Hva synes dere om ulovlig nedlasting av musikk fra nettet?

Hva bør man gjøre med folk som laster ned musikk ulovlig fra nettet?

• Ingenting, det er helt greit

Stemmer: 0 0.0%
  • Dømme dem til fengselstraff

• Gi dem kraftige bøter

• Dyppe i tjære og rulle i fjær

• Skyte dem i kneet

• Lobotomere

• Totalt antall stemmer
    0

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
totte skrev:
Mitt poeng er at hovedproblemet er at folk flest synes det er greit å krenke andres rettigheter når det er risikofritt, og at omfanget av ulovlig nedlasting bekrefter dette mer enn det sier noe om problemstillingens kompleksitet.
Eg trur det er ei blanding "maksimering av eiga vinning" og manglande internalisering av lover som framstår som meiningslause. Elles er det lett å finna døme på at eins medmenneske er svin :p

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Altså, hva folk gjør er jo for meg helt irrelevandt, og burde være det for dere og. Personlig mener jeg purken burde stille seg opp i rundkjøringer og huke tak i alle som ikke bruker blinklys, selv om de må dra inn samtlige bilister som kjører gjennom.

Vi har bibliotek for bøker.

Hvorfor ikke ha et musikkbibliotek på nett med lånekort(les innlogging), der man kan laste ned musikk. Man må selfølgelig søke om kort, og de som fyller de og de kriteriene får. Så har kortet en viss varighet. Musikkbiblioteket betaler da til artisten for antall nedlastninger. Her kan man laste ned gratis, og artisten får penger. Vinn-vinn situasjon. Man kan f.eks legge fødselsnummer eller bank eller lignende for å legitimere seg.

Og det kom jeg på nå.

Om en bare setter seg ned å tenker så tror jeg at en kan få en veldig veldig god løsning. Men slik det er nå er det bare syting og synsing. Og da dukker det sikkert opp bedre løsninger enn det som jeg fant på i slengen her.

Jeg blir så provosert over gratisgenerasjonen.

Mvh
25åring

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
«Halve» «problemet» med «ulovlig» nedlasting av musikk er (har vært) kvaliteten og tilgjengeligheten av «lovlige» alternativer. Det blir nokså intetsigende å bejamre seg over kriminelle fjortiser all den tid tilbudssiden har sovet i timen, IMHO. Det er også noen grenser for hvor langt det er «fornuftig» å kriminalisere og fiendliggjøre nåværende og framtidige kunder.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Snakker vi om hverandre?
Det var vel mest en generell kommentar til problemstillingen og debatten.

mvh
KJ

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
Skink_123 skrev:
Om en bare setter seg ned å tenker så tror jeg at en kan få en veldig veldig god løsning. Men slik det er nå er det bare syting og synsing. Og da dukker det sikkert opp bedre løsninger enn det som jeg fant på i slengen her.
Eg tykkjer problemet med debatten (yess, det er yndlingsøvinga mi, "debatten om debatten") er ei manglande vilje til å sjå at digital kopiering endrar verkelegheita totalt, og ein manglande vilje til å definera kva slags samfunnsinteresser som eigentleg står mot ein annan.

Dinest, at einskildteknologiar (som iPod, mp3 og torrents) etter tur får veldig mykje merksemd.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ok. Vi i mindretallet liker ikke ulovlig nedlasting fra nettet, og noen av oss er villige til å straffe det med både lemlestelse og omtrentlig hjernekirurgi.

Men fildeling er lov etter hva jeg forstår. Er det moralsk riktig?
Det er, som vagstol er inne på, en ganske annen sak å gi bort en bitperfekt kopi og å ta opp en LP på spolebånd.
Ny debatt?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vagstol skrev:
Skink_123 skrev:
Eg tykkjer problemet med debatten (yess, det er yndlingsøvinga mi, "debatten om debatten") er ei manglande vilje til å sjå at digital kopiering endrar verkelegheita totalt, og ein manglande vilje til å definera kva slags samfunnsinteresser som eigentleg står mot ein annan.

Dinest, at einskildteknologiar (som iPod, mp3 og torrents) etter tur får veldig mykje merksemd.
Jeg lurer på hvorfor du refererte til mitt innlegg når du skrev det du skrev.

Jeg mistenker deg for å ikke ha fått helt med deg hva som står der.

L

lark

Gjest
Valentino skrev:
Men fildeling er lov etter hva jeg forstår. Er det moralsk riktig?
Fildeling av musikk på nettet er ulovlig. Den som ved hjelp av et fildelingsprogram laster ned musikk fra nettet, gjør også alle sine mp3-filer på pc'en tilgjengelig for andre nedlastere så lenge fildelingsprogrammet er aktivt.
Og ja, Valentino. Det ser ut som om lobotomi kan få sin renessanse ;D

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men hva er forskjellen på
å laste opp musikk på nettet og fortelle vennene dine hvor den ligger, og
å ta med deg en minnepinne med det samme innholdet til dem?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Problemet ligger vel i at alle kan laste ned det, og ikke bare vennene dine.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Valentino skrev:
Ved første alternativ blir materialet samtidig gjort tilgjengelig for presumptivt flere milliarder mennesker. Dersom du skal oppnå det samme for alternativ 2 vil ungdommen komme i bedre form enn for noen generasjoner tidligere.

L

lark

Gjest
Å kopiere en CD til venner og bekjente er ulovlig. Kopiering til eget bruk er derimot lovlig, men hvor grensene går kan jo debatteres i det uendelige.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
lark skrev:
...
Fildeling av musikk på nettet er ulovlig. Den som ved hjelp av et fildelingsprogram laster ned musikk fra nettet, gjør også alle sine mp3-filer på pc'en tilgjengelig for andre nedlastere så lenge fildelingsprogrammet er aktivt.
....
Ikke pr. automatikk - det avhenger bl.a. av rettighetshaver til musikken. En del «mindre» artister f.eks. uten platekontrakt o.l. distribuerer sin egen musikkproduksjon igjennom fildeling og liknende tjenester - Nine inch nails, The Slip ble for eksempel distribuert igjennom fildeling før «offisiell» utgivelse iog distribusjon på CD, sågar i 24/96, uten at produksjonen egentlig rettferdiggjør 24/96. I den grad fildelingen kan begrenses til venner og kjente, vil den også kunne likestilles med «vanlig» og legal kopiering til venner og kjente.

mvh
KJ

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Den som ved hjelp av et fildelingsprogram laster ned musikk fra nettet, gjør også alle sine mp3-filer på pc'en tilgjengelig for andre nedlastere så lenge fildelingsprogrammet er aktivt.
Dette er ikke riktig. Hvordan kan du påstå noe slikt? Tror du et fildelingsprogram scanner alle diskene dine og leter etter mp3 for å se dele de med hele verden?
Du styrer selv om du vil dele noe eller ikke.

L

lark

Gjest
Jeg vil tro at de alle fleste laster ned til standard mappe for nedlasting i fildelingsprogrammet, unnlater å hake ut for "ikke del mine filer med andre på nettverket" elle hva det nå heter, og dermed legger alt åpent.

Men der er jo en mulighet for at jeg tar feil ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så da lobotomerer vi bare de som glemmer den haken, mens vi lar bestefars frontkjemper-Luger tale mot de andre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lark skrev:
Å kopiere en CD til venner og bekjente er ulovlig. Kopiering til eget bruk er derimot lovlig, men hvor grensene går kan jo debatteres i det uendelige.
Hm...

Sønnene mine og jeg har ordnet oss slik at jeg har kopi av deres musikkfiler på min harddisk, mens de har kopi av mine filer på sine harddisker. Enkel backupstrategi - spredning av risiko. Vi sover bedre om natten alle sammen, hvis musikken ligger på tre separate harddisker enn samlet på én enslig.

Hvis jeg forstår deg rett, er selve kopieringen lovlig - den ivaretar begrepet "egen bruk" såvidt jeg kan forstå. Men i det øyeblikket noen av oss begynner å tyvlytte på musikk som ikke er vår egen - da er det tyvlytting i ordets bokstaveligste betydning? Straffbar kjeltringstrek?

Det skal ikke bli lett, dette......

G

Gjestemedlem

Gjest
Ulovlig nedlasting er trist. Eller for å si det på en annen måte, det er trist at gamle griske gretne gubber er villig kriminalisere titusenvis av unge musikalske mennesker kun for å beskytte verdien av diskettsamlingen sin som de har betalt så undøvendig mye penger for.

Ikke rart at de må føle seg lit dum også hvis de også har betalt dyre dommer til Applestore i troen på at de har kjøpt noe som helst, mens de i praksis kun har betalt penger for å få lov til å lytte litt av og til hvis de er snille barn og kun bruker appleleker. De tror de har kjøpt noe, men sitter med skjegget i postkassen den dagen de prøver å selge produktet videre til noen andre, slik som man kan med de gamle LP platene og CDene.

Så ikke bare har de misforstått det relativt enkle begrepe 'å stjele', forviringen har jammen spredt seg til andre deler av språket også, og nå er det 'å kjøpe' som står for fall.

Men selv om det demrer for noen, så er motviljen mot å innrømme at de har blitt lurt så stor at de heller vil straffe og plage andre for sin egen naivitet.

:-*

L

lark

Gjest
Denne debatten er på ingen måte ny. Den pågikk allerede i 1981, om enn på et litt annet nivå. Noen som er gamle nok til å huske denne?

PS! Interessant å observere at lemlesting scorer såpass høyt i avstemmingen om passende straff til nedlastere :eek:

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
It didn't kill music. Digital compression did.

(En niese har laget en slik papirspå til meg.)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Denne debatten er på ingen måte ny. Den pågikk allerede i 1981, om enn på et litt annet nivå. Noen som er gamle nok til å huske denne?

PS! Interessant å observere at lemlesting scorer såpass høyt i avstemmingen om passende straff til nedlastere :eek:
«Den» kammpanjen medførte bl.a. at en del digital musikk på 80-tallet ble utgitt med «pilot-/biastoner» omkring 20K-21K Hz (?), som etter sigende skulle overstyre biaskretsløpet i kasettopptakere og dermed gjøre oppdaket ubrukelig. De var ganske redselsfulle å høre på for unge mennesker med litt utsrakt hørsel, en del av disse utgivelsene tok seg opp i lydkvalitet etter kipiering til kasett. Pilot-/biastoner ble også lagt på vinyl men da litt høyere i frekvens etter det jeg husker, mindre skadelig og letter «å slipe» vekk med noen ekstra avspillinger.

Det vriker forøvrig som om åndsverkslovens §12 kan være nyttig lesing.

mvh
KJ

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
Skink_123 skrev:
Hm. Berre fordi du oppsummerte debatten som "sutring og synsing", og dimed kjende eg meg kalla til å koma med ein meta-kommentar eg òg. Trur ikkje vi er så usamde, eigentleg, og eg tykkjer eigentleg framlegget (digitalt bibliotek) ditt peikar i rett retning.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vagstol skrev:
Skink_123 skrev:
Hm. Berre fordi du oppsummerte debatten som "sutring og synsing", og dimed kjende eg meg kalla til å koma med ein meta-kommentar eg òg. Trur ikkje vi er så usamde, eigentleg, og eg tykkjer eigentleg framlegget (digitalt bibliotek) ditt peikar i rett retning.
Takker, jeg er bare litt lei av at debatten mangler innput. Man kan jo debattere det samme opp og ned, men jeg tror man må få inn nye tanker for å komme videre.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
Skink_123 skrev:
Takker, jeg er bare litt lei av at debatten mangler innput. Man kan jo debattere det samme opp og ned, men jeg tror man må få inn nye tanker for å komme videre.
Er ikkje 26-siders debattar utan nye moment raison d'être for HFS? Hæ?

Frå spauk til revolver (eller luger), nokon som har arbeidd ganske hardt for å tenkja nytt her, er EFN, Elektronisk Forpost Norge. Dei har mellom anna gjort framlegg om dette (frå 14 punkter for en digital kultur- og kunnskapspolitikk, Ballade 22.09.2008):

11. UTREDE MULIGHETENE FOR Å GJØRE IKKE-KOMMERSIELL FILDELING AV MUSIKK (og på sikt andre medietyper) UTFØRT AV PRIVATPERSONER LOVLIG, I KOMBINASJON MED EN LISENSAVGIFTSLØSNING FOR BETALING TIL MUSIKERE (INKLUDERT KOMPONISTER) OG STUDIOER (og tilsvarende for andre skapere og rettighetshavere ved senere utvidelser).

Følgende krav må stilles til enhver slik lisensavgiftsløsning:

a) Pengene må gå til dem som faktisk skaper musikken -- musikere (inkl. komponister) og studioer. Pengene må ikke bli en slags skatt eller kunstig åndedrett for utdaterte distribusjonskanaler og aktører som tviholder på disse istedenfor å utvikle seg.

b) Innsamlingen av nedlastings- (og opplastings-) informasjon må være statistisk og anonym, dvs. ingen kobling til eller identifikasjon av sluttbrukere.

c) Ordningen bør på sikt gjelde for alle publiserte åndsverk, og gi sluttbruker/alle og enhver som et minimum uavgrensede rettigheter til ikke-kommersiell deling og spredning av verket i uendret form (tilsvarer den strengeste Creative Commons-lisensen), samt naturligvis alle tradisjonelle private eksemplareierrettigheter.[5]

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nja, jeg skjønner musikerne godt jeg da.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Det merkelige er at om man en fredagskveld får lyst på et album og vil laste det ned siden cd-butikkene er stengt, så er det
kun mulig å skaffe seg albumet på ulovlig vis dersom man vil ha den samme kvaliteten som på cd media. At ikke musikkbransjen
har skjønt at de som virkelig vil betale for nedlasting også er dem som vil ha kvalitet fatter jeg ikke.

Jeg har flere ganger vært desperat og kjøpt musikk på iTunes til 80,- spenn, for så gå å kjøpe CD plata i butikken senere.
Ikke smart det heller....

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du sier noe.
Arter som ikke er tilpasningsdyktige dør ut. Det er i disse dager 200 år siden Charles Darwin ble født.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
Skink_123 skrev:
Nja, jeg skjønner musikerne godt jeg da.
Med fare for at eg mistolkar deg, Skink_123:

Eg meiner debatten har som ein underliggjande premiss at det å tileigna seg eit kulturprodukt (musikk i dette tilfellet) berre handlar om transaksjonen mellom seljar og mottakar kjøpar. Det meiner eg med "vareperspektivet". Då meiner eg det er underordna om publikum si betaling er indirekte, td. gjennom å skapa "buzz" eller sjå på reklame.

Samfunnsperspektivet, som eg meiner må meir inn i debatten, vert noko a la (dette har eg skrive mange gonger før, men prøver meg på enno ei omformulering fordi responsen har vore så dårleg at eg mistenkjer at eg ikkje har greidd å seia det eg vil seia):

Det er eit samfunnsgode at så mange som mogleg høyrer på musikk. Hovudprioriteten for samfunnet, når vi lagar strukturen for korleis vi skal nå dette målet, er å laga strukturar som syter for ein god produksjon med høg kvalitet og stor utbreiing av musikken.

Av det følgjer at det er eit samfunnsproblem når platebransjen har motgang, fordi det truar produksjonen av ny musikk. Samtidig ligg det eit uforløyst potensiale i når ei plate først er ferdigprodusert, kan ho delast med alle som har eit fnugg av interesse heilt utan andre kostnader enn infrastrukturkostnader (dei er neglisjerbare her). Dette potensialet har vi gjort det ulovleg å utnytta, fordi heile musikkbransjen er avhengig av å selja kvar einskild musikkproduksjon ("plate" eller "låt") som ei vare.

Ein del produsentar (som Linn og L2) utnyttar tilbyr jo HD-nedlasting, DRM-fritt etter det eg skjønar. Det utnyttar berre halve potensialet i det teknologien legg til rette for, nemleg eliminering av det fysiske mediet. Det er utan tvil praktisk, men gjev ingen direkte samfunnsgevinst. Ordningar som kan utnytta den kostnadsfrie spreiinga av musikk kan vi ikkje få før vi får ei reform av opphavsrettslovgjevinga (kombinert med stønadsordningar og slikt).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
den tradisjonelle omsettningen av musikk gjennom platesjapper er nok en saga blott.kommer man utenfor de store byene finner man knapt musikkforretninger,og de som selger cd'er prioriterer film & dataspill.den siste store kjeden (platekompaniet) begynner også å bli desperate og tilbyr i desse dager downloads av musikk.

de som skuffer meg er at mange tar til takke med den dårlige lyden som en mp3-fil har,mens når det gjelder film til hjemmekinoen er ikke dvd bra nok.det er blue-ray som er i skuddet for tiden.jeg tviler på at salg av lossless downloads gjennom internett blir en kjempesuksess.

det er trist at musikere som har øvd i årevis for å beherske et instrument,for så å treffe likesinnede til et orkester ikke skal få betalt for den jobben det er å leie øvingslokale,lydstudio og produsere et album.det er bedre at de tjener en femmer pr. plate enn kr. 0,0.

jeg legger ikke sjul på at jeg begynner å bli en gammel grinebiter,men i mine øyne er de som laster ned ulovlig gjerrige mennesker.jeg kommer til å kjøpe plater til jeg stryker med og jeg håper å slippe den dagen det står i avisen at verden siste plateforretning er gått konkurs.

mvh. s,

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
dårlige lyden som en mp3-fil har
Det kommer nå an på. Har du prøvd å høre forskjell på mp3@320 og CD? Det er ikke lett når man ikke vet hva som er hva, synes jeg.
Når det er sagt: Jeg kjøper ikke lossy-komprimert musikk. Kunne ikke falle meg inn.

/ot

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
tror broder'n stilte inn mitt itunes-program på 192 mp3.det er ytterst sjelden jeg kobler ipod'en til anlegget.bruker den sammen med nattbordradioen samt når jeg er ute og reiser.

mvh. s,

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
Valentino skrev:
Det kommer nå an på. Har du prøvd å høre forskjell på mp3@320 og CD? Det er ikke lett når man ikke vet hva som er hva, synes jeg.
Når det er sagt: Jeg kjøper ikke lossy-komprimert musikk. Kunne ikke falle meg inn.
Eg skal ikkje påstå at eg høyrer forskjell, eg heller, men etter det eg skjønar er eit problem med lossy komprimering at td. mp3320 > mp3192 vil gje dårlegare resultat enn lossless > mp3192. Teoretisk, iallfall, men det gjer vel ikkje mindre vondt.

/OT

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
mikefish skrev:
de som skuffer meg er at mange tar til takke med den dårlige lyden som en mp3-fil har,mens når det gjelder film til hjemmekinoen er ikke dvd bra nok.det er blue-ray som er i skuddet for tiden.
Det er helt klart et paradoks at mens kvaliteten stadig synker på lyd, klarer man å innføre et nytt og bedre bildeformat. Folk flest er tydligvis ikke like opptatt av lydkvalitet som av bildekvalitet. Men kravet til bildekvalitet er heller ikke konstant. Jeg så for en uke siden bilder av det nye digitale bakkenettet for første gang. Det var helt tydelig at bildet var enormt komprimert og helt elendig. Jeg kan ikke forstå hvordan man har klart å få gjennom denne forandringen på TV-fronten. Det triste er at det sjelden virker som om teknologisk utvikling faktisk gir oss forbrukere noe bedre produkt. Min korte analyse av digitalnettet er at de fleste har fått dårligere bilde i tillegg til at man faktisk betaler mye mer enn før.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bildekvaliteten fra RiksTV er skandaløst dårlig, ja.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
o.t.
analog TV vs RiksTV er kanskje litt som CD vs vinyl -> De aller fleste verdsetter lite bildestøy og høy «brukervennlighet» (dvs RiksTV) høyere enn alterntivet -dvs analogt bakke nett. Jeg kjøpte en «liten» Panasonic plasma med «digital tuner» og MP4 dekoder til muttern i jula - dvs med innebygd mottaker for digitalTV - bildestøyen alene var grunn til utklassingsseier til fordel for RiksTV - men det sier kanskje mest om mottaksforholdene, men de er som de er (dog .. antenna på taket og kabelen ned til stua trenger sikkert et lite oversyn). Mht bildekvaliteten ellers så ... tja, jo ... litt lite detaljer i bildet kanskje men ikke noen åpenbare tegn til «utbrenning»/«utflating» av detaljer eller fargetoner, ingen åpenbare «bildefelter» og liknende «artifakter». Det største herket med RiksTV vs Plasmaen er at Plasmaen ikke har innebygd dekoder for krypterte kanaler.

mvh
KJ

L

lark

Gjest
Når det gjelder fildeling og nedlasting av gratis musikk fra nettet, så er nok løpet kjørt for distribuering av musikk på den "gammeldagse" måten på kompaktplater. Paradokset er nå likevel at når ingen artister gidder å jobbe gratis lenger, så skrumper utvalget av ny musikk på nettet sakte men sikkert inn og vips, så er det ikke så mye å hente på ulovlig nedlasting lenger heller ;D. Kan ikke tenke meg at så mange utøvere har interesse av å legge sine sanger gratis ut på nettet slik at den gemene hop kan forsyne seg uhemmet.

Topp Bunn