Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Sterkt enig med Cruiser her.:cool: Ferdig søplechips, vasne og overstrødd med Hoff påmmfrikrydder...? Nah. Dette gjør du bedre sjøl, Bergis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Velge poteter-kutte-skylle-koke-dampe av-fryse ned-fritere på 120 grader - fryse ned - fritere på 180 grader.

    Da shit, men tar sin tid (jeg pleier å droppe 2. frysing, dog).
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sterkt enig med Cruiser her.:cool: Ferdig søplechips, vasne og overstrødd med Hoff påmmfrikrydder...? Nah. Dette gjør du bedre sjøl, Bergis.
    Det var da for pokker ikke ferdig chips.8)
    Ekte gatekjøkken-chips 2 min fra døra på hjørnet. Forøvrig lager de dem akkurat som jeg ønsker dem. Godt fritert og knasende sprø.:D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Blaute bølgechips.... soggy som faen... Fytterakkern Få det vekk! (sitat Hellstrøm)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Superenkel middag i dag - Frands landkylling grillet i ovn, "Spatchcock style" - med potetbåter og sitron. Kun nykvernet pepper og flaksalt på kyllingen. Crisp og godt skinn, saftig kjøtt. Kan ikke sammenlignes med norske bleike kadavere.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hadde fremme trykkokeren i dag, så det ble Chana Masala - Kikerter i rød tomatcurrysaus med løk, ingefær, hvitløk og 17 krydder. Skal serveres ganske syrlig i smaken med sitronskiver til. I dag med raita (soyayoghurt\mynte\agurk), mangochutney og dampet basmati-ris, da jeg "måtte" male huset i stedet for å bake naan.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Kan du ikke få noen andre til å male? Nan er viktigere!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Fikk noen andre til å ta vare på skrikefanten og klippe plen, så det var en del ting i sving allerede ;)

    Jeg lagde egne tortillas dagen før som kompensasjon ;)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Kjøttkaker i brunsaus, poteter, gulrot. Pepper, chilli. Gulroten ble nesten i søteste laget pga hvitpepper jeg brukte :p Den forsterket sødmen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt spist mye fisk i sommer. Spesielt lyr, som det har vært i strie strømmer av i Karmsundet. Med en bror som elsker å fiske har vi vært godt forsynt, og i dag hadde vi noen nydelige stekte lyrfileter med poteter, gulrøtter, stekte kantareller fra en skog i nærheten, brunet løk og smeltet smør. Enklere og bedre kan det ikke bli. ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Nesten selvforsynt... må være deilig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nesten selvforsynt... må være deilig.
    Ja, tror ikke vi gidder å sette poteter i hagen slik som på syttitallet. Ei heller gulrøtter og løk. Det er jo fisken som skal være så fersk som mulig. Og med fryseren full av lyrekaker i tillegg er det alltid et enkelt fiskemåltid tilgjengelig. De er nydelige! Gamle mors oppskrift, antakeligvis en videreutvikling av fiskekakeoppskriften fra Haugesund Husmorskoles kjente kokebok fra femtitallet. Den ligger i et fillete eksemplar fra hennes egen tid på den skolen i kjøkkenskapet hennes med sirlig noterte tillegg i margen med kulepenn og blyant.

    Den beste fisken i fiskekaker er forresten lysing. Eller nei, lysing pluss litt lyr eller torsk for ekstra konsistens. Men har du først lysing med i farsen så kjenner du det med en gang. Den skalldyrlignende smaken der gjør seg ikke bort i hjemmelagde fiskekaker, nei. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det hjemmelaget pizza og en salat med trøffelbalsamico fra fabrikkutsalget i Xalo som siderett. En helt grei chilensk cabernet sauvignon ble drukket. I morgen blir det en gammel favoritt til middag, flesk og duppe. ;D
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.551
    Antall liker
    7.057
    Grillsesongen på takterrassen i casa del noruego ruller videre. I dag ble det østadriatisk surf & turf med en latinovietnamsk tvist.

    Ceviche til forrett, hjemmelagde cevapcicis, ferske reker og hissig paprika på grillen. Fellesnevner: hvitløk, chili og koriander.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette sitter kjerringa og broren hennes å spiser her nå.
    Jeg tror ikke jeg liker dette, det lukter vondt når det blir tilberedt.
    Strandsnegler som vi får på jobben min to ganger i uka og jeg blir tvunget av Kjerringa til å ta med hjem i ny og ne. Holder meg kun til rå tunfisk og rødvin i kveld, mye bedre.

    IMG_20160904_224421.jpg

    IMG_20160904_224448.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det ser smått ut ja, men det er en dyp kjele. 5 mette munner her nå. Da gyver vi løs på ribba i morgen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag tok eg ein gammal kjøtbit eg har hatt liggande i kjøleskapet nokre veker, og kverna han til tartar. Det var ein såkalla flatbiff som eg har snudd kvar dag, heilt sidan eg tok han ut av plasten då datoen gjekk ut for ei veke eller to sidan. Så var der sursylta agurk, raudbetar, kapers (frå Portugal), og portugisisk salatlauk, heimebaka brød og meierismør. Veldig godt. Men eg fotograferte ikkje maten. Alt for svolten når det er tid for middag....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Pinnekjøttet blir ekstra godt om du skjerper det i ovnen i 20-30 minutter, eller enda bedre - på grillen...

    Johan-Kr
     
    C

    cruiser.tmp

    Gjest
    20-30 minutt i ovnen ødelegger pinnekjøttet med mindre du har veldig lav temperatur men da får du ikke det du er på jakt etter, 2 minutter under grillen derimot herper ikke kjernetemperaturen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Idag ble det oppvarmet oksesmåsteik fra i går, - men i morgen blir det "Den bognede fisk" for å sitere herr Petter.... med bacon og annet.... :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23

    Litt enkel kost i dag, trøffelsalami, Iberico skinke, andelevermousse,
    soltørkede tomater, baguett fra Åpent Bakeri, Parmesan Ruccola, olivenolje etc. etc.


    middag 6 9.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Dæven så inderlig på tå hev - det har jeg ikke tenkt på! Tror du det er fare for det, Marve? Da må jeg vurdere tiltak. Vil jo ikke fly rundt som et pinnedyr heller.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6

    Litt enkel kost i dag, trøffelsalami, Iberico skinke, andelevermousse,
    soltørkede tomater, baguett fra Åpent Bakeri, Parmesan Ruccola, olivenolje etc. etc.


    Vis vedlegget 397942
    Enkel kost......ja, det er vel kanskje det. Men så mye mer smakfull enn den feite ribba jeg har slafsa i meg. Ikke så veldig god følelse i kroppen nå må jeg si.

    Føler for noe søtt. Tror det blir rips med marengs og pisket krem til dessert i kveld for å toppe usunnheten. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn