Vet ikke. Er skeptisk til om det er det eller noe annet, som sagt vet ikke. Jeg er ikke tilhenger av folks undertrykking, det er bra sikkert. Jeg er heller ikke tilhenger av at de som roper høyest skal få viljen sin. Jeg vet ikke hva som ligger under i Egypt blant den majoriteten som ikke demonstrerer.Parelius skrev:Masse-idioti? Et folk som greier å overvinne den lammende frykten, kjempe for sin verdighet og selvbestemmelse? Masse-idioti?
Eller er det slik at enhver STOR bevegelse, en aksjon som har som sitte eneste våpen kroppens standhaftige utholdenhet mot råskapen, er uttrykk for masse-idioti?
Det jeg vet, eller tror jeg vet, er at masse-idioti og demonstranters velting av etablerte styrer ikke er noe gunstig utgangspunkt for fritt demokrati. Om det er tilfelle i Egypt vet jeg ikke; medias dekning er vel som alltid farget til det ugjenkjennelige ift virkelighetens Egypt.
Jeg håper at dette drar i en demokratisk heller enn en bakstrebersk islamistisk retning, og heri ligger skepsisen. Alle vi her håper jo på en demokratisk retning, men det er holdepunkter for at det slett ikke er noen selvfølge. Jeg vet ikke, og det er vel ingen som vet. Man får vel håpe på det beste.