Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Idag ble det bare 2 knekkebrød og en 1/2 pose polly peanøtter litt senere.....

    ..sukk...Til helgen skal gåseleveren fram...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    I dag blir det potetball/raspeball/kompe.
    Har dessverre spist opp alt spekeflesket, så bacon må klare brasene.
    Hjemmelagde pølser er det heldigvis flust av i fryseren fortsatt. Og så får jeg vel knekke et bortimot oppspist fenalår oppi gryta så det blir litt kraft å koke i.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lutefisk med tilbehør
    Råmelkspudding med jordbærcoulis
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.889
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I dag ble det Forlorne Franske Fårefrikadeller i Dill. Det er godt det
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Søndag: Kråke med kål. Mer smakfullt og litt annerledes enn fårikål. Husk løk, hvitløk og svart og hvit pepper. Kråke er nydelig høstmat.
    Kråkene (3 stk) fanget jeg lørdag. Klassisk metode: Åpentstående søppelspann med "åte" i bunnen. Husk gode arbeidshansker.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Hummer med loff og majones, og litt sjampis i glasset.

     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Blandet isen selv til dessert hos Dolly Dimples i dag
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sleiven skrev:
    Idag ble det bare 2 knekkebrød og en 1/2 pose polly peanøtter litt senere.....

    ..sukk...Til helgen skal gåseleveren fram...
    Gåselever er et produkt av dyre- / fuglemishandling...bare så det er sagt!!
     

    Tuxflux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    VilhelmW skrev:
    Sleiven skrev:
    Idag ble det bare 2 knekkebrød og en 1/2 pose polly peanøtter litt senere.....

    ..sukk...Til helgen skal gåseleveren fram...
    Gåselever er et produkt av dyre- / fuglemishandling...bare så det er sagt!!
    Det er de ferdiggrillede kyllingene til 39,90-, også.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Krabberester.

    Noen som har en grei måte å rense størene på? Har prøvd med spisepinner, tannbørste, fingrene og har begynt å lure på om en støvsuger vil være riktig redskap.. :-\
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bruk fingrene.
    brekk kroppene i to, jobb med en del av gangen.
    legg den på en fjøl, bank llitt rundt med baksiden av en spiseskje slik at de tynne veggene knuses og kjøttet løsner.
    pell ut kjøttet.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Krabberester.

    Noen som har en grei måte å rense størene på? Har prøvd med spisepinner, tannbørste, fingrene og har begynt å lure på om en støvsuger vil være riktig redskap.. :-\
    Jeg tipper trykkluft er tingen. Fest loffskivene på veggen med tegnestifter, og kjør på.

    Del den i fire med skarp kokkekniv.
    Skjær vekk skallet som ligger langs midten, slik at du får tilgang innenfra.
    Bruk en liten hummergaffel eller den butte enden av et tynt engangsgrillpyd av tre/bambus eller hva det nå er, og dytt kjøttet ut.

    Nå i hummerfisket er det så mye krabbe at jeg ikke orker å bry meg med fotstø og andre krabberester. Krabbene oversvømmer teiene i hundrevis. Her er det bare å ta for seg av indrefileten. Nå når jeg har handlet inn den største propanbrenneren jeg kunne få tak i for en akseptabel penge kan jeg koke dem i gryta jeg brukte å kjøre påhengsen i, så nå går det minst en 50-70 krabber i slengen.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Elghakk

    kjøttdeig fra elg, løk, salt, pepper, vann, mandelpotet, og litt timian, en gryte.
    Servert med tyttebærsyltetøy, hjemmelagde sure agurker og flatbrød.

    Så godt, så enkelt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hjemmelagde pølser etter gårsdagens årlige pølsemakerlag. Jeg skal aldri mer stusse på kiloprisen for ordentlig slakterpølse.

    Og selvsagt død over Gilde.
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Urte og hvitløksmarinter laksefilet med agurksalat og mandelpotetpurrè. Til kvelds ble det parmaskinke og en MASI AMARONE :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Fersk svineknoke, marinert i øl (litt for lyst, men jeg tok det jeg hadde), hvitvin, hvitløk, chilli og persille (samt noe soyasaus). Lå i litt tover to døgn. Deretter dampkokt (med marinaden som veske) i en times tid, før den gikk i ovnen slik at svoren ble sprø og vakker. Drakk øl til og (dame-)whisky etterpå. Tilbehøret var bare noe ris og kantarellsaus, men det teller ikke. Var mest ment som en test av kjøttet. Får ta turen om polet neste gang, slik at det blir kraftigere øl til marinaden. Carlsberg blir for veikt.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Parelius skrev:
    Fersk svineknoke
    ...
    Var mest ment som en test av kjøttet.
    Hvordan var det da? Noe å satse på?

    Siden begge krapylene viste seg i heimen i dag ble det sjølbanka løvbiff av ytrefilet, krydrede råstekte, grøntfor og bernaise.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    polly peanøtter til middag og en yoghurt til kvelds
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jeg og fattern har på selveste farsdagen stått for kokkeleringa idag. En stor kjele med bacalao står og godgjør seg på plata. Snadder! :D
     
    N

    nb

    Gjest
    Da er pinnekjøttsesongen i gang for mitt vedkommende. Godsakene står til damping, og der skal de bli noen timer. Sauekjøtt, selvsagt. Lar velduften bre seg i heimen i en fire-fem tiders tid, litt kokte poteter til og rotstappe mettet på smør og fløte og store mengder pepper.

    I går ble det sashimi av laks og tunfisk lett penslet med soyasaus og limesaft. Deretter helstekt Dorado stappet med rosmarin, timian, hvitløk og sitron. Servert med kokte mandelpoteter og en lett saus på god olivenolje, grov sennep, sitronsaft og gressløk. Og et par båter sitron på tallerken. Søtt brød med fikensyltetøy og roquefort-ost til dessert. Så enkelt, så godt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Muligens litt OT siden det ikke er jeg som koker, men i dag skal vi ha småmat, laget fra bunnen av ;D. Kona er fra Hallingdal, hvor dette er festmat, og hun er ekspert på dette. I anledning farsdagen har jeg nettopp kost meg med med en god sigar på terrassen, sammen med hveteøl fra Aass. Dette ølet var forresten i snilleste laget for meg; jeg savnet litt mer bitt(erhet).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Shepherd's Pie

    Snadder høstmat
    oppskrift? please!
    Surr finhakket løk, gurøtter i fine terninger, hvitløk og sopp, litt purre også (men ikke for mye) i små biter

    hell det over i en gryte, hell i litt vann og fond og la det putre

    Brun lammekjøttdeig eller finhakkede biter med lammekjøtt i en stekepanne

    krydre med litt fersk rosmarin, men ikke for mye, og litt pepper

    tilsett kjøtt til resten

    gjevne med maisena eller sausegjevner til du får ønsket konsistens, jeg liker den litt flytende

    la det småkoke mens du:

    skreller poteter og lager en god potetmos

    når den er ferdig

    legger du kjøttkryten utover en form og legger et lokk med potetmos på toppen, aller øverst et lag med revet ost. God cheddar er jo best, men jarlsberg funker også fint, eller en blanding.

    Gratiner på 180 til osten er gylden.

    Ut av ovnen og server i formen.

    Et stort glass med Strongbow eller en mørk øl er perfekt drikke.

    Det finnes jo mange varianter over oppskriften, så det er bare å modifisere. Men det er ikke noe poeng å krydre den for mye. Det er gode smaker i seg selv som ikke skal overdøves. Kan ha i en knivsodd med cayenne, men det er optional.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Stønn. Jeg visste det; jeg skulle aldri spist de siste 4 porsjonene med småmat. Men jeg lærer jo aldri...
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Shepherd's Pie

    Snadder høstmat
    oppskrift? please!
    Gjør det enkelt.

    Kjøttdeig og krydder nederst, potetstappe oppå.

    Eventuelt litt grønnsaker imellom kjøttdeigen og potetstappa.

    Viltgrytepose kunne visst brukes som krydder til kjøttdeigen i følge lillesøster. I don`t know. En helt eksakt oppskrift misser vel litt av poenget med retten(?), godt blir det nesten uansett. Bruk det du har, så ender du sikkert opp med å lage retten mye oftere.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Shepherd's Pie

    Snadder høstmat
    oppskrift? please!
    Surr finhakket løk, gurøtter i fine terninger, hvitløk og sopp, litt purre også (men ikke for mye) i små biter

    hell det over i en gryte, hell i litt vann og fond og la det putre

    Brun lammekjøttdeig eller finhakkede biter med lammekjøtt i en stekepanne

    krydre med litt fersk rosmarin, men ikke for mye, og litt pepper

    tilsett kjøtt til resten

    gjevne med maisena eller sausegjevner til du får ønsket konsistens, jeg liker den litt flytende

    la det småkoke mens du:

    skreller poteter og lager en god potetmos

    når den er ferdig

    legger du kjøttkryten utover en form og legger et lokk med potetmos på toppen, aller øverst et lag med revet ost. God cheddar er jo best, men jarlsberg funker også fint, eller en blanding.

    Gratiner på 180 til osten er gylden.

    Ut av ovnen og server i formen.

    Et stort glass med Strongbow eller en mørk øl er perfekt drikke.

    Det finnes jo mange varianter over oppskriften, så det er bare å modifisere. Men det er ikke noe poeng å krydre den for mye. Det er gode smaker i seg selv som ikke skal overdøves. Kan ha i en knivsodd med cayenne, men det er optional.
    Takker! må teste ut i helgen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Shepherd's Pie

    Snadder høstmat
    oppskrift? please!
    Gjør det enkelt.

    Kjøttdeig og krydder nederst, potetstappe oppå.

    Eventuelt litt grønnsaker imellom kjøttdeigen og potetstappa.

    Viltgrytepose kunne visst brukes som krydder til kjøttdeigen i følge lillesøster. I don`t know. Uansett misser vel en helt eksakt oppskrift litt av poenget med den retten, godt blir det nesten uansett.
    Hverdagsvarianten. Får teste den også
     
    N

    nb

    Gjest
    Bacalao. Alltid litt lotteri med utvanningen av klippfisken. Burde muligens latt den ligge litt lengre denne gangen, men den var ikke så salt at det var et stort problem.

    Bruker klippfisk, paprika, løk, poteter, chili og hvitløk lagvis og heller over mye olivenolje og vann til gryta er full. En hel del runder med pepperkverna innimellom. Varmer opp gryta på komfyren og setter den så i stekeovnen hvor den får kose seg halvannen time eller så. Serveres med rørosflatbrød med kvitseidsmør. Husk å bruke kokfaste poteter, ellers blir det graut. Øl eller hvitvin er godt til.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fårikål med kjøtt fra ækte Lofotlam! Stort bedre blir det ikke - må i så fall være skreimølje med masse lever, rogn og kløvningshau.. og det er ikke SÅ lenge til, forresten.. Namm, nammenamm!!

    :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du har jaggu god smak, Wilhelm W ! Sånn på strak arm nevner du to av de beste matrettene jeg kan tenke meg.... ;)

    Det er ikke Sååå lenge til skreien kommer, heldigvis.

    I dag måtte jeg klare meg med kylling Tikka Masala (ikke "curry-in-a-can"-varianten, men laget fra bunnen av..) ,med papadam, agurk-og chilliraita, naan og basmati. Namnam. Vel, den er ikke spist enda. Prinsessen må returnere fra tur til svømmehallen først. Men den er i det minste prøvesmakt. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn