Politikk, religion og samfunn Hva nå Egypt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    baluba skrev:
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    Den ;D du skriver om burde du tatt med i innlegget, for jeg synes den holdningen til SV begynner å bli litt tynnslitt her inne. De er ikke skyldige i alt som er vondt, og har vel ikke tilført mer faenskap enn noe annet parti som har vært i posisjon her på berget. De er for meg hverken bedre eller verre enn de andre i praksis. Kanskje kristenkonservative kan mene det med fullt belegg, men den gruppen kristne tilhører ikke jeg.
    Der er vi vel uenige, men er helt enig i at smilet burde vært der. Jeg mener ikke SV er skyld i alt vondt - jeg reagerer mer på at de er så inkonsekvente i politikken sin og styrer dit vinden blåser for å sitte i regjering nå. Men nok om det.
    Jamen, kjære vene - det er jo derfor de er perfekte til å styre der nede. De forsøker faktisk å gjøre alle til lags, og vi vet jo alle at folk i slike land faller for tom retorikk. Kanskje de rett og slett er perfekte til jobben. Vingling og pragmatisme er neppe sett på som noe negativt i praksis av egyptere.
    Nei, du har nok et poeng der. I give me. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    Den ;D du skriver om burde du tatt med i innlegget, for jeg synes den holdningen til SV begynner å bli litt tynnslitt her inne. De er ikke skyldige i alt som er vondt, og har vel ikke tilført mer faenskap enn noe annet parti som har vært i posisjon her på berget. De er for meg hverken bedre eller verre enn de andre i praksis. Kanskje kristenkonservative kan mene det med fullt belegg, men den gruppen kristne tilhører ikke jeg.
    Der er vi vel uenige, men er helt enig i at smilet burde vært der. Jeg mener ikke SV er skyld i alt vondt - jeg reagerer mer på at de er så inkonsekvente i politikken sin og styrer dit vinden blåser for å sitte i regjering nå. Men nok om det.
    Jamen, kjære vene - det er jo derfor de er perfekte til å styre der nede. De forsøker faktisk å gjøre alle til lags, og vi vet jo alle at folk i slike land faller for tom retorikk. Kanskje de rett og slett er perfekte til jobben. Vingling og pragmatisme er neppe sett på som noe negativt i praksis av egyptere.
    Det spørs om det er nok kameler i Egypt til å forsyne halvorsen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    Det spørs om det er nok kameler i Egypt til å forsyne halvorsen.
    Hvordan kan du tvile på det? Nå er ikke alle deler av debatten helt seriøst ment, men denne er vel litt for langt over mål til at det kan være en spøk? I Midtøsten må det da finnes enda flere kameler å svelge for SV enn her hjemme. Der vil de virkelig få vist sine evner til kompromiss... ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Godt å se det er bibelkjennere her.

Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere gir tiende av mynte og anis og karve, men forsømmer det som veier mer i loven: rettferdighet, barmhjertighet og troskap. Det ene burde gjøres, og det andre ikke forsømmes.
    Blinde veiledere, som siler bort myggen, men sluker kamelen!

Det var vel Jan P. Syse som gjorde det til et politisk uttrykk da han sa at når man sitter i koalisjonsregjering lærer man å sluke kameler. Kunsten var å ta dem medhårs og ikke mothårs.

V

vredensgnag

Gjest
    Vits som går rundene i Egypt i dag:

Etter et langt liv ligger Hosni Mubarak for døden, og hans nærmeste rådgiver tar på seg den tunge oppgaven: "Det er ikke mer håp, Hosni. Kanskje du har lyst til å si et siste farvel til ditt folk?"
    Mubarak ser undrende på sin rådgiver.
    "Å? Skal folket dra?"

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Godt å se det er bibelkjennere her.

Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere gir tiende av mynte og anis og karve, men forsømmer det som veier mer i loven: rettferdighet, barmhjertighet og troskap. Det ene burde gjøres, og det andre ikke forsømmes.
    Blinde veiledere, som siler bort myggen, men sluker kamelen!

Det var vel Jan P. Syse som gjorde det til et politisk uttrykk da han sa at når man sitter i koalisjonsregjering lærer man å sluke kameler. Kunsten var å ta dem medhårs og ikke mothårs.
    Da kan man vel si at SV har vært en usedvanlig lærevillig elev, som til og med har lært seg å svelge dem mothårs. Burde vi egentlig ikke ha litt respekt for en slik offervilje? Hadde statsledere i denne delen av verden vært like flinke til det så hadde det kanskje vært fred i Midtøsten. ::)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Minner meg om Jules i Pulp fiction, som støtt siterte Esekiel 25:17...

V

vredensgnag

Gjest
    La oss sitere Lawrence of Arabia. Dette er Vestens største mareritt, at araberne skal ta steget bort fra stammelojalitet og over i nasjonslojalitet der stammetilhørighet ikke lenger dikterer adgang til økonomiske og politiske muligheter. Da vil de ønske å beholde sin rikdom for hele nasjonen. I dag går ressursene ut av landet til Vesten, mens den utvalgte og vest-støttede stammen sitter og nyter av å utøve makt over resten av befolkningen.

"So long as the Arabs fight tribe against tribe, so long will they be a little people, a silly people - greedy, barbarous, and cruel."

V

vredensgnag

Gjest
    Mubaraks tilhengere er pøbelpolitiet han har skapt, i NDP. De samme som "plyndret" nasjonalmuséet og begikk innbrudd, for å skape usikkerhet i folket.

Demonstrantene har tatt til fange flere av "tilhengerne," og kan vise pressen disses politi-ID.

Tøft land, der politiet er villig til å agere motdemonstranter i sivil.

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    vredensgnag skrev:
    Mubaraks tilhengere er pøbelpolitiet han har skapt, i NDP. De samme som "plyndret" nasjonalmuséet og begikk innbrudd, for å skape usikkerhet i folket.

Demonstrantene har tatt til fange flere av "tilhengerne," og kan vise pressen disses politi-ID.

Det er vel ikke så svart/hvitt?

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article4015736.ece

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:

Det er vel ikke så svart/hvitt?

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article4015736.ece
    "Mubarak asking the people to choose between chaos or me."
    Tøft å da kunne forårsake kaos, om man vil.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Det har iallfall blitt dyrere å reise til andre land med sol og varme nå når det er uro i Egypt.

Skal ha meg en sydentur neste måned og ser prisen har økt med 100% siden jeg bestilte og betalte turen ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Det er aldri sort-hvitt.

Det var mange som protesterte til støtte for Honecker og partipampene i DDR, mens andre stilte opp på Berlin Alexanderplatz.

Dette bildet er derimot sort-hvitt.

F

fjellvåk

Gjest
    Anonym skrev:
    Det har iallfall blitt dyrere å reise til andre land med sol og varme nå når det er uro i Egypt.

Skal ha meg en sydentur neste måned og ser prisen har økt med 100% siden jeg bestilte og betalte turen ;D
    Ja av og til kan en revolusjon med døde folk i gatene føre noe godt med seg for folk i andre land også.

V

vredensgnag

Gjest
    Tåregass og politihester, samt bruk av armelastebiler som skjold.

Og pro-Mubarak demonstranter har gått opp på bygningene rundt plassen for å kaste stein ned på hodene til opprørerne.

http://english.aljazeera.net/watch_now/

Mye personlig mot som utvises nå, i Kairos gater.

Folk kaster takstein og murstein ned på hodene til folkene på Tahrir-plassen. (Gamle DDR-pamper: "Hvorfor tenkte ikke vi på det?")

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, steining får ny betydning nå.
    Hester og til og med kameler blir brukt.

Motdemonstrantene er fra politistyrken som nå går i sivil, og de har vel ikke med seg unger og kvinnfolk vil jeg tro.
    Det ble påstått at army slapp inn de nevnte sivile politifolkene uten å stoppe/kontrollere dem, våpen er dermed brakt inn i området.

Dette kommer nok til å bli blodig.........dessverre :-\

KW

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Støtter politiet Mubarak? Det var overraskende...

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Støtter politiet Mubarak? Det var overraskende...
    Vil ikke si det er overraskende. Det er flere politistyrker i Egypt. Denne tilhører NDP, Mubaraks parti, og kan sammenlignes med Ernst Röhms flinke gutter i Tyskland på 30-tallet.
    De tok for anledningen av seg sine uniformer, og kledde seg i sivil, mens de lagde "folkeoppstand."
    Tenk Sturmabteilung SA, så er du i mål.

Tross alt bedre med "folkeoppstanden" her hjemme, for Amelie de Kaukasus.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    VI ER I FERD med å få et nytt Egypt. Vi vet ikke hvilket, så derfor er det vanskelig å bedømme de regionale konsekvensene. Men det gamle ordtaket om at det som skjer i Egypt begrenser seg ikke til Egypt gjelder utvilsomt, så spørsmålene presser seg på.

Virkningene kan vurderes langs to linjer. Det som fikk Mubaraks politistat til å revne og som startet i Tunisia fortsetter nå i Jemen, Jordan og andre land. Lederskapene biter negler, for gapet mellom lederskap og fotfolk har vært stort, vedvarende og økende uten at regimene har villet eller greid å gjøre noe med det bortsett fra å skaffe seg store sikkerhetsapparater og militære styrker.

Les resten av kronikken her:

http://www.dagbladet.no/2011/02/03/kultur/debatt/kronikk/geopolitikk/15303502/

Mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Den arabiske liga ønsker folkeavstemming over fredsavtalen med Israel når Mubarak er borte. Da har vi i det minste en anelse om hvor de har fokuset.

V

vredensgnag

Gjest
    Haaretz har skrevet litt om bruk av folkeavstemning.
    http://www.haaretz.com/news/diploma...aw-proves-israel-s-aggressive-nature-1.326591

Du må skille mellom Det muslimske broderskapet i Egypt, og Den arabiske liga. Og når en israelsk tv-stasjon melder at et medlem av broderskapet mener man bør ha folkeavstemning om fredsavtalen, så bør man også vurdere ev. motiver bak det budskapet nå.

Jeg leser Jerusalem Post hver eneste dag, for å få den israelske regjeringens syn på konflikten. De er dypt bekymret, selvsagt, men det har de også grunn til å være? Israel befinner seg i en meget vanskelig situasjon, der landets ekstreme politikk har bidratt en god del til at de har grunn til bekymring.
    Men her har du Larry Derfner i Jerusalem Post - JP er å betrakte som regjeringsorganet, der Haaretz representerer opposisjonen.
    http://www.jpost.com/Opinion/Columnists/Article.aspx?id=206438

"By backing Mubarak’s fight for political survival against the mass movement for democracy, we’ve done something that’s both morally wrong and politically very stupid."

"Israel lost American Jewish liberals a good while ago, but on Egypt we’re even losing American Jewish neocons, for God’s sake. We’ve come to a new low. The only democracy in the Middle East has declared itself to be the enemy of democracy anywhere else in the Middle East.

When I look at Egypt today, I’m somewhat worried, but mainly hopeful. When I look at Israel, at Israeli political attitudes, at the Israeli worldview, it’s a struggle to see anything but black."

V

vredensgnag

Gjest
    Robert Fisk skriver en uhyre god og meget nøytral beskrivelse av hva som foregikk i går. Dette er reportasje, som ikke tar noen side, men som viser deg hva som foregår.
    Imponerende journalistikk:
    http://www.independent.co.uk/opinio...ried-as-rocks-and-firebombs-flew-2203896.html

The truth is as symbolic as it is important. It was Haussmann, brought to Egypt by Ismail under notional Ottoman rule, who built the square as an Etoile modelled on its French equivalent, laid over the swamps of the regularly flooded Nile plain. Each road radiated like a star (much to the chagrin, of course, of the present-day Egyptian army). And it was on the Nile side of "Ismailia" square – where the old Hilton is currently under repair – that the British later built their vast military Qasr el-Nil barracks. Across the road still stands the pseudo-Baroque pile in which King Farouk maintained his foreign ministry – an institution which faithfully followed British orders.

And the entire square in front of them, from the garden of the Egyptian Museum to the Nile-side residence of the British ambassador, was banned to all Egyptians. This great space – the area of Tahrir Square today – constituted the forbidden zone, the land of the occupier, the centre of Cairo upon which its people could never set foot. And thus after independence, it became "Freedom" – "Tahrir" – Square; and that is why Mubarak tried to preserve it and that is why those who want to overthrow him must stay there – even if they do not know the reason.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Haaretz har skrevet litt om bruk av folkeavstemning.
    http://www.haaretz.com/news/diploma...aw-proves-israel-s-aggressive-nature-1.326591

Du må skille mellom Det muslimske broderskapet i Egypt, og Den arabiske liga. Og når en israelsk tv-stasjon melder at et medlem av broderskapet mener man bør ha folkeavstemning om fredsavtalen, så bør man også vurdere ev. motiver bak det budskapet nå.

Jeg leser Jerusalem Post hver eneste dag, for å få den israelske regjeringens syn på konflikten. De er dypt bekymret, selvsagt, men det har de også grunn til å være? Israel befinner seg i en meget vanskelig situasjon, der landets ekstreme politikk har bidratt en god del til at de har grunn til bekymring.
    Men her har du Larry Derfner i Jerusalem Post - JP er å betrakte som regjeringsorganet, der Haaretz representerer opposisjonen.
    http://www.jpost.com/Opinion/Columnists/Article.aspx?id=206438

"By backing Mubarak’s fight for political survival against the mass movement for democracy, we’ve done something that’s both morally wrong and politically very stupid."

"Israel lost American Jewish liberals a good while ago, but on Egypt we’re even losing American Jewish neocons, for God’s sake. We’ve come to a new low. The only democracy in the Middle East has declared itself to be the enemy of democracy anywhere else in the Middle East.

When I look at Egypt today, I’m somewhat worried, but mainly hopeful. When I look at Israel, at Israeli political attitudes, at the Israeli worldview, it’s a struggle to see anything but black."
    Jeg håper selvsagt at jeg tar skammelig feil, men jeg er ikke forhåpningsfull når det kommer til Egypt. Demokrati er ikke bærekraftig i et land som mangler en bunnsolid sekulær forfatning. Religion er ikke kompatibelt med demokrati. Det ene utelukker det andre.

Det beste man kan håpe på å oppnå er et midlertidig sammenfall av interesser hos folkemassene og det religiøse lederskapet. Egypt er arnestedet for den moderne islamismen, og det er her det intellektuelle hovedkvarteret ligger. Hamas er en datterorganisasjon av The Brotherhood.

Det er således helt forståelig at Israel og andre foretrekker en totalitært men sekulært styresett i Egypt og de andre araberlandene, for det reelle alternativet er så mye mye verre. Det er kanskje lite taktisk nå når alt tyder på at Egypts president står for fall og nytt regime er i emning. Men populistisk ass kissing har aldri vært spesielt populært hos Israels lederskap.

Araberverdenen er ikke moden for demokrati ennå. De sitter ennå fast i den religiøse kvikksanden og omveltninger vil trolig kun føre til en styrkning av antidemokratiske krefter, og befolkningen vil ende opp maktesløse som dem i Iran. Så neste gang de protesterer mot styresmaktenes så vil det bli knust slik det ble det i Teheran. Da er alle demokratiske håp ødelagte i overskuelig fremtid. Befolkningen må velge mellom religion og demokrati, for de kan ikke få både i pose og sekk.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.708
    Torget vurderinger
    0
    ?? ???? ?? ???? ???? ?????? ??? ??????? ???? ???? ?? ???? ??? ?? ?????

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    http://www.arabist.net/blog/2011/2/4/the-art-of-counter-revolution.html

I spent yesterday speaking to people along some of the rural stretches the Cairo-Alex agricultural road. Almost everyone I spoke to was pro-Mubarak. They seemed to have been genuinely moved by Mubarak's resignation speech. They felt sorry for an old man humiliated. They were against corruption, sure, but wasn't that just bad ministers? Clearly the ministers were misleading the president. Couldn't everything be solved by a cabinet shuffle? Why should a man who served his country for 30 years, keeping the country out of wars, be sent away?

These talking points are right out of the state press. You start to see some of the genius of the last two decades of information management. Allowing private Arab satellite news stations but not Egyptian ones: well, clearly those broadcasting all this footage are foreigners, out to destabilize Egypt. All those supposed "conflicts" reported in state press between the "president" and the "government": well, clearly that shows that Mubarak is the right one to supervise reform.

You don't need everyone to buy this narrative, but it's useful when your police and baltagiya hear it. That way, when they go out to break the heads of the Jazeera/Hizbullah-funded conspiracy against Egypt, they have a sense of patriotic purpose. It's useful when your soldiers hear it, because that way when they clear Tahrir, the're rescuing the country from chaos. Very likely the camel riders who charged the crowd two days ago were told that this was a good way to bring the tourists back. ?

V

vredensgnag

Gjest
    Når man bruker milliarder på å støtte opp et totalkorrupt regime, som gjennomfører fryktelig undertrykking mot egen befolkning, så bygger man gradvis opp en reaksjon. Det blir et overtrykk, og man innbiller seg at den Quislingen man har valgt til å forpakte egne interesser bare vil øke mottrykket, og at alt vil forbli som det har vært siden man kjøpte seg denne Quislingen.

Men nå har egypterne brått skjønt at de ikke skal være redde lenger. Selv om de må gi livet for å få det litt bedre, så er det bedre enn hva de har levd nå.
    En 68 år gammel universitetsleder kommenterte på Al Jazeera at han følte dyp skam. Han hadde funnet seg i å bli kuet og styrt i hele sitt liv, men nå hadde ungdommene mobilisert (21 Facebook grupper organiserte de første sit-downs i Tahrir.) Og planleggingen og organiseringen til ungdommene hadde "gitt meg nytt liv, jeg er ung igjen selv."

I går og i forgårs tjenestegjorde frivillige leger, ungdommer løp skytteltrafikk med bandasjer og medisiner inn i "Freedom Square" mens Mubaraks pøbler forsøkte å få dem ut derfra. Fryktelige ting skjedde i tunnelbanen under plassen, der Mubaraks politiagenter ble forhørt av dem som gjør opprør. Hundrevis av IDer fra Mubarakagenter i sivil er blitt filmet og fotografert, og som Robert Fisk skriver så er ikke det som skjedde noe oppørerne skal være stolte av. Men kanskje var det nødvendig. Regimets folk skjøt på dem fra takene rundt, om natten, og terroriserte folk med siktelaser.

Mubarak er ferdig. Hva som kommer er det ingen som har styring over, fordi situasjonen ble gjort så håpløs som den er. Landet er gjennomkorrupt, maktstrukturen er blitt opprettholdt vha av fordeling av goder og posisjoner - og et land med verdens 10. største stående armé skal nå til å finne ut av hvordan den skal ta et oppgjør med en fryktelig forhistorie.

V

vredensgnag

Gjest
    Folk fra Amnesty og Human Rights Watch er blitt bortført de siste dagene.
    Begge organisasjoner har kartlagt regimets bruk av drap, trusler, tortur o.a. mot egen befolkning.

http://www.huffingtonpost.com/t/egyptian-police-detain-am_1_33266794609250306.html

I Egypt har man sikkerhetspoliti, innenrikspoliti, offentlig politi og NDPs politi. Totalt 2,7 millioner "politifolk."
    Amerikanske diplomater skrev om rutinemessig tortur ved "politiet."
    http://www.guardian.co.uk/world/2011/jan/28/egypt-police-brutality-torture-wikileaks

Nei, vi får ikke vårt ønskestyre&stell i Egypt. Men vi har ingen rett til å fortelle dem noe som helst om hva de skal gjøre eller ikke gjøre.
    Denne mannen vet hva Mubarak-regimet gjorde de siste to dagene, men han har likevel tatt med seg sin datter ned til plassen.

Police brutality in Egypt is "routine and pervasive" and the use of torture so widespread that the Egyptian government has stopped denying it exists, according to leaked cables released today by WikiLeaks.

The batch of US embassy cables paint a despairing portrait of a police force and security service in Egypt wholly out of control. They suggest torture is routinely used against ordinary criminals, Islamist detainees, opposition activists and bloggers.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nei, vi får ikke vårt ønskestyre&stell i Egypt. Men vi har ingen rett til å fortelle dem noe som helst om hva de skal gjøre eller ikke gjøre.
    Denne mannen vet hva Mubarak-regimet gjorde de siste to dagene, men han har likevel tatt med seg sin datter ned til plassen.
    Selvsagt ikke. Det er modig og prisverdig av folk å gjøre opprør mot Mubarak og hans regime. Dette er befolkningen i landet selv som står bak, jeg kan ikke se noen tegn på noe annet i alle fall. Mubarak styrer med en hard hånd, men vi må heller ikke glemme at han har holdt mye mindre demokratiske krefter i sjakk de siste 30-årene og vært en venn av vestlige demokratier. Vi får håpe de ender opp med noe bedre. Jeg ønsker dem lykke til, men frykter det verste.

[video]OE5T3Z-GTvo[/video]

V

vredensgnag

Gjest
    Du skal se de også oppdager merkantilismens gleder.

Stor forskjell på Sunni og Shi'iter, kanskje det kan hjelpe ... Egypt er sunni.

V

vredensgnag

Gjest
    Mens Glenn Beck advarer om at nå er endetiden nærmere!!! Selv Nederland er med på dette!!!
    Er du med Satan?
    http://news.yahoo.com/s/dailybeast/12199_glennbecksegyptfreakouthowtheuprisingsplitsusconservatives

Beck, hero of the Tea Party, has become the hysterical tribune of the anti-democracy forces, linking the uprising in Egypt to a bizarre alliance of all of his bête noirs. "This is Saul Alinsky. This is STORM from Van Jones," he warned on Monday, continuing, "The former Soviet Union, everybody, radical Islam, every—this is the story of everyone who has ever plotted to or wanted to fundamentally change or destroy the Western way of life. This isn't about Egypt. Everything is up on the table." It would all end, he warned, with the restoration of a "Muslim caliphate that controls the Mideast and parts of Europe," along with an expanded China and Russian control of the entire Soviet Union "plus maybe the Netherlands."

It sounds nuts, of course, but such fears are now rampant on the religious right, which has long seen American involvement in the Middle East in millennarian terms. In the apocalyptic view of politics that dominates the Christian right, Muslim nations are closely connected to the rise of the Antichrist, while the restoration of the Jews to the entire biblical land of Israel is key to the Second Coming. The end of days will be marked by the emergence of a one-world government and a great world war in the Middle East, culminating in a battle at Megiddo, or Armageddon, an actual place in Israel. (Beck is a Mormon, but he's always incorporated elements of American evangelicalism into his ideology.)

To side with the protesters in Egypt, at the expense of Israeli security, is to back Satan's team in the coming biblical showdown.

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Bølgen av demonstrasjoner i Egypt og andre arabiske land er et tegn på en islamsk vekkelse, mener Irans øverste leder, ayatolla Ali Khamenei.
    Det er jo det motsatte av hva som rapporteres; nemlig fraværet av religøse sloagans og banner. Det er gjennomgående det egyptiske flagg som vaier.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er vanskelig å argumentere mot at endetiden er nærmere.
    Kan skulle jo tro at den kom en dag nærmere for hver dag som går...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Bølgen av demonstrasjoner i Egypt og andre arabiske land er et tegn på en islamsk vekkelse, mener Irans øverste leder, ayatolla Ali Khamenei.
    Det er jo det motsatte av hva som rapporteres; nemlig fraværet av religøse sloagans og banner. Det er gjennomgående det egyptiske flagg som vaier.
    At man ikke ser flagg, våpen og symboler i gatene vil ikke si at det ikke er planer om å komme til makten. Broderskapet i Egypt er ikke fjellbønder fra Afghanistan. Det er kloke hoder som har en langsiktig strategi om maktovertakelse. Og de kommer nok til å ta omveien om demokrati før landets skjebne sementeres. Folket må ønske at de skal ta over makten, ville ha dem på toppen, stole på dem og gi sin frihet til dem frivillig. Ellers rakner det bare igjen før tiden. Den langsomme dreiningen med utskifting av hele maktapparatet og lovgivningen, som det er på gang i Tyrkia nå, er mer trolig enn en kjapp revolusjon a.la. Iran `79. Men resultatet blir mer eller mindre det samme på sikt.

Nå skal man selvsagt ikke ta Khameneis ønsketenking som en beskrivelse av faktiske forhold. Han vil nok bare presentere folkeopprøret som en støtte for det han selv står for, mens det i realiteten er maktmisbrukere som han det er rettet mot. Det er ikke så lenge siden de hadde lignende bråk på hjemmebane.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Mens Glenn Beck advarer om at nå er endetiden nærmere!!! Selv Nederland er med på dette!!!
    Er du med Satan?
    Amerikanske kristenkonservative er klin hakke sprø. Israelske ultraortodokse er like klin hakke sprø. Og de har sine ekvivalenter i den arabiske verden. Det ironiske i det hele er at ingen av dem fatter at de alle er like farlig og bortreist i hodet som de andre, og like viktig å holde langt unna makt og innflytelse. Hvis det blir ufred igjen i midtøsten så er det utelukkende disse galningene som kommer til å stå bak. De skulle vært bak lås og slå hele gjengen, til beskyttelse for både sivilisasjonen og mot seg selv.

Broderskapet i Egypt fremstår faktisk som intellektuelle, oppegående og lærde i forhold til de amerikanske disneykristne som det refereres til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn