Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Ok folkens, ro dere ned.

Nå er vi lei slik dritkkasting.

Mvh
Høvdingen

B

Back_Door

Gjest
Stillheten senket seg over slagmarken..
Det var et grusomt skue!

God natt ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Han har det på hjemmesida slik at "sofadommere" faktisk kan se at mannen har kunnskap, teoretisk sådan.
Det er jo liten tvil om at det har funket på noen.

Det er jo slik at alt skal dokumenteres og
Hvorfor er det greit at han kommer med tekniske forklaringer men ikke at jeg og Knut Inge gjør det?

nå kommer det også negativitet når jeg viser til at mannen faktisk er svært dyktig
DU har hevdet at mannen er svært dyktig, og DU baserer det på at han har et patent. JEG har ikke kommentert mannens kunnskap eller for den saks skyld mangel på kunnskap.

dette viser at du har bestemt deg for hva du skal synes om produktene lenge før du sjekker dem ut, det er en tragedie.
Jeg har jo ikke sagt noe om produktet.

Janteloven har ingen grenser i landet, det blir klarere og klarere for hver dag.
Så vidt jeg husker var denne loven fra Jante basert på at man gikk direkte på personer som for eksempel hadde erhvervet seg en viss kunnskap rundt et tema eller hadde en viss selvtillit knyttet til at de hadde oppnådd visse resultater innenfor et emne. Den var også basert på en destruktiv holdning som for eksempel å kalle folk for "sofadommere", hevde at vi "fyrer av salver med løskrutt", vi har "null troverdighet", vi "driver med pisspreik", "kan ikke så mye som vi vil gi inntrykk av", "utgir oss for å kunne det meste", "er arrogant og har en ovenfra-og-ned-holdning".

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Historisk sett er framveksten av dyre hifi-kabler som produkt ganske interessant. Det er jo ikke SÅ mange år siden at den perfekte forsterker ble beskrevet som noe som farget like lite som en kabel, og man hadde produkter som ble kalt "Ampliwire" og lignende.

Studerer man kabeltester, kabeldabatter og kabelannonser i dag, så får man inntrykk av at kabler er mer ulike enn ulike forsterkere. Det er en ganske spennende observasjon, all den tid kabler er svært enkle produkter, mens forsterkere er langt mer kompliserte og med betydelig større variasjon i oppbygning fra produkt til produkt. Det er også spennende at kabelstumpene på utsiden av komponentene synes å være nok for de fleste for å oppnå lydmessig nirvana, mens kablene inni høyttalere og elektronikk i mindre grad modifiseres. Forhandlere av elektronikk tilbyr ihvertfall ikke slike endringer som standard, og skulle man gjøre dette selv, så bortfaller all garanti. Selv i svært dyrt utstyr er det spennende å observere hvordan kabler og print er bygget opp av kabler med enkel oppbygning.

Skal ikke si at det ikke er lydmessig forskjell på kabler, for det kan jo hende at det er mer mellom himmel og jord osv... Men det er når ropene om himmelvide forskjeller kommer at jeg tar et rolig steg tilbake og betrakter oppstanden. Min til nå siste hoderisting kommer av Tara Labs' nyeste signalkabel "the Zero". $14000 for et par meter med kabel? Halloooooo......

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Historisk sett er framveksten av dyre hifi-kabler som produkt ganske interessant.  Det er jo ikke SÅ mange år siden at den perfekte forsterker ble beskrevet som noe som farget like lite som en kabel, og man hadde produkter som ble kalt "Ampliwire" og lignende.

Studerer man kabeltester, kabeldabatter og kabelannonser i dag, så får man inntrykk av at kabler er mer ulike enn ulike forsterkere.  Det er en ganske spennende observasjon, all den tid kabler er svært enkle produkter, mens forsterkere er langt mer kompliserte og med betydelig større variasjon i oppbygning fra produkt til produkt.  Det er også spennende at kabelstumpene på utsiden av komponentene synes å være nok for de fleste for å oppnå lydmessig nirvana, mens kablene inni høyttalere og elektronikk i mindre grad modifiseres.  Forhandlere av elektronikk tilbyr ihvertfall ikke slike endringer som standard, og skulle man gjøre dette selv, så bortfaller all garanti.  Selv i svært dyrt utstyr er det spennende å observere hvordan kabler og print er bygget opp av kabler med enkel oppbygning.

Skal ikke si at det ikke er lydmessig forskjell på kabler, for det kan jo hende at det er mer mellom himmel og jord osv...  Men det er når ropene om himmelvide forskjeller kommer at jeg tar et rolig steg tilbake og betrakter oppstanden.  Min til nå siste hoderisting kommer av Tara Labs' nyeste signalkabel "the Zero".  $14000 for et par meter med kabel?  Halloooooo......
her trekker du essensen i debatten, roffe.
jeg er 100% enig.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Da har du visst gått glipp av svenske Jorma sine kabler roffe. Mener å ha sett et sett biwiring på 2x3m priset til en kvart mill en gang.

C

cpc

Gjest
Da har du visst gått glipp av svenske Jorma sine kabler roffe. Mener å ha sett et sett biwiring på 2x3m priset til en kvart mill en gang.
Men den er faktisk verd pengene, for den har Bybee-filtre.

;) ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Knutinh; hva består ditt HiFi anlegg av?
hva har egentlig det med saken å gjøre??
om det finnes forskjeller på kabler og andre duppeditter får vel egentlig være opp til ver enkelt å bestemme.
hvis man ser på målinger og slikt som får noen er alt i verden. Hvis man tar en gruppe mennesker pakker dem forann et anlegg, og spiller av f.eks de samme låtene i mp3 og i vanlig cd kvalitet, hvis det da viser seg at mestparten av dem ikke hører forskjell har man da bevist at det ikke finnes forskjeller på mp3 og cd, altså du klarer deg egentlig emd liten memory stick ??

K

knutinh

Gjest
hva har egentlig det med saken å gjøre??
Ingenting etter min mening. Hvis jeg hadde argumentert med egne opplevelser og følelser så ville kanskje min bakgrunn og utstyr ha vært relevant. Poenget er atjeg ikke argumenterer med dette - jeg finner det personlig og lite relevant i de emner som fenger meg å diskutere.

Du vil ikke finne at jeg deltar i mange harde diskusjoner om Beatles eller Rolling Stones er best heller. Grunnen er ikke at jeg er uinteressert i musikk, men at det er ingenting å oppnå på å prøve å argumentere mot folks preferanser. Smaken er som baken: man unngår helst å rote for mye i andres=)

At noen ustanselig prøver å mobbe meg i den retningen tar jeg med knusende ro. Jeg argumenterer stortsett med lyttetester og almen fysikk som hvem som helst kan slå opp i ei lærebok. Dermed kan hvem som helst med leseferdigheter som en elev på videregående slå opp og "ta meg" i evt faktafeil. Hvis noen får hel fnatt av at jeg gjør dette så står det dem fritt til å velge å ikke besvare mine argumenter. Når det likevel velger å gjøre dette så tjener det ingen å hetse meg personlig som "iPod-bruker", "døv" eller "formelidiot". Jeg har såpass tiltro til den jevne leser at de ser forskjellen mellom saklig uenighet og barnlig drittkasting.
om det finnes forskjeller på kabler og andre duppeditter får vel egentlig være opp til ver enkelt å bestemme.
hvis man ser på målinger og slikt som får noen er alt i verden. Hvis man tar en gruppe mennesker pakker dem forann et anlegg, og spiller av f.eks de samme låtene i mp3 og i vanlig cd kvalitet, hvis det da viser seg at mestparten av dem ikke hører forskjell har man da bevist at det ikke finnes forskjeller på mp3 og cd, altså du klarer deg egentlig emd liten memory stick ??
Nei.

Hvis nevnte gruppe _hører_ forskjell har man bevist at det finnes en hørbar forskjell. Hvis de ikke hører noen forskjell har man ikke bevist noe.

For mange av oss er det imidlertid slik at bokser som koster 10.000 skal jeg jammen høre forskjell på i 99% av tilfellene med eller uten bind. Da blir det uinteressant om fraværet av beviselig hørbar forskjell kom av at man kjørte bare 30 måleserier kontra 3000.

mvh
Knut

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg synes personlig ikke det er noe feil med spørsmålet til Lyngen, og jeg er heller ikke overrasket over at det dukker opp. Om, imidlertid, ditt oppsett blir "brukt mot deg" Knut Inge, så synes jeg man er rimelig på jordet.

U

utgatt60135

Gjest
Knutinh; hva består ditt HiFi anlegg av?
Er det så farlig å si da? Vi er da på et diskusjonsforum om HiFi. Om det skullle være "hemmelig" på et slik forum så synes jeg det er rart.

K

knutinh

Gjest
Jeg synes personlig ikke det er noe feil med spørsmålet til Lyngen, og jeg er heller ikke overrasket over at det dukker opp. Om, imidlertid, ditt oppsett blir "brukt mot deg" Knut Inge, så synes jeg man er rimelig på jordet.
Sony DVD/SACD-spiller (lite i bruk)
HTPC med m-audio audiophile
Sony str-db 940 surround amp
Jamo concert 8 høyttalere
Beyerdynamic 990 pro hodetelefoner

Forøvrig består CD-samlingen min av ca 300 titler, hvorav 5% klassisk, 20%jazz, resten pop/funk/soul. Jeg har en SACD og 4-5 DVD-A plater og ganske mye live-konserter på DVD.

I følge linken under så har jeg tilsynelatende et visst gehør :)
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=offtopic;action=display;num=1163370309

lyngen:
Nei, jeg skjemmes ikke over eget utstyr og har ingn problem med å oppgi det. Men jeg meneratdet er et sidespor i diskusjonen. Hvilket utstyr jeg har kan umulig påvirke et paper skrevet av lipshitz eller en blindtest gjennomført av AES eller generell vitenskapsteori og kausalitet?

mvh
Knut

A

Aubi

Gjest
Historisk sett er framveksten av dyre hifi-kabler som produkt ganske interessant.  Det er jo ikke SÅ mange år siden at den perfekte forsterker ble beskrevet som noe som farget like lite som en kabel, og man hadde produkter som ble kalt "Ampliwire" og lignende.

Studerer man kabeltester, kabeldabatter og kabelannonser i dag, så får man inntrykk av at kabler er mer ulike enn ulike forsterkere.  Det er en ganske spennende observasjon, all den tid kabler er svært enkle produkter, mens forsterkere er langt mer kompliserte og med betydelig større variasjon i oppbygning fra produkt til produkt.  Det er også spennende at kabelstumpene på utsiden av komponentene synes å være nok for de fleste for å oppnå lydmessig nirvana, mens kablene inni høyttalere og elektronikk i mindre grad modifiseres.  Forhandlere av elektronikk tilbyr ihvertfall ikke slike endringer som standard, og skulle man gjøre dette selv, så bortfaller all garanti.  Selv i svært dyrt utstyr er det spennende å observere hvordan kabler og print er bygget opp av kabler med enkel oppbygning.

Skal ikke si at det ikke er lydmessig forskjell på kabler, for det kan jo hende at det er mer mellom himmel og jord osv...  Men det er når ropene om himmelvide forskjeller kommer at jeg tar et rolig steg tilbake og betrakter oppstanden.  Min til nå siste hoderisting kommer av Tara Labs' nyeste signalkabel "the Zero".  $14000 for et par meter med kabel?  Halloooooo......
Dette hadde vert mitt inlegg i denne debatten om jeg hadde vert i stand til å skrive det!

U

utgatt60135

Gjest
lyngen:
Nei, jeg skjemmes ikke over eget utstyr og har ingn problem med å oppgi det. Men jeg meneratdet er et sidespor i diskusjonen. Hvilket utstyr jeg har kan umulig påvirke et paper skrevet av lipshitz eller en blindtest gjennomført av AES eller generell vitenskapsteori og kausalitet?

mvh
Knut
Takk Knut.

Men min egen erfaring er at det kan være så små forskjeller på kabler (eller rettere sagt ingen hørbar forskjell). Da er det straks lettere å høre forskjell på kabler i dyre oppsett (er ikke noe galt i å ha et rimelig oppsett selvfølgelig). Med min sølvbelagte kabel hører jeg forskjell fra de andre. Andre kabler klarer jeg ikke å høre noen forskjell på.

Jeg vil tro vi finner flest kabelskeptikere blant de som har rimelig utstyr og flest "tilhengere" blant de som har dyre oppsett.

Kun en betrakning og er ikke ute etter å "ta noen". Har selv rel. rimelig anlegg.

Hvor vidt man kan måle forskjeller eller ikke er ganske uinteresant for min del. Jeg skal jo bare nyte musikk. :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.240
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det etterhvert er riktig å rykke ting i perspektiv:

1) Det er forskjell på kabler. Rekk opp hånden alle de som bruker lampettledning eller "skytetråd" som kabling! Selv ikke Knutinh vil vel bestride dette. Om der er hørbar forskjell på to godt konstruerte kabler med god terminering er vel det egentlige spørsmålet.

2) Jeg vil tro at det er både logisk holdbart og empirisk bevist at man hører lettere forskjell på to komponenter, være det seg kabler, cd-spillere, puer, whatever, i et høytoppløsende anlegg enn i et mindre oppløsende. For dem det måtte interessere, regner jeg mitt anlegg for å være høytoppløsende.

Personlig sitter jeg da igjen med følgende: I et highendanlegg med god oppløsningsevne kan det være forskjeller å høre som man ikke ville hørt i et vanlig anlegg. Om det er bryet (og pengene!) verd å teste ut og bytte kabler, se det, det er en helt annen krangel.

For min egen del har jeg et avslappet forhold til kabling. Har ikke kjøpt en kabelstump på over 5 år.

Det jeg derimot har gjort, er å skru kablene av og teste forbindelsene av og til. I de tilfellene jeg har kunnet mistenke, eller har konstatert brudd i lederne, har jeg kappet kabelen i bruddpunktet, avisolert og loddet termineringen på på nytt. Utover det går jeg over termineringene. Ser jeg tegn til korrosjon, har jeg brukt et tysk produkt, et slags viskelær, og pusset termineringen blank igjen.

Works for me.

mvh tkr

B

Back_Door

Gjest
Sony DVD/SACD-spiller (lite i bruk)
HTPC med m-audio audiophile
Sony str-db 940 surround amp
Jamo concert 8 høyttalere
Beyerdynamic 990 pro hodetelefoner

Forøvrig består CD-samlingen min av ca 300 titler, hvorav 5% klassisk, 20%jazz, resten pop/funk/soul. Jeg har en SACD og 4-5 DVD-A plater og ganske mye live-konserter på DVD.

I følge linken under så har jeg tilsynelatende et visst gehør :)
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=offtopic;action=display;num=1163370309

lyngen:

mvh
Knut
Man kan gjerne spørre om den enkeltes motivasjon for å skrive på dette forum.
Kan det tenkes at du er opptatt av å dokumentere et grunnlag som tilsier at man ikke trenger et dyrere anlegg enn det du har selv?
Like mye som man kan anta at andre er opptatt av å forklare at det er mye å hente ved å spandere så mye penger som det de har gjort i sine anlegg . M.a.o. argumenterer man mer for å forsvare sine egne valg, enn for objektive sannheter ::)
Det hele dreier seg kanskje da bare om å føle seg vèl..
Dermed blir man fort aggressiv når man oppfatter at noen truer denne selvtilfredsheten ;)

U

utgatt60135

Gjest
Godt poeng Back_door.

Hvorvidt en har dyrt utstyr eller ikke burde virkelig ikke ha noe med selvfølelse å gjøre. Alt er ok.

Men de forskjellene jeg hører på kablene har mye med romdefinisjon å gjøre, nettopp dette som endret seg mest med kjøp av en dyrere spiller. Ergo vil det være langt vanskeligere å høre disse forskjellene med en rimelig spiller.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Klart det er relevant hva slags referanse man har. Uten at det skal bli noe skyteskive av den grunn. Må innrømme at jeg reagerte på "300 cder", det er jo forferdelig lite musikk...men det var kanskje 3000? Altså, for meg sier det noe om hva personen er motivert av, musikk eller andre ting. Fordomsfull som jeg er...

O.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Må innrømme at jeg reagerte på "300 cder", det er jo forferdelig lite musikk...men det var kanskje 3000?
O.
Hvor går egentlig grensen for når man får hørsel egentlig?
500? 2500?
Jeg har bare 350.
Riktignok har jeg studert musikk, og livnært meg som musiker i mange år, men det teller vel ikke, antar jeg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.240
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
500? 2500?
Jeg har bare 350.
Riktignok har jeg studert musikk, og livnært meg som musiker i mange år, men det teller vel ikke, antar jeg.
Grensen for god hørsel begynner antakelig rett under det antall cder man selv måtte ha! ;D
mvh

A

Aubi

Gjest
Grensen for god hørsel begynner antakelig rett under det antall cder man selv måtte ha! ;D
                                        mvh
Sansynligvis er ikke dette noe forskjellig fra andre måter å strebe etter status. Det styrer alt annet og dette også på sin forunderlige måte.
Eneste forskjell er bare at "this will not pull any birds!"

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå var det ikke hørsel jeg tenkte på primært(det har faktisk de fleste, med
mindre de ikke har det)

Jeg er ikke en kranglefant som frekventerer disse trådene ofte, så det var bare en refleksjon fra min side, med tanke på den ENORME tilstedeværelsen noen har her...det er sikkert ikke noe spesielt med proporsjonaliteten i dette.
Bortsett fra mine fordumsfulle refleksjoner.

Og ja, grensen går ved 400, you are out! ;D

O.

500? 2500?
Jeg har bare 350.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.240
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sansynligvis er ikke dette noe forskjellig fra andre måter å strebe etter status. Det styrer alt annet og dette også på sin forunderlige måte.
Eneste forskjell er bare at "this will not pull any birds!"
Hvis du virkelig tar det jeg skrev på alvor ,Aubi, da tror jeg du skulle få en vennligsinnet lege til å skrive ut noen antidepressiva til deg.
mvh

A

Aubi

Gjest
Hvis du virkelig tar det jeg skrev på alvor ,Aubi, da tror jeg du skulle få en vennligsinnet lege til å skrive ut noen antidepressiva til deg.
                            mvh
Hvis du virkelig tar det jeg skrev på alvor ,tkr, da tror jeg du skulle få en vennligsinnet lege til å skrive ut noen antidepressiva til deg.

K

knutinh

Gjest
Som sagt ønsker jeg ikke å bringe en personlig debatt inn her. For min del må folk på forumet gjerne tro at jeg er døv og uinteressert i musikk hvis det gir en bedre følelse, argumentasjonen min er uansett ikk basert på meg som "sannhetsvitne". Jeg vet av erfaring at teorier og konstruksjoner best testes av nøytral tredje-part.

Jeg innser dog at dette blir det nye argumentet i lang tid framover: "knutinh? høh, han kan umulig bidra noe når det gjelder feilkorreksjon på CD, han har alt for billig hifi til å høre noen forskjell uansett".

Det som frustrerer meg er at min samling av CD-er fanger så manges interesse, men posten der jeg viste at Ivor Tiefenbrun (Linn) ikke greide å berefte hørbare forskjeller ved at en førstegenerasjons PCM opptaker fra 1981 ble patchet inn og ut av lyttekjeden ble forbigått i stillhet av allekranglelystne med-debattanter. Dette selv om Ivor på forhånd hadde kritisert systemet kraftig og presumptivt møtte opp til blindtesten fordi han selv trodde at han kom til å høre forskjeller. Hva skiller ham fra forkjempere for det ene og det andre her på forumet?
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...1;action=display;num=1165264468;start=127#127

-k

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg for min del er ikke så opptatt av om noe er billig eller dyrt. Og heller ikke spesielt opptatt av cd-samlingen din, men det ble et tankekors for meg - at noen kan bruke så uendelig mye tid på å debattere hifi  - og med åpenbar betydelig kunnskap innenfor en rekke områder - og samtidig ikke være pasjonert interessert i musikk. Det skjønner jeg faktisk ikke! Men som jeg sa, det er sikkert ikke så unikt.

Når det gjelder Tiefenbrun og alt det der, det overlater jeg til dere sedvanlige kranglevorne å holde på med - jeg hører heller på Bitches Brew og tar meg et glass vin ;)

O.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
"
Oh, why can’t we all just get a long neck?
And make a toast to peace and harmony
Why why cant we all just get a long neck?
See how good gettin’ along might be
"

Tar meg et glass vin jeg også !

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.240
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis du virkelig tar det jeg skrev på alvor ,tkr, da tror jeg du skulle få en vennligsinnet lege til å skrive ut noen antidepressiva til deg.
Holder meg til rødvin ;D ;D ;D
mvh

K

knutinh

Gjest
... men det ble et tankekors for meg - at noen kan bruke så uendelig mye tid på å debattere hifi  - og med åpenbar betydelig kunnskap innenfor en rekke områder - og samtidig ikke være pasjonert interessert i musikk. Det skjønner jeg faktisk ikke! Men som jeg sa, det er sikkert ikke så unikt.
At jeg bruker mye tid på å debattere emnet hersker det liten tvil om.

Om man er pasjonert interessert i musikk kan da umulig avgjøres ut fra antall CD-er? Jeg har da hverken sagt noe om hvor ofte jeg er på konsert, hvor ofte jeg spille piano, eller hvor mye jeg hører på radio? Jeg mener da tydelig å ha lest "finsmakerdiskusjoner" her på dette forum hvor folk innrømte å ha bare en håndfull CD-er fordi alt annet "låt for dårlig"? Yello, Kirkelig Kulturverksted og et par andre?

Jeg tror interessen og viljen til å diskutere her kommer fra flere retninger. Interesse for musikk generelt, musikk utøvelse/produksjon, interesse for teknikk, interesse for menneskelig persepsjon, etc.

-k

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.240
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Som sagt ønsker jeg ikke å bringe en personlig debatt inn her. For min del må folk på forumet gjerne tro at jeg er døv og uinteressert i musikk hvis det gir en bedre følelse, argumentasjonen min er uansett ikk basert på meg som "sannhetsvitne". Jeg vet av erfaring at teorier og konstruksjoner best testes av nøytral tredje-part.

Jeg innser dog at dette blir det nye argumentet i lang tid framover: "knutinh? høh, han kan umulig bidra noe når det gjelder feilkorreksjon på CD, han har alt for billig hifi til å høre noen forskjell uansett".

Det som frustrerer meg er at min samling av CD-er fanger så manges interesse, men posten der jeg viste at Ivor Tiefenbrun (Linn) ikke greide å berefte hørbare forskjeller ved at en førstegenerasjons PCM opptaker fra 1981 ble patchet inn og ut av lyttekjeden ble forbigått i stillhet av allekranglelystne med-debattanter. Dette selv om Ivor på forhånd hadde kritisert systemet kraftig og presumptivt møtte opp til blindtesten fordi han selv trodde at han kom til å høre forskjeller. Hva skiller ham fra forkjempere for det ene og det andre her på forumet?
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...1;action=display;num=1165264468;start=127#127

-k
Registrerte også at du hoppet elegant over mitt innlegg. Fei for egen dør.
Jeg for min del har er frodig og nybadet samboer som venter på meg i sengen....
God natt ;D ;D ;D
mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.567
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Registrerte også at du hoppet elegant over mitt innlegg. Fei for egen dør.
Jeg for min del har er frodig og nybadet samboer som venter på meg i sengen....
God natt ;D ;D ;D
mvh
Og så skal du skitne han ut ::) ::)

K

knutinh

Gjest
Greit, frodige samboere eller ikke :)
Jeg synes at det etterhvert er riktig å rykke ting i perspektiv:
yepp
1) Det er forskjell på kabler. Rekk opp hånden alle de som bruker lampettledning eller "skytetråd" som kabling! Selv ikke Knutinh vil vel bestride dette. Om der er hørbar forskjell på to godt konstruerte kabler med god terminering er vel det egentlige spørsmålet.
Jeg ser ikke hvordan behovet til nettledning, signalkabel, digitalkabel og høyttalerkabel er noe annet enn en passe pen stump kabel med elektriske parametre tilpasset kretsen de skal stå i skal koste mer enn noen få kroner pr meter.

Jeg tar imidlertid høyde for at jeg kan ta feil, og er derfor villig til å vurdere kabler som tilsynelatende går på tvers av kravene over hvis jeg greie å skille og tydelig foretrekke andre kabler i en blindtest.
2) Jeg vil tro at det er både logisk holdbart og empirisk bevist at man hører lettere forskjell på to komponenter, være det seg kabler, cd-spillere, puer, whatever, i et høytoppløsende anlegg enn i et mindre oppløsende. For dem det måtte interessere, regner jeg mitt anlegg for å være høytoppløsende.
Hva er et høyoppløst anlegg? Er det det samme som et "livsdejavuende eldorado av et fatamorgana av et anlegg", eller er det f.eks høy båndbredde? Hvis du ser på hva som brukes i akademia for å øke sannsynligheten for å skille Just Noticable Differences så er gjerne dette gode hodetelefoner, men ikke til fantasipriser.

Er vellydende anlegg samme anlegg som de som gjør deg i stand til å skille mellom ting? Kan en skjærende, resonant ramle-stereo være like kritisk til å avsløre forskjeller? Hvis vi ser på praktisk bruk, er det å skille mellom andre komponenters egenskaper mer eller mindre viktig enn det å ha en lydkarakter som lytteren liker?
Personlig sitter jeg da igjen med følgende: I et highendanlegg med god oppløsningsevne kan det være  forskjeller å høre som man ikke ville hørt i et vanlig anlegg.
Hvorfor triller ikke paperen inn i AES med gode empiriske data som bekrefter dette?

Det jeg derimot har gjort, er å skru kablene av og teste forbindelsene av og til. I de tilfellene jeg har kunnet mistenke, eller har konstatert brudd i lederne, har jeg kappet kabelen i bruddpunktet, avisolert og loddet termineringen på på nytt.
Brudd vil selvsagt kan ha en ganske betydelig effekt på kvaliteten.

I bunn og grunn er vi nok ikke så uenige, men vi vurderer kanskje bevisene litt annerledes?

-k

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
knutinh:
to kabler som er like tykke, har samme form, samme isolason og samme terminering.
hører du forskjell hvis den ene er av rent sølv og den andre rent kopper?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jo, i mine øyne vil nok kjærlighet til musikk gi utslag i store platesamlinger.
(og konserter, egentraktering av instrumenter etc etc i tillegg selvsagt)

Det du nevner er en hifi-sykdom(dette med en håndfull cder med en viss lydkvalitet), det har ingenting med feinschmeckeri å gjøre slik jeg ser det.

At du er teknisk interessert er det liten grunn til å tvile på ;D

God morgen!

O.
At jeg bruker mye tid på å debattere emnet hersker det liten tvil om.

Om man er pasjonert interessert i musikk kan da umulig avgjøres ut fra antall CD-er? Jeg har da hverken sagt noe om hvor ofte jeg er på konsert, hvor ofte jeg spille piano, eller hvor mye jeg hører på radio? Jeg mener da tydelig å ha lest "finsmakerdiskusjoner" her på dette forum hvor folk innrømte å ha bare en håndfull CD-er fordi alt annet "låt for dårlig"? Yello, Kirkelig Kulturverksted og et par andre?

Jeg tror interessen og viljen til å diskutere her kommer fra flere retninger. Interesse for musikk generelt, musikk utøvelse/produksjon, interesse for teknikk, interesse for menneskelig persepsjon, etc.

-k

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.240
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Og så skal du skitne han ut ::) ::)
God morgen, hvor kommer ordet "han" inn her ???

Senga ??? Samboer ??? Trodde vel egentlig at ordet "frodig" ville gi en viss pekepinn om samboers kjønn...enten det, eller du overvurderer min "kinky-faktor"....eller, hvis jeg tenker etter, muligens undervurderer jeg din..

Skitne ut ??? ..jaja, kjært barn har mange navn...får vel si ja, etter fattig evne...
                         mvh

B

Back_Door

Gjest
Jeg er ikke så sikker på om det er en udelt fordel å ha egen erfaring med high end, for å kunne være i stand til å vurdere hvor grensen går for hørbare forskjeller. En slik erfaring kan jo i verste fall føre til en fasttømring av placèbo, slik at det blir en absolutt virkelighet..
Den beste forutsetning for tester, er et åpent sinn og intet behov for å forsvare egne valg.

Diskusjonen vedrørende antall cd-er, blir for meg noe irrelevant.
Selv liker jeg ikke å ha musikk tytende døgnet rundt. Jeg er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet. Det kan gå flere dager uten at jeg lytter til musikk. Til rett tid, gir musikk meg dog noen av mine beste opplevelser.
Det kan faktisk tenkes at en person med 100 cd-er, har større musikkopplevelser enn en med 1000. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det kan faktisk tenkes at en person med 100 cd-er, har større musikkopplevelser enn en med 1000. ;)
Helt enig. Det er ikke vanskelig å skaffe seg en stor musikksamling, men ikke alt er like interessant å ha.

For mitt vedkommende er mange cd-er kastet eller gitt bort. Et annet fenomen for tiden, er at andelen av klassisk musikk øker, mens pop-andelen nå nesten er lik null.

Topp Bunn