Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.239
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
To mennesker som hører samme historie kan ha vidt forskjellig oppfattelse av hva som ble fortalt.
Tenk bare hvordan rykter spres. En fjær blir raskt til ti høns fordi vi har forskjellig oppfattelse utifra våre egne erfaringer. Når en historie fortelles videre fortelles den utifra minnet til den som hørte, og farges av den personens ordbruk, og hvilke detaljer som gav størst inntrykk.
I min vennegjeng forsøkte vi en gang å sjekke dette. En person fant en liten novelle som han leste. Deretter gikk han inn på et rom, og fortalte historien til en annen (mens det hele ble tatt opp på bånd, en Akai lydbåndopptaker forøvrig med fire timers tape). Den som hadde hørt historien gjenfortalt, uten å ha lest teksten, skulle så fortelle videre til neste mann.
Etter at historien var blitt gjenfortalt 7 ganger, satte vi oss alle sammen og hørte gjennom tapen.
Tro meg, det var helt villt. Ikke bare var historien totalt forandret, men det var også stor forskjell på fortellerevnen.

Likeledes kan man nok også vurdere ting i forhold til musikk og stereoanlegg. Vi vet bare hvordan vi selv opplever et musikkstykke, og har vanskelig for å fortelle med ord hvordan opplevelsen var. Hvordan forklare hva som er bra med feks. Pink Floyd- Umma gumma?
Noen vil si "forferdelig", andre vil si "fantastisk", enkelte kan bruke ord som "kjedelig". Men å beskrive opplevelsen og følelsen, ja det har ingen kunnet så langt (til meg iallfall).

Hvorfor vil noen ha Hifi komponenter i børstet aluminium, mens andre foretrekker sort eller gull?
Hvorfor legger noen ned titusenvis av kroner i kabler?

Jeg tror det har med total-opplevelsen å gjøre. Det forandrer ikke musikken, men det forandrer persepsjonen
Jeg synes dette blir litt for enkelt. Trukket til sin ytterste konsekvens betyr det at du får samme musikkopplevelse utav Fisher- Price barnekasettspilleren til 3- åringen din som du får ut av et fullblåst highend-anlegg, og det er, med respekt å melde, feil, imo.

Under all denne krangelen ligger en grunnleggende erkjennelse at det er forskjell i lydgjengivelse...

Hvilken vei som fører til den best foretrukne gjengivelsen er det mye hyggelig meningsutveksling om, striden om hvilken komponent som bidrar med hva derimot, er et bittert stridstema.
mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
At en som skriver doktorgrad innen digitalbehandling, ikke blir sett på som en ressursperson, synes jeg er merkelig. Dette understreker vel egentelig bare poenget jeg forsøkte å få frem med denne tråden.

Hva Ivar Løkken ellers mener om alt mulig her på OT, bryr jeg meg mindre om.

Er ellers helt enig med knutinh :
"Musikk handler om følelser, dette underbygger mitt argument om at Nyquist tar feil".

Ingen prøver å ta fra noen følelser eller opplevelser. Det handler i stor grad om debatter om fysikk, fenomener, kausalitet etc. Noen bruker flere år av livet på å studere og/eller forske på konkrete fenomener, og får av denne grunn naturlig oversikt over hva som skjer på feltet. Dette tirrer tydeligvis enkelte noe voldsomt, fordi "unge jyplinger skal jammen ikke komme her og belære meg om samplingsteori".

IL har til det kjedsommelige gjentatt at han mener at opplevelsen er reell, det er grunnen til opplevelsen han er skeptisk/har meninger/vil diskutere. Dette blir tatt som personkritikk, og medfører svifte represalier i form av verbale personangrep fra de som mener at hifi-hobbyen blir besudlet av ethvert innspill av kjølig rasjonalitet."
Dette kan ikke sies for ofte. Jeg har aldri sett noen som påstår at man ikke kan oppleve hva man vil. Det er jo nettopp grunnlaget for denne opplevelsen som diskuteres. Det tror jeg alle forstår, men om man vil være litt vanskelig er det jo et godt utgangspunkt for en heftig diskusjon. ;)

K

knutinh

Gjest
Når stå pelsen kommer er den ikke bare opplevd i hodet, eller er det også noen man innbilder seg?  ;) ..

mvh
Når gudetroen får enkelte muslimer til å tenne på en ambassade, så må da gud være sann, for bålet vi alle ser er jo reelt?

Hvordan skulle ståpels være en indikator på om den opplevelsen vi har skyldes elektronenes framferd inni en kabel, eller måten hjernen er strikket opp på? Og uansett hva årsaken er burde man som subjektivist være fornøyd så lenge følelsen oppstår, og ikke la seg tirre av unge jyplinger som insinuerer at det ikke har noe med fysikk å gjøre?

-k

K

knutinh

Gjest
At en som skriver doktorgrad innen digitalbehandling, ikke blir sett på som en ressursperson, synes jeg er merkelig. Dette understreker vel egentelig bare poenget jeg forsøkte å få frem med denne tråden.
Forresten syns jeg det er bra at man ikke tar alt den unge doktoren sier for god fisk. Alle har godt av å møte sunn kritikk og oppfordring til å forklare vanskelige temaer på en folkelig måte.

Ellers tror jeg at doktorgrader nødvendigvis er snevre i sitt nedslagsfelt. Det at man kan analysere audio-D/A-teknologi og forklare tekniske fordeler og ulemper ved alle løsninger betyr ikke at man automatisk er en like stor ekspert på persepsjon, musikk-produksjon, etc.

Men det virker på meg som om den "kollektive viten" står på stedet hvil. Flere år etter at IL eller andre med annen kunnskap har lagt fram dokumentasjon og henvisninger som gjør en enkelt-sak ganske oversiktlig for hvem som helst, så ser vi at de samme kranglene raser. SACD vs CD, strøm-kabler/signal-kabler/høyttalerkabler, jitter etc lossy/lossless kompresjon...

-k

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg synes dette blir litt for enkelt. Trukket til sin ytterste konsekvens betyr det at du får samme musikkopplevelse utav Fisher- Price barnekasettspilleren til 3- åringen din som du får ut av et fullblåst highend-anlegg, og det er, med respekt å melde, feil, imo.
Ytterste konsekvens? samme opplevelse?
Det jeg forsøkte å adressere var at settingen man gjør ting i også påvirker helhetsinntrykket. Ikke at der ikke er hørbar forskjell på Fisher og Wilson høyttalere.

Sett at du satt alene i 100 dager, og så hørte på musikk fra et High-end anlegg. Det ville sikkert låte flott det, men ikke nødvendigvis få deg til å føle deg godt.
Eller samme situasjon, med en "barnekassettspiller", sammen med noen gode venner og ditt hjertes utkårede.
Ville ikke sistnevnte gi en annerledes opplevelse, om samme musikk ble spilt?
Og dette eksempel var en detalj i forhold til hva jeg prøvde å formidle i forrige innlegg, at alt vi vet, og alt vi har oppi hodet er med på å gjøre forskjellige opplevelser, også musikkopplevelser spesielle for oss som individer.
Under all denne krangelen ligger en grunnleggende erkjennelse at det er forskjell i lydgjengivelse...
Vi er enige i at der er forskjell på forskjellige komponenter.
Der er også forskjell på smykker. Noen vil ha ”klassiske” design, noen vil ha mest mulig jåleri. Noen liker gull og andre titan, fordi de har forskjellig ballast og opplevelser (lagret i underbevisstheten) som forteller dem at det ene er bedre enn det andre.
Noen ville like å briske seg med at de hadde kabler til 50 000, uten at de kunne overføre signalet bedre enn et sett til 2 000. Skulle du påpeke dette vil ofte svaret være farget av subjektive meninger, forsøk på å forklare 48 000 ”bortkastede” kr. Men de er kanskje ikke bortkastet hvis følelsen av å eie dem forbedrer opplevelsen.

Hvis du gav en CD spiller til 100 000kr. til en fattig tigger, ville han ikke ha noen glede av den, bla. fordi han manglet resten av komponentene som må til for å høre musikk. Men han kunne ha stor glede av et ”kompaktanlegg” til 200kr og være ”i himmelen” om det fulgte med en kassett med sjømannsviser.
Hvilken vei som fører til den best foretrukne gjengivelsen er det mye hyggelig meningsutveksling om, striden om hvilken komponent som bidrar med hva derimot, er et bittert stridstema.
mvh
;D

O

om.s

Gjest
Når gudetroen får enkelte muslimer til å tenne på en ambassade, så må da gud være sann, for bålet vi alle ser er jo reelt?

Hvordan skulle ståpels være en indikator på om den opplevelsen vi har skyldes elektronenes framferd inni en kabel, eller måten hjernen er strikket opp på? Og uansett hva årsaken er burde man som subjektivist være fornøyd så lenge følelsen oppstår, og ikke la seg tirre av unge jyplinger som insinuerer at det ikke har noe med fysikk å gjøre?

-k
Stå på videre Knutinh, du vil kun diskutere på din egen fortreffelige måte, under dine premisser, hvorfor sløser du egentlig tiden din her inne overhodet?
Gå å prat med speilet, der får du de inntrykkene og svareren du tydeligvis så sårt har behov av å få bekreftet tilstadighet... :p

mvh

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Stå på videre Knutinh, du vil kun diskutere på din egen fortreffelige måte, under dine premisser, hvorfor sløser du egentlig tiden din her inne overhodet?
Gå å prat med speilet, der får du de inntrykkene og svareren du tydeligvis så sårt har behov av å få bekreftet tilstadighet...  :p

mvh
Ah, den klassiske "jeg har ikke flere argumenter, så jeg går over til personangrep". Har vi sett den før, mon tro?

B

Back_Door

Gjest
Hvorfor noen føler sin nytelse truet av en faktabasert vinkling, er for meg et mysterium ::)

O

om.s

Gjest
Ah, den klassiske "jeg har ikke flere argumenter, så jeg går over til personangrep". Har vi sett den før, mon tro?
Hvem vekket deg i kveld da "smarten"!! sov videre, eller diskuter abort!!

mvh

O

om.s

Gjest
Hvorfor noen føler sin nytelse truet av en faktabasert vinkling, er for meg et mysterium ::)
Ja! dette var jo riktig bensin på bålet for disiplene, stå på videre....

mvh

O

om.s

Gjest
Jeg kunne sikkert sagt det indirekte og "fint" så det hadde passet fintfolket, men det gidder jeg helt enkelt ikke...

Fy f#"n så korrekt og kjedelig det må være å være slik...

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Huff, de er ufine mot deg nå om.s. Komme her og poengtere fakta og sette fingeren på barnslig oppførsel... De eier jo ikke nestekjerlighet jo! Nei, stå på du om.s, du har dem snart nå.

Men en ting lurer jeg på: Du har hittil ikke hørt om instrumenter som kan måle det vi opplever gjennom et hifi-oppsett. Kan du sette opp en liste over de du har testet slik at vi kan konkretisere dette litt?

O

om.s

Gjest
Huff, de er ufine mot deg nå om.s. Komme her og poengtere fakta og sette fingeren på barnslig oppførsel... De eier jo ikke nestekjerlighet jo! Nei, stå på du om.s, du har dem snart nå.

Men en ting lurer jeg på: Du har hittil ikke hørt om instrumenter som kan måle det vi opplever gjennom et hifi-oppsett. Kan du sette opp en liste over de du har testet slik at vi kan konkretisere dette litt?
Uff da! ta deg en bolle Snickers, av alle de store er du den minste...smarten, gå å mål deg selv litt videre i livet du! og du! du trenger ikke sende pm og "beklage" deg over min dårlige takt og tone, vær voksen og stå på! pass på alle de andre mindre dyktige, speil deg ofte og smil, så går det deg godt i lengden...

mvh  

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Unnskyld min uvitenhet, men hvorfor må ting måles ?
Har man ikke bra nok utstyr hvis det ikke måler tilfredsstillende ? Må det dokumenteres overfor seg selv, eller overfor andre ?

O

om.s

Gjest
Har man ikke bra nok utstyr hvis det ikke måler tilfredsstillende ? Må det dokumenteres  overfor seg selv, eller overfor andre ?
Vet ikke om jeg leser deg rett her, men det samme lurer faktisk jeg og på?...

mvh

B

Back_Door

Gjest
Har man ikke bra nok utstyr hvis det ikke måler tilfredsstillende ? Må det dokumenteres  overfor seg selv, eller overfor andre ?
Ingen sier at de MÅ måles. Men er det noe problem om det blir målt og verifisert?

O

om.s

Gjest
Ingen sier at de MÅ måles. Men er det noe problem om det blir målt og verifisert?
Ser poenget ditt!, men hvorfor må alltid ett spm besvares med ett spm?

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Nei jeg har ikke noe problem med det. Det var da bare et spørsmål. Er litt ute av form i dag, så ha meg unnskyldt. Influensa med feber. Jeg har ikke målt feberen men jeg vet den er der.

B

Back_Door

Gjest
Nei jeg har ikke noe problem med det. Det var da bare et spørsmål. Er litt ute av form i dag, så ha meg unnskyldt. Influensa med feber. Jeg har ikke målt feberen men jeg vet den er der.
Da ønsker jeg deg god bedring ;)

B

Back_Door

Gjest
Ta deg en placebo!
                  mvh ;D ;D ;D
Da må jeg få advare om mulige bivirkninger knyttet til denne medisin: Man kan bli virkelighetsfjern, og vil lett få en tendens til å avvise fakta ;D

P

Parelius

Gjest
Ser poenget ditt!, men hvorfor må alltid ett spm besvares med ett spm?

mvh
Kanskje fordi det er så lett å si "Hvorfor?", men vanskelig å si "Hvorfor...?" på en god måte, og derfor ender opp med å si "Helvete med Hvorfor!", og koser seg med det det som er. Men for at sistnevnte kan gjøre det han gjør, så må en annen ha spurt "Hvorfor...?", og derfor synes det vel greit å spørre "Hvorfor?" Hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Men jeg husker godt den lille poden i botanisk hage i Bergen, som gikk i hælene på sin pedagogiske mor, som pekte og forklarte, og poden spurte "Hvorfor må jeg vite det da?". Poden spiser vel pizza og lar andre gjøre jobben, idag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har tenkt litt på dette sinnet og denne aggresjonen som kommer og går her på sentralen. Jeg kan egentlig bare komme på en mulig forklaring. Vi har hengt sammen så mye og så lenge at vi får mensen samtidig hele gjengen.

:-/

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Skal gå og måle kabler. Det er en fin syssel på en søndagskveld.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har tenkt litt på dette sinnet og denne aggresjonen som kommer og går her på sentralen. Jeg kan egentlig bare komme på en mulig forklaring. Vi har hengt sammen så mye og så lenge at vi får mensen samtidig hele gjengen.

:-/
;D ;D ;D
For en gjeng...jeg ler meg ihjel av dere...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Placebo er også medisin! :D
Clausthaler mener du ? Dårlig medisin.

Nå har jeg målt kablene. Det gikk fort, de er bare 1,5 m lange.

Z

Zomby_Woof

Gjest
;D  ;D  ;D
For en gjeng...jeg ler meg ihjel av dere...
Av og til er vi morsomme, men som regel er vi latterlige.

Uansett... Det er alltid noe å le av. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Av og til er vi morsomme, men som regel er vi latterlige.

Uansett... Det er alltid noe å le av.  ;)
Ja, det geniale er at det er enten eller.... eller både og... ;D

B

Back_Door

Gjest
Noen setter seg bak rattet for å avreagere, andre trer frem på dette forum bak et "lurt" nick ;)
De fleste som viser fingern til andre bilister, når de føler det berettiget, ville neppe gjort det samme om de passerte samme person gående langs gata. Slik er det vel i forholdet mellom forum og "det virkelige liv" også..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Morn, jeg heter Rolf. Hva heter du ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
En ting jeg har opplevd er at høyttalerkablene må være minst like lange som avstanden mellom høyttalerne og forsterkeren. Hvis ikke synes jeg lyden blir skikkelig daff og udynamisk.

Er det noen som har andre synspunkter på dette?

B

Back_Door

Gjest
Morn, jeg heter Rolf. Hva heter du ?
At jeg heter Pilatus er egentlig en hemmelighet..
Jeg liker å ha muligheten til  anonymt lure meg ut "bakdøra", når det blir for hett her inne ;)

Topp Bunn