emotikon skrev:
Jeg også er begeistret for Raphael Saddiq- men de som står ansvarlige for miksing bør få sjekket hørselen sin.....imo
Lyden på Saadiqs tidligere utgivelser er litt tidstypisk R'n'N producerlyd. Det er egentlig ikke så veldig mye galt i det, for det er jo ikke meningen å være naturlig og realistisk, men effektivt innen sin genre. Han er jo egentlig en superprodusent. Den jeg spiller nå (The Way I See It) låter nok enda fælere for de fleste her inne, men sålenge musikken er så stor så klarer åpenbart mange å overse det. Vokalen er pushet så heavy at det nesten er konstant overstyring, noe som er gjort for å emulere sekstitalls-sounden. På rørforsterker og ikke for avslørende ht låter det effektivt og troverdig, men det er direkte uhørbart over Stax hode-ht. Selv med rørforsterker til å drive dem. Det er
en av grunnene til at jeg snart kjøper noe litt mer tilgivende å ha på hodet.
Personlig setter jeg fortsatt mest pris på denne platen av de tre Saadiq jeg har i samlingen, selv om alle tre er råsterke på hver sin måte. Det er bare til å fortsette å kjøpe den artisten, men selv pleier jeg å sette en grense på tre cd-er med artister jeg har oppdaget i voksen alder. Statistisk sett så blir det alltid en fjerde som faller ut av spillelisten for meg. Aner ikke hvorfor det er slik et magisk tall for meg. Nå har jeg skaffet meg to Kings Of Leon i det siste, og har lyst på en til for å "komplettere" innenfor min filosofi. Og det sier noe om hvor bra jeg synes det bandet er.
@Dag: Snork. Det er helt likt musikktrådene på viover6o.no/forum, he he he :

(Bare kødder, men det er ganske likt)
Men informasjon er kult, spesielt når det er blandet med anekdoter om Sunnmøres interesser for ambivalent seksualitet på starten av syttitallet. Sunnmøre 1972 = Kandahar 1992. ;D
Flere artige anekdoter om de platene som presenteres synes jeg bare er til det gode, og oppfordrer alle til å forfatte en liten tekst av den typen. Kanskje en oppfølger til din lille anekdote. For eksempel er det sikkert flere enn meg som er nektet på utesteder under en byrunde med Joachim Nielsen, og slike anekdoter kan føre til at vi til slutt får en sammenhengende liste av utesteder som har nektet Jokke, for fremtidig valfarting og pilegrimsferder med pub-til-pub-sko. Eller hvis det kommer flere lignende historier om Sunnmøre kan det bli Den Hellige Kyst for HFS-ere med et ambivalent forhold til seksuell orientering. Eventuelt et sted der de seksuelt forvirrede glamrockere fra HFS (jeg vet dere må finnes) kanskje kan finne seg selv? I det hele tatt er anekdoter som spinner rundt en hendelse som har med den spilte platen god underholdningsverdi for de fleste av oss, d.v.s. de av oss som er edru nok til lese mer enn et par ord.
Ps: De tre platene jeg har av Saadiq er ganske varierte og forskjellige både mth genre og produksjon, og jeg anbefaler de med forhold til kun en av platene å også sjekke ut flere. De som har allergi mot neo-soul og mer kommersiell R'n'B fra vår tid kan med fordel hoppe rett til den jeg spiller nå, og bevege seg bakover i tid. Jeg må skam melde at jeg nesten hadde glemt at jeg hadde de to eldste fra min samling allerede da jeg sjekket denne etter råd fra Eros, og ble faktisk mer glad i dem med gjenhør sett i perspektiv av karrierens utvikling. Det skyldes sikkert mitt livslange kjærlighetsforhold til seksti- og syttitall-soul. :-*