Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.622
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Også denne perlen da :D
    "Gabriellas song" fra den utrolig sterke og flotte filmen "Så som i himmelen"
    Om man har sett filmen får denne låten en helt annen og sterk mening ;)
    Anbefales!!

gismo

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Så var det denne karen igjen:

Nok engang "Instant Vintage" av Saadiq. Det er litt kult hvis du orker å skrive artistens navn i det minste, slik at de som ikke er innvidd i den aktuelle artisten kan søke seg fremt til hva det er. Slik som tidligere i tråden. Som førte til at jeg bæsjet litt på leggen med å gi platen feil tittel. :-[

Selv har jeg tilbrakt tiden før middag med å se The The "Infected" på VCD. En råkul opplevelse som bringer meg mange år tilbake i tiden (før jeg lånte bort min VHS), alt mulig grunnet et av våre estimerte medlemmer med god smak. Jeg lar han være anonym i tilfelle han foretrekker det selv. En takk skal han i alle fall ha for å bringe "Infected" med bilder til lyden inn i livet mitt igjen. Det er en så god plate at jeg ikke kan nøye meg med å bare ha den på cd.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Nok engang "Instant Vintage" av Saadiq. Det er litt kult hvis du orker å skrive artistens navn i det minste, slik at de som ikke er innvidd i den aktuelle artisten kan søke seg fremt til hva det er. Slik som tidligere i tråden. Som førte til at jeg bæsjet litt på leggen med å gi platen feil tittel. :-[
    Baluba, da! Har du begynt å rette på meg og nå!!? Det var jo for ikke å stille deg i forlegenhet at jeg utelot artist og tittel.

:p

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.201
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Siste inn:

Curtis Mayfield - Curtis [UDCD 781]

-

Mayfield's Stunning 1970 Solo Debut Set Benchmarks in Music, Songwriting, and Production Fields

Curtis Mayfield might best be remembered for producing the Super Fly soundtrack but the incomparable soul singer/multi-instrumentalist/composer never eclipsed the musical and songwriting genius of 1970’s groundbreaking Curtis. Released shortly after he departed the Impressions, a vocal group that he’d already taken in socially conscious directions, Mayfield’s self-titled solo debut set new standards in areas of production, songwriting, and musical fusion. A gripping statement that fearlessly confronted the controversial issues consuming America and urban life, it served as an influential precursor to Marvin Gaye’s What’s Going On and remains an inextricable part of the R&B landscape. Seldom has an album registered with so many audiences and groups.

While drawing upon the doo-wop and gospel characteristics made famous by the Impressions, Mayfield stood out as a solo pioneer by mixing in decidedly funky rhythms, swirling string accompaniments, extended and wide-open grooves. His exclusively falsetto singing heightened the drama. Almost unconsciously, Curtis created the blueprint for the future of psychedelic funk, birth of blaxploitation music, and advancement of elegant soul that placed black music on the same platform as the era’s most celebrated pop and rock recordings. On top of it all, the Chicago native delivered message-driven lyrics that challenged the social, economic, and political concerns that had become inherent to the African-American experience. Far from being preachy, Mayfield’s tightly focused lyrics embrace a courageous freedom and sense of humanity, echoing like conversations overheard on the street.

Rarely has any album more saliently addressed prejudice, disparity, and injustice in such an intelligent and biting manner. The record’s crossover appeal and catchy melodies spread Mayfield’s sentiments to the mainstream, which embraced powerful emotional fare such as “(Don’t Worry) If There’s a Hell Below, We’re All Going to Go,” an attention-getting single that reached number three on the Billboard charts. Simultaneously menacing and empowering, lush and gritty, intense and laidback, orchestral and lean, rousing and soothing, Curtis’ revolutionary legacy is further underscored by the presence of the uplifting anthem “Move On Up,” an inspiring and unifying classic on par with Bob Dylan’s “The Times They Are A-Changin’.” It’s no wonder that artists as disparate as the Afghan Whigs, Bruce Springsteen, and My Morning Jacket have all covered material from the album.

Mastered from the original master tapes, and available on numbered limited-edition 24K Gold CD from Mobile Fidelity, the eminently soulful Curtis now invigorates the senses and triggers reactions like never before. Mayfield’s smooth singing and brilliant production devices--the harps and strings on “Wild and Free,” progressive grooves of the wake-up call “The Other Side of Town,” the lengthy R&B sway of “We the People Who Are Darker Than Blue,” the punctual horns and shaking congas that spice nearly every track--resonate with incredible immediacy and breathtaking clarity, all the while retaining the raw spirit and ambitious sophistication Mayfield intended. Whether this 1970 classic is a longtime favorite or you’ve never heard it, this is the only version to own.

http://www.mofi.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=198&idcategory=28

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    spiller denne nå :

Floratone.

tror faktisk at neste plate blir Curtis som jeg nettopp har kjøpt inn.(har nok ikke deluxeutgaven).takker mteinum for interessant sitat !

mvh. s,

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Baluba, da! Har du begynt å rette på meg og nå!!? Det var jo for ikke å stille deg i forlegenhet at jeg utelot artist og tittel.

Er ikke så nøye på hvilken salat jeg tråkker i, eller hvilken skinnlegg jeg skulle skubbe borti. ::)

Men det er faktisk litt kjekt å vite hva som anbefales her. Selv går jeg glipp av utallige (sikkert glimrende) plater fordi jeg ikke kan identifisere dem. En grønn firkant med en rød sirkel, hva er det? Jeg aner ikke. Ikke har jeg spilt noe nytt etter middag heller, så da er jeg litt ekstra gretten. ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    baluba skrev:
    BanjoArrne skrev:
    dag1234 skrev:
    Denne falt i smak her jaffal:

Og den heter? :)
    Det er Raphael Saadiqs "Ray Ray".

Edit: Oj oj, pinlig. Det er selvsagt ikke "Ray Ray", men "Instant Vintage" Dag liker så godt. Jeg har ikke sjekket om noen har korrigert meg, og har noen det så får de ha meg unnskyldt hvis jeg ødelegger en god punch line nå.
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Er ikke så nøye på hvilken salat jeg tråkker i, eller hvilken skinnlegg jeg skulle skubbe borti. ::)

Men det er faktisk litt kjekt å vite hva som anbefales her. Selv går jeg glipp av utallige (sikkert glimrende) plater fordi jeg ikke kan identifisere dem. En grønn firkant med en rød sirkel, hva er det? Jeg aner ikke. Ikke har jeg spilt noe nytt etter middag heller, så da er jeg litt ekstra gretten. ;D
    Var da svært til oppstyr da! ;D

Det var jeg som lurte.Beklager min feil,Dag1234.

Det er jo som Baluba(takk for info,forresten) nevner litt kjekt å i allefall nevne artist og tittel på albumet når det ikke står noe på bildet heller.Ellers blir det jo kunn som et bilde for meg og andre som ikke vet hvem dette er.
    Pleier å sjekke ut ukjente artister jeg finner her iblant slik at jeg får hørt en smakebit på Amazon eller Spotify og kanskje finner ny musikk å innvie i samlingen.

Fant Saadiq-Instant Vintage på Spotify forresten så fikk i allefall lyttet på den.Jeg har ikke så mye av slik musikk så men synes denne var ganske bra jeg.Intrykket den ga meg er en blanding av flere sjangre ispedd en god posjon Soul.I tillegg synes jeg den var rytmisk og groovy med en saftig dyp bass som er med hele skiva igjennom og skaper en slags mørk signatur som passer den godt.

Hva lytter jeg på nå?

Raphael Saadiq-Instant Vintage

http://www.amazon.com/gp/recsradio/radio/B000066EZU/ref=pd_krex_listen_dp_img?ie=UTF8&refTagSuffix=dp_img

:)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    BanjoArrne skrev:
    baluba skrev:
    BanjoArrne skrev:
    dag1234 skrev:
    Denne falt i smak her jaffal:

Og den heter? :)
    Det er Raphael Saadiqs "Ray Ray".

Edit: Oj oj, pinlig. Det er selvsagt ikke "Ray Ray", men "Instant Vintage" Dag liker så godt. Jeg har ikke sjekket om noen har korrigert meg, og har noen det så får de ha meg unnskyldt hvis jeg ødelegger en god punch line nå.
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Var da svært til oppstyr da! ;D

Det var jeg som lurte.Beklager min feil,Dag1234.

Det er jo som Baluba(takk for info,forresten) nevner litt kjekt å i allefall nevne artist og tittel på albumet når det ikke står noe på bildet heller.Ellers blir det jo kunn som et bilde for meg og andre som ikke vet hvem dette er.
    Pleier å sjekke ut ukjente artister jeg finner her iblant slik at jeg får hørt en smakebit på Amazon eller Spotify og kanskje finner ny musikk å innvie i samlingen.

Fant Saadiq-Instant Vintage på Spotify forresten så fikk i allefall lyttet på den.Jeg har ikke så mye av slik musikk så men synes denne var ganske bra jeg.Intrykket den ga meg er en blanding av flere sjangre ispedd en god posjon Soul.I tillegg synes jeg den var rytmisk og groovy med en saftig dyp bass som er med hele skiva igjennom og skaper en slags mørk signatur som passer den godt.

Hva lytter jeg på nå?

Raphael Saadiq-Instant Vintage

http://www.amazon.com/gp/recsradio/radio/B000066EZU/ref=pd_krex_listen_dp_img?ie=UTF8&refTagSuffix=dp_img

:)
    Hehe. Det hele var en spøk og en takk til baluba, som var den som presenterte denne flotte artisten for meg her i tråden ;). Jeg hadde ikke lagt merke til Raphael Saddiq tidligere, men han har på kort tid fått en stor plass hos meg.

Kjekt at det blir litt oppstyr om ham, og baluba du kan få drite på leggen og tråkke i salaten når du vil, så lenge resultatet gir så mye lytteglede.

Jeg stiller meg helt bak beskrivelsen til BanjoArrne. Musikken er mye mer raffinert enn det kan virke som ved første ørekast.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også er begeistret for Raphael Saddiq- men de som står ansvarlige for miksing bør få sjekket hørselen sin.....imo

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et par tidlig 80-tallskiver i formiddag:

Howard Jones - Human`s Lib
    Ultravox - Vienna

Begge disse albumene har jeg vokst opp med og vekker minner om stormforelskelse og kjærlighetsorg

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Nietzsche inspirerete jo, med rette eller urette, noe politikere som jo hadde en viss interesse for smak. Både den gode og den som var utartet :eek:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    65finger:
    Jeg slapper godt av med denne i dag:

Er det noen konserter jeg virkelig skulle ønske å fått med meg, er dette en av dem- men det toget gikk jo i 1979....
    Mother`s Finest - Live
    Det svinger som f...og er så nydelig "slarvete tight" -nå gikk jeg også over min selvpålagte grense av hva som er konsertnivå i musikkrommet- 36 stk 7cm`ere og 8 stk 10" fikk kjørt seg.....

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Dette er David Bowie, med utgivelsen The rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. En sensasjon da det kom i 1972, vi lå langflate og trodde ikke våre egne ører. Vi hadde da hørt mye av Bowie tidligere, men dette var noe helt nytt - og SÅ bra, syntes vi. Og for en fremtoning, var han mann eller var han kvinne, var han homo, var han hetero? Vi var fjetret, der på søre Sunnmøre tidlig på 70-tallet. Dette var starten for en fantastisk reise i popens eliteklasse for Bowie, evig foranderlig som Bob Dylan, men dessverre ikke så uutømmelig som ham, så ha da heller ikke Dylan laget sang til Bowie, noe Bowie gjorde til Dylan. (Nok tekst, baluba?)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn