praktisk måte å skaffa seg musikk på, enno).

Det som er tydeleg er at den nye verkelegheita må tvinga fram ein heilt ny distribusjonsmodell for kulturprodukt som ikkje legg tilsynelatande vilkårlege sperrer for kva folk kan gjera med digital informasjon dei har, men samtidig kan halda oppe eit produksjonsapparat.

Dette vil sjølvsagt vera i strid med interessene til musikkindustrien, men eg er meir oppteken av å stø ei løysing som kan bevara kulturen på lang sikt enn å bevara denne industrien.
Jeg mener ikke at problemstillingen er enkel for industrien, musikere, lovgivere eller oss som skal flytte lovlig ervervet musikk mellom ulike formater. Det som er enkelt og selvsagt er at det flertallet som med vitende og vilje tusker til seg gratiskopier som noen har rettighetene til er avstumpede vesener som kun har frykten for straff og håp om belønning som rettesnor for hva de gjør. Piratkopiering er grunnleggende vanskelig å kontrollere, lovmakten er svak og folk flest er svin. Det er bakgunnen for at det er mye ulovlig nedlasting som det ikke gjøres noe med, ikke at "problemstillingen er alt annet enn enkel". Dette handler selvsagt ikke om å bevare plateindustrien, den må gjerne gå til Helvete, men den bør ikke gå til Helvete på grunn av ren utplyndring.

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
407
Den største "kundegruppen" av ulovlige nedlastinger er vel fjortiser.
Jeg har aldri kjøpt digital musikk på nettet, men regner med at det er på samme måte som ved andre kjøp, kredittkort.
Hvor mange 12-åringer har kredittkort?
//y

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Men folkens, i norge har vi lov å kopiere mellom venner! Og om vinylskiva ikke lar seg avspille på ipoden så er det fullstendig lov å ta den over på mp3! Eller på hullkortmaskina om du så ønsker!

Og det er en grunn til at det heter lov og rett!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.066
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Men folkens, i norge har vi lov å kopiere mellom venner! Og om vinylskiva ikke lar seg avspille på ipoden så er det fullstendig lov å ta den over på mp3! Eller på hullkortmaskina om du så ønsker!

Nå var ikke spørsmålet her om lovlig kopiering av lovlig kjøpt musikk, men om ulovlig nedlasting av (presumptivt) musikk det ikke er betalt for over nett. Backupkopiering til egen bruk og fritt valg av (eget) avspillingsmedium for lovlig kjøpt musikk er en selvfølge. Til og med Apple har skjønt det etter hvert.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
erato skrev:
Skink_123 skrev:

Nå var ikke spørsmålet her om lovlig kopiering av lovlig kjøpt musikk, men om ulovlig nedlasting av (presumptivt) musikk det ikke er betalt for over nett. Backupkopiering til egen bruk og fritt valg av (eget) avspillingsmedium for lovlig kjøpt musikk er en selvfølge. Til og med Apple har skjønt det etter hvert.
Jeg prøver å fortelle at man ikke trenger å laste ned musikk ulovelig, det er så mange lovlig måter å løse det på. Å tviholde på å laste ned ulovelig musikk viser liten kreativitet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.182
Sted
Market Snodsbury
totte skrev:
Det er bakgunnen for at det er mye ulovlig nedlasting som det ikke gjøres noe med, ikke at "problemstillingen er alt annet enn enkel". Dette handler selvsagt ikke om å bevare plateindustrien, den må gjerne gå til Helvete, men den bør ikke gå til Helvete på grunn av ren utplyndring.
Usamd.

Problemstillinga er vanskeleg fordi:
  • mengda med lovbrot er så massiv (folk "røyster med føtene sine")
  • det er vanskeleg å fastslå kva reell skade den ulovlege nedlastinga gjer, altså å fastslå adekvat straff
  • det er vanskeleg å skilja lovleg og ulovleg fildeling
  • musikkindustrien ønskjer helst vederlag for kvart eksemplar av ei plate til kvar lyttar (dette var openbert i strid med rettskjensla til folk flest).
  • kopiering kan gjerast utan at det kostar nemneverdig med pengar og ressursar for kopierar

Dessutan, som eg var innom i fyrste innlegget mitt i denne tråden: Dels på grunn av aukt velstand, dels på grunn av kommersialiseringa av kulturlivet, så er dei arenaene der kultur er fritt tilgjengeleg for offentlegheita (td. bibliotek), særleg dei som ikkje er øydelagte av reklame og drit, relativt sett svekte.

For bokbransjen har det alltid vore heilt naturleg at det å gje ut ei bok, ikkje tyder det same som at ein skal inngå eit kundeforhald til alle som skal lesa henne. Snarare tvert om, dei er faktisk lovpålagde å gjera henne offentleg tilgjengeleg (via Nasjonalbiblioteket). Så har ein klekkeleg kompensasjon (innkjøpsordninga) for å betala for auka tilgjenge. Dette er sjølvsagt fordi bøker har vore ein viktig kulturbærar, og det har vore ønskjeleg med eit "lesande folk". Altså - på området kulturprodukt har det aldri vore slik at ein har måtte personleg betala for alt ein ville bruka. Nei, det har vore eit samfunnsansvar å gjera kulturprodukta tilgjengelege for alle. Her inne burde det vera trivielt å argumentera for at musikk òg er kultur.

Altså:

Eg meiner vi spørja korleis vi kan vidareføra tradisjonen med å gje folk flest gratis, ikkje-kommersiell tilgang til kulturprodukta på ein måte som er "up-to-date" med teknologien som finst i dag.

EDIT: typos

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
vagstol skrev:
totte skrev:
Det er bakgunnen for at det er mye ulovlig nedlasting som det ikke gjøres noe med, ikke at "problemstillingen er alt annet enn enkel". Dette handler selvsagt ikke om å bevare plateindustrien, den må gjerne gå til Helvete, men den bør ikke gå til Helvete på grunn av ren utplyndring.
Usamd.

Problemstillinga er vanskeleg fordi:
  • mengda med lovbrot er så massiv (folk "røyster med føtene sine")
  • det er vanskeleg å fastslå kva reell skade den ulovlege nedlastinga gjer, altså å fastslå adekvat straff
  • det er vanskeleg å skilja lovleg og ulovleg fildeling
  • musikkindustrien ønskjer helst vederlag for kvart eksemplar av ei plate til kvar lyttar (dette var openbert i strid med rettskjensla til folk flest).
  • kopiering kan gjerast utan at det kostar nemneverdig med pengar og ressursar for kopierar

Dessutan, som eg var innom i fyrste innlegget mitt i denne tråden: Dels på grunn av aukt velstand, dels på grunn av kommersialiseringa av kulturlivet, så er dei arenaene der kultur er fritt tilgjengeleg for offentlegheita (td. bibliotek), særleg dei som ikkje er øydelagte av reklame og drit, relativt sett svekte.

For bokbransjen har det alltid vore heilt naturleg at det å gje ut ei bok, ikkje tyder det same som at ein skal inngå eit kundeforhald til alle som skal lesa henne. Snarare tvert om, dei er faktisk lovpålagde å gjera henne offentleg tilgjengeleg (via Nasjonalbiblioteket). Så har ein klekkeleg kompensasjon (innkjøpsordninga) for å betala for auka tilgjenge. Dette er sjølvsagt fordi bøker har vore ein viktig kulturbærar, og det har vore ønskjeleg med eit "lesande folk". Altså - på området kulturprodukt har det aldri vore slik at ein har måtte personleg betala for alt ein ville bruka. Nei, det har vore eit samfunnsansvar å gjera kulturprodukta tilgjengelege for alle. Her inne burde det vera trivielt å argumentera for at musikk òg er kultur.

Altså:

Eg meiner vi spørja korleis vi kan vidareføra tradisjonen med å gje folk flest gratis, ikkje-kommersiell tilgang til kulturprodukta på ein måte som er "up-to-date" med teknologien som finst i dag.

EDIT: typos
Joda, jeg er enig i at platebransjens uinnskrenkede rett til å diktere betingelsene fordi de er rettighetshavere ikke er selvsagt. På samme måte som private sykehus må være pliktige til å ta imot akuttpasienter og kafeer må ha handikaptoaletter må man kunne kreve av forlag og plateselskaper at de skjøtter kulturbæreransvaret som noe mer enn en profittmaksimerende pølsebod. Hvordan dette skal løses er et vanskelig spørsmål, det er jeg enig i. Videre er det ikke helt enkelt å si hvor grensen mellom akseptabel og uakseptabel deling går, men det er nok slik at dersom delingen hadde vært begrenset til at den som har kjøpt platen deler med familie og venner så hadde ikke problemet vært så stort. Mitt poeng er at hovedproblemet er at folk flest synes det er greit å krenke andres rettigheter når det er risikofritt, og at omfanget av ulovlig nedlasting bekrefter dette mer enn det sier noe om problemstillingens kompleksitet.

Topp Bunn