Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Pent ryddede veier etter et noen døgn med heftig snøfall. Vakkert.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Noen mener sikkert dette passer bedre i gått galt råden men siden jeg er en tilhenger av en skjerping av bøter ved mobilbruk i bil så tar jeg den her. I morgen stiger bøtesatsene med 30% her i landet så da koster det 9700,- + 3 prikker når man bruker mobilen mens man kjører. Ellers så begynner det å bli dyrt å gjøre diverse i trafikken.


     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Galt? Riktig? Kommer an på øynene som ser.

    Fikk meg noe å tenke på i går. For moro skyld sjekket jeg eiendomsverdien på et sted jeg kjøpte utenfor København, på tampen av 1980-tallet. Det var en helt spesiell eiendom, liggende ved en hyllebærplantasje, med en bøkeskog å vandre i, fasaner som landet i hagen og rådyr rundt omkring. Tredve minutter å kjøre fra sentrum av København.

    Vi solgte denne i 1992 for DKK 1,5 millioner. I 2022 ble den solgt igjen for DKK 2,65 millioner.
    I 1993 kjøpte jeg en leilighet i Ullevålsveien i Oslo. Den var på 182 kvm, med stor, sydvendt fransk altan med to trapper ned til en stor hage (etter at jeg flyttet derfra ble det bygd en gård i den hagen).
    Jeg kjøpte den leiligheten for (drumroll) 1 060 000 norske kroner. Sist den ble solgt gikk den for straks over 14 millioner. (2016, prisstigning siden har vært på 30%)

    Rett eller galt? Det er enklere for ungdom å etablere seg i Danmark, trur eg. Gjennomsnittlig omsetningspris for en bolig i Norge, i 1993, var 585.000. I 2022 var den 4 736 000.

    Selv eierleiligheter i København har ikke steget i nærheten av så mye som i priseksplosive Oslo. Og en grei kjøretur utenfor KBH kan man altså bo slik, for 3,8 millioner norske kroner, om den går for hva den sist ble solgt for. Eiendomsmarkedet i Danmark har også falt, og den estimeres nå til 2,8 millioner norske, om den skal gå til markedspris.

    Skjermbilde 2023-02-01 kl. 11.08.51.png

    Prisutviklingen for eierleiligheter i KBH/kvm-pris.

    Skjermbilde 2023-02-02 kl. 06.56.53.png
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mye av den ekstreme kostnadsutviklingen på det sentrale Østlandet kommer som et resultat av sentralisering, kombinert med alt for lite boligbygging. Det er samtidig en bolignorm i Oslo-området som gjør at de leilighetene som er i økonomisk rekkevidde for førstegangskjøpere ikke bygges ut.

    Tidligere var det slik at det var krav om universell utforming også på alt av små leiligheter, noe som ble svært kostnadssdrivende, men dette kravet ble lempet på for en del år siden.

    Boligprisene er spesielt presset i større byer. De er litt mer edruelige når du kommer i distriktene.

    Jeg bor i Narvik, og kjøpte leilighet i 2000. Når jeg kjøpte den, betalte jeg 770' for den. Nå ligger taksten på 2,1 mill. Samtlige romm har fått seg ei oppussing, samt at det er skiftet tak på kåken og bygd veranda, men det har ikke vært snakk om totalrenovering av noen rom, annet enn badet (for 20 år siden).

    Når du kommer riktig ut på bygda i Nord-Norge er det mer et problem at taksten etter at du har bygget et hus er mindre enn det det kostet å bygge huset. Dette fører til kjempeproblemer for å få finansiering - spesielt med de sentralt styrte finansieringskravene.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Mye av den ekstreme kostnadsutviklingen på det sentrale Østlandet kommer som et resultat av sentralisering, kombinert med alt for lite boligbygging. Det er samtidig en bolignorm i Oslo-området som gjør at de leilighetene som er i økonomisk rekkevidde for førstegangskjøpere ikke bygges ut.

    Tidligere var det slik at det var krav om universell utforming også på alt av små leiligheter, noe som ble svært kostnadssdrivende, men dette kravet ble lempet på for en del år siden.

    Boligprisene er spesielt presset i større byer. De er litt mer edruelige når du kommer i distriktene.

    Jeg bor i Narvik, og kjøpte leilighet i 2000. Når jeg kjøpte den, betalte jeg 770' for den. Nå ligger taksten på 2,1 mill. Samtlige romm har fått seg ei oppussing, samt at det er skiftet tak på kåken og bygd veranda, men det har ikke vært snakk om totalrenovering av noen rom, annet enn badet (for 20 år siden).

    Når du kommer riktig ut på bygda i Nord-Norge er det mer et problem at taksten etter at du har bygget et hus er mindre enn det det kostet å bygge huset. Dette fører til kjempeproblemer for å få finansiering - spesielt med de sentralt styrte finansieringskravene.

    Johan-Kr
    Ja, derfor jeg brukte snittpris for omsatte eiendommer i Norge og ikke i Oslo. Men København er også en presset by, med enda større befolkning enn Oslos.
    Har selv eid i utkanten (Valdres) og så en ytterst beskjeden prisstigning sammenlignet med hva samme kapital ville ført til i Oslo. Stockholm har også hatt priseksplosjon, men der har man også systemet med bostadsrätt og regulerte leier og en langt lavere eierandel enn i Norge.

    Prisutviklingen i Oslo (og en del andre byer) har vært hinsides. Min datter kjøpte nylig en veldig liten leilighet i Oslo for mer enn hva det ville kostet henne å kjøpe den eiendommen utenfor København.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En del av denne utviklingen tror jeg skyldes takstmenn og meglere.... Mens vi enda hadde to banker her lokalt, diskuterte jeg ofte dette med en av de lokale banksjefene som jeg kjente godt. Taksten på mitt eget hus var feks en god del lavere her i nordre Nordland enn mindre steder i feks midt-Troms. Takstmannens vurdering av avgjørende. Så begynte det å dukke opp takster hvor takstmenn ble "importert" fra områdets nærmeste by, - og takstene skvatt opp 20-25%...
    Nå er begge lokale bankkontor borte, men vi har fått en lokal megler med erfaring fra større norsk by, og prisene for gode objekter har økt mellom 50-100%.
    Selvsagt er det tilbud og ettespørsel som til sist avgjør, og vi skal ikke mer en 10 km+ avgåde fra de to nærmeste tettstedene får vi er minst 50% ned igjen..
    Meglerveldet har nok sin del av skylda for prispresset i byer og større tettsteder, samt at kjøpere tildels "lures" av all sminken som tilføres av stylister og slikt. Jeg er såpass gammel at for meg ville et "oppussingsobjelt" ( innenfor rimelighetens grenser) kanskje væreet godt kjøp, men nå skal ingen gjøre noe selv.. det er vel så galt at dersom fargen i stua ikke er riktig, er man ikke interessert... da betaler man heller for å flytte rett inn og bruke tida på TV-serier...
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.210
    Antall liker
    5.160
    Kostnadsutviklingen har også vært ganske voldsom. Mitt forrige borettslag på Tøyen ble pålagt av kommunen å rive et garasjeanlegg i bakgården siden det var gammelt. For å unngå en eksplosiv fellesgjeldøkning ble det besluttet å bygge et nytt leilighetsbygg i bakgården. Dette var riktignok et lite bygg med bare 18 leiligheter, men selv om samtlige leiligheter ble solgt på en uke gikk prosjektet inkl. riving med tap for borettslaget. Leilighetene ble solgt for gjennomsnittlig ca 90k pr kvadratmeter, tomten var gratis selv om den krevde masse bearbeiding ifbm rivingen, men det ble altså likefullt et underskuddsprosjekt for BRL som utbygger. Entreprenøren derimot gjorde nok gode penger. Det er fryktelig mye kostnadsdrivende krav i TEK17, pluss at kommunen også insisterte på masse andre greier for å gi byggetillatelse som drev prisen opp.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er mange faktorer som driver kostnader. Det å bygge i henhold til forskrift i utkantstrøk er et garantert underskuddsforetak, du kan ikke få igjen det du må legge ut, dersom du senere skal selge.

    En viktig faktor er selvsagt oljeinntektene, som har vært lønnsdrivende i Norge, i tillegg har det vært mye eiendomsspekulasjon i byene, drevet av lave renter og folks investeringsvilje og flippevilje.
    Det var likevel en tankevekker for meg å sammenligne med KBH, der jeg altså eide et sted som det var enkelt å komme til og som i Norge ville blitt solgt for minst 20 millioner nå, kanskje mer, mens det i Danmark altså ville gått for 3 (norske), dersom seneste markedsvurdering ble prisen.
    Og leiligheten jeg kjøpte i 1993, i Norge, har altså gjort 17-gangeren siden kjøpet.
    En tilsvarende faktor på stedet i Danmark, i forhold til hva jeg fikk i 1992, ville vært DKK 25 millioner (38 norske, og ikke 3, som er markedsvurderingen).

    Nåja. Slik går dagene. Nå har jeg kjøpt bondegård og skal sylte ledig kapital ned i den!

    For å løfte blikket litt: Prisutviklingen for eiendommer i Norge (og spesielt i byer/tettsteder) er politisk dynamitt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er selv en av de som i sin tid bygde vha lån i Husbanken. Både renter og generelle lånebetingelser var såpass mye bedre enn privatmarkedet at det i praksis var mulig å starte nesten fra scratch, men det var også klare begrensinger på standard og krav til egenkapital. Ikke minst var det mulig å legge inn en betydelig grad av egeninnstats til delvis erstatning for egenkapital. I dag er Husbanken blitt en sosialinstitusjon, og boligmarkedet drives i stor grad av spekulanter, - med politisk velsignelse. Da er det egentlig ikke rart at det er blitt som det er....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er mange faktorer som driver kostnader. Det å bygge i henhold til forskrift i utkantstrøk er et garantert underskuddsforetak, du kan ikke få igjen det du må legge ut, dersom du senere skal selge.
    Er det en mulig løsning å bygge en hytte; dvs disse ferdighyttene (eks Saltdalshytta, Ranahytta etc) og deretter få det omregulert til bolig? På landsbygda altså.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Det er vel ikke så strenge krav til hytte som permanent bolig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Bare fordi Tyrkia rasla med sablene, pysete kaller jeg det.
    Men vi endte jo opp med å sleike ræva til Kina også
    "Lufta er for alle, lufta er for alle!!!"
    Det er forøvrig ikke forbudt å brenne Koranen i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ja, det er mange faktorer som driver kostnader. Det å bygge i henhold til forskrift i utkantstrøk er et garantert underskuddsforetak, du kan ikke få igjen det du må legge ut, dersom du senere skal selge.

    En viktig faktor er selvsagt oljeinntektene, som har vært lønnsdrivende i Norge, i tillegg har det vært mye eiendomsspekulasjon i byene, drevet av lave renter og folks investeringsvilje og flippevilje.
    Det var likevel en tankevekker for meg å sammenligne med KBH, der jeg altså eide et sted som det var enkelt å komme til og som i Norge ville blitt solgt for minst 20 millioner nå, kanskje mer, mens det i Danmark altså ville gått for 3 (norske), dersom seneste markedsvurdering ble prisen.
    Og leiligheten jeg kjøpte i 1993, i Norge, har altså gjort 17-gangeren siden kjøpet.
    En tilsvarende faktor på stedet i Danmark, i forhold til hva jeg fikk i 1992, ville vært DKK 25 millioner (38 norske, og ikke 3, som er markedsvurderingen).

    Nåja. Slik går dagene. Nå har jeg kjøpt bondegård og skal sylte ledig kapital ned i den!

    For å løfte blikket litt: Prisutviklingen for eiendommer i Norge (og spesielt i byer/tettsteder) er politisk dynamitt.
    I Norge har man heller ikke opplevd boligprisfall av betydning på svært lenge, dermed har det dannet seg en oppfatning om at bolig kun kan stige i verdi og at man må kjøpe så mye av det så fort som mulig. Enhver "forklaring" på hvorfor boligpriser i feks Oslo ikke kan falle finnes det nok av moteksempler på andre steder i verden hvor prisene tidvis har fallt, til dels svært mye.

    For en tid tilbake pratet jeg med en fyr (da en slik fyr som vet sånne ting) og det har stort sett kun vært reguleringer og bankenes utlånspraksis som har begrenset hvor mye folk har lånt. Stort sett har alle ville tatt opp så mye lån som mulig, men det er som regel banken som sier stopp på ett eller annet formalia.

    De siste årene har det vært temmelig lite kjøp av sekundærbolig i Oslo, det har blitt stadig mindre gunstig skattemessig og det er også mange som ryker på maks lånegrense ift inntekt - det hjelper ikke å ha masse ledig sikkerhet i egen bolig så lenge man ikke får lånt mer enn 5x inntekten stort sett. Direkteavkastningen er også rimelig begredelig, en del bedre avkastning på innsudd EK grunnet belåning, men det er langt på vei et rent veddemål på at prisene skal stige.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Flott at myndighetene endelig sier "hold kjeft" til bøllegjengen SIAN.
    Sian får ikke gjennomføre demonstrasjon med koranbrenning – Siste nytt – NRK

    Dette handler ikke om ytringsfrihet, men folkeskikk.
    Prisippielt tilhenger av ytringsfrihet, ubegrenset ytringsfrihet. Men jeg har et problem, ikke så rent lite heller, med å se bokbål som uttrykk for ytringsfrihet. Det er da vel det diamentralt motsatte, er det ikke? Bortsett fra det bør det selvsagt være frihet til å demonstrere sin mangel på dannelse og folkeskikk for alle i landet. Og det bør ikke være nødvendig å si det, men........! Vold har intet med ytringsfrihet å gjøre! Faktisk har vold intet i den offenlige diskusjone å gjøre! Selv om det er akseptert i det landet, du, dine foreldre eller dine besteforeldre kommer fra!
    Vold, i det offentlige rom, som utrykksform for egne politiske meninger var vel, eller burde i alle fall være, noe vi forlot i Norge i mai 1945!
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Har sett bilde av Sophie Elise flere ganger hver dag i det siste på nettsider. Dukker opp over alt. Det må nå vel avsluttes snart.
    Hva saken dreier seg om akter jeg ikke å lese noe om.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Norwegian Petroleum Directorate
    Norwegian Petroleum Directorate17,081 followers
    3h • 3 hours ago


    I 2022 økte gassproduksjonen fra norsk sokkel med hele ni milliarder kubikkmeter, eller åtte prosent, i forhold til året før. Det tilsvarer gassforbruket til en tredjedel av alle tyske husholdninger (se illustrasjon).

    Etter at gasstilførselen fra Russland ble redusert, kom forespørsler om det var mulig å skru opp produksjonen fra norsk sokkel.
    Snøhvit startet opp i juni, det bidrog til å øke produksjonen med rundt tre milliarder standard kubikkmeter sammenlignet med 2021, da feltet var nedstengt.

    Selskapene gjorde ellers en glitrende jobb i fjor med regulariteten på anleggene; det førte til en veldig høy oppetid, og dermed høye gassleveranser.

    At flere felt fikk tillatelse til å skru opp produksjonen, bidrog også til økningen.

    Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var økt eksport av gass en viktig årsak til at Norges handelsoverskudd var omtrent tre ganger så høyt i 2022 som året før. Overskuddet var totalt nesten 1574 milliarder kroner.

    Handelsoverskuddet markerer den positive forskjellen mellom eksport og import.

    Eksport av gass stod for 1357 milliarder kroner, som er nesten tre ganger så mye som i 2021. Økningen skyldtes primært svært høye gasspriser som følge av krigen, og at gassen alene utgjorde over halvparten av totaleksporten.

    Norsk gass har spilt og spiller en svært viktig rolle for energisikkerheten, og Norge er nå den største gassleverandøren til Europa. Vi forventer at produksjonen kommer til å være på 2022-nivå også de neste fire-fem årene.
    #gass #energisikkerhet #norsksokkel Olje- og energidepartementet
    See translation
    Activate to view larger image,
    chart
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23

    Mistenker at dette er mulig å få til mange steder - dersom VILJEN er til stede!
    Min mor arbeidet over 30 år som sykepleier på alders- og sykehjem.
    Hørte ikke om noen som ikke hadde heltidsstilling den gangen.

     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215

    Mistenker at dette er mulig å få til mange steder - dersom VILJEN er til stede!
    Min mor arbeidet over 30 år som sykepleier på alders- og sykehjem.
    Hørte ikke om noen som ikke hadde heltidsstilling den gangen.

    Hvis noen er glad i å regne med prosenter bør de ikke tilbys lederjobb i helsevesenet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409

    Mistenker at dette er mulig å få til mange steder - dersom VILJEN er til stede!
    Min mor arbeidet over 30 år som sykepleier på alders- og sykehjem.
    Hørte ikke om noen som ikke hadde heltidsstilling den gangen.

    Hva da med de som kun ønsker en deltidstilling?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    4
    Kristin Fejerskov Kragseth
    Kristin Fejerskov KragsethKristin Fejerskov Kragseth• 2nd• 2ndPetoro CEOPetoro CEO
    14h • 14 hours ago

    ConnectConnect with Kristin Fejerskov Kragseth
    Today, Petoro presented the SDFI results for 2022. 528 mrd NOK (50 bill USD) was delivered to the Norwegian State. This is five times as much as a normal year, and a result of the record high energy prices following the terrible war in Ukraina.

    I would also like to mention that these results would not be possible if it had not been for the solid work done by 120,000 people working directly or indirectly in the Norwegian oil and gas industry for years and years. Safe and robust operations is the fundament in all we do.

    Today, Europe receives 30% of its gas from Norway. The importance of this stable and secure energy has become very visible over the last year. We need to continue the efforts. I have included a chart below as presented by the Norwegian Petroleum Directorate showing various scenarios for Norwegian oil and gas. If we do nothing, our production will be halved in the mid 2030s. I propose we should target the upper line; ensuring energy security to Europe, maximum utilization and value creation from our resources and infrastructure, and use our experience and competency for full speed into a sustainable future – realizing that even with "full speed" this will take some time.
    We can do it - through continued hard work and collaboration.

    And if you want to hear more about this, check out my conversation with Marius Lorentzen : https://lnkd.in/dgMJTVWN

    Link to our press release: https://www.petoro.no/news

    Petoro
    Activate to view larger image,
    chart, line chart

    Activate to view larger image,
    • like
      celebrate
      insightful
      200Eric Paulsen and 199 others
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Nok en solskinnshistorie!!

    Med bakgrunn i forskjellig m2 beregning på kommunale avgifter for huset mitt og naboens (som er samme størrelse/konstruksjon) sendte jeg mail til Oslo Kommune Plan & Bygning med ønske om å få gått igjennom matrikkel mht. hva som ligger inne av data og hvordan avgiftene for vann/avløp beregnes osv. osv. Dagen etter fikk jeg et hyggelig svar fra etaten med registreringsnr. på henvendelsen etc. og beskjed om at det akkurat nå var stor pågang og at en måtte beregne lenger ventetid på svar enn normalt. Jeg var forberedt på dette og ikke hastet det så voldsomt heller.


    Matrikkelenheten vil besvare henvendelsen din

    Denne saken vil bli behandlet i avdeling for geodata, matrikkelenheten. Matrikkelenheten har følgende lovpålagte frister for saksbehandling:
    Saker som gjelder forespørsel om retting i matrikkelen skal saksbehandles innen seks uker, etter forskrift om eiendomsregistrering § 19.
    Andre forespørsler skal besvares innen en måned, etter forvaltningsloven § 11 a.

    Matrikkelenheten har for tiden stor pågang av saker til behandling, derfor er saksbehandlingstiden hos oss nå vesentlig lenger enn normalt. Så lenge dette vedvarer, er det en sjanse for at vi kommer til å overskride fristen for saksbehandling.

    Vi beklager sterkt, dersom dette medfører ulemper for deg. Vi vil behandle henvendelsen din så snart som mulig.


    MEN - lo and behold.... dagen etter (!!!) fikk jeg fullstendig og utfyllende svar fra Matrikkelenheten, med alt av data som lå inne og forklaring på det hele og at de hadde gått igjennom historiske data helt fra godkjente tegninger under bygningens oppførelse. Med full forlaring både om beregningsmetode og oppgitt antall BRA. Meget bra! Til og med med navngitt kontaktperson dersom spørsmål etc. I tillegg hadde de lagt ved link til bestemmelsene om at en kan velge mellom beregnet areal/belastning pr. m2 alt. få vannmåler installert og hvordan dette sammenlignes. På bakgrunn av all denne info har jeg nå enkelt beslutningsgrunnlag for å beholde m2 løsningen kontra å installere vannmåler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Er det med valgfrihet i forhold til vannmåler eller ei hjemlet i lov?
    Eller kan kommunen selv velge å pålegge samtlige boliger å
    installere måler?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Er det med valgfrihet i forhold til vannmåler eller ei hjemlet i lov?
    Eller kan kommunen selv velge å pålegge samtlige boliger å
    installere måler?
    Har lurt seg inn krav om det på nye boliger. Og det er lurt. Med mindre det bor 20 stk i en bitteliten leilighet sørger beregningsmodellen for at det lønner seg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    For min del snakker vi om minst 3-4' kr. mindre i årlige avgifter ved å få installert vannmåler - p.g.a. lavt relativt forbruk (vi er to gamlinger) og et ganske stort hus på 245 m2 BRA. Hadde vi derimot hatt 150 m2 hus og et par tre ungdommer i huset i tillegg så ville regnestykket sett annerledes ut..
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    For min del snakker vi om minst 3-4' kr. mindre i årlige avgifter ved å få installert vannmåler - p.g.a. lavt relativt forbruk (vi er to gamlinger) og et ganske stort hus på 245 m2 BRA. Hadde vi derimot hatt 150 m2 hus og et par tre ungdommer i huset i tillegg så ville regnestykket sett annerledes ut..
    Det siste der er grunnen til at vi ikke har vannmåler ennå.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Med endel vanning av diverse planter sommerstid er vannmåler uaktuelt. Dessuten er det ledningsnettet som koster penger, ikke vannet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Da betaler man for faktisk forbruk og ikke stipulert basert på antall m2 bolig og en standard verdi. Verdt å sjekke ut. Men hvis man vanner en hel regnskog Pinky style så er det ikke sikkert at der er lønnsomt...😎
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Det er mange kommuner hvor det er obligatorisk med vannmåler i alle boliger, f.eks. Sarpsborg kommune.

    Sarpsbog er vel også den kommunen der avgiftene har den største økningen.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Da betaler man for faktisk forbruk og ikke stipulert basert på antall m2 bolig og en standard verdi. Verdt å sjekke ut. Men hvis man vanner en hel regnskog Pinky style så er det ikke sikkert at der er lønnsomt...😎
    Er slik når man har store landeiedommer :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn