Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    OMF illustrerer der fint en av flere grunner til at slakterbutikker sliter. Det er mulig å finne gull til ingen penger i kjøledisken på Rema/Rimi/Kiwi/whatever mens å betale dobbelt pris hos slakter ikke er noen garati for prima vare.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Det er et mysterium hvordan de graderer kjøtt. Et par år tilbake hadde kiwi "billigkjøtt" med blå forpakning, alltid entrecote og laveste kilopris. Men dette var, uten unntak, det beste kjøttet som var å få i butikkene. God marmorering, fin farge på fettet, rett skåret (sjeldent fra Gilde).
    Og det var norsk kjøtt.
    Her om dagen stod jeg og sorterte i langtidsmørnet entrecote fra Gilde på en annen butikk. 18 av 20 pakker fortjente ikke betegnelsen. Ingen marmorering, skjevskåret eller langs fibrene i stedet for på tvers (!), og det var mye kapp i kantene. To pakker var premium grade entrecote som ble som smør på tallerkenen - saftig, smakfullt, herlig duft.

    Men, det er ikke mye kjøttproduksjon i Norge. NRF melkes først sønder og skal deretter bli kjøttprodukter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler Horgens grass fed kjøtt fra Horgen gård. Angus som har gått ute og som kun får gras, stråfôr og silo (midtvinters).
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ferske reker fra Lyngen innkjøpt på Fiskeriet i dag. Store og gode, men halvparten var uten rogn så sesongen er så og si over. Det er jo februar som er den beste rekemåneden. Nå venter jeg på ferskt hvalkjøtt, det bør være i butikkene rundt 17. mai og er mitt favorittkjøtt i Norge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Via mathallen i Trondheim er eneste plass såvidt jeg vet desverre. Jeg har heldigvis orgnummer :D Det er heldigvis en verden utenfor rema og kiwi. Norge har mye bra grossister på norsk og utenlandsk kvalitetsmat.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Mobilslakt har lagt ned. Det er planer om å få noen til å overta, men vet ikke hva situasjonen er på det.

    Horgen ligger kort vei fra slakteriet de bruker.
    Fint om hvorfor kjøttkvaliteten deres er i taket:

    Happy cows | Rosemary and the deerhunters
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Laks & Vildt som jeg er ansatt i selger også til forbruker, men du må ringe inn bestilling og hente varene selv på Kalbakken i Oslo.
    Her er mye godt kan jeg garantere.
    Alt levende og ferskt fra havet, og litt fra skog og fjell.
    Jeg spiser selv mangt og mye fra utvalget vi tilbyr. Levende sjøkreps er en av mine favoritter, men det nærmer seg slutten av denne sesongen nå.:(
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Grillet entrecôte med en slags gresk salat og fruktsalsa.

    Salsa på melon, avokado og rødløk i små terninger. Tilsatt revet limeskall og saften fra en lime. Salt og pepper selvsagt, et finakket hvitløksfedd og godt med chili. Toppet med lettsvidd gul og rød paprika i terninger og frisk koriander.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eksperimenterer med ferskost. Tenkte å teste en liten snack av ferskost og røkelaks i potetlompe. Light i dag, bare H-melk, ikke fløte, og blandet sitronsaft fra flaske og saften fra en lime. Hva kan man gjøre med mysen?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eksperimenterer med ferskost. Tenkte å teste en liten snack av ferskost og røkelaks i potetlompe. Light i dag, bare H-melk, ikke fløte, og blandet sitronsaft fra flaske og saften fra en lime. Hva kan man gjøre med mysen?
    Hva med å lage Ricotta av mysen? :)

    Jeg bruker den gjerne i brødbakst, i stedet for vann.

    How to Make Homemade Ricotta Cheese — Cooking Lessons from The Kitchn | The Kitchn
    Men dette er jo eeeegentlig en oppskrift på ferskost, sånn jeg lagde den? Og eeeegentlig lager man ricotta av mysen, men det har jeg ikke klart å finne noen oppskrift på. Man kan jo lage brunost også, det er vel dehydrert og karamellisert myse, om jeg ikke har misforstått?

    Ferskosten trenger forresten litt ekstra fett. Blir en smule grynete med bare H-melk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Den som leter i haugen fra Gilde-entrecôter skal finne. Disse var veldig bra, kostet 189 kroner pr. kilo og ble grillet til sedvanlig perfeksjon til tross for at gassgrillen tok fyr underveis (note to self: vask grillen).

    IMG_0767.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I trøndelag blir man servert sodd fra bøtte nesten uansett hvor man er på besøk.. sodd ekke festmat! :(
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Eksperimenterer med ferskost. Tenkte å teste en liten snack av ferskost og røkelaks i potetlompe. Light i dag, bare H-melk, ikke fløte, og blandet sitronsaft fra flaske og saften fra en lime. Hva kan man gjøre med mysen?
    Hva med å lage Ricotta av mysen? :)

    Jeg bruker den gjerne i brødbakst, i stedet for vann.

    How to Make Homemade Ricotta Cheese — Cooking Lessons from The Kitchn | The Kitchn
    Men dette er jo eeeegentlig en oppskrift på ferskost, sånn jeg lagde den? Og eeeegentlig lager man ricotta av mysen, men det har jeg ikke klart å finne noen oppskrift på. Man kan jo lage brunost også, det er vel dehydrert og karamellisert myse, om jeg ikke har misforstått?

    Ferskosten trenger forresten litt ekstra fett. Blir en smule grynete med bare H-melk.
    La inn feil link. Bare søk på how to make ricotta from whey, så får du filmer og oppskrifter så det holder.

    Kanskje prøve H-melk fra Røros? Mer fett i den (4,0) enn i Tines (3,5).
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøver det neste gang. Nå endte mysen i vasken, lukta litt rart etter noen dager... Sist hadde jeg en liter H og to 3-desilitere med fløte. Det ble godt, men i meste laget. Et sted i mellom der. Tenkte forresten å handle løpe fra apoteket også, bare fordi jeg er nysgjerrig.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det ser ut som det er et par variasjoner over temaet her også. Ny runde med syre på enkelte, andre ikke, tilsett litt mer melk på enkelte, andre ikke.

    Og som den smått beduggede briten i en av videoene sa: "Ricotta, it means-a cooked-a twice-a". Ølglasset hans så ut til å være nesten fullt gjennom hele videoen, det må være filmtriks.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Lagde reinsdyrkebab i går - kjapt, godt og en stor hit blant ungene også.

    Pitabrød fra butikken stekes i oven.
    Stek reinskav, krydre med salt, pepper og timian.
    Kutt opp noen grønnsaker, jeg brukte crispsalat, tomater, oliven,rødløk og kapers.
    Siden jeg var litt på "finnmarksvidda meets grekenland" med tilbehøret brukte jeg også fetaost til.

    For en kjapp og god dressing med litt futt i gjør som følger:

    Ta en passe mengde creme fraiche eller gresk/tyrkisk youghurt og rør inn knust spisskumin, et knust hvitløksfedd, chili etter smak, røkt paprikapulver, salt,pepper og evt litt frisk persille, mynte eller koriander alt etter hvilken retning du vil ta dressingen.

    Smør dressing på innsiden av brødet og stapp det litt for fullt av det andre og slafs i vei.

    Totalt bør hele øvelsen ta ca 15 minutter.

    Viltskav er for øvrig et utmerket alternativ til den trauste kjøttdeigen. Får det i frysedisken året rundt og pleier å koste en 80-90-lapp for en pose med 400g.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.814
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Husker ikke om det var Dr Martens eller Dr Ötkers pizza, smakte skosåle uansett :rolleyes:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Stekt makrell, gode poteter (ikke vasne ny-poteter) og persille. Som en ekstra bonus så var fisken full av rogn. Nammenamm.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror, håper, det mangler en setning om at man skal ta kjøttet ut av stekepannen i del 1 av denne oppskriften på Prego fra Portugal. Syns ellers det kan bli vel mye med godt over ti minutter steketid. ;)

    1. Krydre kjøttet med salt og pepper. Stek ved høy varme i panna i 1 spiseskje av smøret, 2 minutter på hver side. Skru ned varmen til middels. Legg i soppen. Ha 1 spiseskje av smøret, halvparten av hvitløken og persillen oppi soppen og stek i 6-8 minutter, til den begynner å kollapse. Snu og press godt ned i panna. Stek i 2 minutter til.

    2. Gni kjøttet med resten av hvitløken. Stek i panna i 2 minutter til, til kjernetemperaturen er omtrent 55 grader for indrefilet, eller 58-60 for annet biffkjøtt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Samboeren lagde granskuddpesto i går - det var veldig godt. Spiste det til en svinekotelett og skal prøve det med pasta i dag tenkte vi.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Granskuddpesto, -sirup, -salat -- veldig godt. Ser at lysegrønne skudd er på vei her, så det skal sankes inn.
     

    Xtrike

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.01.2015
    Innlegg
    91
    Antall liker
    30
    Sted
    Mjøndalen
    Granskuddpesto, -sirup, -salat -- veldig godt. Ser at lysegrønne skudd er på vei her, så det skal sankes inn.
    Granskudd er digg i salater feks. men prøv deg også med gauksyre. Dette vil du garantert finne ute på plenen din og er super digg i en god salat!
    SG102720-gjoksyre.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Madammen er i Berlin med koret. The boys are back in the kitchen. Entrecote, asparges og potit pois erter. Et lite tips, til de som ikke har prøvd. Min gamle og kjære mor pleide alltid å strø litt sukker over den stekte løken ca 5 min. før den er ferdigstekt. Løken blir karamellisert og veldig god.
    image.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Sleng i en liten dæsj eplecidereddik og soyasaus i samme slengen, så er man der..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Hjemme alene.

    Tartar med fries til lunch.
    Entrecôte med fries og bbq-saus til middag.

    Ikke asparges. Ikke petit pois.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lagde noen små søte sekker i dag.
    Wonton pasta med fyll av krydret kyllingkjøttdeig.
    Disse varmebehandler vi på to forskjellige måter her i gården.
    Kan trekkes i svinekraft, blir en god suppe med fløyelsmyke wonton sekker.
    I dag har jeg valgt å fritere de, da blir de sprøe og jeg lager en god dip til med hoisin saus, hvitløk og annet.

    IMG_20160601_183801.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn