Hva hindrer deg i å bygge din egen høyttaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Har pønsket en stund på hvordan man kan få flere interessert i selvbygg. Er det noen som har noen tanker å dele om dette?

    DIY-lyd er jo en veldig snever nisje i utgangspunktet. Ikke så rart, kanskje, når det å bygge et par høyttalere som låter og ser bra ut, tradisjonelt sett har vært en solid utfordring på mange områder.

    I dag er det mye enklere å få et godt resultat, men det er også potensielt veldig kostbart, om du ikke har noe verktøy/måleutstyr fra før, eller har planer om å bygge flere høyttalere som da rettferdiggjør investeringen på sikt.

    Det hadde rett og slett vært innmari gøy å spre bygge- og lyttegleden til flere. Samtidig vil en vekst i omsetningen tillate en større, fast lagerplass (med større grunnflate enn 1,5m² 🤓), noe som hadde gitt muligheter for både raskere levering og bedre priser i fremtiden.

    For at Audiogear skal være et enda mer attraktivt alternativ til de utenlandske nettbutikkene er dette noe som må på plass, antakelig i løpet av det nærmeste året.

    Derfor lurer jeg på om noen her har noen tips og/eller ønsker til hva som kunne fått akkurat deg til å bygge et par høyttalere.

    Kunne det for eksempel vært interessant med et "lavterskel" selvbyggerkit, bestående av elementer + ferdig delefilter + flatpakket kabinett?

    Hva med en ny Seas-høyttaler, kunne det vært interessant?

    En lydplanke med tilhørende subwoofer?

    Om du ikke vil skrive det her, send gjerne en melding. Alle forslag er like gode, slik jeg ser det 👍😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    For ca 20 år siden var vi en liten gjeng på avforum som konstruerte et svært prisgunstig kit med filter og nøyaktige kassetegninger. Et hundretalls kit gikk ut døra omgående. Det som nok fikk folk opp av sofaen var delvis at det var billig (2900kr for 4*6,5, 2*ribbon og filterkomponentene), delvis at mange av de hadde vært en del av prosessen, og delvis at et slikt prosjekt gjerne trigger en positiv bølge.

    Man kan nok analysere dette mye dypere enn sin så men jeg tror at i det man forstår at eksistensen av andre ferdige kit ikke er et alternativ til et slikt prosjekt forstår man også mye av hva som skal til for at prosjektet kan bli bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har egentlig hatt lyst til å bygge mine egne høyttalere i årevis.

    Det som stopper meg er nok manglende kunnskap, vanskeligheter med å lage selve kabinettet, og kanskje til en viss grad pris hvis man skal sette bort bygging av kabinett til andre. Lodding av komponenter i delefilter og å sette sammen delene skulle jeg nok klart selv hvis jeg hadde en tegning og forklaringer.

    Hadde vært kult med en DeVore eller Snell E klone tenker jeg. Noe som på en måte er garantert å låte bra, så man ikke kaster bort masse tid og penger på noe som bare er 'så där'.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes ofte slike kit konkurrerer med det høyst ordinære og det er kanskje eneste omsettelige? For hvilken gruppe forsøker dere å nå? De ambisiøse med overskudd i husholdningen eller gjerrigknarkene/ungdommen med noe strammere budsjett?

    Synes jo i sin tid Dynabel(Eltek) plasserte seg bra med Euforia og de to Exactene, hvor man kun velge ambisjonsnivået og få ferdige kabinetter i proff utførelse om ønskelig. For vi er ikke alle møbelsnekkere, men de fleste kan jukse med en loddebolt og skrujern.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    hva som kunne fått akkurat deg til å bygge et par høyttalere.
    Har både plass,vertøy og håndtverkerbakgrunn - men rett og slett liten interesse.

    Det som skulle til for å vekke interessen måtte ha vært å få en a-ha opplevelse angående forholdet mellom lydkvalitet og estetikk på den ene side, og pris på den andre. Først måtte jeg ha "oppdaget" at DIY kvalitet kan tangere kjøpeprodukter, objektivt. Det blir som med ølbrygging, de fleste ølbryggere synes eget øl er fantastisk, selv om det skulle bli slaktet i konkurranser. Man stoler ikke nødvendigvis på hva ølbryggere sier om eget øl, objektivt sett. Så jeg måtte rett og slett vennes til tanken om at dette faktisk kan bli bra.

    Og så måtte prisen ha vært utslagsgivende. Det er ikke noen magisk grense, men si at man kunne bygge tilsvarende 30 000 korners høyttalere selv til 15 000, det hadde nok hjulpet på interessen.

    For at dette skulle blitt mulig, måtte DIY ha blitt mer synlig. F.eks messer og slikt, eller demonstrasjon av kit i butikker. At man med selvsyn og selvhør kunne erfare dette. Slik det er nå, er DIY obskurt og lite tilgjengelig for folk flest.

    Altså - DIY synlighet, og at det man kommer over er tillitsvekkende.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Typiske byggekits er gulvstående med en 6.5" bass/mellom og en domediskant eller en helt standard stativ høytaler med samme elementer.

    Disse mevnte kitsene er nok gode, men skal jeg først bygge selv så vil jeg jo ja en snarvei til 50' - 100' + hvor man finner større membran areal og mer full range. Naivt sagt vel og merke.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg var i mange år medlem av den såkalte Bass-listen, en internasjonal mail-liste der ett av formålene var å dele erfaringen med selvbygg av subwoofere, som er den enkleste og mest lønnsomme måten å komme i gang med DIY. Og listen var bemerkelsesverdig fri for slike personangrep som vi ser på HiFi-sentralen. Den hadde mange kunnskapsrike medlemmer, og ingen med kunnskapsforakt :) .

    Derfor: Start gjerne med et subwoofer-prosjekt. Det kan ha mye for seg, og man unngår mange problemer med flerveis-konstruksjoner. Økonomisk kan det ha mye for seg, Watt pr kilokrone, og kontroll over tidsresponsen. WAF er en helt annen sak ...
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har egentlig hatt lyst til å bygge mine egne høyttalere i årevis.

    Det som stopper meg er nok manglende kunnskap, vanskeligheter med å lage selve kabinettet, og kanskje til en viss grad pris hvis man skal sette bort bygging av kabinett til andre. Lodding av komponenter i delefilter og å sette sammen delene skulle jeg nok klart selv hvis jeg hadde en tegning og forklaringer.

    Hadde vært kult med en DeVore eller Snell E klone tenker jeg. Noe som på en måte er garantert å låte bra, så man ikke kaster bort masse tid og penger på noe som bare er 'så där'.
    En oppdatert Snell E klone med moderne superoppløst diskant er en god idee 😁
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En oppdatert Snell E klone med moderne superoppløst diskant er en god idee 😁
    Nå blir jeg litt usikker. De originale hadde vel soft dome diskanter som muligens var litt tilgivende. Tror jeg måtte hørt det for å kunne si meg enig eller uenig. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mange årsaker til at jeg ikke bygger selv.
    En ting som er det feige svaret er at jeg er så godt fornøyd med det jeg nå har , at jeg uansett ikke vil bytte ut noe som helst, hverken med ferdigbygg eller selvbygg.
    En annen ting som sannsynligvis er mer ærlig, er at jeg blir nervøs av slike ting. Ikke bare det at jeg ikke vil få det til, for jeg vet at det er enormt med hjelp å få , både av folk som kan gi gode tips til komponentvalg, som kan hjelpe til med tegninger og som tilogmed kan kappe og evt hjelpe med bygging av kabinetter.
    Problemet mitt er at jeg ikke stoler på meg selv i denne prosessen. Hva vil jeg egentlig ha? Et selvbyggprosjekt føles som noe som vil binde meg veldig til et produkt som jeg ikke vet om jeg vil like eller ikke. Kjøper jeg ferdig kan jeg se og lytte i forkant, og sammenligne med andre ferdigbygg, og så velge den jeg skulle like best. Med selvbygg blir det litt som at man tror man vet sånn omtrent hva man bør få, men i praksis er det mer tro og håp, enn faktisk viten. først når høyttalerne står ferdige etter et års bygging kan man endelig se og høre om man liker sluttresultatet.

    Hva om jeg ikke liker det jeg selv har vært med på å bringe til verden? Jeg har sannsynligvis investert så mye tid og penger i prosjektet at jeg ikke føler jeg bare kan skrote det heller. faktisk så er det slik at jeg sannsynligvis bare må late som at jeg liker de.

    Det skremmer meg.

    Sikkert samme grunn til at jeg ikke har barn.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg skulle gjerne bygd flere av Troels Gravesens konstruksjoner, men jeg har ikke riktig verktøy, gode arbeidsforhold eller håndverkerbakgrunn. Dessuten må det se pent ut, og det krever erfaring og ferdigheter for å få til. Kjøpe brukt DIY, der kan man gjøre mange kupp.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er vel litt forskjell på å bygge ferdig kit og det å konstruere noe fra bunn av, det være seg høyttaler, dac, forsterker etc?
    Kan/bør vel være rimelig greit å sette sammen ett høyttaler byggesett eller putte en Hypex i ett kabinettet. Eldste datter kom hjem med noe gulvstående Dynabel greier fra ungdomsskolen en gang i tiden.
    Finish var ikke helt på topp men spilte som tiltenk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Å lage fra bunn av med Troels Gravesen tegninger som utgangspunkt blir for snevert nedslagsfelt. Færre snekrer selv.

    Standard 2 veis DIY kit med ferdig kabinett blir for ordinært og likt kjedelige kjøpehøyttalere. Så får man i tillegg ulempen med ekstra lav annenhåndsverdi.

    Skal man tilby et DIY kit må det være:

    1) noe ekstraordinært sånn som når Tesla skulle inn på elbilmarkedet

    2) kunne monteres etter IKEA metoden i en blokkleilighet
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    For min del har jeg gode forutsetninger for å bygge kasser i tre, men jeg kan lite om frekvens i kasser, hvilke elementer som kan passe til hva, og delefilter. Jeg har tenkt at det kunne vært gøy å prøve noe open baffle og da gjerne noe fulltone element fordi jeg erkjenner hvor lite jeg kan om det lydmessige og har trodd at det kan være en ok måte å komme igang med et forsøk, men jeg vet ikke om det stemmer.

    Dersom det hadde foreligget feks ferdige delefilter a-la 3 valg som passer til følgende kombinasjoner av kassevolumer og elementer osv ville det hjulpet.Det hadde også vært enklere å gå igang dersom det tilbys tegninger til forskjellige elementer - eller en annen måte å få visuell forståelse for at element A passer til konstruksjon 1, 4 og 7 feks.
    Da vill jeg som superamatør tenkt at her kan jeg kjøpeett sett med elementer og delefilter og leke rundt med feks 2 forskjellige tegninger/konstruksjoner og lære masse av det.

    Hvis man i tillegg kunne hatt litt guidlines på hvilke av kombinasjonene som kan passe i hvilke type rom osv så er det til hjelp. Det samme med forslag til forsterkere etc som kan passe til elementene.

    Jeg er fornøyd med det jeg har hjemme, og fornøyd med anlegg jeg låner bort. Men jeg har en hytte det kunne vær veldig gøy med selvbygg på - og der hadde det vært superkult med en selvbygget Neat alpha feks om det er mulig prosjekt å få til
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hva med en 12 tommers beryllium, coax i Tannoy style.

    Cluet her er at man ikke skal kopiere Tannoy sitt utseende men henvende seg til kundesegmentet.




     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En liten fleip fra min side. Jeg bygget en variant jeg kalte «Snell 2021» i fjor :)
    De ser iallfall veldig kule, ut selv om diskanten så veldig hard ut. :D Ble du fornøyd? :) Den spøken gikk nok rett over hodet på meg. ;P
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Plass/verksted og tid til å bygge kasser tror jeg.

    Hva med å tilby kasser i "runde" volumtall, som så kan tunes ned til færre liter? Gjerne der baffelen er todelt, slik at man selv kan ta hull til elementer på en mindre plankebit som er lett å flytte på/håndtere? Samme med bakplata, slik at man kan lage den bassporten man måtte ønske uten å risikere å ødelegge resten, tweake, skifte ut og holde på. Ta vekk alle unnskyldningene, liksom.

    F.eks:
    Liten toveis på rundt 20 liter
    gulvstående på rundt 50 smal baffel
    gulvstående på rundt 70 bred baffel
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    For min del handlar det mest om at eg har 10 tommeltottar og lite moglegheiter for å verta betre, då eg ikkje har eit areal som kan brukast som verkstad. Med andre ord: bygging av høgtalarkabinetta. Eg driv likevel på med diverse DIY, men det vert mest 3D-printa småsaker og tulleprosjekt rota i nyfikne. Så hindringa mi frå å gjera "seriøse" prosjekt er nok kabinettbygginga. Driv faktisk å leiter etter nokon som kan fresa eit kabinett på mål i nærområdet til mitt fyrste skikkelege prosjekt. Høyrt mykje godt om trestokken her på sentralen, men det vert eit stykke unna for ein kar med liten bil.

    Personleg synast eg det tekniske er det som er moro, så eg er ikkje veldig entusiastisk kva angår kits. Trur likevel mange synast det er eit godt sted å starta (som eg òg gjorde).
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Syntes det er synd at det ikke er flere muligheter for selvbygg kit her til lands. Bodde på Ekholt i barndommen/ungdommen, bare ett steinkast fra seas fabrikker. Der kunne vi kjøpe flotte byggesett. Kjøpte seas Argon husker jeg og bygget kasser selv. Fantastisk opplevelse. Flotte ble dem også. For min egen del så skal jeg bygge utover vinteren da det gir meg mye glede. Får hjelp her på sentralen av erfarne folk som veit hva dem driver med. Tenker at det er liten vits å prøve og finne opp kruttet på nytt. Liker lyden av horn så det blir min greie fremover tenker jeg. Passert 55 år så er nok litt sent ute men noen år til i eneboligen vil nok gå greit😊Har tilgang til snekker verksted også så det er en fordel. Krever litt verktøy, plass og litt kunnskap rundt møbel snekring men selvfølgelig ikke ett must. Lydmessig så får du mye for pengene kontra kjøpe høytalere. Garantert!
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Oh - hadde vært kult med et ferdig oppsatt purifi sett
    Og hadde også vært gøy å prøvd seg på et Audionote-aktig bygg som kan plasseres inntill vegg og i hjørner.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skal man tilby et DIY kit må det være:

    1) noe ekstraordinært sånn som når Tesla skulle inn på elbilmarkedet

    2) kunne monteres etter IKEA metoden i en blokkleilighet
    Jeg liker denne tanken. Et HiFikea-produkt, men spektakulært nok til at "normale entusiaster" vil elske det.
    Mange av oss som aldri har bygd selv har jo sett inni en ferdighøyttaler og blitt litt skuffa over hva man betaler voldsomme summer for. Det er et par drivere, et ganske enkelt kabinett i billige materialer, og et primitivt delefilter. Og det er alt. Kanskje en liten dott med dempeull av et eller annet slag eller en stripe skumgummi om man er heldig.
    Men det spiller bra, og vi slapp å gjøre det selv, så vi er fornøyde.

    Skrur vi klokka en del år tilbake var jo selvbygg fasiten, men da krevde man som oftest litt mer egeninnsats i form av kabinettkonstruksjonen. Enten kjøpte man elementer og tegninger, ellers kjøpte man ferdigkutta plater som man måtte sette sammen og ordne overflatebehandling på selv. Dette var i sin tid vanlig for hvermansen å fikse, men er på ingen måte like aktuelt lenger.

    Som vi vet revolusjonerte IKEA møbelindustrien fullstendig, og gjorde at folk flest plutselig kunne få betydelig finere møbler til lavere priser, og de kunne sette de sammen selv uten å ha noen som helst form for spesialverktøy eller forkunnskaper. I dag er dette av mange ansett som den eneste måten å kjøpe møbler på.
    Kabinettkonstruksjon, frakt og fremfor alt, lagerkostnader er jo ting som blåser opp priser voldsomt.
    Det ville vært spennende å sett hva man kunne fått til av et "sett-sammen-selv" kit hvor absolutt alt man trenger er inkludert, og kabinettet er laget for å monteres i stua der de skal stå, av folk som på ingen måte anser seg selv som høyttalerbyggere.

    Spørsmålet er hvor elegant man kan få det til, og hvor mye billigere man kan få sluttproduktet og fremdeles sørge for solid fortjeneste slik at det kan bli bissniss ut av det...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg bygde mange høyttalere i min ungdom. Basert på SEAS elementer og relativt presise materialer fra en lokal "kiste produsent".
    Det var nok den nevnte aktiviteten som innbrakte mest kontanter i kassa hans.
    Var så heldig å ha en stor dørfabrikk i nærheten.
    Finer i alle varianter var lett tilgjengelig.
    Etter hvert ble jeg mer usikker på hvor bra dette ble. Ingen mulighet til å kontrollere resultatet.
    Det endte med kommersielle høyttalere.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Eltek/Dynabels styrke var sentralt showroom og utlån til journalister og ikke minst kunnskapsrike medarbeidere samt lagerhold.
    Det er inflasjon av gode byggeforslag og kits på nettet, mange er grundig omtalt og testet. Hvorfor ikke linke til et utvalg av disse, både "lavbudsjett/mest for pengene" og et "øverste hylle" skikt? Det de fleste kvier seg for er kabinett. Tilby CNC-freste frontplater (standard og custom) og stryke-finer, så tror jeg at mange som sitter på gjerdet får selvtillitt nok til å hoppe ned. Og ikke minst: Vi i Norge skal være stolte over Seas og bør benytte Seas mest mulig, det er ikke uten grunn at de florerer i mange high-end konstruksjoner, både i kjøpehøyttalere og DIY. En videreutvikling av Euforia og Exact med de nye graphene ligger jo rett foran nesa, og Devore / Snell wannabees skulle være ganske safe.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ville jeg kjøpt et ikeabord som kom med finer jeg måtte stryke på selv?
    Jeg tviler. Fordi jeg er en tafatt tøffel, så jeg hadde nok lett i utvalget hvor dette var gjort i forkant av folk som gjorde det riktig.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Flere har fått seg en overaskelse der, gleden over ny mestringsfølelse skal ikke undervurderes. Og så er det jo slik at kabinetter kan kjøpes dersom det er mest praktisk :)
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Synes ofte slike kit konkurrerer med det høyst ordinære og det er kanskje eneste omsettelige? For hvilken gruppe forsøker dere å nå? De ambisiøse med overskudd i husholdningen eller gjerrigknarkene/ungdommen med noe strammere budsjett?

    Synes jo i sin tid Dynabel(Eltek) plasserte seg bra med Euforia og de to Exactene, hvor man kun velge ambisjonsnivået og få ferdige kabinetter i proff utførelse om ønskelig. For vi er ikke alle møbelsnekkere, men de fleste kan jukse med en loddebolt og skrujern.
    Absolutt. Det virker som mange leverandører av kits appellerer til selve følelsen av det å ha bygget noe selv, fremfor følelsen av å sitte igjen med noe man er oppriktig fornøyd med og stolt av, både lydmessig og utseendemessig.

    Mulighet for bistand på kabinettfronten ser jeg på som nødvendig i så måte, og det har vi egentlig løst allerede. Både med flatpakkede kabinetter, egenproduksjon og møbelsnekkere i tilfeller der det må til.

    Måleinstrumenter kunne vi hatt en utleieordning på, var tanken. At man kjøpte kit, komplett med måleutstyr, men at man så får refundert deler av beløpet når måleutstyret leveres i god stand. Deretter kan dette selges til redusert pris, uten at vi trenger å tape så mye penger.

    For min del vil jeg gjerne nå alle mellom himmel og jord, men jeg tror den viktigste målgruppen er "alle oss midt i mellom".

    De med masse til overs bygger enten ville, "over the top"-systemer med basstårn osv, eller så får de andre til å bygge for seg. De ønsker noe ikke alle andre har, og har sjelden lyst til å bruke dagevis i en nedstøvet garasje med lakksprøyter og limlukt.

    "Gjerrigknarkene" kjøper billigst mulig, dvs. fra utlandet eller utelukkende varer som er på tilbud, og googler seg frem til det de trenger av info. De er neppe interessert i et slikt kit, de heller, tror jeg.

    Eltek/Dynabel gjorde så mye bra i sin tid! Det kan godt hende suksessoppskriften ligger der fra før, om man bare leter litt.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Ville jeg kjøpt et ikeabord som kom med finer jeg måtte stryke på selv?
    Jeg tviler. Fordi jeg er en tafatt tøffel, så jeg hadde nok lett i utvalget hvor dette var gjort i forkant av folk som gjorde det riktig.
    Hva hvis IKEA-bordet kostet 30.000,- ferdig finért, og 7.000,- om du stryker det på selv?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det enkle svaret er at jeg er en pyse.
    Et annet svar er at møbelsnekker Bakken bygger for meg i disse dager. Det som henger nå er de fire 5mH spolene jeg har bestilt fra dere. ;)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ærlig talt så tror jeg ikke HiFi DIY har særlig potensiale til å bli mye større enn det er pr. i dag.
    Små rimelige kit ender ikke så mye under ferdig-høyttalere i pris at det er interessant for særlig mange og store kompromissløse konstruksjoner vil alltid være for de få.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Varmet meg opp til tanken om å mekke sammen høyttalere selv da jeg bestemte meg for å kopiere JBL M2. Det tok sinnsykt mange timer med lesing om hva, hvordan, anbefalte verktøy og fremgangsmåter osv for å pirke meg fra sinnstilstand "helt umulig" til "kanskje det går" og så videre til "hvor vanskelig kan det være?".

    Jeg kjente etter hvert at det tok mye energi å lese og lære om hva man bør og ikke bør gjøre, feller man kan gå i og hva man faktisk trenger av ting og tang for å sikre resultatet. Overtenker, jeg? Ikke i det hele tatt!
    Men følte hele veien på at det var en lang vei fra helt ålreite resultater i kit-form til objektivt sett veldig gode resultater, noe som tok en del av lysten fra meg.

    Må jeg på Biltema og handle 25 tvinger, på megaflis og handle membran eller gulvlim, bestille komponenter til delefilter fra en side, drivere fra en annen og så løpe ned på byggmax for å finne materialer til kabinettet? Må jeg bestille saueull fra England og vinyl fra Danmark?
    Olje, mengde, kvalitet og temperatur - viktig?

    Helvete så mye greier, jeg gir faen!

    Bare meg?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Varmet meg opp til tanken om å mekke sammen høyttalere selv da jeg bestemte meg for å kopiere JBL M2. Det tok sinnsykt mange timer med lesing om hva, hvordan, anbefalte verktøy og fremgangsmåter osv for å pirke meg fra sinnstilstand "helt umulig" til "kanskje det går" og så videre til "hvor vanskelig kan det være?".

    Jeg kjente etter hvert at det tok mye energi å lese og lære om hva man bør og ikke bør gjøre, feller man kan gå i og hva man faktisk trenger av ting og tang for å sikre resultatet. Overtenker, jeg? Ikke i det hele tatt!
    Men følte hele veien på at det var en lang vei fra helt ålreite resultater i kit-form til objektivt sett veldig gode resultater, noe som tok en del av lysten fra meg.

    Må jeg på Biltema og handle 25 tvinger, på megaflis og handle membran eller gulvlim, bestille komponenter til delefilter fra en side, drivere fra en annen og så løpe ned på byggmax for å finne materialer til kabinettet? Må jeg bestille saueull fra England og vinyl fra Danmark?
    Olje, mengde, kvalitet og temperatur - viktig?

    Helvete så mye greier, jeg gir faen!

    Bare meg?
    [/QUOTE
    Nettopp denne innsikten behøves om man vet å sette pris på godt håndtverk.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er flere som har nevnt tommeltotter, ikea osv. En utfordring til leverandørene kunne være å designet (flatpakket) kabinett slik at en kun trenger litt lim og en (gummi) hammer for å sette sammen kabinettet. Dvs at det er frest med "slisser & tapper" som gjør at en kan sette det sammen uten skruer. Burde ikke være så vanskelig å få til med en cnc fres (?)
    Det samme med delefilteret, basert på montasje med strips og feks rekkeklemmer av noe slag.
    Slipper en skruer, tvinger og loddebolt, så burde mye av de praktiske være overkommelig.
    For de som har bygd noen slike sett, og vil videre, så tenker jeg at en da må akseptere at en må kunne håndtere litt verktøy ink loddebolt for å få satt det sammen.
    Til slutt, de av oss (ink meg selv) som surrer med flerkanals hornrigger, bassystemer av ymse sort, vi er såpass sære at vi er antageligvis ikke i målgruppen uansett...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva hvis IKEA-bordet kostet 30.000,- ferdig finért, og 7.000,- om du stryker det på selv?
    Om det er så enkelt som man skal ha det til, så vil ikke bør ikke prisforskjellen bli så voldsom.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva hvis IKEA-bordet kostet 30.000,- ferdig finért, og 7.000,- om du stryker det på selv?
    Hadde det vært mulig å tilby et kit til 10k som tilsvarte for eksempel en Spendor A4? En liten, fin og god toveis gulvstående, som nå koster nesten 40k i utsalg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp denne innsikten behøves om man vet å sette pris på godt håndtverk.
    Indeed. Satte vel aldri noe særlig pris på de finere detaljer før jeg satte meg litt mer inn i hva, hvorfor, hvordan og forskjellen på ca og voldsom nøyaktighet.
    Deres tråder demonstrerer jo hvor mye som skiller i kunnskap, verktøy og ferdighet mellom fagfolk og knehøner som meg.

    Ikke mye funksjon igjen i mitt topplokk, men jeg forstår enda nok til at jeg skjønner at det krever litt mer enn et par tvinger og en malerkost for å få en høyttaler til å bli et akseptabelt møbel i tillegg til å levere akseptabel lyd.

    @Audiogear.no Dere har en fin nettside, men mitt tips er å samle alt av info og guider på samme sted, lettlest og step-by-step, sammen med alt av verktøy og materialer man trenger til å få en fin finish. Folk tåler gjerne å glo i en time eller tre på én nettside for å finne ut av ting, men å google rundt i ukesvis i alle kriker og kroker på nett for å få slengt sammen noen akseptable fuglekasser er det bare et fåtall som orker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn