V
vredensgnag
Gjest
Nja - jeg syns du forenkler veldig. Og siden jeg har lest en del ytringer fra deg kan jeg også tillate meg å si at du har en autoritetstro holdning til de herjinger vi er i stand til, når vi mener at vi av ulike årsaker er moralsk overlegne.Smorte24 skrev:Det er alltid morsomt å lese Vredensgang sine meninger, vesten har skyld i alt, absolutt alt.
Har vel litt å si at befolkningen i Egypt har økt fra 35 millioner til 80 millioner innbyggere i løpet av 30 år.
I helgen ble det feiret et interessant jubileum: 150 år siden faktorene som førte til amerikansk borgerkrig ble utløst. I dag forsøker amerikansk høyreside å omskrive hvorfor det ble borgerkrig, men selv om man dengang ikke hadde DLD er det rimelig lett å finne dokumentasjon som påviser hvorfor: det var, ene og alene, for å forsvare den gudegitte retten til å ha slaver som arbeidskraft.
Og for å mobilisere moralsk rettferdiggjørelse av denne retten så ble det brukt en rekke argumenter vi i dag kan sitte og smile over, men som dengang ble fremsatt med stor tyngde og stort alvor. I slik utstrekning at de ble nedfelt i forfatninger, lovvedtak og krigserklæringen.
Serien Disunion i NYTimes følger utviklingen dag-for-dag, frem til åpen krig mellom Nord og Sørstatene.
I går tok de for seg South Carolina: http://opinionator.blogs.nytimes.com/2011/02/05/the-strange-victory-of-the-palmetto-state/
Det er ganske rart å lese utsagn som "Give us slavery, or give us Death!" - eller "Slavery is our King - Slavery is our Truth - Slavery is our Divine Right!" - eller å lese om hvordan presten James W. Hunnicutt stolt sa om South Carolina at staten kunne pryde seg med å ha igangsatt krigen: "The honor, the imperishable glory, of secession and inaugurating the Civil War was reserved for South Carolina!"
Utbytting foregår på mange områder, og vi er flinke til å finne måter å rettferdiggjøre den på. Det må være mulig å se på kjensgjerninger uten å skulle ta det som kritikk av ens person eller sannhetsdoktriner - virkeligheten er som den er. Sannheten er at Vesten på utrolig mange områder står for gjerninger vi har liten grunn til å være stolte av, og at disse er utført i egennytte som ikke står tilbake for den som Sørstatenes ledende menn stolt vaiet med da de gikk i krig for å forsvare sin rett til å holde slaver.
Aksjon fører til reaksjon, og vi må nok venne oss til tanken om at det ikke blir så lett å være borger i Vesten i tiårene som kommer som det har vært hittil, men kanskje har vi godt av å utfordres til egen innsats, fremfor å ved ulike maktmidler hvile på andres.