Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.762
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.530
    Kom over denne på Norli. Har ei uke igjen av ferien, nå skal jeg kose meg litt ekstra ☺

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Polen
    Etter et besøk i tråden til @Dire Wolf i går fikk jeg lyst til å ta frem Dag Solstad-bøkene igjen. Genanse og verdighet, nærmere bestemt. Men det ledet til at jeg først leste Vildanden av Ibsen, som jeg avsluttet for noen minutter siden.

Damn. Ibsen, altså. Jeg må si det ga mersmak. Har ikke tatt i Ibsen siden videregående for 30 år siden, og det angrer jeg på. Kanskje måtte jeg bli en middelaldrende mann først for å kunne virkelig verdsette det?

Men nå Solstad og Genanse og verdighet.

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Selv gyver jeg nå løs på tredje og siste bok om Bjørn Hansen. For tredje gang. Bøkene til Dag har jeg lest utallige ganger og det er alltid noe nytt. Kun hos Thomas Mann finner jeg personlig den samme graden av økt innsikt som funksjon av antall gjennomføringer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.339
    Sted
    Market Snodsbury
    Her går det i lettare underhaldning, reint fjas, faktisk.

IMG_2349.jpeg

Har bestemt meg for å lesa Blandings-bøkene meir eller mindre kronologisk. Har vore svak for forviklingskomediar heile livet, og det er grovt sett det som skjer på Blandings.

Men, med unnatak av gode kommentarar og Psmiths vidd, er denne litt nedtur etter Uncle Fred in Springtime.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Polen
    Selv gyver jeg nå løs på tredje og siste bok om Bjørn Hansen. For tredje gang. Bøkene til Dag har jeg lest utallige ganger og det er alltid noe nytt. Kun hos Thomas Mann finner jeg personlig den samme graden av økt innsikt som funksjon av antall gjennomføringer.
    Ja, du skjønner du har med en litterær kjempe å gjøre. Også er det ålreit at han evner å si mye på et svært håndgripelig antall sider. Leste Forbrytelse og straff i sommer, og jeg er nesten halvveis i Les Miserables, så et par gode «hvileskjær» innimellom gjør godt.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Polen
    Her går det i lettare underhaldning, reint fjas, faktisk.

Vis vedlegget 1149122

Har bestemt meg for å lesa Blandings-bøkene meir eller mindre kronologisk. Har vore svak for forviklingskomediar heile livet, og det er grovt sett det som skjer på Blandings.

Men, med unnatak av gode kommentarar og Psmiths vidd, er denne litt nedtur etter Uncle Fred in Springtime.
    Helt ukjent for meg. Må sjekkes nærmere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.931
    Stiller her på en stund. Har mellom annet lest litt om arbeidslivet. Først denne som har vært en slags snakkis, om enn ikke i samme skala som "Landet som ble for rikt"

1759672138204.png

Selv om problemstillingen, altså hvorfor han mener offentlig sektor dyrker systemet, ingen reell ledelse finnes og folk står i systemet til det er deres tur å lede ved å ikke-lede fremfor å se individene er interessant nok så lider denne boken av at den er, om man skal være diplomatisk, helt grønnforjævlig dårlig skrevet. Hva redaktøren(e) i forlaget har røyka aner jeg ikke, men dette er så dårlig skrevet at det ville vært i overkant selv for de hardeste S/M - miljøene på de mest lugubre klubbene på kontinentet. Jeg gav opp rundt side 70 da orket jeg ikke mer.

En annen i samme sjanger, og sånn sett det stikk motsatte er denne

1759672341034.png

Nå mener sikkert folk mye rart om Ørjasæter, men her er hun faglig på hjemmebane. Medforfatterinnen er også arbeidslivsakademiker men nå i en fagorganisajon(?). Dette er interessnt og velskrevet, spesielt siden det tar for seg en del av arbeidslivet de fleste av oss ikke forholder oss direkte til eller kjenner noen som er en del av. De langt fleste i Norge er fast ansatte ett eller annet sted og det er også ens kollegaer og omgangskrets. men det finnes mange tilknytningsformer til arbeidslivet med sine pro og contra avhenging av hvor man befinner seg. Det er eksempelvis veldig stor forskjell på å være selvstendig næringsdrivende som høyt kvalisiert IT-spesialist og å være det samme som budbilsjåfør for et spedisjonsfirma i Oslo selv om begge deler de facto minner veldig mye om en fast jobb.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.931
    Boka til ørjasæter og eldrig er også noe såpass uvanlig som tung på referanser til arbeidslivsforkning uten at at det forstyrrer helheten. Den er mer eller mindre eksakt på det punktet der det er åpenbart at de ikke dikter eller mener (forsøfatterinnene har temmelig ulikt utgangspunkt) uten at det forstyrrer progresjonen.

Selv har jeg et lite, om enn fånyttes håp, om at folk skal skjønne hva som faktisk skjer når man bestiller «gratis» frakt eller ansetter noen svart men det er nok vel mye forlangt siden billig er bedre enn dyrt.

Gjennomgangen av byggebransjen er forbilledlig. alle mener at ståa er et problem (forvitring av fagkunnskap) men ingen gjør noe med det siden pris er den dominerende faktor på anbud for jobber og da tar man alle snarveier man kan.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn