Høyttalere Hva skjedde med B&W's evne til å lage gode høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Hørte det samme (jeg er fra Drammen) men tror det må ha vært for godt og vel 20 år siden. Husker også at det spilte svært bra - kan allikevel være designet & bassen medførte større wow-faktor enn jeg ville fått i dag.
    Husker ikke tiden men det var på den demokvelden de hadde 802 nede på Tac millennium - den med den fancy volumknotten. Det likte jeg ikke
    801 stod oppe i et mye større rom
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En lytter (uheldigvis) også mye med øynene.
    Vi var tre pianoteknikere som jobbet på to pianoer, for å få dem identiske, både i spilleart og tonalitet - noe alle vi tre mente at vi hadde fått til. Disse to pianoene kom fra samme fabrikk og samme leveranse, samme pris - vi klarte ikke å skille de fra hverandre når det gjaldt lyd. Utseendemessig så var de forskjellige, den ene var sort meg gullskrift og med et asiatisk navn, den andre var sort med sølvskrift og hadde et europeisk navn.
    Det var godt over 30 personer - fra amatører til profesjonelle pianister som tester disse. 95% av de som testet mente den med europeisk navn låt fra bedre til vesentlig bedre.
    Utseende har absolutt en påvirkning i hva en hører.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 808931
    Snakker skribenten usant, eller tar dem fleste feil omB&W. En for konkret overskrift til å skulle tolkes subjektiv. Det er et utropstegn etter setningen og ikke et spørsmålstegn .
    "Beste høgtalar" kan vere så mangt. Tiil dømes har også eg "verdas beste høgtalar", som er ganske ulik B&W. Når alt kjem til alt, er det eit spørsmål om smak og preferansar. Dernest er det også eit spørsmål om lytterom, økonomi, anlegget elles, lyttevanar og alt det andre.
    Så eg hadde nok skrive spørjeteikn i staden for ropeteikn, ja.....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp "!" istedenfor "?" som gjør det hele litt "problematisk".
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Vis vedlegget 808931
    Snakker skribenten usant, eller tar dem fleste feil omB&W. En for konkret overskrift til å skulle tolkes subjektiv. Det er et utropstegn etter setningen og ikke et spørsmålstegn .
    Jeg vet at dette høres utenkelig ut, men kan det være at skribenten faktisk mener B&W 801 D4 er bra? At det er en oppriktig ærlig mening det gis uttrykk for?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er lett å la seg begeistre når ein sit der og kosar seg med nytt og godt utstyr. Men det skal rimelegvis mykje erfaring til før ein kan uttale seg om "verdas beste".
    Sjølv har eg til gode å høyre Infinity IRSV, MBL 101X, dei største elektrostatane, WAMM og ein del andre ambiøse konstruksjonar. Helst ville eg dessutan høyrt dei i eige lytterom før eg tok fram superlativa.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at dette høres utenkelig ut, men kan det være at skribenten faktisk mener B&W 801 D4 er bra? At det er en oppriktig ærlig mening det gis uttrykk for?
    Jeg er temmelig overbevist om at det skal være fullt mulig å få den høyttaleren til å spille avsindig godt. Det er ikke gratis, men gi den en ren, åpen linje og kraftige effekttrinn som f.eks. Hegel eller Vera for den del, og det ville overraske meg enormt om de ikke ville imponere de fleste i et stort, godt rom.

    Og jeg har ikke fått betalt for å ha denne oppfatningen.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    For min del "døde" B&W etter PM1.. Det er den siste virkelig gode og vellydende B&W jeg har hørt.. Vakker er den også.
    Kunne levd lenge med dem hadde det ikke vært for at de ikke evnet å spille de siste få dB jeg ønsker.. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke tiden men det var på den demokvelden de hadde 802 nede på Tac millennium - den med den fancy volumknotten. Det likte jeg ikke
    801 stod oppe i et mye større rom
    Jeg jobba der på den tida. Det du forteller om var nok tidlig 2000. Jeg husker den aktuelle demokvelden, så det må ha vært før jeg slutta der, høsten 2000.
    TacT syntes jeg ikke spilte noe særlig bra hos oss, og det å sette opp anlegg i underetasjen var ikke noe som funka særlig bra men var nødvendig for å faktisk kunne vise frem hva vi hadde til mange folk på en gang. 802 i seg selv var konge, men vi fikk aldri til romkorreksjonen til TacT så vi kjørte den som en helt ren stereoforsterker uten noe EQ, og dermed ga den ikke noe drahjelp for å få ting til å funke i det store området i butikkens hovedetasje.
    På det store "high-end rommet" hvor vi hadde Gryphon og 801 spilte det langt bedre, selv om vi hadde en del trøbbel med akustikken der også selvsagt. Store høyttalere var en absolutt nødvendighet for å få ting til å spille skikkelig der oppe, men hadde vi flytta alt ned til butikklokalet ville det nok spilt ringer rundt 802/TacT oppsettet. Problemet var å faktisk klare å flytte det. både høyttalere og forsterkere var så store og tunge at det ikke var noe vi hadde lyst til å gjøre.


    Har fremdeles 801 på Gryphon Sonata/Antileon som det beste eksempelet på virkelig gode hi-fi minner fra den tida.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Jeg vet at dette høres utenkelig ut, men kan det være at skribenten faktisk mener B&W 801 D4 er bra? At det er en oppriktig ærlig mening det gis uttrykk for?
    Er den personlig kan han jo ikke kalle det : Verdens Beste Høyttalere!
    Men heller Verdens Beste Høyttalere?
    Stor forskjell. i påstand eller mening/utrykk/spørsmål.
    Nei, et slikt magasin kan ikke kalle en stol en krakk. Vanskelig å tro dem ville påstått det også.
    Det er en bastant beskjed dem er dem beste. men du kan jo velge å se en påstand som du vill,
    hvor langt trekker du slik tankegang? går du over fotgjenger feltet på rød mann å mener bilisten har skylden for du er fargeblind 😁
    med du mener jeg ; du=hvemsomhelst med mening.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva mener du med det innlegget, egentlig?
    Ta deg ikke nær av sånt surrete oppgulp - du vet hva du selv står for!

    Lærer man journalistene og kjenne - gjennom flere års lesning - finner man ut hvem som er upåvirkelige (som deg selv). Eller motsatt - påvirkelige - enten av bladets eiere eller leverandører av produkter som testes... Men det siste skinner så fullstendig igjennom at det til de grader dummer ut den/de det gjelder men heldigvis skjer dette sjeldent.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Det er lett å la seg begeistre når ein sit der og kosar seg med nytt og godt utstyr. Men det skal rimelegvis mykje erfaring til før ein kan uttale seg om "verdas beste".
    Sjølv har eg til gode å høyre Infinity IRSV, MBL 101X, dei største elektrostatane, WAMM og ein del andre ambiøse konstruksjonar. Helst ville eg dessutan høyrt dei i eige lytterom før eg tok fram superlativa.
    Paul hos PS audio har lagd bedre en irs sier han, med brøkdelen av elementer sammenlignet med irs 😁
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    er gammel nokk til å huske noen episoder på 80-90 tallet. rett før du var i gamet
    Har hørt påstander som det der før, og for det første er hva som eventuelt skjedde for 30 - 40 år siden fullstendig irrelevant i dag, og for det andre er det ingen som noensinne har kunnet komme opp med ett eneste troverdig eksempel. ikke en gang når jeg har spurt på tomannshånd Så hvorfor i alle dager holde på sånn? Hva er din motivasjon?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Å benytte karakteristikken «Verdens beste høyttaler» er i overkant tabloid, uansett hva man mener om produktet, og uansett om det er supplert med et utropstegn eller et spørsmålstegn. Det blir nesten som å kåre verdens beste symfoni. Men jeg tar det for gitt ingen her inne tar et slikt utsagn helt bokstavelig, men heller en tabloid omskriving av «Den beste høyttaleren jeg har hørt (og jeg har hørt mange)». At formuleringen nødvendigvis skal være et utslag av «kjøpt og betalt» finner jeg snodig og utidig. Vi vet alle at vurdering av høyttalere er høyst subjektiv, og gjenstand for preferanser. Og forfatteren av den teksten må ha lov til å syns at 801 D4 er de beste høyttalerne han har hørt. Utropstegn eller spørsmålstegn er ikke relevant – ville bare vært det dersom man omtalte en objektiv sannhet.

    Jeg hørte selv disse på årets Hortenmesse og var veldig imponert over de fleste av smakebitene jeg hørte, mens min sidemann og skribentkollega var mindre imponert. Og det er en kjensgjerning at vi to har ganske ulike preferanser for høyttalere, ikke minst i diskantområdet.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Har hørt påstander som det der før, og for det første er hva som eventuelt skjedde for 30 - 40 år siden fullstendig irrelevant i dag, og for det andre er det ingen som noensinne har kunnet komme opp med ett eneste troverdig eksempel. ikke en gang når jeg har spurt på tomannshånd Så hvorfor i alle dager holde på sånn? Hva er din motivasjon?
    en annen journalist Michael Fremmer husker jeg godt. han mente selv han hadde hørt verdens beste tonearm, en sme. men lot seg ikke skrive Verdens Beste!. Men Verdens Beste?. fordi han ikke hadde hørt alle tonearmer som fins 😁
    så han i lyd og bilde må lære seg å skrive da.
    men kanskje han lot seg lokke så folk skulle bli engasjert å kjøpe bladet sporenstraks for å lese å gjøre egen mening å klage til han? nokk av slik oppførsel i tabloid avisene.. Tipper VG og Dagbladet selger 60% mere på slikt.
    men artikkelen er tilgjengelig på nett. og der sammenligner han disse med høyttalere langt over 1Million kroner+
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Har sett oppførselen til flere nye B&W omkring overgangen mellomtone/diskant. Tviler på at de kan reddes med dsp uten å ta bort delefilteret.
    Så ille er det. Men B&W er ikke alene om å være rare. Franco Serblin mistet også taket.

    Sier du det? Det var trist. Vurderer Franco Serbling Accordo essence...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg hørte selv disse på årets Hortenmesse og var veldig imponert over de fleste av smakebitene jeg hørte, mens min sidemann og skribentkollega var mindre imponert. Og det er en kjensgjerning at vi to har ganske ulike preferanser for høyttalere, ikke minst i diskantområdet.
    Har ikke vurderinger av høyttaleres diskanter latt seg prege eller påvirke noe, i takt med lanseringen av stadig mer "eksotiske" membran materialer?

    Fra diskant - til bunnen - leste nylig en journalists uttalelse om foten til en viss dansk høyttaler som skulle være laget av fly-aluminium...!
    ...Dog uten ytterligere sammenligninger mellom et fly og en høyttaler, dvs. høyttaleren kostet vel omtrent det samme som et brukt småfly :ROFLMAO:

    Nei, da foretrekker jeg heller lesning av eksempelvis deg selv, Karl_Erik, med angivelse av "ørten" låter og hvordan høyttaleren takler dette rent lydmessig :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sier du det? Det var trist. Vurderer Franco Serbling Accordo essence...
    Ganske lik lillebror i oppførselen:
    Digger de knusktørre labrapportene til HiFi News.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hva denne klaging går ut på? D3 serien låter veldig bra, de låter enda bedre med en liten runde DSP.
    Som sagt har jeg av nyere B&W kun hørt 803D3, som jeg kjøpte og deretter returnerte til Hi-Fi klubben. Jeg har hatt 802F, 801 Matrix SIII og 805s; alle kjøpt ny. Unødvendig å si at jeg er forhenværende B&W fan.
    Innledningsvis trodde jeg det var noe feil med høytalerne. Jeg sjekka koblingen bak om jumperne var kobla riktig. Jeg omøblerte rommet også og fjernet en hel bokyllevegg. Men diskanten spillte for seg selv og altfor høyt i forhold til resten (jeg har forøvrig svært godt dempet rom).
    Etter at jeg returnerte dem fikk jeg se en måling; her var det så vidt jeg husker mer enn 6db økning fra så lavt som 4Khz. Det forklarte også hvorfor jeg oppfattet høytalerne som mekaniske i lyden med lav musikalitet; det svingte ikke (men de kunne spille jævlig høyt uanstrengt). Men selv den dølleste innspilling fikk mye nivå i diskanten. Jeg har ikke så mye imot at høytalere har mer nivå i toppen - 805s har jo det, men det er ikke så langt ned i frekvens og gir bare mer luftt.....
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Uansett er DETTE turnoff numero uno for min del.... Ser ut som en parodi på en månerakett tegnet av en 5-åring ...


    Screenshot_20220413-130703_Chrome.jpg
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Har ikke vurderinger av høyttaleres diskanter latt seg prege eller påvirke noe, i takt med lanseringen av stadig mer "eksotiske" membran materialer?

    Fra diskant - til bunnen - leste nylig en journalists uttalelse om foten til en viss dansk høyttaler som skulle være laget av fly-aluminium...!
    ...Dog uten ytterligere sammenligninger mellom et fly og en høyttaler, dvs. høyttaleren kostet vel omtrent det samme som et brukt småfly :ROFLMAO:

    Nei, da foretrekker jeg heller lesning av eksempelvis deg selv, Karl_Erik, med angivelse av "ørten" låter og hvordan høyttaleren takler dette rent lydmessig :)
    "fly aluminium" er en spesiell legering har sikkert et eget ISO navn. høyere kvalitet en aluen en har på dem fleste hifikomponenter. om det har noe å si 😁 😁 , men nå ser jeg flere her bryr seg om mikroskopiske forskjeller test utstyr gjør. begynner å lure på omnen foretrekker det fremfor kvaliteten sjelen føler når en hører på tingene sine😁
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Uansett er DETTE turnoff numero uno for min del.... Ser ut som en parodi på en månerakett tegnet av en 5-åring ...
    Enig. Liker ikke disse føttene som har kommet på tilsynelatende alt av gulvstående høytalere...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke bra i det hele tatt:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ganske lik lillebror i oppførselen:
    Digger de knusktørre labrapportene til HiFi News.

    Det der var da ikke så gærnt.....?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er et par resonansnoder på ca 600 og 1200 Hz som lager de søkkene i frekvensgangen. Vanskelig å fikse med eq. I tillegg har den det der merkelige piftet ved 10 kHz. Skjønner ikke.
    De koster også omtrent det samme som et sett ferdige Linkwitz LX521.4 med elektronikk. Ok, Accordo Essence er penere. Veldig mye penere.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Dette er ikke bra i det hele tatt:
    Nei, tipper måleinstrumentene som var med i teste foretrekker å ha noen andre høyttalere når dem "lytter" å koser seg 😂
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Håkon_Rognlien skrev:
    Hva mener du med det innlegget, egentlig?
    Ta deg ikke nær av sånt surrete oppgulp - du vet hva du selv står for!

    Lærer man journalistene og kjenne - gjennom flere års lesning - finner man ut hvem som er upåvirkelige (som deg selv). [ ... klippet bort resten ... ]
    Hadde herr Rognlien vært upåvirkelig hadde det vel blitt ekstremt kjedelige omtaler? :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    en annen journalist Michael Fremmer husker jeg godt. han mente selv han hadde hørt verdens beste tonearm, en sme. men lot seg ikke skrive Verdens Beste!. Men Verdens Beste?. fordi han ikke hadde hørt alle tonearmer som fins 😁
    så han i lyd og bilde må lære seg å skrive da.
    men kanskje han lot seg lokke så folk skulle bli engasjert å kjøpe bladet sporenstraks for å lese å gjøre egen mening å klage til han? nokk av slik oppførsel i tabloid avisene.. Tipper VG og Dagbladet selger 60% mere på slikt.
    men artikkelen er tilgjengelig på nett. og der sammenligner han disse med høyttalere langt over 1Million kroner+
    Fra en som kjenner en del journalister, Forside, overskrift og ingress lages ofte av desken, og ofte kuttes teksten også.
    Alle journalister jeg kjenner har nå og da vært misfornøyde med hvordan deres artikler har blitt presentert.
    Men å bruke et ord som Verdens Beste!
    Rett nok skal magasiner både selge eksemplarer og annonser
    Kan ikke huske Rognlien har uttrykt seg slik.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.127
    Det er forskjell på å være direkte kjøpt og betalt vs og la annonser og avtaler påvirke tester og tekst. Sistnevnte er nok mer vanlig enn uvanlig og spesielt i større utenlandske magasiner/nettsteder. Så finnes det selvsagt mange unntak.

    En fri og uavhengig presse vil innebære høy abonnementspris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn