Hva hindrer deg i å bygge din egen høyttaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Hadde det vært mulig å tilby et kit til 10k som tilsvarte for eksempel en Spendor A4? En liten, fin og god toveis gulvstående, som nå koster nesten 40k i utsalg.
    Uten å ha regnet på det tenker jeg det er fullt mulig å få til noe som likner, til en pris som ikke så langt unna 10k. Antakelig kan du få mye bedre ytelser, i alle fall på enkelte områder, om du budsjetterer med f.eks. 15-20k.

    At man kommer ned i 1/4 av butikkpris om man gjør alt selv (altså research og planlegging, i tillegg til bygging) er i alle fall ikke uvanlig. Å kopiere ferdigbygg som bruker hyllevarer gjør at du kan kutte mye av planlegginga også. Da har du jo mål og drivere klare.

    Utfordringene med å konstruere helt nye byggesett fra bunnen er flere, men de største tror jeg er:
    - Det er ikke ett byggesett/høyttalerpar som passer for alle, og:
    - Utviklingskostnadene overstiger fort salgsinntektene fordi volumet uansett vil være lavt

    Som én var inne på over her, kan det være en glimrende idé å samle linker til andres guider, eventuelt å skrive egne.

    Det er jo veldig mange gode og veldokumenterte idéer og design der ute også, men dette er kanskje i realiteten mer et problem enn det er til hjelp: For mange valg?
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Det er flere som har nevnt tommeltotter, ikea osv. En utfordring til leverandørene kunne være å designet (flatpakket) kabinett slik at en kun trenger litt lim og en (gummi) hammer for å sette sammen kabinettet. Dvs at det er frest med "slisser & tapper" som gjør at en kan sette det sammen uten skruer. Burde ikke være så vanskelig å få til med en cnc fres (?)
    Om jeg bare kunne postet en link til en nettbutikk som har hatt akkurat dette på lager i halvannet år, og solgt en ytterst liten håndfull... 😂
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tok en titt i en herværende nettbutikk, og fant jammen en kabinettserie <smil>.
    Skulle jeg ha bygd en la oss si stativhøyttaler til en 6-8 000 pr.stk, så tenker jeg en kostnad på en 1200,- for kassa kanskje er innafor.
    Meen koster innmaten 1000,-, så blir det muligens noe dyrt med 1200,- for kabinettet(?)
    Uansett, det var noe slikt jeg hadde tankene...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.304
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Det er vel ikke noen stor overraskelse at dette ikke er big business verken for deg som driver @Audiogear.no , eller generelt i bransjen. Allikevel tror jeg det du trenger er ikke nødvendigvis er 30 millioner i omsetning, men noe som representerer et incentiv for å gidde å fortsette med dette.

    Selv besøker jeg mange nettsteder for å sjekke ut ting som finnes i markedet. Jeg må tilstå at nettsiden din ikke er en av dem, og det handler ikke om noen form for boikott, men rett og slett at jeg ikke tillater disse tingene å ta for mye plass i hodet og da handler det om å være en butikk av en viss størrelse, ha holdt på en stund, ha drevet en vesentlig grad av markedsføring osv for å klare å ta denne plassen i hodet til folk. Når man ikke har holdt på lenge og ikke er stor så blir markedsføring viktig. Jeg tror kanskje den personlige kontakten med deg som driver dette er viktigere enn annonser som popper opp rundt på nettet som forteller at du har noe greier.

    Det er med dette i bakhodet jeg tror du gjør klokt i å få utviklet noe nytt der du lar folk involvere seg litt. Få med deg en to-tre sparringspartnere som du synes passer. Jeg er fristet til å foreslå @Hornlyd, @W.Sand og @inselwind for å nevne noen. Jeg har ikke snakket med dem om dette, men kjenner jeg dem rett synes de dette er gøy og jeg tror @inselwind kunne fikset kasser på en torsdagskveld og fått i sving noen til å produsere flatpakk. @Hornlyd og @W.Sand kunne helt sikkert kokt i hop noe som låter fint. Men selve greia er å få mange flere til å involvere seg her og føle eierskap til prosessen. Plutselig har du en entusiastisk gjeng følgere. Mange av den popper opp med gode ideer. Fra "intet" kommer det folk med skikkelig kunnskap.

    Jeg mistenker at nettopp denne tråden er ment som en spire til en slik snøball og sånn sett gjør du jo det rette.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Subwoofer-kit frister litt......hvis det leveres etter IKEA-metoden og kan bygges på med LEGO-metoden... :unsure:
    Ellers er det mye god lyd tilgjengelig på bruktmarkedet til greie priser - pent er det også..... (y)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tror selv en del av mine innspill er utopi, men siden du spør😊

    Hvis jeg skal snakke kun for meg selv er det to typer selvbygg jeg tidligere kunne ha vært interessert i

    1. Noe som gir en bedre kvalitet enn man får kjøpt kommersielt. Eksempelvis 5 veis store oppsett eller ulike store bassløsninger.
    2. Klone av vellykkede høyttalerklassikere i high-end segmentet. Hvis man kan lage selv med en personlig tvist til under bruktpris hadde det vært interessant for meg.
    3. Oppgradering av komponenter i eksisterende høyttalere.

    Det å kunne ha forutsigbarhet på lyden som man bygger kunne vært avgjørende. Derfor kunne det å fått ferdige kit demonstrert ville vært gull. Dynabel Euforia fristet lenge nettopp pga dette.
    Kit med priser og mulige avtaler med kabinettbyggere tror jeg ville gjort terskelen lavere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror faktisk alle klarer å bygge kabinetter uten å ha ett verksted😆
    Det er vell jeg ett bevis på.
    Litt snill kone som lar en bruke langbordet i stua til monteringsbenk.
    Kasse får du kappet nøyaktig hos de fleste seriøse varehus.
    Skru og liming er da ikke vanskelig.
    Ønsker mann super overflate kan jo det gjøres av de proffe.
    Mine er ikke det jeg kaller strøkne, må gå nøye inn for å se feilene.
    Kunne lagt noen kroner i superbra finish. Men det bryr meg ikke så lenge det ikke synes før man går tett på.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Tror faktisk alle klarer å bygge kabinetter uten å ha ett verksted😆
    Det er vell jeg ett bevis på.
    Litt snill kone som lar en bruke langbordet i stua til monteringsbenk.
    Kasse får du kappet nøyaktig hos de fleste seriøse varehus.
    Skru og liming er da ikke vanskelig.
    Ønsker mann super overflate kan jo det gjøres av de proffe.
    Mine er ikke det jeg kaller strøkne, må gå nøye inn for å se feilene.
    Kunne lagt noen kroner i superbra finish. Men det bryr meg ikke så lenge det ikke synes før man går tett på.
    Jeg syns det er en fin tilnærming. Å få en 100% strøken finish på samtlige overflater krever enten mye penger i forhold til resten av prosjektet, svært mye tid eller masseproduksjon. Det er mer rasjonelt for en selvbygger å legge seg på "95%"/"3-meters-strøkent" (Amcar-strøkent 😁).

    Det gjør i alle fall DIY langt mer spiselig for de aller fleste.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Tror selv en del av mine innspill er utopi, men siden du spør😊

    Hvis jeg skal snakke kun for meg selv er det to typer selvbygg jeg tidligere kunne ha vært interessert i

    1. Noe som gir en bedre kvalitet enn man får kjøpt kommersielt. Eksempelvis 5 veis store oppsett eller ulike store bassløsninger.
    2. Klone av vellykkede høyttalerklassikere i high-end segmentet. Hvis man kan lage selv med en personlig tvist til under bruktpris hadde det vært interessant for meg.
    3. Oppgradering av komponenter i eksisterende høyttalere.

    Det å kunne ha forutsigbarhet på lyden som man bygger kunne vært avgjørende. Derfor kunne det å fått ferdige kit demonstrert ville vært gull. Dynabel Euforia fristet lenge nettopp pga dette.
    Kit med priser og mulige avtaler med kabinettbyggere tror jeg ville gjort terskelen lavere.
    Takk for innspill, tar det med i planleggingen videre!
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Subwoofer-kit frister litt......hvis det leveres etter IKEA-metoden og kan bygges på med LEGO-metoden... :unsure:
    Ellers er det mye god lyd tilgjengelig på bruktmarkedet til greie priser - pent er det også..... (y)
    Det er ikke alt for mye problem å sette sammen en slik pakke. Den typen kabinetter er allerede i butikken, dog kun til spesifikke elementer. Hvilken prisklasse ser du da for deg den skal være i?

    Foretrekker du også at alle hull er ferdig frest og boret også, så du bare trenger noen tvinger og en skrutrekker, eller er en viss grad av egeninnsats OK, så lenge alt passer rett sammen?
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Fordi jeg er mest interessert i musikk. Bruker heller den tiden jeg har til å lytte på det.
    Og det er absolutt helt legitimt det også! Takk for svar.

    Er du interessert i å lytte til DIY-høyttalere for å se om spesialbygde høyttalere kunne vært noe for deg i det hele tatt, om man hadde fått i stand et demolokale?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er jeg godt plassert i katergorien "rusten herre", men for 50 år siden hadde vel omtrent alle kommuner ett eller flere snekkerverksteder. Nå er det nok betydelig færre, men for de fleste bør det være mulig å få kappet plater etter egne tegning for en fornuftig penge... Hva de forskjellige ligger inne med eller kan framskaffe av platematerialer er er kanskje litt forskellig, i alle fall utover landsbygda.... Kanskje en bransjeaktør kunne inngå en avtale med et snekkeri om produksjon etter avtale av et begrenset antall modeller....
    Delekit's finnes det mange av, men dessverre kun få igjen innenlands, så prisverdig forsøk fra Audiogear..
     
    Sist redigert:

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Tok en titt i en herværende nettbutikk, og fant jammen en kabinettserie <smil>.
    Skulle jeg ha bygd en la oss si stativhøyttaler til en 6-8 000 pr.stk, så tenker jeg en kostnad på en 1200,- for kassa kanskje er innafor.
    Meen koster innmaten 1000,-, så blir det muligens noe dyrt med 1200,- for kabinettet(?)
    Uansett, det var noe slikt jeg hadde tankene...
    I den laveste prisklassen blir det vanskelig å levere et kabinett som står i forhold til elementene om man kun ser på det prismessige forholdet. Samtidig fortjener selv de billigste elementene gode kasser, og de fleste billighøyttalere i butikken har elementer og ytelser som er dårligere enn du får fra de billigste elementene vi selger.

    Ta for eksempel hvordan et par rimelige fulltoner låter i en TABAQ: https://audioxpress.com/article/TABAQ-Tang-Band-Quarter-Wave

    Å rettferdiggjøre dette kabinettet prismessig når elementet koster noen få hundrelapper blir så klart vanskelig om man setter dem opp MOT hverandre. Man må derfor sette de to opp MED hverandre, altså anerkjenne at det er et flott, lite møbel - som i tillegg låter bra, nettopp fordi element og kabinett passer så godt sammen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    De ser iallfall veldig kule, ut selv om diskanten så veldig hard ut. :D Ble du fornøyd? :) Den spøken gikk nok rett over hodet på meg. ;P
    den diskanten er noe av det nærmeste som kommer beryllium IMO
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke alt for mye problem å sette sammen en slik pakke. Den typen kabinetter er allerede i butikken, dog kun til spesifikke elementer. Hvilken prisklasse ser du da for deg den skal være i?

    Foretrekker du også at alle hull er ferdig frest og boret også, så du bare trenger noen tvinger og en skrutrekker, eller er en viss grad av egeninnsats OK, så lenge alt passer rett sammen?
    Kr. 1500,- pr.kasse for entry level
    Kassene er pre-fabrikkert for 12" og 15" - standard slingringsmonn i baffel-åpningen
    Eks. så ligger her 4 x 12" elementer fra et annet prosjekt......så kunne vært kjekt med 4 stk. billige kasser og slengt de sammen i en stack (y)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    den diskanten er noe av det nærmeste som kommer beryllium IMO
    Beryllium er vel ikke akkurat det man vanligvis lager softdomer av? Som var poenget, sier ikke at den er dårlig på noen som helst måte.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Takk for fint svar. Du er jo en av de mest kunnskapsrike og standhaftige ringrevene i bransjen, så dine ord veier tungt. Og du har (som vanlig) rett i så meget.

    Jeg har alltid vært innstilt på at dette skal være en kosegeskjeft, så det "å gidde" er ikke noe problem. Det eneste målet hva omsetning angår er at butikken skal drive seg selv, altså at overskuddet dekker kostnadene med drifta og eventuelle reklamasjoner.

    At det ikke er business med DIY tror jeg de fleste har skjønt, ellers hadde det vel først og fremst vært flust av konkurrenter (som sikkert hadde vært mye mer business-orienterte enn meg), og de hadde også vært på plass lenge før dynaBel la ned. Ljudia forsvant jo også for rundt et år siden, så nå er det glissent her til lands.

    Målet med å få økt interessen for selvbygg er altså uansett ikke egen økonomisk vinning, men det hadde vært flott å "serve" kundene bedre, med raskere leveringstider og bedre priser. Det å etablere et litt større lager med de mest solgte artiklene vil forhåpentligvis hjelpe på i så måte, og til dette trenger jeg generelt litt mer omsetning. Jeg har tro på at akkurat det går seg til etterhvert. Veksten fra i fjor er helt grei, og markedsføringen har stort sett bare kostet fritid.

    Ellers mener jeg oppriktig, og kan jo også underbygge dette med resultatene av uavhengige målinger fra diverse lydentusiaster som Erin's Audio Corner m.fl., at mye (ikke alt!) av det man får kjøpt i butikk er såpass dårlig, og da spesielt i forhold til pris, at det å høre et par skikkelig gode (og pene) "customhøyttalere" MÅ kunne være en åpenbaring for mange.

    Er demorom står absolutt på lista i så måte, samt det å få en avtale med et par-tre ambassadører rundt omkring i landet, som er villig til å ta imot andre lydinteresserte fra tid til annen.

    Jeg har vært i dialog med flere lokale aktører vedrørende "masseproduksjon" av flatpakkede kabinetter for selvbygg, men det har ikke vært mulig å enes om en avtale for akkurat det. De fleste har mer enn nok å holde på med fra før, og har null egeninteresse for HiFi. Jeg har i alle fall to som freser ut og monterer kabinetter på spesialbestilling. Da kan man i alle fall forsvare prisen (type "høy", uten at jeg tar en krone i påslag 😁) selv om leveringstiden er lang.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Kr. 1500,- pr.kasse for entry level
    Kassene er pre-fabrikkert for 12" og 15" - standard slingringsmonn i baffel-åpningen
    Eks. så ligger her 4 x 12" elementer fra et annet prosjekt......så kunne vært kjekt med 4 stk. billige kasser og slengt de sammen i en stack (y)
    For å få til en slik pris må man lage et stort antall. Vi har ikke plass, ei heller kapital, til å gjøre slike innkjøp. Da tenker jeg at bilstereoverdenen er noe å se til.

    Hva med disse? Mye billigere enn du tenkte også! https://www.bassbrothers.no/bilstereo/basskasser/auto-connect-12-basskasse-bassrefleks
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.304
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Jeg har lyst til å gripe tak i noe @Audiogear.no skrev innledningsvis, lydplanke med subwoofer. Jeg tenker små drivere i lydplanken, høy deling mot subwoofer, ganske små drivere i subwoofer med bassrefleks som går ned til omkring 30Hz med autoritet. Fusion-amper i subwooferen (evt to subwoofere).

    Hva med for eksempel:
    Dayton ND65, 2 stk pr side i lydplanken. De er bare 6,4cm den smale veien på chassiset.
    Seas 27TFFNC/G H1396 diskanter. En i hver ende på framsiden, og to stk tett ved hverandre enten på framsiden eller bak. Av de to tett ved hverandre er den ene fasevendt. Det betyr at de vil spille som en sideveis dipol, samt fylle på med stereoinformasjon i rommet som reflekteres via sideveggene.
    Så kunne man egentlig kjøre 1 stk Tang Band W6-1139SIF i hver subwoofer, 15 liter bassrefleks. Tipper man kommer ganske langt med en FA123 pr sub. Så kan man slenge en Speakon fra hver sub og opp til lydplanken.

    Deling mellom sub og topp rundt 160Hz. Ganske bratt deling gjør at man unngår resonansen i portene og man begrenser slaglengden nedover i mellomtonene.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Tror faktisk alle klarer å bygge kabinetter uten å ha ett verksted😆
    Det er vell jeg ett bevis på.
    Helt riktig, storindustrien har i sin iver etter å prakke på oss produkter tatt fra menigmann selvtillit. Man tror derfor feilaktig at å koke saus uten pose, bake brød og lage kasser til høyttalere er uoverkommelig vanskelig - det er ikke det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Problemet mitt er rett og slett plass. Og ikke minst mangel på verktøy med høy nok nøyaktighet og ikke minst mangel på kompetanse for å få det nøyaktig nok, 1mm nøyaktighet holder ikke til slike finbygg er min erfaring.
    Skulle man først lagd noe av interesse så hadde det vært noe i den stilen det ikke er plass til uansett i stuen, med basstårn og paneler med AMT diskanter eller en fet integrert i rommet løsning.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ^^ og det tror jeg kan være et problem for flere. Det er ikke alle som bor i enebolig med garasje omgjort til snekkerbod. Bor en i en leilighet i "sentrale strøk" er det ikke sikkert en kan gå igang med sirkelsag, fres, stikksag osv. Og det er kanskje de som er en viktig del av målgruppen (?)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For min del er den desidert største utfordringen å bygge kasse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.304
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    @duc916 Hvis det var mitt innlegg du siktet til, jeg tenker cnc-frest ferdige mdf-deler med alle hull og nedfresinger ferdig i platene så ingen kapp, boring eller fresing behøves. Man kan også frese inn spor til å styre en plate som skal limes i rett vinkel på en annen, evt hull til treplugger. Man kan til og med designe det slik at det passer med emner i ferdig finert mdf.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Glemmer nok aldri den gang på 90 tallet, med lånt håndfres i utleiers kjeller hvor MDF støv fylte alle hans skoesker med usolgte venstresko, for jeg hadde selvfølgelig ikke avsug på fresen. Ble jo større jobb å tørke støv etterpå enn å gjøre kabinettene ferdig :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På 70-tallet var vi en gjeng kompiser og studenter i Narvik, som drev med litt av hvert i "lyd", - bl.a. høyttalere... to av oss bodde på hybel, som selvsagt umuliggjorde saging av store plater, - ikke hadde vi transportmuligheter for hele plater heller.... derimot var vi så heldige at det fantes et lite snekkerverksted i byen, som drev med mye spesialsnekkeri, deriblant restaurantinnredninger i ypperste klasse. Vår løsning var å levere nøyaktige tegninger, for deretter å hente svært nøyaktig tilskårne deler for å sette sammen.. ikke var det særlig dyrt heller, - i de dage....Dette bør jo være en mulig løsning for de som bor i litt mer sentrale strøk...
    Etter avtale med vaktmesteren på studenthjemmet, fikk jeg bruke fyrrommet til å bygge en TL med nokså mange deler, - alt sammen perfekt tilskåret...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    @duc916 Hvis det var mitt innlegg du siktet til, jeg tenker cnc-frest ferdige mdf-deler med alle hull og nedfresinger ferdig i platene så ingen kapp, boring eller fresing behøves. Man kan også frese inn spor til å styre en plate som skal limes i rett vinkel på en annen, evt hull til treplugger. Man kan til og med designe det slik at det passer med emner i ferdig finert mdf.
    Nei, jeg tenkte egentlig på innlegget over ditt. Men ja, det er eksakt det du beskriver jeg tenkte på. Alle deler frest med et "interlock" system, slik at en i prinsippet kan sette det sammen hjemme i stua. Og hvis da i tillegg elementene er nøye utvalgt ikke bare på lyd, men også skjelt til at en kan klare seg med enkle filtre, så bør det også kunne være overkommelig å få koblet det sammen...
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Ta for eksempel hvordan et par rimelige fulltoner låter i en TABAQ: https://audioxpress.com/article/TABAQ-Tang-Band-Quarter-Wave

    Å rettferdiggjøre dette kabinettet prismessig når elementet koster noen få hundrelapper blir så klart vanskelig om man setter dem opp MOT hverandre. Man må derfor sette de to opp MED hverandre, altså anerkjenne at det er et flott, lite møbel - som i tillegg låter bra, nettopp fordi element og kabinett passer så godt sammen.
    Her er high end utgaven jeg bygde en gang:

    A01FCB2F-9C40-46D1-BC80-9EC65E802051.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.474
    Antall liker
    102.665
    Torget vurderinger
    23
    🤭 🤭
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For min del er den desidert største utfordringen å bygge kasse.
    Er ikke vanskelig, bare tørre.
    Få det ferdig kappet, en overfres for å kjøre ut hullene er ganske lett.
    Bare å stå ute så du slipper alt støvet. Jeg hadde ikke noe verksted å stå på.
    Har bygget totalt 20 kasset til det i min kjeller.
    De siste var jeg litt lat og fikk hjelp til de siste 8 hullene.
    Tro det handler litt om å tørre og prøve.
    Tips får man hvis man spør om hjelp.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.395
    Sted
    Under stjernene
    Uten å ha regnet på det tenker jeg det er fullt mulig å få til noe som likner, til en pris som ikke så langt unna 10k. Antakelig kan du få mye bedre ytelser, i alle fall på enkelte områder, om du budsjetterer med f.eks. 15-20k.

    At man kommer ned i 1/4 av butikkpris om man gjør alt selv (altså research og planlegging, i tillegg til bygging) er i alle fall ikke uvanlig. Å kopiere ferdigbygg som bruker hyllevarer gjør at du kan kutte mye av planlegginga også. Da har du jo mål og drivere klare.

    Utfordringene med å konstruere helt nye byggesett fra bunnen er flere, men de største tror jeg er:
    - Det er ikke ett byggesett/høyttalerpar som passer for alle, og:
    - Utviklingskostnadene overstiger fort salgsinntektene fordi volumet uansett vil være lavt

    Som én var inne på over her, kan det være en glimrende idé å samle linker til andres guider, eventuelt å skrive egne.

    Det er jo veldig mange gode og veldokumenterte idéer og design der ute også, men dette er kanskje i realiteten mer et problem enn det er til hjelp: For mange valg?
    1/4 av butikkpris interessant.

    I følge mange på HFS låt Respons Ratio Auream (sammen med Mola Mola elektronikk) best.
    Butikkpris er 59K, lages på bestilling.

    1/4 er i underkant 15K, bestiller herved ett par, ee kanskje 2 ;)
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    1/4 av butikkpris interessant.

    I følge mange på HFS låt Respons Ratio Auream (sammen med Mola Mola elektronikk) best.
    Butikkpris er 59K, lages på bestilling.

    1/4 er i underkant 15K, bestiller herved ett par, ee kanskje 2 ;)
    Noe sier meg at du valgte å lese "1/4 av butikkpris" og kun det? :LOL:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn