Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Resten av pinnekjøttet fra her forleden dag.

    I går stekte andebryst i olivensaus med polenta. (Olivensaus lages med sorte oliven i skiver, honning, soyasuas, worchestshire-saus, ketsjup, limesaft og limeskall. Monteres med smør). Salt, pepper og knuste korianderfrø på brystene før de stekes sammen med hvitløk. Says Hellstrøm, og det funker bra.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    nb skrev:
    Resten av pinnekjøttet fra her forleden dag.

    I går stekte andebryst i olivensaus med polenta. (Olivensaus lages med sorte oliven i skiver, honning, soyasuas, worchestshire-saus, ketsjup, limesaft og limeskall. Monteres med smør). Salt, pepper og knuste korianderfrø på brystene før de stekes sammen med hvitløk. Says Hellstrøm, og det funker bra.
    Jakta du endene sjøl??
     
    N

    nb

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Jakta du endene sjøl??
    Nei, de er kommer fra Frankrike og er kjøpt på harryhandel. Ellers kommer mine av sorten som regel fra Holte Gård, jeg skal slutte å kjøpe frosne andebryst, de ferske er mye bedre. Men frossne andelår duger fint til andeconfit (har på store mengder salt, pepper, rosmarin og hvitløk og la ligge i kjøleskapet et døgn eller to. Skyll av saltet og tørk med papir. Legg i gryte, dekk med andefett og ha i lauberblad, noen hele hvitløksfedd og hel sort pepper. La stå på svak varme i timesvis)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Mulig det er å "jukse litegrann", men om en knapp halvtime drar jeg fruen og minstejenta med meg til Hereford Beefstouw i København. :D Nøyaktig hva det blir er foreløpig noe usikkert, men det blir nok storfekjøtt i en eller annen fasong og erfaringen tilsier at det blir godt ! ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Er en grunn til at det finns kinarestauranter 8)
    Ble kinesisk biff i peppersaus i dag.

    /jan
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Mitt livs beste fiskekaker!!! Det sier ikke så mye, men det er noe av det beste av fisk/fiskemat jeg har smakt totalt sett....

    Fiskekaker er som regel kjedelige fabrikkfremstilte greier som tvinges ned med store mengder ketchup,løk eller remulade..

    I dag var vi innom den arkitektoniske katastrofen som Stavangers "fiskebrygge" utgjør. Litt bortenfor apatisk men levende torsk og hummer lå noen STORE fiskekaker...De så jo litt gode ut og når vi fikk vite at det bestod av hyse og laks og var tilsatt solmodne tomater og aspargesbønner og annet snadder slo vil til...


    Varmet i panne med litt champignon og servert med hjemmelaget remulade,revne gulrøtter,snittet hodekål og amadine poteter...

    Herrejemeni for noen fantastiske fiskekaker. Masse smak, godt krydret,herlig konsistens og smak. Det ble et festmåltid midt i uka.
    En synergi av laks og hyse som var klart bedre enn enkeltkomponentene.
    Hurra, nå har jeg en ny favoritt på menyen...Løp og kjøp.

    OBS, ikke tilsett salt eller krydder selv, de er saltet og krydret nok i utgangspunktet...
    Velbekomme

    Sleiven
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.198
    Antall liker
    3.683
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Beintøff dag på jobb, så i dag ble det bare en 4-retters. ferdigpizza og 3 øl
     
    N

    nb

    Gjest
    Ikke middag, men frokost: Croque Monsieur, eller ostesmørbrød på fransk. Som følger:

    To loffskiver. God, søt sennep og en god skive kokt skinke på den ene skiven. Et par drag med pepperkverna og godt med revet ost på. Helst gruyère, men om du ikke har det får du bruke noe annet. Ikke bruk Norvegia, poenget med ost er at den skal smake noe, og det gjør ikke Norvegia.

    På Legg andre skiven oppå og stek et par-tre minutter på hver side i olivenolje sammen med et fedd hvitløk med skallet på. Ha på revet ost på toppen og gratiner i stekeovnen.

    En fin start på dagen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    Ikke middag, men frokost: Croque Monsieur, eller ostesmørbrød på fransk. Som følger:

    To loffskiver. God, søt sennep og en god skive kokt skinke på den ene skiven. Et par drag med pepperkverna og godt med revet ost på. Helst gruyère, men om du ikke har det får du bruke noe annet. Ikke bruk Norvegia, poenget med ost er at den skal smake noe, og det gjør ikke Norvegia.

    På Legg andre skiven oppå og stek et par-tre minutter på hver side i olivenolje sammen med et fedd hvitløk med skallet på. Ha på revet ost på toppen og gratiner i stekeovnen.

    En fin start på dagen.
    leses som en god start på dagen. Tror jaggu jeg skal ta det til lunch
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    leses som en god start på dagen. Tror jaggu jeg skal ta det til lunch
    Ja, det er vel primært en lunchrett/smårett/barrett, franskmenn spiser jo knapt frokost. Det er best om du har formloff uten særlig skorpe. Jeg bruker den søte sennepen fra pølsemaker Bigby eller hva det nå er den heter, synest den er fin til dette.

    På ostefronten bruker jeg Emmentaler eller Jarlsbarg om jeg ikke har gruyère tilgjengelig.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Riktig nok til middag igår, men: dobbeltpanert lyr (først panert i mel, deretter egg, deretter asiatrisk brødrasp som er litt større enn vanlig) med kokte poteter og gulrøtter, samt erter. Jeg hadde litt smør til, mens kona liker Parisienne fiskesaus. Lyr er undervurdert.

    En skikkelig fiskemiddag er helt uslåelig hverdagsmat.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    i dag blir det kalvefilet stekt som biff med stekte asparges, sukkererter og en salat til. Vin blir det også. har ikke helt bestemt meg enda for hvilken
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    La ivann gule erter igår, innkjøpt idag røkt svineknoke, timian, gulerøtter og løk.
    Kansje det blir et par mandelpoteter til også.
     
    N

    nb

    Gjest
    Tor Nado skrev:
    La ivann gule erter igår, innkjøpt idag røkt svineknoke, timian, gulerøtter og løk.
    Kansje det blir et par mandelpoteter til også.
    Og kanskje en øl til?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat nå står jeg og nipper til et glass med fantastisk australsk rødvin, Jim Barry's "The Armagh" Shiraz (Clare Valley) fra 1995. Fantastisk vin, skal drikkes til aftenes hjortekarbonader som jeg står og lager nå! Ingenting som slår denne delen av matlagingen; sakte tilberedning, gode lukter, sniker litt indrefilet oppi panna ti-femten sekunder, så litt vin, ny runde med karbonader og se!! Plutselig er 2 kg. deig gjort om til et stort fat med de herligste av alle karbonader (og vinen er blitt passe temperert)
     

    Vedlegg

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368

    Tofu Scramble servert med stekte potetkløfter, tomatbønner og ferskt brød.

    Aii.
     
    N

    nb

    Gjest
    Risotto på fiskekraft toppet med stekte marinerte scampi og lettstekt ørretfilet. Et frekt dryss persille over til slutt. Ble veldig bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvor handler du vegetarråvarer, Emo?

    Skulle gjerne hatt mer å variere på der.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Zomby_Woof skrev:
    Hvor handler du vegetarråvarer, Emo?

    Skulle gjerne hatt mer å variere på der.
    Grønnsaksdisken? ;D

    Jeg baserer vegankostholdet mitt hovedsaklig på friskt grønt og frukt, sjeldent soya\kjøttalternativer\etc.

    Tofu er forsåvidt ingen erstatning på kjøtt eller en etterligning; asiatere har brukt det i tusenvis av år. Du får best tofu på innvandrerbutikker. Prøv å få tak i så hard tofu som mulig, såkalt silketofu har en helt annen konsistens og kan ikke stekes. Bor du i Oslo kan du prøve ut Røtter på St.Hanshaugen, de har diverse smakssatt Tofu og de har som regel veldig bra konsistens. Der har de også masser av kjøttalternativer som snitsler, burgere, pølser, velami (vegan salami) etc. Om du vil teste er snitslene og velami det som smaker best imo. Prøv deg litt frem, det er ikke alt som er særlig vellykket.

    Tofu er litt opp og ned: noen typer\produsenter smaker godt, noen andre er helt pyton selv om det er bare nyanser som skiller dem fra hverandre.

    Det er også litt vanskelig å lage tofurett godt. Dvs; mange smaker tofu i nuddelsuppe på ferie i Asia. Tofu varmet i suppe uten forsteking er helt forjævlig om man spør meg. Generelt er jeg skeptisk til tofu i sauser. Frittert er en helt annen historie. Du kan få oppskrift på Tofu Scramble av meg, er så og si det eneste retten jeg kjøper tofu til. Tofu får bedre struktur om du fryser den før bruk.

    Tofu skal presses for vann før steking, den ligger som regel i vann. Tofu skal oppbevares i vann i kjøleskap, bytt vannet ca hver dag (etter åpning). Følg datostemplingen!

    Kommer mer enn gjerne med mer tips på bra vegetarmat! :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    I dag: Ei panne med bacon og pølser. Drukna i ostesaus,med et frekt dryss av chili over. Kjerringa spiste småkaker.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    I dag: Ei panne med bacon og pølser. Drukna i ostesaus,med et frekt dryss av chili over. Kjerringa spiste småkaker.
    råfrekt chillidryss gjør ofte susen 8)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:
    I dag: Ei panne med bacon og pølser. Drukna i ostesaus,med et frekt dryss av chili over. Kjerringa spiste småkaker.
    råfrekt chillidryss gjør ofte susen 8)
    Jeg ble så imponert/inspirert av nb sitt frekke dryss av persille litt lenger oppe her.

    Men chili er liksom mer for ekte mannfolk da.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:
    I dag: Ei panne med bacon og pølser. Drukna i ostesaus,med et frekt dryss av chili over. Kjerringa spiste småkaker.
    råfrekt chillidryss gjør ofte susen 8)
    Jeg ble så imponert/inspirert av nb sitt frekke dryss av persille litt lenger oppe her.

    Men chili er liksom mer for ekte mannfolk da.
    et raust dryss persille over bløtkaka, det er frekt! Ikke over risotto.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:
    I dag: Ei panne med bacon og pølser. Drukna i ostesaus,med et frekt dryss av chili over. Kjerringa spiste småkaker.
    råfrekt chillidryss gjør ofte susen 8)
    Jeg ble så imponert/inspirert av nb sitt frekke dryss av persille litt lenger oppe her.

    Men chili er liksom mer for ekte mannfolk da.
    et raust dryss persille over bløtkaka, det er frekt! Ikke over risotto.
    Og skal du være riktig frekk, bruker du revet fleinsopp.
     
    N

    nb

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Verden er en ting, kunnskapen om den noe annet..
    Jeg er ikke så bevandret som emo innenfor grøntforets verden, men en av de aller beste sjappene i Oslo er en vietnamesisk(?) butikk som ligger i Brugata på Grønland ikke så langt unna buss/trikkestoppet. Jeg må av og til dit når jeg skal ha mer eksotiske saker fra østen.

    Vet ikke hvor i byen du bor, men to butikker som har bra utvalg og kvalitet er i alle fall Gutta på Haugen på St.Hanshaugen og Skafferiet på Frogner. Ellers har jo de aller fleste innvandrerbutikkene bra utvalg, men den vietnamesiske i Brugata er et hestehode eller fire foran de aller, aller fleste av den sorten.

    Ellers finnes det nok av godt og smakfullt veganfor til at det burde være unødvendig å bruke "kjøtterstatninger". I USA har det jo tatt helt av, der kan man få un-fish, un-duck og jeg vet ikke hva. Hold deg til ekte vare - det er nok å ta av.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23
    Den nye butikken "A-Food" i Calmeyergt., rett overfor gode gamle Thauglands Trælastforretning (nå nedlagt) er uslåelige på utvalg i eksitiske frukt- og grønnsaker. I tillegg meget ryddig, delikat og strøken butikk som alltid har ferske varer.

    I tillegg vanvittig utvalg i fisk og skalldyr.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Enig i at den vietnamesiske i brugata er bra. Dog litt stuslig i vinterhalvåret, siden alt er innendørs. Overvinnes språkbarrierene, er det mye tips å få på kjøpet.

    Ellers innbiller jeg meg at det er en tilsvarende spennende i Calmeyersgate.
    Kanskje Gago kan komme med noen tips?

    Edit: Pengesluk kom meg i forkjøpet. Er nok den jeg tenker på ja.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    To store stykker seifilet (selvfisket of course) ligger nå til marinering i søt østersaus og pepper. Filetene brunes kjapt i panna før de senere ovnsbakes/kokes i en thainspirert hvit saus (laget på mel, tom yum-buljong, chilli, hvitløk, muskat og melk) drysset med strimler av gulrot og paprika. Serveres med ris.

    Sei kan være knallgodt servert på den riktige måten. :)

    yummi!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Så lenge det ikke er snakk om de gudsforlatte seiblokkene man får i frossendisken, og den tilberedes skikkelig så kan sei være namnam så det holder. Jeg ble i hvert fall fristet så det holder av oppskriften din, Eros.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    LITT tidlig på dagen for middagslaging, men i dag blir det en av livrettene mine; fersk skrei kutta i to fingerbredders tjukke stykker, med lever som er renska for hinner, trevler og ei og anna kveis OG rogn, masse rogn! Tilbehør: Kanskje en aldri så liten potet, men godt flatbrød klarer seg. Bruk djuptallerken, legg et lag med rogn i bunn, fyll på med fisk og masse lever og leverfett oppå - OG hiv innpå! Nykverna pepper, godt smør, og helst en rød fransk i glasset, så er lykka gjort for min del!!

    PS: Dette er potensmiddel bedre enn noe anna. Burde vært på blå resept, spør noen meg! Effekten kommer brått etter ei middagskvile på et par timer! Som regel i den tida irsksetter'n må luftes....

    ;D Mvh. VilhelmW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn