- Ble medlem
- 27.03.2007
- Antall liker
- 33.239
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
Jeg synes dette blir litt for enkelt. Trukket til sin ytterste konsekvens betyr det at du får samme musikkopplevelse utav Fisher- Price barnekasettspilleren til 3- åringen din som du får ut av et fullblåst highend-anlegg, og det er, med respekt å melde, feil, imo.To mennesker som hører samme historie kan ha vidt forskjellig oppfattelse av hva som ble fortalt.
Tenk bare hvordan rykter spres. En fjær blir raskt til ti høns fordi vi har forskjellig oppfattelse utifra våre egne erfaringer. Når en historie fortelles videre fortelles den utifra minnet til den som hørte, og farges av den personens ordbruk, og hvilke detaljer som gav størst inntrykk.
I min vennegjeng forsøkte vi en gang å sjekke dette. En person fant en liten novelle som han leste. Deretter gikk han inn på et rom, og fortalte historien til en annen (mens det hele ble tatt opp på bånd, en Akai lydbåndopptaker forøvrig med fire timers tape). Den som hadde hørt historien gjenfortalt, uten å ha lest teksten, skulle så fortelle videre til neste mann.
Etter at historien var blitt gjenfortalt 7 ganger, satte vi oss alle sammen og hørte gjennom tapen.
Tro meg, det var helt villt. Ikke bare var historien totalt forandret, men det var også stor forskjell på fortellerevnen.
Likeledes kan man nok også vurdere ting i forhold til musikk og stereoanlegg. Vi vet bare hvordan vi selv opplever et musikkstykke, og har vanskelig for å fortelle med ord hvordan opplevelsen var. Hvordan forklare hva som er bra med feks. Pink Floyd- Umma gumma?
Noen vil si "forferdelig", andre vil si "fantastisk", enkelte kan bruke ord som "kjedelig". Men å beskrive opplevelsen og følelsen, ja det har ingen kunnet så langt (til meg iallfall).
Hvorfor vil noen ha Hifi komponenter i børstet aluminium, mens andre foretrekker sort eller gull?
Hvorfor legger noen ned titusenvis av kroner i kabler?
Jeg tror det har med total-opplevelsen å gjøre. Det forandrer ikke musikken, men det forandrer persepsjonen
Under all denne krangelen ligger en grunnleggende erkjennelse at det er forskjell i lydgjengivelse...
Hvilken vei som fører til den best foretrukne gjengivelsen er det mye hyggelig meningsutveksling om, striden om hvilken komponent som bidrar med hva derimot, er et bittert stridstema.
mvh