Hva hindrer deg i å bygge din egen høyttaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke vanskelig, bare tørre.
    Få det ferdig kappet, en overfres for å kjøre ut hullene er ganske lett.
    Bare å stå ute så du slipper alt støvet. Jeg hadde ikke noe verksted å stå på.
    Har bygget totalt 20 kasset til det i min kjeller.
    De siste var jeg litt lat og fikk hjelp til de siste 8 hullene.
    Tro det handler litt om å tørre og prøve.
    Tips får man hvis man spør om hjelp.
    Da kan du bygge kasser, så kan jeg velge drivere og bygge filter :)
    Og velge horn, selvsagt! :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    1/4 av butikkpris interessant.
    Hvorfor kommer det kostnadsmessige så ofte opp når det kommer til DIY?
    Hvorfor må DIY koste så mye mindre enn ferdige varer?

    I min verden er målet å få best mulig lyd uavhengig av hva fremgangsmåten koster....samt å ha det gøy på veien...mot målet. Veien er målet, målet er veien.
    Om det er uendelig bytting av ferdige boutique høyttalere eller uendelig testing av mockups og drivere, så velger jeg det siste.
    ...bare det er gøy.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Når kan bygger selv tror jeg at man ofte har en oppfatning av at man lager noe som er bedre enn det som kan kjøpes i butikken. Men det er vel gjerne slik at først når man har holdt på med selvbygg veldig lenge begynner det å faktisk stemme.

    Derfor er nok en god og rett frem beskrivelse av en ferdig konstruksjon viktig for minst 90% av de som er potensielt interesserte.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    En skjult ultra high end perle er Seas DXT diskanten.

    Parret med en kvalitets papir bassmellomtone kan man få svært musikalske, dynamiske og ultraoppløste høyttalere som spiser kirsebær med de beste.

    Har veldig tro på grelv/obbb sine skråhjørninger.

    Når man lager noe eksepsjonelt bra, til en svært gunstig pris, da tror jeg DIY kit har et marked.

    Men de må være langt langt under halv pris av ferdighøyttalere med tilsvarende ytelse. Helst fjerdeparten. Og det er absolutt realistisk.

    Kabinettet må selvsagt være helt på høyden også.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.271
    Antall liker
    6.427
    Sted
    Under stjernene
    Må si at jeg likte svaret ditt svært godt 🤞

    Det var vel bransjeaktøren Audioger.no som nevnte 1/4.

    I min verden ønsker jeg å brukte tida på musikklytting, yoga, friluftsliv og hytta.
    Oj glemte å nevne kona, barna og mitt firbeinte barnebarn.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Seas DXT og ER18RNX kommer en jæklig langt med.
    Kombinere med Hypex Fusion og en sidemontert 10-12". Da er det bare et høvelig kabinett som mangler.

    Johan-Kr
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva hindrer deg i å bygge din egen høyttaler- Jeg burde sagt kompetanse, men naiv som jeg er kunne jeg lett satt igang med et prosjekt. Drømmer litt om å lage meg et snekkerverksted. Så var det tid da.. Der sliter jeg mest. Men når barnetaxi kjøret roer seg, frister det å prøve seg på Line source. Mulig først via noe enklere. Ikke noe jeg setter igang med uten hjelp med prosjekteringen. Jeg har ikke lyst på Amcar finish med dårlig passform.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hva er drømmehøyttaleren din ??

    BYGG DEN !!!!

    Finn ut hva slags drivere som sitter i den, evnt finn det du allerhelst vil bruke selv.
    Gå gjerne oppover på kvalitetsskalaen når det kommer til drivere.
    SPØR dem kunnskapsrike her inne !!!
    SPØR IGJEN !!
    Tegne - droddle - MANGE ganger !!!
    Det er dette som er endel av dette med og få et godt design!!
    Godt design er og finne dem beste løsningene konstruksjonsmessig med drivere og kabinetter!!

    Kan du ikke bygge, eller vil ikke, bestill ifra møbelsnekkere.

    DBO
    aka
    Done By Others,
    er ingen skam!!

    Men det og få det akkurat som du vil ha det..
    Og få det til selv gir noe helt eget!!
    Dere snakker om eierglede...
    Hva bedre er det når enn har fått til noe selv??

    LYKKE TIL !!!!​
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bygger fordi de er gøy, har holdt på i mange år og ender opp med lyd som jeg liker. Har ofte måttet skrote noe og begynt på nytt. Men det er en del av veien frem, har og bygd ett par Gravesen opp igjennom åra. Har Snickarbua og garasje og plass til og holde på. Bygger heller ikke for og bruke minst eller mest mulig penger, avhengig av materialer og komponent valg så får prisen bli det den blir, har heller ikke hastverk med det som bygges. Tester en del underveis og bygger kun til meg selv med noen ytterst få unntak hvor kompiser har mast om og få kjøpe det man mar bygd.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Får man handler der som privatperson nå ? Uten og kjenne en eller annen som jobber der ...??
    Mange år siden jeg var der sist, men jeg fikk gå på loftet og plukke "kapp" som jeg fikk for en billig penge. Kirsebær panel. VH. Bernt
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Henvende seg til ungdommene på videregående elektrolinjer rundt om i landet kunne vært en tanke. Problemet er at de ikke har penger, og 1500,- er for mye.
    Kanskje tilby noe dritbillig byggesett der kvaliteten en knepet helt ned til minimum, men at det allikevel gir OK lyd. Det er også viktig at det er mulig å få en noenlunde brukbar finish uten at det krever for mye "greier".
    Hos oss bygger vi (selvfølgelig) forsterkere, og når de kobler dette opp testhøyttalere jeg har synes de jo dette er litt gøy, og da kan kanskje interessen til å bygge noe skikkelig neste gang være vekket?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg har lyst til å gripe tak i noe @Audiogear.no skrev innledningsvis, lydplanke med subwoofer. Jeg tenker små drivere i lydplanken, høy deling mot subwoofer, ganske små drivere i subwoofer med bassrefleks som går ned til omkring 30Hz med autoritet. Fusion-amper i subwooferen (evt to subwoofere).

    Hva med for eksempel:
    Dayton ND65, 2 stk pr side i lydplanken. De er bare 6,4cm den smale veien på chassiset.
    Seas 27TFFNC/G H1396 diskanter. En i hver ende på framsiden, og to stk tett ved hverandre enten på framsiden eller bak. Av de to tett ved hverandre er den ene fasevendt. Det betyr at de vil spille som en sideveis dipol, samt fylle på med stereoinformasjon i rommet som reflekteres via sideveggene.
    Så kunne man egentlig kjøre 1 stk Tang Band W6-1139SIF i hver subwoofer, 15 liter bassrefleks. Tipper man kommer ganske langt med en FA123 pr sub. Så kan man slenge en Speakon fra hver sub og opp til lydplanken.

    Deling mellom sub og topp rundt 160Hz. Ganske bratt deling gjør at man unngår resonansen i portene og man begrenser slaglengden nedover i mellomtonene.
    For å sitere "Kine": Ett bilde sier mer enn tusen kroner!

    Her med 65" TV
    Lydplanke.png


    Det er drivere for ca 6000 Audiogear-penger. Det er plass til forsterkerne i basskassa som bygger 15cm ut fra veggen. Lydplanken bygger 7cm. Dette burde greit klare omkring 100dB ned til 30Hz og litt til, samt med stort og ganske fysisk lydbilde med masse stereoperspektiv og romfølelse.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Får bare vinne i lotto først, så blir det slengt inn en stor bestilling på DIY! :) Må bare ha nytt hus først, og det kommer ikke til å skje før kupongen slår inn...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bygge gjør man vel kun for gøy. Men skulle jeg bygge noe moro en gang så måtte det bli en soundbox som kan synkroniseres med mange andre soundbokser for å lage et skikkelig lurveleven der det er fest. Tror selv mine barn ville synes det hadde vært fett.
     

    TM7

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Er noe i dag som heter sløyd-lærer? Jeg tror vi som vokste opp i forrige århundre hadde lettere tilgang til å bygge ting selv. Det å bygge et ferdig Kit den gang (gjerne med tegninger fra Danmark) var også et stykke arbeid med liming og tvinger osv, og man hadde likevel følelsen av at man hadde laget noe bra på egen hånd. Det var evner vi kanskje hadde brukt i sløydtimer så terskelen var ikke så høy til å prøve selv, og kanskje fikk man låne litt verktøy hos en onkel eller andre kjente. Den terskelen og mulighetene til å lage ting selv nå til dags tror jeg er høyere. Håper mistanken min er feil.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel i beste fall redusert til et par timer i uka på ett av årene i ungdomsskolen, med svært begrenset tilgang både på materialer og ikke minst verktøy... alt er jo så farlig idag..... Jeg tror det er mye rett i at barn og unge i dag rett og slett mangler innsikt og trening i manuelt arbeid generelt... som det har blitt nokså mye fleipet med, men egenligt er blodig alvor.. det som ikke kan fixes med en app forblir ugjort...
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Ja til power tools til barna! Har alltid hatt respekt for litt kraftige elverktøy og var vel egentlig ganske gammel før jeg brukte noe annet enn håndsag. Prøvde båndsag, elektrisk høvel og dreiebenk og bormaskin på sløyden da skal nevnes, men det ble plutselig endel innstramming der de siste årene jeg gikk på skolen (godt mulig pga. en godt dreven sløyd lærer som plutselig manglet en tommel).
    Men litt gode elektriske verktøy og håndtere det på en forsvarlig måte mener jeg er viktig, det gjør det også veldig mye mer morsomt å holde på enn en håndsag og kniv. Nøyaktigheten kommer jo med erfaring og noen tjuvtriks etter hvert.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg byggde mine første høyttaler på sløyden på ungdomskolen. Det var et 2-veis Seas byggesett med en stor tekstildome og 10 tommere, innkjøpt av sløydlærern. Basselementene var noe sånt som 25 TV-EW tror jeg. Hvis man skal få opp interessen for selvbygg, så må ungdommen omstille seg helt. De er knapt interessert i håndtverk og skape noe selv. De har helt andre interesser enn da jeg vokste opp.
    Nå senere har jeg bygget høyttaler med JBL vintage, Raven og PHL. Fikk da noe tips av Andre Perrault på e-speakers.com. Var en guru på selvbygg, og var veldig kvalitet bevisst kar. Kun det beste av høyttaler elementer. Han var Film-studio mann i California på lydsiden. Men han døde av kreft.
    Selv om jeg ikke er noen ungdom, så er ikke interessen blitt noe mindre. Jeg har lyst til å bygge en klone av en mere sjelden JBL Høyttaler. Da må jeg begynne å tørke støv av gamle Vintage JBL elementer som ligger i kjelleren :). Jeg har brukt Clio målestystem. Kunne heller tenk meg Clio Pocket med USB tilkobling.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere er uten tvil den komponenten i anlegget mrd flest og størst kompromisser. Så for meg personlig er den største drivfaktoren med diy høyttalerbygging at det er jeg selv som skal ta stilling til og evaluere de valgene.

    Man kan få inntrykk av folk tror høyttalere er en slags sort magi som bare de eksotiske og store navnene i bransjen kan få til. Sant nok så har noen merker eksotiske og unike elementer som hvermannsen ikke har mulighet til å leke seg med, som f.eks MBL, Magnepan osv.
    Men hvis vi tenker konvensjonelle høyttalere så må man velge delefrekvens og delefiltertopologi. Det beste man kan få til er å få elementene til å følge det man kaller target roll off så nært som mulig og så langt som mulig. Dette er ren fysikk, det er uavhengig om det er Wilson Audio, Troels Gravesen, mannen i gata, eller om det første, andre, tredje eller fjerde ordens avrulling man går for.

    Så kommer personlige preferanser med tanke på element typer og størrelser, delefiltertopologi osv. Her vil erfaring gi mer trygghet på de valgene man tar.
    Så er det selvsagt det økonomiske aspektet, vi vil selvsagt ha mest mulig igjen for investeringen.

    Nå rabler jeg en masse her, kanskje uinteressant for de fleste 😄

    For meg så hadde nok tilgang på kabinetter til ok pris og kvalitet ført til adskillig flere prosjekter 😄
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Magnepan / Apogee, lange bånd etc. er heller ingen magi å lage, men krever god planlegging, tålmodighet og forsiktighet. Forsiktighet av 2 årsaker: Neodymmagneter kan plutselig klemme av deg neglene eller snappe opp verktøy og skruer som dermed kan ramponere arbeidet. Uforsiktighet kan føre til at folien sprekker. Anbefaler Joppe Peelens youtube- snutter. På diyaudio er nicket hans Wrinex.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Var det konkurransen til Holmedal ?
    Godt spørsmål, jeg sliter med å huske alle detaljer så langt tilbake. Dette må ha vært helt på begynnelsen av 90-tallet. Hvilke blader var det som var aktive på den tiden?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Var du @Armand i gang med en real DIY linesource som testhøyttaler, eller husker jeg feil?
    Jeg har linesource hjemme. Som testhøyttalere på skolen har vi bare noe billige greier.

    Som flere har vært inne på over her, er ungdommer i dag er en helt annen rase enn i forrige århundre.
    På yrkesfag har vi en formidabel jobb med å ta de fra mammadaltende, krenkesårbare, apatiske, app-brukende og uinteresserte drittunger til noe som kan ligne på en yrkesfagarbeider som vet frem og tilbake på en skrutrekker. Vi klarer jo ikke det på to år, og nivået er fallende.... Jeg vettafaen hva som er årsaken, men jeg legger mye av skylden på spilling. Kanskje fravær av praktisk arbeid på ungdomsskolen også er medvirkende.

    Heldigvis (og en grunn til at jeg trives i jobben) er det alltids unntak. Dette er i hovedsak ungdommer som har vokst opp på gård eller ungdommer som har hatt en interesse for moped eller elektronikk på fritiden. De har en helt annen mentalitet og er nysgjerrige og interesserte.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Devore Orangutang 0/96 får mye skryt og burde vel være mulig å få laaaangt under nypris
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål, jeg sliter med å huske alle detaljer så langt tilbake. Dette må ha vært helt på begynnelsen av 90-tallet. Hvilke blader var det som var aktive på den tiden?
    Lyd og bilde i 95:
     

    Vedlegg

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg tror også at mange er redde for å mislykkes, at det hindrer mange for å kaste seg utpå DIY. Akkurat nå lakkerer jeg en dør på min gamle Volvo. Kan jeg dette - nei, men jeg lærer og farlig er det ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn