Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Denne kom samme år, og representerte i sin tid noe helt nytt. Fantastiske arrangement, snodig instumentalisering med bla treblåsere og synth, og noen underlige melodier og for en sang! Bryan Ferry sang som vi ikke hadde hørt noen gjøre før, med sin anstengte og manierte stemme. Eno vrengte på synth og musikken sprudlet over av spilleglede, intellektuelt overskudd og en masse humor. Vi lo som vi datt da vi hørte Virinia Plain, det var helt vanvittig at noen kunne lage slik musikk. Gutta i Roxy Music var et friskt pust i en litt kjedelig popindustri. Dette var vi enige om var så bra, og de som likte Roxy hadde smak og klasse i 1972. Eno har satt spor etter seg både i sammarbeid med Robert Fripp, men mest som produsent for andre store artister, bl a U2. Bryan Ferry har hatt en varierende artistkarriere, og har kanskje gjort mer for herremoten enn for musikken etter Roxy. (Enn nå, da baluba?)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Vi kjøre litt modernisert bluegrass:

Ricky Skaggs & Bruce Hornsby

Dette er en flott og stemningsfyllt plate om enn ikke i slapp-av-og-koble-ut-stilen.

Skjønner hva jeg mener om dere hører på noen snutter og dere i tillegg liker Bluegrass fra før da.

Spesiellt Gulf of Mexico,Mandolin Rain,Come on out og Crown of Jewels gir meg en good-feel uten like,men hele plata er knall synes jeg.Sitter bare å gliser her jeg. ;D

Ta en lytt : :)

http://www.amazon.com/gp/recsradio/radio/B000N4SA9G/ref=pd_krex_listen_dp_img?ie=UTF8&refTagSuffix=dp_img

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Jeg også er begeistret for Raphael Saddiq- men de som står ansvarlige for miksing bør få sjekket hørselen sin.....imo
    Lyden på Saadiqs tidligere utgivelser er litt tidstypisk R'n'N producerlyd. Det er egentlig ikke så veldig mye galt i det, for det er jo ikke meningen å være naturlig og realistisk, men effektivt innen sin genre. Han er jo egentlig en superprodusent. Den jeg spiller nå (The Way I See It) låter nok enda fælere for de fleste her inne, men sålenge musikken er så stor så klarer åpenbart mange å overse det. Vokalen er pushet så heavy at det nesten er konstant overstyring, noe som er gjort for å emulere sekstitalls-sounden. På rørforsterker og ikke for avslørende ht låter det effektivt og troverdig, men det er direkte uhørbart over Stax hode-ht. Selv med rørforsterker til å drive dem. Det er en av grunnene til at jeg snart kjøper noe litt mer tilgivende å ha på hodet.

Personlig setter jeg fortsatt mest pris på denne platen av de tre Saadiq jeg har i samlingen, selv om alle tre er råsterke på hver sin måte. Det er bare til å fortsette å kjøpe den artisten, men selv pleier jeg å sette en grense på tre cd-er med artister jeg har oppdaget i voksen alder. Statistisk sett så blir det alltid en fjerde som faller ut av spillelisten for meg. Aner ikke hvorfor det er slik et magisk tall for meg. Nå har jeg skaffet meg to Kings Of Leon i det siste, og har lyst på en til for å "komplettere" innenfor min filosofi. Og det sier noe om hvor bra jeg synes det bandet er.

(Nok tekst, baluba?)
    @Dag: Snork. Det er helt likt musikktrådene på viover6o.no/forum, he he he ::) (Bare kødder, men det er ganske likt)
    Men informasjon er kult, spesielt når det er blandet med anekdoter om Sunnmøres interesser for ambivalent seksualitet på starten av syttitallet. Sunnmøre 1972 = Kandahar 1992. ;D

Flere artige anekdoter om de platene som presenteres synes jeg bare er til det gode, og oppfordrer alle til å forfatte en liten tekst av den typen. Kanskje en oppfølger til din lille anekdote. For eksempel er det sikkert flere enn meg som er nektet på utesteder under en byrunde med Joachim Nielsen, og slike anekdoter kan føre til at vi til slutt får en sammenhengende liste av utesteder som har nektet Jokke, for fremtidig valfarting og pilegrimsferder med pub-til-pub-sko. Eller hvis det kommer flere lignende historier om Sunnmøre kan det bli Den Hellige Kyst for HFS-ere med et ambivalent forhold til seksuell orientering. Eventuelt et sted der de seksuelt forvirrede glamrockere fra HFS (jeg vet dere må finnes) kanskje kan finne seg selv? I det hele tatt er anekdoter som spinner rundt en hendelse som har med den spilte platen god underholdningsverdi for de fleste av oss, d.v.s. de av oss som er edru nok til lese mer enn et par ord.

Ps: De tre platene jeg har av Saadiq er ganske varierte og forskjellige både mth genre og produksjon, og jeg anbefaler de med forhold til kun en av platene å også sjekke ut flere. De som har allergi mot neo-soul og mer kommersiell R'n'B fra vår tid kan med fordel hoppe rett til den jeg spiller nå, og bevege seg bakover i tid. Jeg må skam melde at jeg nesten hadde glemt at jeg hadde de to eldste fra min samling allerede da jeg sjekket denne etter råd fra Eros, og ble faktisk mer glad i dem med gjenhør sett i perspektiv av karrierens utvikling. Det skyldes sikkert mitt livslange kjærlighetsforhold til seksti- og syttitall-soul. :-*

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jeg er såpass begeistret for denne at jeg skulle ønske at
    a) jeg visste noe som helst om den annet enn at det er en samler utgitt av Vampisoul Records, hva nå det må være
    b) den fantes på spotify slik at jeg kunne postet en link til baluba, jeg tror han hadde fått fot av dette.

Vampisoul Records Presents - Movers !

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Coveret er i alle fall lovende. Du er velkommen til å sende meg et eksemplar hvis misjonæren i deg er skikkelig sterk. ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Å kunne legge misjoner til min offisielle Minister Of Vinyl Temptations & Rock Star Boobies tittel, er fristende. Meget fristende ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da passer det godt å fortsette med "Instant Vintage" for meg nå, men jeg tror ikke det blir hele albumet. Det er mye musikk som lurer i bakhodet nå. For første gang siden jeg startet rippingen har jeg hatt med meg laptop-en på kontoret, så det har blitt litt lytting sammen med kollegene på desken i dag. Er med andre ord litt mett igrunn, og har ikke altfor stor tålmodighet. Denne varer en time og et kvarter, og det blir nok litt langt nå. Den forrige gikk med sine drøye 50 minutter glatt inn, men plater på over en time har jeg litt problemer med å fordøye når jeg er i dette humøret. Jeg sliter jo også ofte med pop og rock-låter som varer lenger enn 4 minutter, så jeg er vel ikke den aller største prog og symph-rockeren på forumet. Men heller ikke den største skeptikeren, for det er noe flac på HDD som er tag-et som Progressive Rock. Det er rart hvordan man gjenoppdager sine plater når de rippes til HDD. Den prosessen anbefales for de som ikke har begynt på den enda. Det virker som et ork, noe det også er når antallet stiger over 1000, men det gir mange gode stunder hvis jobben spres litt over tid.

Men dette er en avsporing, og det med platers lengde er kanskje mest påtrengende for oss som har vokst opp med vinyl (samt Nashville-utgivelser) som opprinnelig referanse. I starten ble faktisk dobbeltalbum på vinyl gitt ut i forkortet versjon på cd. Det var før de begynte å legge til ytterligere (opprinnelig underkjente) låter som bonus for å fylle ut plassen på cd2.

Lurer på om det ikke fortsetter med soul et lite stykke utover kvelden her for meg. Sabla mye cannabis-propaganda på Saadiqs tidligere plater forresten. Vet ikke helt om jeg vil introdusere guttungen for dette de nærmeste årene, men så er det da heller ikke helt hans genre for tiden.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    mer smooth soul 8)

Maxwell - Maxwell's Urban Hang Suite

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Det ble for mye rytmisk, må ha noe løsere i fisken:

baluba: vi over 60, tjs,tjs, ambivalent seksualitet, anekdoter... nå må du være grei. Ikke så lett å være en landsens gutt som har hatt store opplevelser tidlig i oppveksten. Det skjedde ikke så mye i Syvde på tidlig 70-tall, det var to slags folk, enten var du kristelig, dreiv med sport eller mekka moped. Og så var det vi andre.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå lytter jeg til min sju år gamle sønn som sitter og ser på at andre mennesker spiller forskjellige "vintage" Mariospill på youtube i naborommet!! Helt utrolig irriterende :)

GRR! (se andre spille spill på YOUTUBE??????) .. sukk.. rare greier!!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    ........ konsertnivå i musikkrommet- 36 stk 7cm`ere og 8 stk 10" fikk kjørt seg.....
    Oh la la, ser man det! :)

Mothers Finest live, jo, det inspirerer til graving i bunken og man finner litt forskjellig

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    emotikon skrev:
    ........ konsertnivå i musikkrommet- 36 stk 7cm`ere og 8 stk 10" fikk kjørt seg.....
    Oh la la, ser man det! :)

Mothers Finest live, jo, det inspirerer til graving i bunken og man finner litt forskjellig
    Tviler ikke et øyeblikk :)
    Den TYA hørte jeg engang(100 år siden?)- husker den som noe spennende, kraftfull. Setter den herved på vinylisten min.

U

utgatt60135

Gjest
    Kjenner dere Caribou? I såfall, hva synes dere om den nye og tidligere album?

Jeg er veldig nysgjerrig på bandet jeg ikke har hørt om før. Virker spennende og bra.

Nyeste (som er mer mot electronica);

Tidligere;

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba: vi over 60, tjs,tjs, ambivalent seksualitet, anekdoter... nå må du være grei. Ikke så lett å være en landsens gutt som har hatt store opplevelser tidlig i oppveksten. Det skjedde ikke så mye i Syvde på tidlig 70-tall, det var to slags folk, enten var du kristelig, dreiv med sport eller mekka moped. Og så var det vi andre.
    Ah, det var på Syvde. Hadde jeg visst det så hadde jeg vært mye greiere. Og det med Vi Over 60 var egentlig ment å være grei. Musikktrådene av denne typen er glimrende der. De er ganske omstendelige, disse voksne musikkelskerne. Men jeg tror kanskje ikke det er noen konkurrent til HFS... ;)

Myself, "I Learned The Hard Way". So did Sharon Jones & The Dap Kings.

Denne er en av mine største Spotify-hits for tiden. De som ikke har hørt den bør sjekke den ut. Det er sikkert ikke mange som trenger denne linken til Spotify lenger, men for de som har vært sene i avtrekket insisterer jeg på at den brukes for å catche up med årets til nå kuleste nye plate for meg. Tror jeg. Er i litt soul og jazzmodus for tiden. http://open.spotify.com/album/3oC10LZNmDW2O9vDRSPXFT. Jeg har hatt besøk med litt Beatles og litt Kings of Leon i bakgrunnen, så litt mild oppvekking før jeg gjør meg ferdig med dagens siste økt med arbeid i form av smooth og groovy retro-soul skader ikke.

B

BTS

Gjest
    Nu, samling med Dag Vag's bästa, rasande bra. Vem kan vara utan låtar som
    Du Får Aldrig Nog, Samma Sak, Tom, Lång Väg och Tjockhult? :) 8)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Ned Doheny - Ned Doheny

Spiller alltid mye Crosby, Stills & Nash og andre godsaker fra den glade vestkyst når våren kommer. Ned Doheny hører så definitivt hjemme i dette selskap. Sjukt bra!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn