Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er en illusjon at det fins fornuft i noen bilkjøp. Det eneste snev av fornuft er dersom man velger en bil som gjør at man i det minste får nogenlunde glede igjen for de pengene man uansett er dømt til å øse inn i statskassa. Siden man allikevel bare lever en gang.
    Ja. Det fornuftige er å beholde gammelbilen... ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    Vidar P skrev:
    Det er en illusjon at det fins fornuft i noen bilkjøp. Det eneste snev av fornuft er dersom man velger en bil som gjør at man i det minste får nogenlunde glede igjen for de pengene man uansett er dømt til å øse inn i statskassa. Siden man allikevel bare lever en gang.
    Ja. Det fornuftige er å beholde gammelbilen... ;)
    De fleste menn gifter seg og beholder den samme kona i mange, mange år mens de bytter bil hvert 5-6 år! Det fornuftige ville vel vært å beholde den gamle bilen og heller bytte kjærring hvert 5 år! :D

    I en ideel verden ville man kunne kjøpe bilen og ha kjærringen på 5 års leasingkontrakt ! ;D ;D

    Og så skal jeg ikke gå nærmere på fordeling av glede, økonomi og fornuft ved et sådant arrangement, men heller overlate dette til den enkelte ! ::)
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Omegn;


    Atlanterhavsveien



    Trollstigen



    Eikesdalsvatnet


    iSaint
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jakter på en rimelig bruktbil om dagen, hekkan så mye dritt det er å få kjøpt og flere med heftelser og eiernavn jeg ikke vet hvordan skal uttales...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte en Open Insignia CDTi gjennom Nord-Italia i ferien, og ble positivt overrasket.
    Jeg har aldri kjørt bil sør for alpene før, og var litt engstelig, men koste meg fælt både på svingete landeveier og på de fine motorveiene. Helst i venstre felt, eller lett flytende imellom på italiensk vis. GPSen visste fartsgrensa, og det tok et par dager før kona sluttet å kommentere den røde fargen i hastighets-ruta. 130 er ikke spesielt fort nei.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Jakter på en rimelig bruktbil om dagen, hekkan så mye dritt det er å få kjøpt og flere med heftelser og eiernavn jeg ikke vet hvordan skal uttales...
    Heftelser er jo bare et tegn på at det er sikkerhet i bilen.

    Det er værre å kjøpe en bil uten heftelser som eieren skaffer seg heftelser på kort tid før overlevering til ny eier.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Anonym skrev:
    cybervision_ skrev:
    Jakter på en rimelig bruktbil om dagen, hekkan så mye dritt det er å få kjøpt og flere med heftelser og eiernavn jeg ikke vet hvordan skal uttales...
    Heftelser er jo bare et tegn på at det er sikkerhet i bilen.

    Det er værre å kjøpe en bil uten heftelser som eieren skaffer seg heftelser på kort tid før overlevering til ny eier.
    Joda, men det virker jo rart å ha heftelser på en bil fra 1996. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er tegn på dårlig økonomi eller dårlig økonomisk styring og da kan en lure på hvordan det har vært med vedlikehold på bilen.

    Mitt tips hvis du skal ha en så gammel bil er å kjøpe en japse.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Anonym skrev:
    Det er tegn på dårlig økonomi eller dårlig økonomisk styring og da kan en lure på hvordan det har vært med vedlikehold på bilen.

    Mitt tips hvis du skal ha en så gammel bil er å kjøpe en japse.
    Det er planen.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Det er en illusjon at det fins fornuft i noen bilkjøp bare bilen er billig nok eller bruker lite nok suppe. Det eneste snev av fornuft er dersom man velger en bil som gjør at man i det minste får nogenlunde glede igjen for de pengene man uansett er dømt til å øse inn i statskassa. Siden man allikevel bare lever en gang.
    Økonomisk fornuft er ganske riktig et relativt begrep: uten å ta hensyn til både økonomi og preferanser er det meningsløst å forsøke seg på universalsvar. Jeg går ut ifra at jeg om 15-20 år vil kjøre noe ganske annet enn en liten Skoda, men med mitt nåværende fraktbehov og økonomi burde den gjøre susen. Mange leter etter et standardsvar på hva som svarer seg best, det være seg serielån vs. annuitetslån, brukt vs. nybil, aksjer vs. obligasjoner, kone vs. elsker og det meste annet – uten å ta den individuelle situasjonen i betraktning er det ikke nødvendigvis slik at det kjipeste er best, også når en konsenterer seg om det økonomiske. Bil er uansett et tapsprosjekt, og penger er til for å brukes.

    Med andre ord: en BMW 535 er vel så fornuftig som en liten Fabia, bare ikke for meg. Alle som måtte mene noe annet kunne ha godt av et introkurs i mikroøkonomi.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Vidar P skrev:
    Det er en illusjon at det fins fornuft i noen bilkjøp bare bilen er billig nok eller bruker lite nok suppe. Det eneste snev av fornuft er dersom man velger en bil som gjør at man i det minste får nogenlunde glede igjen for de pengene man uansett er dømt til å øse inn i statskassa. Siden man allikevel bare lever en gang.
    Tja, gleden jeg har med gammelVolvoen (240) er at den frakter meg frem og tilbake til jobb, pluss at jeg ikke taper penger på den. Gleden ved å kjøre bil finner jeg i Spitfiren. Økonomisk og behagelig transport har jeg i C30`en. Trenger jeg plass eller skal på tur med junior så har jeg Space Wagonen.
    Desverre finnes ikke universalbilen. Det er nok mange som går inn i en bilforretning full av fornuft, men ender opp med å kjøpe seg status. Greia er bare det at en dyr bil ikke lenger er statussymbol, de fleste har etterhvert muligheten til å kjøpe en dyr bil, det er kun prioritering det står på og da er vi tilbake ved fornuft.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Anonym skrev:
    Det er tegn på dårlig økonomi eller dårlig økonomisk styring og da kan en lure på hvordan det har vært med vedlikehold på bilen.

    Mitt tips hvis du skal ha en så gammel bil er å kjøpe en japse.
    Det er planen.
    Fornuftig, alternativet er å lytte til Mulelid sine råd å kjøpe en W124.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Anonym skrev:
    cybervision_ skrev:
    Anonym skrev:
    Det er tegn på dårlig økonomi eller dårlig økonomisk styring og da kan en lure på hvordan det har vært med vedlikehold på bilen.

    Mitt tips hvis du skal ha en så gammel bil er å kjøpe en japse.
    Det er planen.
    Fornuftig, alternativet er å lytte til Mulelid sine råd å kjøpe en W124.
    Kan jo fort være jeg snubler og slår hodet i noe hardt så en skal aldri si aldri. ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er en illusjon at det fins fornuft i noen bilkjøp bare bilen er billig nok eller bruker lite nok suppe. Det eneste snev av fornuft er dersom man velger en bil som gjør at man i det minste får nogenlunde glede igjen for de pengene man uansett er dømt til å øse inn i statskassa. Siden man allikevel bare lever en gang.
    Det vil jeg si kommer an på øyet som ser. Selv mener jeg at livet er noe annet enn å sitte bak et ratt og fyre bensin i lufta. Min skrantende bil har jeg hatt i 8 år og den har i snitt kostet meg i underkant av 3000 i året inkludert kjøpspris og rep. Er ikke det fornuftig økonomisk så vet ikke jeg. Har vært utrolig glad i den bilen! Deilig å slippe å se parkeringsplassen an for å parkere ved siden av biler som er så dyre at eier er over 85% sikker på å måtte ta kontakt om han skulle bulke din ved innstigning og utkjøring. ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Til daglig kjører jeg en 18 år gammel SAAB 9000. Utrolig behagelig bil, og det er ekstremt behagelig å ha en bil der det ikke spiller noen rolle om det kommer en liten bulk eller to. Og driftsikker. Fyller bensin og skifter olje en gang i året.
    Dessuten er den solid. Jeg ble en gang påkjørt av en Mercedes S500 i ca 20 km/t. Ikke et merke på SAABen, men en relativt stor skramme på Mercedesen.

    PS: Akkurat i nå kjører jeg en BMW 530 dAT, da min datter er hjemme på sommerferie og bruker SAABen. Konas Audi A4 T står stort sett i garasjen.

    Flotte biler alle tre (på hver sin måte).
    PS: Den nyeste av bilene er BMWen - den er snart 12 år gammel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Anonym skrev:
    Det er tegn på dårlig økonomi eller dårlig økonomisk styring og da kan en lure på hvordan det har vært med vedlikehold på bilen.

    Mitt tips hvis du skal ha en så gammel bil er å kjøpe en japse.
    Ulempen ved eldre japser er laber deletilgang og dyre deler. Volvo 240/740 er trygt, kjappt og billig å skru på. Likeså Mercedes.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Mitt tips hvis du skal ha en så gammel bil er å kjøpe en japse.
    Næh. De ruster...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Du kan jo google VAG+sinkslipp ;)
    ...men ikke i samme grad. Jeg har forøvrig aldri sett en Audi med sinkslipp. Jeg heller aldri sett en gammel japse uten rust. Dessuten er gamle japser (og endel nye også) langt etter sine samtidige på de fleste parametre slik som kjøreegenskaper, komfort, sikkerhet og design.
    Det kan godt være at japanerne lager biler uten mye barnesykdommer. Men kjøper du gammelbil er disse borte uansett. Hva som koster er slitedeler og de trenger du uansett bilens nasjonalitet dersom du bruker den.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Rundt i Oslofjordområdet er det ikke ofte du kan se en japse fra midten av -90 tallet ute på veien.
    Vet ikke hva det kommer av jeg, men det hjelper sjelden om motoren går hvis ikke den har et chassie rundt seg. ::)
    Vel og merke om det er bil vi vil ha da, en motor kan jo brukes til så mangt. ;D
    At japsene skal være så bra er en myte, men de har et jævli bra serviceapparat og sånn kan du skape en myte f.eks.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    BHO skrev:
    At japsene skal være så bra er en myte,
    Det avhenger av definisjonen "bra". Gjelder det kjøreegenskaper og rustbehandling er jeg enig. Men kommer det til mekanisk kvalitet, ta gjerne også med elektronikk, er jeg ikke enig. Det er vel heller ikke store forbrukerundersøkelser som konkluderer med at det er generelt lite problemer med japanske biler. En Toyota Corolla går og går helt til motoren ramler ut... Franske bilmerker som Citroën og Peugeot startet med galvaniserte karosseri på midten av 90-tallet. Lite rust på de. Ellers er det en grei oversikt vs. rustproblematikk på nyere biler her:

    http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=559737
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg kjører en gammel Audi. Billig i innkjøp og drift. Grei motor og kjøreegenskaper. Slipper å bekymre meg for eventuelle bulker i parkeringshus etc. Jeg kjører "effektivt" (sikkert som en tulling i andres øyne), og da er det viktig å ha Audi for å opprettholde myten om Audisjåfører. Folk kunne bli forvirret om de så denne kjøreadferden i noe annet enn en tysk bil. ;)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    En Toyota Corolla går og går helt til motoren ramler ut...
    Jeg for min del må si jeg er overraska over hvor mange rasa motorer jeg har hørt om på f.eks nettopp Toyota.
    Bare på min arbeidsplass er det 2 stk eiere av Rav4 diesel der motoren har tatt kvelden. :eek:
    Men som nevnt ift. service.....Toyota har i begge tilfeller gjort opp for seg på en forbiledlig måte. Det gir folk trygghetsfølelse.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Hvorfor ikke en Cadillac De Ville 1970 med 472 motor og Hydramatic kasse.
    Bakaksel er det mest solide som er laget.
    Dette er ikke billigste bilholdet, men det er mye billigere en ny Golf med minste diesel motor.
    Utrolig praktisk med stort bagasjerom. Ta av for hjulet og du kan putte inn en terrengsykkel.

    Mye mer attityde og (harry)-stil.

    PS hadde Eldorado fra samme tids epoke. Finere karosseri, men med forhjulsdrift som spiste hjullagre.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    BHO skrev:
    roesok skrev:
    En Toyota Corolla går og går helt til motoren ramler ut...
    Jeg for min del må si jeg er overraska over hvor mange rasa motorer jeg har hørt om på f.eks nettopp Toyota.
    Bare på min arbeidsplass er det 2 stk eiere av Rav4 diesel der motoren har tatt kvelden. :eek:
    Men som nevnt ift. service.....Toyota har i begge tilfeller gjort opp for seg på en forbiledlig måte. Det gir folk trygghetsfølelse.
    Enig. Men myten om japanske bilers overlegne driftssikkerhet er akkurat det… en myte. En helt feil myte også. Et rykte antakelig opparbeidet gjennom årtier med bruk av "velprøvd" (for alle andre staves det "gammeldags") teknologi.

    Men rykter henger ved, samme hvor ureelle de er. Se f.eks ADAC's reallife driftsstansstatistikk som utgis hvert år.

    http://www.kfzticker.de/wissen/adac-pannenstatistik-2011/
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Japsene gjør det slett ikke verst på denne reliability index. Mange overraskelser på den. Overrasket over mange såkalte premiummerker:

    http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

    http://www.reliabilityindex.com/top-100

    Helt uoffisielt: jeg kjører ca 26 mil daglig ifm jobb. Det betyr at jeg ser en del biler med varseltrekant langs veien. Jeg fører for moro skyld min egen lille statistikk og listen toppes av VW (60% Touran) Audi, Mercedes, BMW (derav 2 stk F10!), Peugeot, Ford, Opel. Ingen signifikans selvfølgelig med et utvalg på 50 biler ....
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    BHO skrev:
    roesok skrev:
    En Toyota Corolla går og går helt til motoren ramler ut...
    Jeg for min del må si jeg er overraska over hvor mange rasa motorer jeg har hørt om på f.eks nettopp Toyota.
    Bare på min arbeidsplass er det 2 stk eiere av Rav4 diesel der motoren har tatt kvelden. :eek:
    Men som nevnt ift. service.....Toyota har i begge tilfeller gjort opp for seg på en forbiledlig måte. Det gir folk trygghetsfølelse.
    Enig. Men myten om japanske bilers overlegne driftssikkerhet er akkurat det… en myte. En helt feil myte også. Et rykte antakelig opparbeidet gjennom årtier med bruk av "velprøvd" (for alle andre staves det "gammeldags") teknologi.

    Men rykter henger ved, samme hvor ureelle de er. Se f.eks ADAC's reallife driftsstansstatistikk som utgis hvert år.

    http://www.kfzticker.de/wissen/adac-pannenstatistik-2011/
    Ikke etter min erefaring med div merker over 25 år som håndtverker, ikke tvil om at det har vært mindre(ingen) feil på toyota kontra kontra tyske og franske merker
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Ikke etter min erefaring med div merker over 25 år som håndtverker, ikke tvil om at det har vært mindre(ingen) feil på toyota kontra kontra tyske og franske merker
    Kan meget vel være rett. Men når et massivt materiale av millioner av biler i Tyskland måles av ADAC ift driftsstans i 2010, så havner de fleste Toyotamodeller langt nede på lista. Bare å lese lista. Ikke til å komme bort ifra at dette er temmelig reelle tall for driftsstans i Tyskland iallefall, og det er iallefall et solid skudd for baugen for gehalten i myten om at japanske biler "bare går og går". De går ikke noe mer enn andre biler pr idag, faktisk mindre enn endel.

    ADAC har forresten offentliggjort pannenstatistik helt tilbake til 1978, så det er veldig lett å bla seg bakover der og danne seg bilder av hvordan tidene har endret seg.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Kan bare svare for mitt eget bilhold.
    Audi, Mercedes: mange hull
    Tre ganger Toyota: Tilnærmet null hull!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Julenissen skrev:
    Ikke etter min erefaring med div merker over 25 år som håndtverker, ikke tvil om at det har vært mindre(ingen) feil på toyota kontra kontra tyske og franske merker
    Kan meget vel være rett. Men når et massivt materiale av millioner av biler i Tyskland måles av ADAC ift driftsstans i 2010, så havner de fleste Toyotamodeller langt nede på lista. Bare å lese lista. Ikke til å komme bort ifra at dette er temmelig reelle tall for driftsstans i Tyskland iallefall, og det er iallefall et solid skudd for baugen for gehalten i myten om at japanske biler "bare går og går". De går ikke noe mer enn andre biler pr idag, faktisk mindre enn endel.

    ADAC har forresten offentliggjort pannenstatistik helt tilbake til 1978, så det er veldig lett å bla seg bakover der og danne seg bilder av hvordan tidene har endret seg.
    Stemmer brukbart med J. D. Power-ratingen i USA. Det har vært noen overraskelser der de siste årene:
    http://www.jdpower.com/autos/ratings/dependability-ratings-by-category/midsize-car/
    http://www.jdpower.com/autos/ratings/dependability-ratings-by-category/large-car/
    http://www.jdpower.com/autos/ratings/dependability-ratings-by-category/entry-premium-car/
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    En Toyota Corolla går og går helt til motoren ramler ut...
    Kun promiller av Corollaer går så langt i sin levetid som min Audi har rundet. Det er riktig at de går til motoren ramler ut. Det betyr ikke at motoren er gått særlig langt men at den ruster ut. Corollaer kjøres lite; det er forståelig...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skal man se på kostnader er nok Toyota for svært mange rimelig å eie sammenlignet med tilsvarende tyske, franske og italienske biler.

    Opplevd kvalitet og lave vedlikeholdskastnader er nøkkelen.

    Hva som er det artigste å kjøre er en helt annen sak, har kjørt Kristiansund - Gøteborg i sommer med min Yaris Verso og gruer meg til å kjøre tilbake igjen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert på grunn av alderen er forventnigene til kostnader ved bilhold slik at jeg er rimelig happy uansett. Født i 55 og med en familie som hadde bil helt fra den tiden er jeg fornøyd så lenge dævelskapen går på cirkum en liter bensin pr mil. Skodaen som nøyer seg med rundt halvliteren skjønner jeg meg ikke på. Den bruker jo alt for lite for en så stor bil?? ;D Men jeg fyller diesel i Finland og er fornøyd, veldig fornøyd. 8)

    Range Roveren ville ha minst 1,25 selv på pen langkjøring om sommeren og den synes jeg var drøy i forbruk, men den var billig i innkjøp så det gikk på en måte opp i opp.

    Forøvrig har jeg alltid prøvd å prioritere bilkjøp ut fra kollisjonssikkerhet og sett på "ekstra" kostnader som en form for forsikringspremie. Har stort sett holdt meg til SAAB som i Folksams statistikk alltid har ligget høyt oppe hva gjelder kollisjonssikerhet, og to ganger kan jeg takke SAAB for at jeg fortsatt er i live. Det er helt seriøst! For meg har det lite verdi om bilen er verdens mest driftsikre og går på 0,25 liter pr mil om du kjører den med livet som innsats!
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Har nå bestillt en godt utstyrt 2012-mod BMW 320d Coupè. Definitivt ikke det mest økonimiske valget jeg har gjort, men etter å ha tittet på noen "pent brukte" biler og noen kjedelige nye småbiler, tok jeg en runde på økonomien og fant ut at det (for meg) dreier seg om en investering i kjøre/livsglede. Har kjørt fornuftig bil (stor bil, liten dieselmotor og forhjulstrekk) nå i 12-13år for å komme meg fra A til Å, og er egentlig passe drittlei alt som heter sunn fornuft. ;D



    Ref. diskusjon diesel vs. bensin. Lyden er jeg enig i -> mye bedre på bensin. Men mitt valg var likevelt enkelt. På denne bilen vinner dieselutgaven på 0-100km/t, ved 80-120km/t@4.gir er det utklassing og 210Nm vs. 380Nm er rått parti. Drivstofføkonomi kan heller ikke sammenlignes (denne bilen har et forbruk _under_ en ny Folkevogn Polo med 1,2l 70hk), og for min del går sikkert 90% av kjøringen på lavt turtall i svingete bymiljø, ergo er bunndrag å foretrekke. Testet en Audi A5 med 180hk bensinmotor, men verken forbruk, forhjulstrekk eller bunndrag var mye å skrive hjem om. Og når man endelig kom opp i turtall, var man allerede ved neste lyskryss. :p
     

    Vedlegg

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører en 2007 BMW X5 3,0D. Bytter den snart ut med en 528iT eller en 535iT.

    Hvorfor BMW?

    Har aldri sett meg tilbake siden jeg kjøpte min første i -95, ennå ikke funnet noen grunn til å kjøre noe annet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn