Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lest litt om den rocka Ernst Rolf, så fikk jeg et lite YouTube-kick på ham. Blodflekker på skjorte-ermene skal han ha hatt jevnlig, ifølge troverdige kilder. Det må jeg si jeg ikke ante noe om før jeg ble tipset om den narkolåten til Lalla Carlsen. Alle vet jo at jeg er en sucker for engelsk populærmusikk fra trettitallet, med band som Ray Noble Orchestra. Dermed var det ikke vanskelig å høre på Ernst Rolf, mens jeg grunnet over hvilken person han egentlig var. Det er rart hvordan en liten detalj kan forandre et helt livs oppfatning av et annet menneske.

Dermed ble det litt Al Bowlly etterpå, mens jeg grunnet over hva som kan ha forekommet bak lukkede gardiner i en leilighet i London. Eller i garderoben på danserestaurantene og teatrene de spilte på. Jeg har forsøkt å velge blant de samleplatene som ligger på Spotify, men endte bare opp med å velge den mest omfattende. Ingen av samlingene er komplette, såvidt jeg kan se. Derfor er det herlig å ha Spotify. Du trenger bare eie en plate med artister som Bowlly, og fylle opp resten med Spotify.

http://open.spotify.com/album/4emTKn93BjF2goOfHZCM5k

Eneste grunn til å velge denne utover lengden, er at den inneholder en versjon av sesongaktuelle When You Wish Upon A Star. Jeg har aldri tidligere fått noen reaksjoner når jeg har postet noe om Al Bowlly. Er jeg en ensom svale i en elegant boble i vårt cyberfellesskap? :p

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.154
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stor sjanse for det, baluba ;)
    Lalla Carlsen og Ernst Rolf er litt ute akkurat nå... ;D

Kari Diesen derimot....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Stor sjanse for det, baluba ;)
    Lalla Carlsen og Ernst Rolf er litt ute akkurat nå... ;D

Kari Diesen derimot....
    lasse, da. Du må ta på deg lesebrillene. Jeg har da ikke spurt om jeg er alene om å like Lalla Carlsen, hun har jeg bare nevnt som en kuriositet med den narkolåten. Den artisten jeg brenner for er Al Bowlly. Du sammenligner en Huyndai med en Jaguar her. Dette er Al Bowlly, og han sang ikke sanger om knarkbruk i tigerstaden, såvidt jeg vet i alle fall. Men synge, ja det kunne han. Og spille, ja det kunne Ray Noble, Lew Stone og alle de andre flotte musikerne han jobbet med.

De som rekker opp hånden når jeg spør om dette er dårlig musikk, kan sette seg for godt!

Denne har fulgt meg i mange år, og refrenget er noe jeg spontant kan finne på å synge i dusjen, eller på kjøkkenet.
    Og det er ikke få som har latt seg inspirere, og låter som han hadde hits med har også blitt spilt av andre storheter etter ham. Melancholy Baby krever sin mann for å matche den musikalske elegansen til Bowlly, men ol' Blue Eyes var selvsagt den mannen. Derfor skal jeg avslutte denne posten med en Sinatras vri på sangen, istedenfor den versjonen som ligger på YouTube av Bowlly selv.

Lallas lalling til side, så er jeg overbevist om at det sitter ganske mange HFS-ere rundt omkring som nyter sin Bowlly når den serveres. Det er mange som i alle fall gir et inntrykk av å ha stil, og da må det også finnes de som forstår seg på eleganse. Jeg kan ikke skjønne noe annet. Sannsynligvis sitter de og skjelver inni skapet, og er redde for at tøffingene med puddelrocken skal bitchslappe dem med ødelagte 12-tommere. Eller kanskje de er redde for å bli sett på som fans av norsk revykunst? ???

(Jeg kommer ikke over at jeg skrev et helt avsnitt om den engelske storheten, og så tolket du det dithen at det var norske revyartister jeg skrev om. Tsk tsk tsk. Når jeg gjør slike feil, så er det fordi jeg er full eller temporært dum. I ditt tilfelle er jeg overbevist om at det er brillene, for du virker både nykter og oppegående for meg. Uansett så er du tilgitt.)

Kos dere med den platen jeg linket til. For å være opptak fra slutten av tyveårene og utover så låter de forbløffende bra, synes jeg. Absolutt hørbart på gode anlegg, vil jeg hevde. Gi det en sjanse, i alle fall. For dette er ikke den musikken bestemor hørte på ønskekonserten etter kjøttkakene. Men instrumentene er like, det skal jeg innrømme. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    The Solution - Communicate

Er man kulturelt handikappet vet spotify råd http://open.spotify.com/album/3LfMM3KJRbnLPvOecKTH6c
    Er det banning i kjerka viss eg sier at eg liker siste plata betre? Syns Will not be televised er helt brilliant faktisk. Liker denne også, såklart, men if pushe comes to shove så holder eg en knapp på siste skiva.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    a) når ble du redd for å banne i kirken ?
    b) nei, synes vel egentlig ikke det. Skivene er såpass forskjellige at det er litt dagsbehovet som styrer det for meg, men blir jeg nødt setter jeg en knapp på Communicate. Muligens fordi jeg ble så overrasket og glad da den kom.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg trodde skulle bli siste skive ut er nettopp ferdig, men det er ikke jeg. Den er likevel verdt å nevne.

Lloyd Coles Easy Pieces er ikke like sterk som platen før, debuten Rattlesnakes. Den er heller ikke svak, heller en ganske brukbar oppfølger. Og med et par kanonlåter, spesielt "hit-en" Lost Weekend, så er den verdt å gi en spinn i ny og ne.

Tror sannelig jeg roer ned med The Orbs Metallic Spheres i natt også. Siden høyttalere er ut på denne tiden av døgnet, så velges den disken som inneholder hodetelefonmiksen nok engang. Jeg har faktisk ikke hørt platen over høyttalere enda, så den vanlige miksen er enda ikke spilt. Det interesserer meg ikke enda.

Det er morsomt å høre Gilmour i et annet landskap enn det vi kjenner han fra.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    a) når ble du redd for å banne i kirken ?
    b) nei, synes vel egentlig ikke det. Skivene er såpass forskjellige at det er litt dagsbehovet som styrer det for meg, men blir jeg nødt setter jeg en knapp på Communicate. Muligens fordi jeg ble så overrasket og glad da den kom.
    Egentlig redd for alt som har med kirker å gjøre. Er redd kirker sjøl om eg ikkje banner i de. Skumle saker.
    Ja, det er jo temmelig forskjellige album ja. Syns bare åpningskuttet på sisteskiva er helt sykt bra.
    En stund siden eg har hørt Communicate, så smeller den på no.

The Solution - Communicate

Spotify

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.290
    Torget vurderinger
    2
    Vinylmorgen i Gruva. Startet med disse.

Og fortsetter med denne.