hva i svarteste he...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.217
Torget vurderinger
1
Til en bagatell av USD 4 200 ... det var jo nesten gratis ... navnet tatt i betraktning 8)

Det hadde vært litt enklere dersom mr. Bybee hadde sluttet med å prøve å fortelle/«forklare» hva disse dingsene skal gjøre.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
De koster bare 4200 dollar for fire stk. Løp og kjøp!

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Billig men god.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Bananplugger med Bybee-filter. Jeg vil for egen del legge til at dette har jeg ikke tro på, men vet andre har divergerende meninger her. 8)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.721
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Det er over 1000$/stk! - ok jeg liker tweaks, men prisen på disse tar kaka.

T

theStig

Gjest
Så så .... ikke rakk ned på produkter dere ikke har testet selv.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nb skrev:
her gjelder det å IKKE biwire eller, gud forby, triwire. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
theStig skrev:
Så så .... ikke rakk ned på produkter dere ikke har testet selv.
Jeg rakker ikke ned på noe som helst. Jeg har prøvd bananplugger før. Det funker helt greit. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
slike baby-filter er da effektiv prevensjon.

T

theStig

Gjest
Jeg kjører 4-veis aktivt. Trenger 4 x 4 stk da, hm... "kun" 16800$ gitt. Med dagens kurs så er jo det en smal sak.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
theStig skrev:
Jeg kjører 4-veis aktivt. Trenger 4 x 4 stk da, hm... "kun" 16800$ gitt. Med dagens kurs så er jo det en smal sak.
ja, ikke nøl, kjør på!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ramos skrev:
nb skrev:
her gjelder det å IKKE biwire eller, gud forby, triwire. ;D
Eller å ha 5.1 eller 7.1 oppsett. Har aldri vært så glad for ikke å være multikanalstilhenger før.

Z

Zomby_Woof

Gjest
theStig skrev:
erato skrev:
Eller å ha 5.1 eller 7.1 oppsett. Har aldri vært så glad for ikke å være multikanalstilhenger før.
Eller begge deler... :-\

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
75
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Hmm... hvis jeg selger hele anlegget mitt så får jeg kanskje råd til et sett med sånne plugger. ::)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
Hmm... hvis jeg selger hele anlegget mitt så får jeg kanskje råd til et sett med sånne plugger. ::)
DER har du løsningen! ;D

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eit tegn på at bananprisane er på veg opp ;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
"golden goddess" - getthefuckoutahere!

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
4
Hmmm.... alle former for idiotiske duppeditter må altså prøves ut i anlegget før man kan avskrive det som snakeoil....?
Bra tenkt ::)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Liotheles skrev:
Hmmm.... alle former for idiotiske duppeditter må altså prøves ut i anlegget før man kan avskrive det som snakeoil....?
man kan påstå hva man vil, men jeg mener man ikke kan si at slike ting ikke kan endre lyden på noe som helst vis uten å ha prøvd, selv om jeg er skeptisk til en del tweaks.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.217
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
;D MÅLEMAFIAN:

Finn (minst) 2 feil i denne artikkelen:
http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/1007/bybee_golden_goddess.htm

1) At noe som ikke kan måles på kan ha en reell virkning. :-[
2) At noe som ikke kan måles på må ha en "innbrenningstid" på +200 timer for å yte maximalt. :eek:

Konklusjon: 1+2 = Absurd, kun for maniacs!
... what ever ...

Jeg kan nøye meg med en liten bagatell av en svakhet i forklaringsmodellen. Mr. Bybee har en historie med at disse dingsene skal redusere 1/f-støy, det er med andre ord snakk om en påstått realvirkning, i dandre sammenhenger er 1/f-støy målbart. Hvorfor kan da ikke den godeste mr. Bybee oppgi hvor stor reduksjonen av 1/f-støy er med disse dingsene? Det eneste han ville ha oppnådde med en slik opplysning er et potensielt mer salg til surmaga reaksjonære objektivister; dvs. inntill det ble rimelig klart at ingen er i stand til å reprodusere spesifisert ytelse.

Så kan det simple retoriske poenget om at mye musikk rent statistisk likner tilforlatlig på 1/f-støy, og en kan unders (dersom man gidder) på hvordan dingsene skiller mellom 1/f-støy og 1/f-musikk.

Den andre biten om reduksjon av «kvantum»støy på elektronene er ikke så forferdelig mye bedre ... det hadde kanskje vært en viss logikk i det dersom det var snakk om kabler eller noe liknende (dvs en «transmisjonslinje») men en enkel dingseboms som settes inn i et urent (imperfekt) system ... sorry den henger ikke på greip ... og uansett virkningen iht. forklaringen bør være målbart/dokumenterbart - så hvorfor har ikke produsenten noen dokumentasjon på hva disse greiene gjør?

Som sagt mr. Bybee hadde kommet mye lengre dersom han hadde gitt f. i å påstå hve disse dingsene gjør, utover å «forbedre» musikkgjengivelsen.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.217
Torget vurderinger
1
J.Finvaag skrev:
...
man kan påstå hva man vil, men jeg mener man ikke kan si at slike ting ikke kan endre lyden på noe som helst vis uten å ha prøvd, selv om jeg er skeptisk til en del tweaks.
Endrer lyden gjør den helt sikkert, men gjør den noe annet en en tilsvarende stump kobber med banankontakt i den ene enden og skruterminal i den andre? Det er til orientering målbart, men er det hørbart?

mvh
KJ

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
4
J.Finvaag skrev:
Liotheles skrev:

...og da oppnår _den tvilsomme produsenten_ akkurat det han ønsker :-\ Folk kjøper ting som er snakeoil.....
Kan gjerne prøve ut endel ting som jeg har tro på jeg også.....men kjøper ikke før jeg har hørt ;)

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
En ting er sikkert og det er at Bybee i signalveien endrer lyden. Men ikke nødvendigvis til det bedre.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
mls skrev:
En ting er sikkert og det er at Bybee i signalveien endrer lyden. Men ikke nødvendigvis til det bedre.
dette er en av de tingene som gjør meg skeptisk spessielt til dette produktet, hvordan i allverden kan du pakke en ekstra dippedutt i kjeden uten at den påvirker signalet og det kun i positiv retning?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Jeg testet en gang kabler med bybee-filter, og det var ikke fritt for at det endret lyden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Rune.U skrev:
Mener ikke å kuppe tråden,men apropo Snakeoil,eller i dette tilfellet lakk.Hva mener herskapet om dette da tro? ;D
http://www.tnt-audio.com/accessories/c37_e.html

Virker ikke bare på høyttalermembranene,men også inni komponentene-tenk det!
Mvh Rune :)
Dette føyer seg vel inn i mengden av materialer hvis tilstedeværelse har en gudsbenådet effekt på alt som tilfeldig vis havner under definisjonen musikk. Det interessante her er jo at dersom vi endrer definisjonen på hva som får lov til å kategoriseres som musikk så vil, om vi skal tro det som skrives om disse produktene, de også endre funksjon, for de har jo bare positiv effekt uansett hvor de blir koplet/påført, og uansett hva som spilles av.

Forøvrig merker jeg meg en ganske systematisk sammenheng mellom bruken av følgende uttrykk:
"Teste selv før man uttaler seg"
"Målemafia"
"Man får det man betaler for"
"Hvordan kan du komme her og påstå at det han skriver er feil?"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"
samt beslektede uttrykk...

og

total alergi mot verifiserbare testmetoder.

Det er vel neppe noen grunn til å trekke noen konklusjoner av det?

O

om.s

Gjest
Liotheles skrev:
Alle duppeditter er vel ikke idiotiske?!, selv om prisen i seg selv på disse kan virke sånn, her stiller jeg meg skeptisk til om eventuelle virkninger er verdt prisen kontra ytelsen....

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.582
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
J.Finvaag skrev:
mls skrev:
dette er en av de tingene som gjør meg skeptisk spessielt til dette produktet, hvordan i allverden kan du pakke en ekstra dippedutt i kjeden uten at den påvirker signalet og det kun i positiv retning?
Jo, altså (and I am not making this up, som Dave Barry ville sagt):
Bybee Quantum Purifiers operate on the quantum mechanical level to regulate the flow of electrons that make up the signal (picture a metering light regulating freeway traffic flow). Current flow within the Quantum Purifier is unimpeded and ideal (think of the unencumbered flow of traffic on a lightly traveled expressway). During transit through the Quantum Purifier, quantum noise energy is stripped off the electrons, streamlining their flow through ensuing conductors. Unwanted quantum noise energy dissipates as heat within the Quantum Purifier rather than emerging as a layer of contamination residue over the audio/video information.

The benefits of this process extend beyond the physical length of the Quantum Purifier. As electrons speed through the purifier, a "slipstream" effect is formed which facilitates current flow in the surrounding conductors of the playback system. Introducing Bybee Quantum Purification into the electron path reduces quantum noise and increases signal velocity, resulting in performance improvement beyond what is attainable by any cable alone, no matter how well designed.
...

The new Bybee Slipstream Golden Goddess products are the culmination of decades of research and development by Jack Bybee. Over the past couple of years, the new-millennium Slipstream purifier based on carbon fiber and nanotechnology has taken the elimination of quantum mechanical noise to unprecedented levels. Eichmann RCA plugs, banana plugs and 5-way binding posts, and ERS “Stealth” carbon fiber damping and shielding material, ensure sonically superior connectivity. A new, ultra-flexible expanded Teflon (ePTFE) functions essentially as an air dielectric for the conductors, virtually eliminating capacitance. Those elements combined to make the sonics of the original Bybee Slipstream accessories and cables dramatically open, spacious and tonally pure.

Jack Bybee has now added to those materials and construction techniques the uniquely natural sonic properties of 14 K gold for the signal (+) legs of all these new products. After extensive measurements and listening tests, he has chosen to complement the gold (+) conductors with high-purity silver ribbon for the (-) conductors. This silver ribbon has lower measurable resistance than either gold or copper wire, and the gold (+)/silver (-) combination has proven to deliver the most balanced, neutral and harmonically complete performance.

Det interessante her er at han (muligens utilsiktet) påstår ting som er målbare: Den vanlige betydningen av "quantum noise" er "shot noise", som skyldes at signalet overføres med enkeltelektroner (eller fotoner i et optisk system), og hvert elektron har en bestemt ladning. Et kontinuerlig signal består derfor av en stokastisk serie av enkeltpartikler hvis man forstørrer det hele tilstrekkelig mye. Dermed er "quantum noise" en grense for den lavest mulige støyen i et system - det er ikke fysisk mulig å redusere den videre, uten å oppfinne mindre elektroner eller (som han faktisk påstår!) å få elektronene til å stille seg i en velordnet kø i stedet for å ankomme stokastisk. En definisjon fra ATIS:
quantum noise: Noise attributable to the discrete and probabilistic nature of physical phenomena and their interactions. Note 1: Quantum noise represents the fundamental limit of the achievable signal-to-noise ratio of an optical communication system. This limit is never achieved in practice. [After FAA] Note 2: Examples of quantum noise are photon noise in an optical signal and shot noise in an electrical conductor or semiconductor._________________________________________________

Andre tar også med termisk støy i definisjonen av "quantum noise". I begge tilfeller er det ganske knallharde fysiske lover som er ute og går, type Heisenbergs usikkerhetsrelasjon og termodynamikkens andre lov. Målbart er det, åkkesom.

Derfor, oppfinneren av en dippedutt som får elektroner til å stille seg opp i velordnede køer i stedet for å oppføre seg stokastisk og/eller å redusere termisk støy uten å kjøle ned komponenten, kan ganske enkelt dokumentere dette på reproduserbart vis hvoretter han ganske sikkert kan avhente 10 mill svenske kroner, et pent diplom og en diger gullmedalje fra Kungens hånd i Stockholm påfølgende høst.

Men i stedet velger han å vederkvege våre lengtende ører med stadig lifligere musikk i stedet, og det nesten til en veldedig pris sammenlignet med den Nobel-prisen han så tydelig gir avkall på. Jeg blir nesten rørt til tårer over slik altruisme. [Snufs.]

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja det er godt å se at det i denne tøffe bransjen er folk som ofrer noe for å bære frem musikken.

Godt skrevet asbjørn!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
om.s skrev:
Alle duppeditter er vel ikke idiotiske?!, selv om prisen i seg selv på disse kan virke sånn, her stiller jeg meg skeptisk til om eventuelle virkninger er verdt prisen kontra ytelsen....

mvh
Vel, om de er dobbelt så bra som de forrige så betyr det at de fortsatt ikke virker, men da dobbelt så mye uteblitt effekt. Er det i såfall dobbelt så lite eller dobbelt så mye?

Hvordan registrerer man i såfall forskjellen? Nei, beklager, dumt spørsmål. Jeg glemte jo helt ut prislappen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Den tilsynelatende kraftigste effekten dette filteret har er å demonstrere fordomsfylden her på sentralen. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Men asbjo da, forstår du ikke at slike topphemmelige millitærting ikke kan offentliggjøres for Nobelkommiteen?

Godt skrevet btw. Du sitter tilsynelatende med den kunnskapen som Bybee har tatt utgangspunkt i at ingen audiofile sitter med.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
BT skrev:
Den tilsynelatende kraftigste effekten dette filteret har er å demonstrere fordomsfylden her på sentralen. ;D
Ja, vi får jo i det minste bragt på det rene hvor store fordommer mange har mot blindtester.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Fordommer mot dumme forklaringer som strider mot alle kjent videnskap? Og som foreligger som påstander, og ikke er dokumentert eksperimentelt? Ja der bekjenner jeg meg åpent til de fordomsfulle.

Topp Bunn