Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Litt enkel kost i dag, trøffelsalami, Iberico skinke, andelevermousse,
    soltørkede tomater, baguett fra Åpent Bakeri, Parmesan Ruccola, olivenolje etc. etc.


    Vis vedlegget 397942
    Enkel kost......ja, det er vel kanskje det. Men så mye mer smakfull enn den feite ribba jeg har slafsa i meg. Ikke så veldig god følelse i kroppen nå må jeg si.

    Føler for noe søtt. Tror det blir rips med marengs og pisket krem til dessert i kveld for å toppe usunnheten. :cool:
    Hvilken usunnhet? Alt jeg leser om her er helsekost. Her har det gått i fastfood i dag, kokt torsk med potet, gulrot og stekt flesk. Enklere kan det ikke bli, og mer komplisert trenger det ikke være. :) Gleder meg til to uker med frokoster og luncher ala Sluk fra neste uke av. ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Småvilt.

    Årets hjort skåret i 5mm tykke skiver og kortstekt. Rømmesaus, stekte champignons og tomat. Et par fedd hvitløk og litt Ajvar i sausen helt til slutt. Ikke den helt typiske slankekosten, jeg vet, men so fukkings what.

    Et godt glass Ripasso til øker vel heller ikke slankeeffekten, når jeg tenker meg om......:rolleyes:

    mvh
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Ligner den jeg lager, jeg bruker reker, krepsehaler og hvit asparges. Pluss dill. God gammeldags kabaret er undervurdert! Samme gjelder terteskjell med reker, fløtepudding (eller kamskjell for å snobben helt ut) og hvit saus! BygdøyTaco :D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Digger terteskjell med fiskepudding i hvit saus!
    Men å lage "tertesjellene" selv er et must.
    Bare å kjevle ut en butterdeigsplate litt kutte i to og stappe i ovnen.
    dobbelt så godt som tørre og kjipe kjøpeskjell ;)

    dagens var to sild på grillen, med hjemmelaget freedom fries og tzaziki, pluss en dash sitron.
    IMG_1699.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Småvilt.

    Årets hjort skåret i 5mm tykke skiver og kortstekt. Rømmesaus, stekte champignons og tomat. Et par fedd hvitløk og litt Ajvar i sausen helt til slutt. Ikke den helt typiske slankekosten, jeg vet, men so fukkings what.

    Et godt glass Ripasso til øker vel heller ikke slankeeffekten, når jeg tenker meg om......:rolleyes:

    mvh
    Du tøffer deg opp, tkr - åpenbart at du har hatt godt av turneen din! Driter i helsa, nakenbilder av kona, banning og hentydning til alkoholholdige drikker; dette tegner virkelig bra! Applaus! SlukApprobert!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Grillsild er GODT! Jeg pleier å grille de "butterfly style" dvs. spretter buken og tar ut beina uten å filetere slik at en bretter ut hele fisken og legger den flatt Ikke så mye annerledes en filet men ser coolt ut og lit sånn chef...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23

    Tilbake til topic, her er litt av dagens middag!

    kf.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Døkk vart skræmt no...? Kyllingføtter - bælgoe! Marinert og dampet. Mmmmmm. Snaskens for en ekte fotfetishist.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Rekebisque
    Hjort, rødbeter,kantareller,gulrot,saus
    Sjokoladefondant og vaniljeis.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ytrefilet av svin, grillet over bålet i guds frie natur. Servert med en enkel salat, rømmedressing, ris og ei iskald pils.
    image.jpg

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23

    Tilbake til topic, her er litt av dagens middag!

    Vis vedlegget 398492
    Lenge hatt lyst å prøve meg på chicken paws. Gjerne "puffed" nå når jeg har skaffet meg en dehydrator.
    Det er gjerne tre varianter; den slaskete krydrete mørke varianten hvor alt slipper beinet og ligger i en himmelsk god saus, sterk og god, - så kan du koke de i en klar lake med bl.a. five spice og stjerneanis og spise de kalde med en eddikbasert dip, eller dampe uten mere dikkedarer. Alt er godt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har et par indrefileter av hjort liggende i kjøleskapet, er det noen som har forslag på litt spenstig bruk av disse?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Småvilt.

    Årets hjort skåret i 5mm tykke skiver og kortstekt. Rømmesaus, stekte champignons og tomat. Et par fedd hvitløk og litt Ajvar i sausen helt til slutt. Ikke den helt typiske slankekosten, jeg vet, men so fukkings what.

    Et godt glass Ripasso til øker vel heller ikke slankeeffekten, når jeg tenker meg om......:rolleyes:

    mvh
    Hadde omtrent det samme til middag i går, bortsett fra at det ble kantareller frest i godt persillesmør sammen med noen cherrytomater. Ja, og så ble de gratinerte potetene byttet ut med hvitløk/hvitvinsdampede sukkererter. Blitt glad i å frese litt hvitløk og chili i olivenolje, senke temperaturen, slå i litt hvitvin, legge på rist og la sukkerertene dampe under lokk noen minutter til de blir møre, ta bort risten og kort vende i væsken og servere i stedet for poteter eller ris.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ganske nøgd med egen innsats i går. Lagde lam rogan yosh helt fra scratch og bakte hjemmelagde naanbrød på ganske nøyaktig 1 time og 30 minutter. Servert med ris og frisk koriander og mynte.

    Ikke så verst på en tirsdag.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Skikkelig indisk er en ordentlig vinner.

    Her i huset har vi startet med middagslister og storinnhandling. Matinnhandling for 14 dager utføres, men må suppleres med noen få ferskvarer etter en ukes tid, primært ferske grønnsaker.

    Første helgemat:
    Fredag: Vegan junkfood: Burger m/fries. Egenlaget dressing, masse jalapenos på fars.
    Lørdag: Mezze, denne gangen Tabouleh (salat med hovedsak bulgur, mynte og persille), Baba Ganoush (dip av grillede aubergine og sesam) samt Muhammara (dip av grillede paprika, ristede valnøtter, sirup av granateple). Servert med grillet pita og marinerte oliven.
    Søndag: Lasagne med grønnsaker, spinat og linser, servert med brød og salat.

    Hverdagsmaten så langt:

    Mandag: Gobi Daal: Indisk linsestuing med blomkål, shitloads hele krydder frest i olje med hvitløk, ingefær og chilli. Servert med ris.
    Tirsdag: Ovnsgratinerte rotgrønnsaker; Kålrot, søtpotet, potet og gulrot, vendt i krydderolje. Servert med gresskarpure og veganske "kjøtt"boller.
    I dag: Kremet suppe av ovnsbakt flaskegresskar . Regner med å ta en tur innom det økologiske håndtverksbakeriet i byen på vei hjem for å kjøpe et skikkelig brød å ha til.

    Dette er helt genialt; vi spiser sunnere, mer variert, går i butikken en gang i uka og har mer tid til overs. Pengebesparelsen er også formidabel.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja, en plan og handleliste er da skjit. Jeg planlegger for en uke om gangen. Det skjerer seg selvsagt innimellom (vi har barn...) men det reduserer svinn ganske betraktelig om man legger en god plan og man har allerede tenkt gjennom hva som skal lages når slik at man slipper å komme på det når man står i butikken. Maaemo-sjefen uttalte vel en gang at selv han sliter med å komme på noe spennende hver dag om han først tenker over saken i det han står i butikken (noe jeg tviler på, men poenget er uansett greit...)

    I tillegg til en plan forsøker jeg å til enhver tid ha noe i fryseren som bare er å tine i mikroen og varme opp, det er da en komplett pakke med noe i en saus slik at det ikke dør i mikroen, type kjøttboller i pastasaus, en curry, en lapskaus, kjøttkaker i saus, ymse supper og denslags. Dette er uansett ting som kan produseres i en viss mengde når man først er i gang uten at det tar særlig mer tid. Forutsetter anstendig frysekapastiet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Er det forresten noen som har erfaring med å lage sauser med mye yoghurt (som eksempelvis denne rogan yosh - saken) i trykkoker? Det ville kutte tidsbruken en god del men usikker på hvordan det vil oppføre seg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Bruker jo kun soyabasert yoghurt, og selv om jeg bruker mye trykkoker så tror jeg det skal gå bra. Inderne tar jo ikke så tungt på det om yohurtsausen skulle skille seg litt. Faren er jo at det skulle sette seg og brenne seg, men ville gitt det et forsøk.

    Jeg koker linser til en ganske tykk mos, risotto, og andre curry-baser i trykkokeren uten problemer.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Man kjøper da ferske råvarer hver dag. Frukt og grønt er best rett fra tre eller åker. Her jeg holder til nå, i sørenden av den pontinske sletten, er det ikke akkurat mangel på slikt. Jeg var også hos den lokale vinprodusenten i dag og hentet meg et par kasser. Vinhøsten er godt i gang. Til lunsj i dag ble det fersk bøffelmozzarella. Med fersk mener jeg to timer gammel hentet rett ut av produksjonslinjen på et av de lokale ysteriene. Det er først når denne osten er så fersk at man skjønner at man spiser en av verdens store oster. Den tilsvarende som selges i Norge er gammel og fullstendig uten smak. I tillegg til mozzarellaen ble det litt pølse og ferskt brød. Her er de heldigvis så siviliserte at de overalt selger den mengden brød du spør om og ikke bare hele brød som i Norge. Det sparer en for mye kasting av gammelt brød.
    P9140007.jpg
    P9140006.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Trenger ikke kaste brød. Skjer opp og frys i enkeltskiver (bruk mellomleggspapir dersom brødet er helt ferskt når det fryses ned). Ta opp det antall skiver som trengs og tin i brødrister, i ovn eller på kjøkkenbenken.

    Kan også fryse hele eller halve brød og gi de 10 minutter i stekeovnen og helle inn varmt vann for å få damp, da er de mer eller mindre som nybakte.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Trenger ikke kaste brød. Skjer opp og frys i enkeltskiver (bruk mellomleggspapir dersom brødet er helt ferskt når det fryses ned). Ta opp det antall skiver som trengs og tin i brødrister, i ovn eller på kjøkkenbenken.

    Kan også fryse hele eller halve brød og gi de 10 minutter i stekeovnen og helle inn varmt vann for å få damp, da er de mer eller mindre som nybakte.
    Eller stek krutonger, lag rasp eller smell det i toastjernet. Bein koker du kraft eller suppe på og så videre. Har såkalt "miljøbevisste" (i egne øyne) venner og bekjente som øyensynlig kaster mer mat enn alt jeg spiser.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Lag din egen mozzarella og ricotta.
    Osteløype får du på apoteket, eller du kan kjøpe vegetabilske løypetabletter.

    Mozzarella Startpakke

    Veldig enkelt - naturligvis ikke di buffalo her i Norge. Bruk H-melk fra Røros, har mest fett.

    https://spiselise.com/2016/04/19/hjemmelaget-mozarella-ost/
    Jo jeg ser det er mulig å lage en slags erstatning, men hvorfor skal en det? Er det ikke viktigere å satse på lokale mattradisjoner? Det finnes da mange nok gode norske oster til at det skulle være unødvendig å lage en slags norsk mozzarella som uansett bare blir en dårlig kopi. I norsk tradisjon bruker vi myse til å koke mysost og prim og ikke ricotta. Jeg foretrekker å gå i butikken hver dag og kjøpe ferske lokale matvarer og ikke kopier. Ellers oppfordrer jeg alle som leser denne tråden å melde seg inn i Slow Food : Slow Food International
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Lag din egen mozzarella og ricotta.
    Osteløype får du på apoteket, eller du kan kjøpe vegetabilske løypetabletter.

    Mozzarella Startpakke

    Veldig enkelt - naturligvis ikke di buffalo her i Norge. Bruk H-melk fra Røros, har mest fett.

    https://spiselise.com/2016/04/19/hjemmelaget-mozarella-ost/
    Jo jeg ser det er mulig å lage en slags erstatning, men hvorfor skal en det? Er det ikke viktigere å satse på lokale mattradisjoner? Det finnes da mange nok gode norske oster til at det skulle være unødvendig å lage en slags norsk mozzarella som uansett bare blir en dårlig kopi. I norsk tradisjon bruker vi myse til å koke mysost og prim og ikke ricotta. Jeg foretrekker å gå i butikken hver dag og kjøpe ferske lokale matvarer og ikke kopier. Ellers oppfordrer jeg alle som leser denne tråden å melde seg inn i Slow Food : Slow Food International
    Hva avholder deg fra å lage din egen, der du er? Tåpelig innvending.

    Siden du oppholder deg en del i Italia, kjenner du sikkert også til alt fusket med di buffalo. Det selges langt mer enn det er råvarer til, den vannes ut med kumelk og mye av mozzarellaen i norske butikker er uansett laget på kumelk, selv når den kommer fra Italia.
    Det er faktisk veldig morsomt og tilfredsstillende å lage sin egen mozzarella, eller andre ferskoster, og oster.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå lages det vel mye dårlig industriost i de fleste land inkludert Norge og Italia. Og industriproduksjon av mat fører ikke alltid noe godt med seg. Men vi kan vel la være å blande inn det her. Det produseres også mozzarella her laget av kumelk og jeg har sett den i norske butikker. Det er ikke den jeg kjøper.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Men som du selv skrev, er den du kjøper helt fersk. Slik mozzarella får vi ikke i Norge - og det er jevnlig fusk på gang med italiensk mozzarella. Om man vil, kan man lage sin egen. Det blir godt, det ble ikke Campanakvalitet med Bufala, men det ble godt.

    1/4 av mozzarellaen som selges i Italia er laget av importert melk, som gjerne har vært lagret vel lenge.
    https://munchies.vice.com/en/articles/fancy-italian-mozzarella-has-a-dark-secret-about-its-origins



    Noen tips om hvordan det skal bli best når du kjøper.


    1. The first thing you need to do is look for the protected name: Mozzarella di Bufala Campana DOP from Italy. In order to use this name, producers need to be in the Campania region and follow strict procedures, for example, they are not allowed to have any cows on their farm to avoid potential addition of cow milk.

    1. Stay away from the dry yellowish-colored mozzarella used for grating.

    1. Fresh mozzarellas made with cow’s milk can be good, but this is a completely different cheese!

    1. Be careful with “smoked” mozzarella. It is very rare to find one that is smoked naturally with hay. The vast majority are produced with artificial flavor.

    1. Look for the white round ball that comes in a bag with brine.

    1. Check the expiration date. This can technically be after 2-3 weeks, but the further you get towards the end, the less likely it is that it will be good. Talk to your grocer about when the mozzarella is coming in and buy it immediately – the same day if you can. Mozzarella that is exported is generally made and shipped within 48 hours. Once you get it home…

    1. A little trick for consumers outside of Italy: Dip the whole bag in really hot water for a few minutes. This will reactivate all the enzymes in the brine and the mozzarella will recover from the trip. An anti-jet lag!

    1. When you cut it you should see little holes that weep droplets of milk.

    1. Keep it out of the fridge for a few hours before eating it to get it to the temperature up to where it tastes best.

    1. If you want to use it on pizza made sure to cut it first and squeeze out the liquid, otherwise it will make your pizza too soggy.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Forstå rett, aam01, misunner din ferske mozzarella fra en pålitelig produsent. Men når det vi får her hjemme er industriost, som har vært på vei i lang tid og er pakket i plast, er det ikke så dumt å prøve å lage sitt eget substitutt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn