Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Hva slags sjokkbølger er det snakk om?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Statlig og skattefinansiert som det er.
    Jeg ser hvor du vil hen, men SSB er jo også statlig.
    Bare fordi et statlig organ gjør noe bra betyr ikke det at jeg liker resten.
    Uten stat hadde vi ikke hatt behov for noe datatilsyn
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel kun statlige organer som hører på datatilsynet og de private vi bør være bekymret for har allerede sikret seg gjennom å drive lagring og overvåkning fra utlandet.
    I tillegg er det lett å unngå private selskaper, verre med det offentlige.

    Et uavhengig organ
    Datatilsynet er et uavhengig forvaltningsorgan administrativ underordnet Kongen og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Det at vi er uavhengige betyr at de ikke kan instruere eller omgjøre våre vedtak eller avgjørelser. Tilsynet ble opprettet 1. januar 1980.

    Vi skal blant annet

    1. føre kontroll med at personvernregelverket etterleves, og at feil og mangler ved behandling av personopplysninger blir rettet. Dette gjøres blant annet gjennom tilsyn og saksbehandling.
    2. holde oss orientert om nasjonal og internasjonal utvikling når det gjelder behandling av personopplysninger.
    3. identifisere farer for personvernet, og gi råd for hvordan farene kan unngås eller begrenses.
    4. være høringsinstans i saker som berører personvern
    5. delta i råd og utvalg.
    6. bistå bransjeorganisasjoner med å gi råd og utarbeide atferdsnormer for å sikre personopplysninger i virksomhetene.
    7. stimulere til opprettelse av personvernombud og bygge kompetanse hos ombudene.
    8. ha en ombudsrolle overfor publikum, og gi råd og informasjon. Dette gjøres blant annet ved hjelp av våre nettsider, blogg og veiledere.
    9. få viktige saker på dagsorden i media og bidra til samfunnsdebatt om personvern.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Uten stat hadde vi ikke hatt behov for noe datatilsyn (...) I tillegg er det lett å unngå private selskaper, verre med det offentlige.
    Det må vel være dagens mest naive. Hvis du skal ha en mobiltelefon, en bil, en PC , en TV, en brannalarm eller en butikk å handle i så er det ikke så lett å unngå private selskaper.

    Datatilsynet er definitivt en av tingene som har gått riktig i Norge, de og Riksrevisjonen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Beskrives som politisk bombe som nå droppes av Kristoffersen, men grunngivingen handler i sin essens om alt det russiske skrapjernet som er distribuert rundt omkring i Ukraina.
    At det blir så fort skrapjern av de russiske stridsvognene har nok mer å gjøre med inkompetent bruk (stridsvognene sendes inn uten å ha tilstrekkelig infanteri- og luftstøtte), enn at stridsvogner er avleggs.

    At forsvarssjefen ønsker å legge stridsvognsanskaffelsen på is, er nok mere at forsvaret har alt for lite av bl.a. helikoptre og droner. Politikerne har vært veldig flinke til å snakke om økte bevilgninger, helt til statsbudsjettet skulle legges. Da er det viktig å spinke og spare. Som et resultat må forsvaret prioritere ganske hardt.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    På tide, om det innføres.
    Å bruke et år eller to av sitt liv til å få gode nok karakterer til å komme inn på et studium man greit hadde gjennomført om man hadde kommet inn i utgangspunktet må være noe av det minst produktive det er mulig å bruke to av sine formative år på. Har hatt en del i min omgangskrets som har vært besatte av å komme inn på medisin, men ikke har klart det etter offentlig finansiert norsk videregående skole. Da har det vært Bjørknes, ta et grunnfag eller to som det het den gangen (selvsagt valgt utfra mest mulig vekttall i forhold til studiebelastning) og hva man ellers drev med.

    Jeg studerte delvis i utlandet i sin tid, der var det et system med at svært mange kom inn første året, men langt færre hadde plass andre året - altså ble seleksjonen hovedsaklig gjort etter første studieår. Det er rimelig nok problemer med en slik modell også, men man slipper i alle fall at karakterer i noen perifere fag velter lasset i samme grad.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    At det blir så fort skrapjern av de russiske stridsvognene har nok mer å gjøre med inkompetent bruk (stridsvognene sendes inn uten å ha tilstrekkelig infanteri- og luftstøtte), enn at stridsvogner er avleggs.

    At forsvarssjefen ønsker å legge stridsvognsanskaffelsen på is, er nok mere at forsvaret har alt for lite av bl.a. helikoptre og droner. Politikerne har vært veldig flinke til å snakke om økte bevilgninger, helt til statsbudsjettet skulle legges. Da er det viktig å spinke og spare. Som et resultat må forsvaret prioritere ganske hardt.

    Johan-Kr
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Stridsvogner blir fort til skrapjern i møte med politiske bomber.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Vinmonopolet
    Slik vinmonopolet har blitt er jeg helt enig. Flinke folk, bra utvalg der det meste av absolutt bunnslam er borte, samt greie priser på litt finere vin. Når det er sagt så skjønner jeg at det kan oppleves annerledes dersom polet er langt borte. Men da har man jo internettet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jo ikke gjort noe om man også fikk tak i en flaske vin til maten i mat butikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Trondheim
    Jo, det hadde gjort noe. Da hadde man bare fått billig "skvip". Jeg er nå i et land der man har det slik, og du skal lete lenge for å finne noe som er verdt pengene. Ja, jeg kan stikke ned på butikken på hjørnet og hente hjem en flaske vin, men kan være rimelig sikker på at den ikke smaker noe særlig. Hvis det er alkoholen du er ute etter fungerer det sikkert fint. Hvis det derimot er god vin du er ute etter fungerer det ikke særlig bra.
    I fjor var jeg i et stort vinland og kom i prat med en innbygger der. Hun hadde hørt om Vinmonopolet i Norge og lurte på hva i all videste man tenkte på. Etter å ha forklart henne hvordan det fungerer utbrøt hun "Å - slik skulle vi hatt det her også".

    Nå snakker jeg selvfølgelig om slik det fungerer i dag, ikke slik det var for lenge siden da man stilte seg i kø og handlet over disk og stort sett endte opp med Polets rødvin eller Balaton Riesling eller Blue Nun.

    Men denne diskusjonen har vi hatt før, så jeg foreslår at vi lar den ligge i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Polets Rødvin var faktisk ikke så verst...! :)
    NEI !!
    Den smakte av gamle gymsokker sure som bare fy. Var et oppblandet produkt av rester fra annen vin. Det var ikke uten grunn at Norsk rødvin forsvant.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo, det hadde gjort noe. Da hadde man bare fått billig "skvip". Jeg er nå i et land der man har det slik, og du skal lete lenge for å finne noe som er verdt pengene. Ja, jeg kan stikke ned på butikken på hjørnet og hente hjem en flaske vin, men kan være rimelig sikker på at den ikke smaker noe særlig. Hvis det er alkoholen du er ute etter fungerer det sikkert fint. Hvis det derimot er god vin du er ute etter fungerer det ikke særlig bra.
    I fjor var jeg i et stort vinland og kom i prat med en innbygger der. Hun hadde hørt om Vinmonopolet i Norge og lurte på hva i all videste man tenkte på. Etter å ha forklart henne hvordan det fungerer utbrøt hun "Å - slik skulle vi hatt det her også".

    Nå snakker jeg selvfølgelig om slik det fungerer i dag, ikke slik det var for lenge siden da man stilte seg i kø og handlet over disk og stort sett endte opp med Polets rødvin eller Balaton Riesling eller Blue Nun.

    Men denne diskusjonen har vi hatt før, så jeg foreslår at vi lar den ligge i denne tråden.
    Det trenger jo ikke å være en vin til 500kr heller da.
    Spesielt hvis du bruker det i mat, feks rødvinsgryte. Funker fint med "noe billig skvip" da.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje ikke helt innafor, da ingen skal ha æren for det, men jeg slår et slag for årstidene i dette landet. Ca like lange, man rekker å bli litt lei før det kommer en ny, og det er lite som slår en perfekt hhv. vår-sommer-høst-, og vinterdag.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Jeg ser mange gode argumenter for å ha et Vinmonopol, men det elitistiske om bedre utvalg av snobbevin er ikke et av dem. Ruspolitisk gir det mening å ha en kontrollert/begrenset tilgjengelighet i den grad det ikke stimulerer til et parallelt illegalt marked. Empirien er helt klar på at uregulert legalt marked og ukontrollert illegalt marked (altså generelt forbud) begge er veldig dårlige tilnærminger til omsetning av rusmidler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Jeg ser mange gode argumenter for å ha et Vinmonopol, men det elitistiske om bedre utvalg av snobbevin er ikke et av dem.
    Hva om du begrenser det til bedre utvalg av vin i helt ordinære prisklasser da? Innenfor helflasker rødvin har Polet ca 1400 varelinjer med pris mellom 150 og 200 kroner pr flaske og i underkant av 600 varelinjer mellom 100 og 150 kroner. Innenfor dagligvare er det populært å klage på ensretning og dårlig utvalg i butikkene, men utvalget til polet er enormt etter ethvert kriterie.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    utvalget til polet er uten tvil bra, men utvalget av pol er heller dårlig.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.833
    Antall liker
    16.038
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hele livet har jeg hørt på syting over vinmonopol og sykehus. Men i mitt møte med disse så har jeg bare hatt positive opplevelser.
    Tidligere i høst fikk jeg ett lite hjerteinfarkt og ble innlagt på det lokale sykehuset. Der ble jeg raskt undersøkt og så videresendt til Haukeland neste dag. Jeg var jo selvfølgelig skeptisk til å bli sendt til Bergen 😬. Men det viste seg at de var både dyktige og effektive der også. På toppen av det hele så var de så hensynsfulle at de plasserte meg på rom sammen med en annen haifai gærning 🙂. Så det som kunne ha vært en skummel opplevelse ble ikke det i det hele tatt. Oppfølging og informasjon har også vært helt topp og jeg føler meg bedre nå enn på lenge.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Spesielt hvis du bruker det i mat, feks rødvinsgryte. Funker fint med "noe billig skvip" da.
    For min egen del drikker jeg en vesentlig større andel vin enn det jeg bruker til matlaging.
    Om en betaler 40kr eller 100kr flaska for den lille skvetten en bruker i sauser o.l. betyr det egentlig lite.

    Om en kun får tak i "bare rødvin, "bare hvitvin", "bare cognac" og "bare vodka" på den lokale matbutikken blir det ganske stusslig.

    Johan-Kr
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Hva om du begrenser det til bedre utvalg av vin i helt ordinære prisklasser da? Innenfor helflasker rødvin har Polet ca 1400 varelinjer med pris mellom 150 og 200 kroner pr flaske og i underkant av 600 varelinjer mellom 100 og 150 kroner. Innenfor dagligvare er det populært å klage på ensretning og dårlig utvalg i butikkene, men utvalget til polet er enormt etter ethvert kriterie.
    Vinmonopolet er et ruspolitisk virkemiddel for å begrense/kontrollere tilgjengeligheten til det skadelige og avhengighetsskapende rusmiddelet alkohol, og etter alle solemerker er det en fornuftig måte å kontrollere tilgjengelighet og omsetning på. Blant annet er det fornuftig fordi et statseid monopol sterkt begrenser det kommersielle presset etter å øke tilgjengligheten, som man bl.a. ser for cannabis i Colorado eller tobakk i hele verden. Man kan ikke begrense tilgjengeligheten så mye at parallelle og/eller kriminelle markeder tar over, men man kan allikevel styre omsetningen på en måte hvor folkehelse har forrang over kommersielle interesser.

    Om du mener at statseide monopoler er et virkemiddel for å øke utvalget, så er den logiske konsekvensen av det at du også vil anse statlige monopoler som en naturlig løsning på det dårlige/ensrettede utvalget i dagligvarebutikker og annen detaljhandel. Men siden du er Høyremann har jeg mer enn en liten mistanke om at du ikke mener at dette er statens oppgave.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Men jeg skal gi deg at for å fungere godt så må en reguleringsmodell også ha stor oppslutning i befolkningen, som Vinmonopolet har og som deres gode utvalg bidrar til. Men godt utvalg er i seg selv ikke noe tungtveiende argument for å ha omsetningen organisert gjennom statlige monopoler i stedet for vanlig, kommersiell detaljhandel. For igjen, om man mener det så er den logiske konsekvensen at staten må gå inn og ta over markedet overalt hvor utvalget er dårlig.

    Vinmonopolets eksistens er begrunnet i folkehelse og rusmiddelforskningens empiri,, og likeledes mener jeg at man burde ha statlige monopoler også for andre rusmidler. Ikke fordi jeg ønsker meg best mulig utvalg, det er helt underordnet, men fordi det er det som gir mest mening fra et folkehelseperspektiv. Edit: Og også fra et kriminalpolitisk perspektiv.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Om du mener at statseide monopoler er et virkemiddel for å øke utvalget, så er den logiske konsekvensen av det at du også vil anse statlige monopoler som en naturlig løsning på det dårlige/ensrettede utvalget i dagligvarebutikker og annen detaljhandel. Men siden du er Høyremann har jeg mer enn en liten mistanke om at du ikke mener at dette er statens oppgave.
    En av mine små gleder i livet er å fortelle økonomer fra utlandet (jeg møter en del av sorten) om Polet siden det på dette området er stikk motsatt av all økonomisk teori.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.604
    Antall liker
    10.133
    NEI !!
    Den smakte av gamle gymsokker sure som bare fy. Var et oppblandet produkt av rester fra annen vin. Det var ikke uten grunn at Norsk rødvin forsvant.
    Joda.
    Enkelte ganger ved blindtester gjorde den godt i fra seg. Fikk du en som nettopp var tappet, var det ikke allverden, men lot du den ligge noen måneder, var det slett ikke galt.
    2000-årgangen var til og med ekstra påkostet, for å gi den et tydelig preg. Det var polets beste folk som komponerte blandingen, tidvis var det mye for pengene. Det var IKKE rester av annen vin, nei, det ble kjøpt inn av Arcus spesifikt til formålet.

    Helt riktig at det var gode grunner til at den ble borte, for det meste var det grunnet chilenske og bulgarske rimelige viner som gjorde "Chateau Hasle" unødvendig, men det var også flere andre årsaker. Smaken var ikke en av dem.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Joda.
    Enkelte ganger ved blindtester gjorde den godt i fra seg. Fikk du en som nettopp var tappet, var det ikke allverden, men lot du den ligge noen måneder, var det slett ikke galt.
    2000-årgangen var til og med ekstra påkostet, for å gi den et tydelig preg. Det var polets beste folk som komponerte blandingen, tidvis var det mye for pengene. Det var IKKE rester av annen vin, nei, det ble kjøpt inn av Arcus spesifikt til formålet.

    Helt riktig at det var gode grunner til at den ble borte, for det meste var det grunnet chilenske og bulgarske rimelige viner som gjorde "Chateau Hasle" unødvendig, men det var også flere andre årsaker. Smaken var ikke en av dem.
    Det er godt mulig at den var bedre enn sitt rykte.
    Antakelig fikk vi i Trondheim den som var tappet i Strandveien i Trondheim. Husker ellers at det var det billigste man kunne oppdrive i legendariske Strossa på 70-tallet. Der kostet den 40 kroner for en flaske og det gikk ofte ned et par tre stykker i løpet av kvelden.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    En av mine små gleder i livet er å fortelle økonomer fra utlandet (jeg møter en del av sorten) om Polet siden det på dette området er stikk motsatt av all økonomisk teori.
    Men det er helt på siden av hva vi diskuterte, altså grunnene til å ha et statlig Vinmonopol. Hvis utvalg var det maktpåliggende så kunne staten pålagt detaljhandelen å sikre utvalget, som den i begrenset grad gjør for andre markeder gjennom Konkurransetilsynet, men "godt utvalg" er ikke grunnen til at Vinmonopolet eksisterer, årsakene til det er ruspolitiske.

    Vinmonopolet har godt utvalg fordi de klokelig nok har innsett at tilgjengelighetsbegrensende tiltak for rusmidler er avhengige av høy oppslutning blant brukerne av rusmidlene det gjelder, og at dette begrenser det illegale markedet. I Norge omsettes anslagsvis 90% av all alkohol lovlig og bare 10% ulovlig. Så Vinmonopolet er en suksesshistorie, uten at "godt utvalg" av den grunn blir noe vektig argument for å innføre statlige monopoler.

    Det er ikke de kjøpekraftige og kvalitetsbevisste rusbrukerne Vinmonopolet eksisterer for, men de utsatte gruppene som ellers lettere kunne henfalt til misbruk.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt mulig at den var bedre enn sitt rykte.
    Antakelig fikk vi i Trondheim den som var tappet i Strandveien i Trondheim. Husker ellers at det var det billigste man kunne oppdrive i legendariske Strossa på 70-tallet. Der kostet den 40 kroner for en flaske og det gikk ofte ned et par tre stykker i løpet av kvelden.
    strossa på 70-tallet ja. det var tider. jeg har fremdeles et kuttmerke i beltet etter å ha trynet i den spiraltrappen ned til kvinnene i driftig affekt. men rødvin drakk jeg aldri der nede!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Men det er helt på siden av hva vi diskuterte, altså grunnene til å ha et statlig Vinmonopol. Hvis utvalg var det maktpåliggende så kunne staten pålagt detaljhandelen å sikre utvalget, som den i begrenset grad gjør for andre markeder gjennom Konkurransetilsynet, men "godt utvalg" er ikke grunnen til at Vinmonopolet eksisterer, årsakene til det er ruspolitiske.

    Vinmonopolet har godt utvalg fordi de klokelig nok har innsett at tilgjengelighetsbegrensende tiltak for rusmidler er avhengige av høy oppslutning blant brukerne av rusmidlene det gjelder, og at dette begrenser det illegale markedet. I Norge omsettes anslagsvis 90% av all alkohol lovlig og bare 10% ulovlig. Så Vinmonopolet er en suksesshistorie, uten at "godt utvalg" av den grunn blir noe vektig argument for å innføre statlige monopoler.

    Det er ikke de kjøpekraftige og kvalitetsbevisste rusbrukerne Vinmonopolet eksisterer for, men de utsatte gruppene som ellers lettere kunne henfalt til misbruk.
    Men hadde vi hatt pol alla 80 tallet så hadde det vært nedlagt for lengst. I tillegg har polet fast påslag og følger i stor grad ikke markedspris for gode produkter. Det gjør det attraktivt for de polet ikke er til for. Oppslutningen er dermed høy.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Men hadde vi hatt pol alla 80 tallet så hadde det vært nedlagt for lengst. I tillegg har polet fast påslag og følger i stor grad ikke markedspris for gode produkter. Det gjør det attraktivt for de polet ikke er til for. Oppslutningen er dermed høy.
    Et godt eksempel på at det er mulig å hensynta både utsatte grupper og andre brukere, uten å sette dem opp mot hverandre. Vinmonopolet er pragmatisk og har fornyet seg med tiden, som gjør det enda mer både paradoksalt og tragisk at resten av norsk ruspolitikk fortsatt er håpløst i bakevja.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    For min del må også staten gjerne overta dagligvarehandelen og åpne faghandlere over hele landet med skikkelig utvalg til edruelige priser.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.062
    Et godt eksempel på at det er mulig å hensynta både utsatte grupper og andre brukere, uten å sette dem opp mot hverandre. Vinmonopolet er pragmatisk og har fornyet seg med tiden, som gjør det enda mer både paradoksalt og tragisk at resten av norsk ruspolitikk fortsatt er håpløst i bakevja.
    Enig. Dessverre synes det generelt å være liten interesse blant både økonomer og andre samfunnsvitere å studere hvordan og hvorfor Vinmonopolets suksess muligens kan overføres også på andre områder.

    Virker litt på meg som om at Vinmonopolet fortsatt blir ansett som en teoretisk/ideologisk uteligger (pun intended).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn