Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå blir det en tur til byn med madammen i ikke helt så verst vær. Noen vannhull må prøves og lunsj på Nama. Så blir det en liten tur til vinylplatesjappen "Rocade" i "Marken".I kveld blir det hjemmelaget Pizza og godt øl.
    Nama, noe godt i glasset med din kjære og så en tur på Rocade? En finfin dag IMHO. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Lagde en ganske digg lammegryte i dag. Lam, en stk hvitløk - stort sett i form av hele båter, gulrot, masse rosmarin, paprika, en stk chilli med en styrke som gir litt varme i ettersmaken uten at det blir en chiligryte, challotløk, vanlig løk, rødvin, en klase små tomater, en dasj tomatjuice, en skvett hvitvin som sto igjen fra forigårs og litt av en rotgrønnsak jeg ikke kan navnet på. Ja, og så noe sopp som vi hadde til overs. Dette var en franskinspirert gryte, men det er jo bare å hive oppi det man måtte ha liggende av godsaker. Stekte poteter og halvparten av grønnsakene separat - i olivenolje, hvitløk, rosmarin, salt og pepper, så gryta kunne få lang koketid uten at alt gikk i oppløsning. Heiv potetene etc opp i gryta og lot de koke med de siste 20 min.

    ... Og en flaske Ribera del Duero til de voksne.

    Er i Spania, råvarene er førsteklasses, gryta er tom og familien er sprekkmett.


    Gøy å lage mat i fri dressur når det klaffer...
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    I dag blir det grillings. Kenguru og beltedyr.
    Neida, en god gammeldags ku-biff med tilbehør.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.028
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    i dag lagde jeg plukkfiskkaker, namnam.

    20160719_143601445_iOS.jpg

    koke litt torsk og pottitt, knuse, ha oppi et par egg og krydder og bittelitt melk, lage stappe, legge så farsen oppi steikepanna i form av kaker

    20160719_154939154_iOS.jpg

    Med bacon til, såklart

    20160719_155431000_iOS.jpg

    Glem ikke ha også baconfettet over tilslutt.

    Meget enkelt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Slo deg på enkelhet i dag, United.... kryddersildfilet med poteter, løk, rødbeter og smør. 5 min. jobb. :D Bælgodt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Det var vel noe snakk om hjemmelagede tortillas et par tråder tilbake? Jeg har kjøpt inn støpejernspresse for tortillas samt Masa Harina for å gå skikkelig til verks. Masa Harinaer vist hele mais lagt i vann med lime og\eller aske, før det videreprosesseres til mel. Å bruke polenta eller andre maisprodukter til tortilla blir ikke det samme som dette, jeg lover.

    IMG_1051.jpg
    Enkel oppskrift: mel og litt salt, bland med kaldt vann til den får en fast, litt svampeaktig konsistens.
    Kan lages til tortillas umiddelbart, men at den står i 15 min er vist best.

    IMG_1052.jpg

    Tørstekes i stekepane til de blir faste. Lagde 16 tortillas, la dem i et stort kjøkkehåndkle. De var like myke hele kvelden, og resterende la jeg i frysen etter middag.
    Serverte med :

    En skikkelig "tart" og enkel guacamole med hvitløk, salt og lime....mye lime.
    Refried beans av sorte og røde bønner, på freste cumin og sennepsfrø samt koriander.
    Staver av søtpotet marinert i kanel, røkt paprika, cumin, ovnsbakt til de er lett brent i kantene.
    Soya-karamelisert løk og søtpaprika.
    Ananas-salsa
    Sprø salat

    Miksen av konsistenser, søtt, salt og syrlig er en vinner.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.028
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20160727_143901481_iOS.jpg

    ikke plukkfisk-, men klippfiskkaker denne gangen. De ligner litt, men her er det i farsen også løk, olivenolje, hvitløk og chili og altså en helt annen fisk. Dvs annen konsistens.

    Godt dette også.:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Risotto med selvplukket kantarell fra Østmarka.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Pizza i vedovnen i hagen

    - med tomatsaus, kjøtt og mozzarella
    - med tomatsaus, trøffelsalami og mozzarella
    - med creme fraiche, hvitløk, pepper, mozzarella, parmaskinke og kantareller
    - med mozzarella, gryuere, parmesan, blåmuggost, rosmarin og olivenolje

    Bringebærsorbet til dessert.

    Lite er bedre en ferske, selvplukkede kantareller.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Idag var det Sandven Hotell i Norheimsund som lagde middagen,entrekått.
    Det var ingen stor opplevelse,tredje forsøket på hotellet uten hell.

    Men (gamle)hotellet er like fint,uansett:)

    Bønes biffgrillpølse i Jacobs pølsebrød ordnet i heimen er langt bedre.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Wok over åpen ild i Guds frie natur. Yummy :)
    image.jpg

    Og så et glass rødvin eller to til...

    Johan-Kr
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fårikål med fersk lam kokt i over 3 timer med poteter attåt i to dager (stor gryte), gav restene til naboen.

    Drakk Lagunitas Double Ipa og Omnipollo Leon til med et eller to glass røykwhisky fra Laphroaig.

    Idag stekte jeg rene svinekoteletter og potet og dampet brokkoli, på potetene hadde jeg brun fløtesaus med grovkvernet pepper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Spareribs, bakt potet m/ kryddersmør, mais,coleslaw og bbq-saus. Sous vide er genialt for ribs på en hverdag eller når man ikke er hjemme. 8 timer på 82 grader og så en runde på grillen med hickoryflis etterpå.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmelaget lasagne, med rødløk, gulrot og rosmarin i tillegg til det vanlige
    DSC_1209.JPG
    Her før osten kom på, på vei inn i ovnen.
    Det er nesten pinlig, men det er første gangen i mitt liv jeg lager lasagne selv, med to sauser. Egentlig ikke ekstra arbeid, hvis du bare håndterer bechamel parallelt. Fint å øve seg litt på det.
    Tilbehør var blandet frisk salat med finsnittet løk, nepe, brokkoli, isbergsalat og sukkererter.
    En god balsamico er avgjørende som dressing, og selvfølgelig god olivenolje.
    Gav mersmak hos alle.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde hval i går. En av de beste råvarene du får tak i her i landet nå i sesongen. I dag ble det karbonader laget av en blanding av elg, rein og kalvehakk fra Nedre Bergdølmo. Kalven er å få tak i hos Bondens Butikk, resten av kjøttet kom fra Stensaas på Røros.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Enig. En veldig god råvare. Hvis det tilberedes riktig, dvs nesten rått, så er det mulig å dra ut eventuelle trevler.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Passende vin også, VAL policella...:rolleyes:
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Hmm, lenge siden jeg har forsøkt hval. Noen restauranter i Oslo som er spesielt gode på dette?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tviler på at du får tak i hval på Oslorestauranter. Alex sushi pleier å ha nigiri med hval, men det blir vel litt små biter til ditt behov. Gå på Fiskeriet på Youngstorvet og kjøp den fersk for hjemmesteking. To minutter på hver side i grillpanne og det er det. Serveres med potetmos og skikkelig engelsk løksaus. Prøv denne oppskriften - BBC Food - Recipes - Onion gravy
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Jeg tviler på at du får tak i hval på Oslorestauranter. Alex sushi pleier å ha nigiri med hval, men det blir vel litt små biter til ditt behov. Gå på Fiskeriet på Youngstorvet og kjøp den fersk for hjemmesteking. To minutter på hver side i grillpanne og det er det. Serveres med potetmos og skikkelig engelsk løksaus. Prøv denne oppskriften - BBC Food - Recipes - Onion gravy
    Takk for tips, Får forsøke Fiskeriet neste gang jeg er innom Oslo om noen uker. Vil tro en skikkelig løksaus og hjemmelagd potetmos burde passe bra som tilbehør!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Fjord har Vågehval Teriyaki, men ville nok kjøpt hvalbiffen selv, som foreslått av aam01.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ser man det, i hvert fall to restauranter i Oslo som har fått opp øynene for denne ypperlige råvaren. Verden går fremover.
    Middagen i dag ble reinsdyrlapskaus laget av mørbrad, gulerøtter, poteter og løk. Magert. sunt og godt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Dobbelt bakeeksperiment i dag. Fransk landbrød ala Morten Schakenda. 1.5kg hvetemel, 1.25kg kaldt vann, 50g siktet rug, 50g sammalt rug, 50g sammalt hvete, 50g maltekstrakt (hadde ikke så brukte mørk sirup), 25g salt, 50g surdeig, 20g gjær. Elte leeenge og gjør som vanlig.

    Baker vanligvis kun med surdeig, så dette var hurtigbaking i min verden. Var borte en fire-fem timer og da hadde deigen vokst langt utover bollen, men det ordnet seg. Brødet til venstre er stekt i ovn - 15 min på 250 grader og så 220 grader til det er ferdig. Det til høyre er stekt i den vedfyrte ovnen i hagen. Temperatur noe mer lotteri.

    Begge ble gode, men skorpen er mye crispere på det til høyre. Det hadde også betydelig mer store hulrom i seg - noe som ser tøft ut, men strengt tatt ikke er veldig praktisk når man skal ha noe på brødet. Brødene ble gode, men jeg foretrekker nok den markante syrligheten man får med kun bruk av surdeig, samt at jeg vanligvis bruker mer salt og bytter ut en god del av vannet med en ikke for bitter ale.

    Jeg bruker for øvrig termometer for å sjekke om brød er ferdig. Mye enklere og mer pålitelig enn banketesten.

    brodbakst.jpg

    Og fortrsatt er det ikke veldig mye som er bedre enn helt fersk landbrød/surdeigsbrød med et tykt lag rørossmør og en god IPA til.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    La meg avdekke en flott teknikk for perfekt bacon: Smør på flesk.

    Stek baconet i en tørr panne på ganske sterk varme til vannet og det meste av fettet er rent av. Baconet er fremdeles mykt. Så tilsett smør og senk varmen.
    tmp_18005-_20160821_210608-800x506-2047126955.JPG

    Resultatet er sprøtt og delikat bacon. Magisk.
    tmp_18005-_20160821_212830-800x526-175132368.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Holder på og lage Gårdsand. Saktesteker den på ca 100 grader i endel timer, begynte i morrest.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fish & chips i dag.
    Av kveite.:D
    Dip av chilli og majones.
    Enkelt og godt.

    IMG_20160830_182901.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn