Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Alt for mange oppfatter ideologi som om det var naturlover...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I Russland er ideologi religion. Det er ikke så bra.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Hele livet har jeg hørt på syting over vinmonopol og sykehus. Men i mitt møte med disse så har jeg bare hatt positive opplevelser.
    Tidligere i høst fikk jeg ett lite hjerteinfarkt og ble innlagt på det lokale sykehuset. Der ble jeg raskt undersøkt og så videresendt til Haukeland neste dag. Jeg var jo selvfølgelig skeptisk til å bli sendt til Bergen 😬. Men det viste seg at de var både dyktige og effektive der også. På toppen av det hele så var de så hensynsfulle at de plasserte meg på rom sammen med en annen haifai gærning 🙂. Så det som kunne ha vært en skummel opplevelse ble ikke det i det hele tatt. Oppfølging og informasjon har også vært helt topp og jeg føler meg bedre nå enn på lenge.
    Har akkurat samme erfaring med både polet og sykehus.
    Hadde et lett infarkt med stående telling for 10 år siden.
    I fjor fikk jeg noe trykk i brystet, og ble lagt inn 3 ganger på 3 dager med mistanke om nytt infarkt.
    Etter å ha tatt ørten blodprøver og like mange EKG så ble jeg vekt kl 3 om natta av en eksotisk utseende engel i doktorfrakk som satt på sengekanten, holdt meg i hånda, stilte en lang rekke spørsmål og fikk en aldrende mann til å føle seg svært så interessant. Samtalen ble avsluttet med hun nå kunne forsikre meg om at jeg ikke hadde infarkt.
    Kl 7 kom en ny engel, denne gang på min egen alder, stilte et spørsmål, forsvant og kom straks tilbake med en pille.
    Diagnose:Gastroøsofageal reflukssykdom, eller sure oppstøt litt populært.
    De måtte bare være helt sikre på at jeg ikke hadde infarkt, før de så på mere trivielle årsaker.

    Godt tatt vare på av flinke, varme mennesker av alle kjønn, forskjellige farger og fasonger.
    Dette var under korona, og 3 svært entusiastiske nesetester på 3 dager holdt. Ellers bare velstand. 💝🤗
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    697
    Torget vurderinger
    1
    Endelig en glad nyhet!
    Tirsdag la Norges Bank frem rapport som viser at utsiktene for vekst er de svakeste som er målt siden januar 2009! Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Rentebanen flater ut.....
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Usikker på om dette skal i denne tråden eller i gått galt tråden, er nok litt avhengig av hvem man spør.


    Ikke bare hvem man spør, men hva man spør om.
    Klart q3 viser en nedgang fra de siste årene med stengte grenser. Her er et litt lengere perspektiv på alkoholomsetningen i Norge (antall liter per nordmann i q3).

    08AC385GK69JB3J62.jpg

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.746
    Torget vurderinger
    2
    Og bystyret i Oslo snur om prisene for lading av elbiler på kommunale ladere. Prisen settes ned igjen. Senterpartiet var mot, Høyre er nå enige med Sp om det, og det blir flertall for å sette ned prisen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    gladnyhet om ting som blir gjort riktig

    .....
    Har ikke fulgt denne debatten veldig nøye men jeg antar at det ikke er planer om å utvise det samme storsinn for folk som jobber i helsesektoren? Landbruk har jeg fått med meg er unntatt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Resett legger ned – Dagsavisen

    – En forutsetning for videre satsing i Resett har vært rekruttering av ny ansvarlig redaktør med pressefaglig bakgrunn. Dette har dessverre ikke latt seg gjøre innenfor de gitte økonomiske rammer. Styret velger derfor å melde oppbud i selskapet i dag, onsdag 14.12, det skriver styret i Resett i en pressemelding.

    Om Steigan.no også legger ned så har nasjonen tatt et stort steg fremover.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    1.941
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    yes, la oss få lagt ned alle uavhengige nyhetskanaler slik at man ikke får alternative vinklinger og nyheter som ikke ellers ville komme frem.
    Et viktig steg for landet på vei til å bli et totalitært samfunn.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.746
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    At totalitærhurrakanaler legges ned? Jeg tror ikke det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    10.195
    yes, la oss få lagt ned alle uavhengige nyhetskanaler slik at man ikke får alternative vinklinger og nyheter som ikke ellers ville komme frem.
    Et viktig steg for landet på vei til å bli et totalitært samfunn.
    Kan du nå beskrive hva en uavhengig nyhetskanal egenlig er for noe?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    1.941
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En nyhetskanal som ikke mottar statsstøtte kan være et godt skille.
    Evt en nyhetskanal som er forholdsvis nyetablert uten 100års historie med påfølgende avhengigheter

    Evt kan man si at at en uavhengig nyhetskanal er en som ikke er avhengig av oppslutning/lesere og reklame finansiering

    Poenget er uansett at jeg syns det trist at kanaler legges ned og at det faktisk fremstilles som en god greie.
    Nå består vel stort sett alle de større kanalene av to store eiere og det syns veldig godt på mange av artiklene som nærmest resirkuleres rundt om, hvor ordlyden er helt lik.
    Jeg syns ikke dette er noe vi burde juble for da vi trenger mangfold.
    Dersom vi feks står igjen med en nyhetskanal, hvordan kan vi da få belyst ulike sider/vinklinger og hvordan vet vi at det som rapporteres er det riktige?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Dersom vi feks står igjen med en nyhetskanal, hvordan kan vi da få belyst ulike sider/vinklinger og hvordan vet vi at det som rapporteres er det riktige?
    Sånn som det var før Willoch?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    1.941
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Altså i form av televisjon programmering ja, men det var vel aviser og radiokanaler som ikke het NRK
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Tråden ble opprettet for å få fokus på åpenbare gode ting og hendelser her til lands. Ikke for å highlighte surmuling, kverulering og negativisme. Det er det mer enn nok av i (mange) andre tråder. Respekter dette.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.200
    Museskritt, men det går riktig vei:

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor tror alle sammen plutselig at Viggo Kristoffersen er en uskyldig mann. .?
    Ikke gode nok bevis til å dømme ham? Juger bare Andersen? Hvem tror Andersen var alene om dette, uten sin kompis og overgripervenn ?

    Skjonner at folk ikke kan dømmes om bevisene ikke er gode nok , mem Hva er egentlig grunnlaget som snudde dommen?
    Feller ikke en tåre for Kristiansen , tror han egentlig er like skyldig som Andersen, det er bare ikke bevist godt nok antagelig . Enda godt at han satt inne såpass lenge som det ble…
     
    Sist redigert:
    • Wow
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    1.941
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har hevdet din uskyld i 22år, og selv etter å ha blitt sluppet ut fortsetter for å renvaske deg, samtidig som det er ganske klare bevis som antyder at du har vært et annet sted, samtidig som det ikke er noe bevis som knytter deg til stedet eller gjerningen så er det vel ganske sannsynlig at du ikke har gjort det.

    Når du i tillegg har en råtten kompis som er så feig at han kaster deg under bussen for å slippe billigere unna så er det vel noe i det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    10.195
    Hvorfor tror alle sammen plutselig at Viggo Kristoffersen er en uskyldig mann. .?
    Ikke gode nok bevis til å dømme ham? Juger bare Andersen? Hvem tror Andersen var alene om dette, uten sin kompis og overgripervenn ?

    Skjonner at folk ikke kan dømmes om bevisene ikke er gode nok , mem Hva er egentlig grunnlaget som snudde dommen?
    Feller ikke en tåre for Kristiansen , tror han egentlig er like skyldig som Andersen, det er bare ikke bevist godt nok antagelig . Enda godt at han satt inne såpass lenge som det ble…
    Skaff deg et minimum av innsikt i sakens fakta før du uttaler deg, så slipper du å framstå så uvitende.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Det som er rart at plutselig er alle så enige om at det er krystallklart at han ikke kan ha gjort det, rart ingen så det da i den opprinnelige saken. Hva er det egentlig som er nytt, ingen ting, man har bare bestemt seg for å ikke tro på Andersen lengre.
    Og mobilen kan alle legge igjen hjemme… har lagt den igjen hjemme selv, det beviser ikke at jeg ikke var på jobben allikevel
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    10.195
    Det som er rart at plutselig er alle så enige om at det er krystallklart at han ikke kan ha gjort det, rart ingen så det da i den opprinnelige saken. Hva er det egentlig som er nytt, ingen ting, man har bare bestemt seg for å ikke tro på Andersen lengre.
    Og mobilen kan alle legge igjen hjemme… har lagt den i gjen hjemme selv, det beviser ikke at jeg ikke var på jobben allikevel
    Som sagt, sett deg inn i sakens fakta.
    Og velg riktig tråd, denne er for å sette fokus på det som går bra her i landet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Ops trodde det var tråden for hva som er gått galt, helt sant
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Nye briller til Balle!!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor tror alle sammen plutselig at Viggo Kristoffersen er en uskyldig mann. .?
    Ikke gode nok bevis til å dømme ham? Juger bare Andersen? Hvem tror Andersen var alene om dette, uten sin kompis og overgripervenn ?

    Skjonner at folk ikke kan dømmes om bevisene ikke er gode nok , mem Hva er egentlig grunnlaget som snudde dommen?
    Feller ikke en tåre for Kristiansen , tror han egentlig er like skyldig som Andersen, det er bare ikke bevist godt nok antagelig . Enda godt at han satt inne såpass lenge som det ble…
    Du bør lese Don Quixote en gang til. Her har du tydeligvis møtt din vindmølle.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.746
    Torget vurderinger
    2
    Det som er rart at plutselig er alle så enige om at det er krystallklart at han ikke kan ha gjort det, rart ingen så det da i den opprinnelige saken. Hva er det egentlig som er nytt, ingen ting, man har bare bestemt seg for å ikke tro på Andersen lengre.
    Og mobilen kan alle legge igjen hjemme… har lagt den igjen hjemme selv, det beviser ikke at jeg ikke var på jobben allikevel

    Justisminister Emilie Enger Mehls uttalelse etter frifinnelsen av Viggo Kristiansen
    Tale/innlegg | Dato: 16.12.2022
    Av: Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Framført på pressemøte i Regjeringskvartalet 15. desember 2022)
    Lagmannsretten har i dag frifunnet Viggo Kristiansen for de forhold som knytter seg til Baneheia-saken. Det er i tråd med påtalemyndighetens påstand.
    På vegne av Regjeringen, vil jeg beklage, uten forbehold, til Viggo Kristiansen og hans nærmeste. Viggo, jeg vil si unnskyld for den uretten du har måttet tåle. Du har blitt frarøva store deler av ditt liv i frihet. Du har forsøkt å si fra, du har hevda din uskyld, men du har ikke blitt hørt. Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det har vært for deg, hvordan det må ha vært å oppleve å gjennomgå straffeforfølging, gjennomføre en så lang forvaringsdom for forhold som du nå er frifunnet for. Ord blir fattige i en sånn sammenheng. Og jeg må si at jeg ble også dypt rørt av den storheten du har vist som menneske i dag, i den omtanken som du har vist overfor de etterlatte og det de står i.
    Som rettsstat må vi lære av våre feil. Derfor vil Regjeringen sette ned et uavhengig granskingsutvalg. Vi vil finne årsakene til at Viggo Kristiansen ble uriktig dømt. Vi må klarlegge hvorfor gjenåpning først ble beslutta etter så langt tid. Vi må finne ut hva vi kan lære, og vi må finne ut hvilke endringer det eventuelt er nødvendig at vi gjør for å redusere risikoen for uriktige domfellelser i framtida, og sikre at også gjenåpningsinstituttet fungerer godt. Regjeringen tar sikte på at vi setter ned utvalget på nyåret.
    På en dag som denne, tenker jeg først og fremst på Viggo Kristiansen og hans nærmeste for den uretten som er begått mot han. Så tenker jeg også på de etterlatte etter Lena og Stine Sofie, som ble frarøvet det mest dyrebare de hadde, og som fortsatt står uten endelig svar, så lenge etterpå.
    Takk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.746
    Torget vurderinger
    2
    Laksemilliardærene ble sure på forslaget om grunnrenteskatt. En luring fant ut følgende:

    "Oppdrettsbransjen må permittere tusener av arbeidere på grunn av kommende skatt."

    Det viste seg at oppdrettsbransjen har utnyttet adgangen til permittering i mange år, på tampen av sesongen har de rutinemessig sendt tusener over på felleskassens regning.

    Nå mister de adgangen til dette lureriet (les tyveriet).


    I høst varslet oppdrettsselskapene tusenvis av permitteringer. Hovedårsaken som ble oppgitt var den nye lakseskatten, som ifølge Salmar hadde «ødelagt markedet for langsiktige fastpriskontrakter». Lerøy Seafood Group oppga «den kaotiske situasjonen regjeringen har påført industrien» som bakteppe for at selskapet sendte ut 339 permitteringsvarsler.

    Men var det sant?

    Tall fra Nav viser at de store oppdrettsselskapene sender tusenvis av permitteringsvarsler hvert eneste år. Og da fasiten var klar lille julaften viste det seg at både Salmar og Lerøy endte med å permittere langt, langt færre enn de først hadde varslet. Til syvende og sist var visst ikke markedet så ødelagt som oppdrettsselskapene sa da den politiske debatten raste som verst.

    Man valgte å overdrive problemene for å presse de folkevalgte, for øvrig uten annet resultat enn at næringen nå ser ut til å miste sine gunstige permitteringsregler.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Laksemilliardærene ble sure på på forslaget om grunnrenteskatt. En luring fant ut følgende:

    "Oppdrettsbransjen må permittere tusener av arbeidere på grunn av kommende skatt."

    Det viste seg at oppdrettsbransjen har utnyttet adgangen til permittering i mange år, på tampen av sesongen har de rutinemessig sendt tusener over på felleskassen regning.

    Nå mister de adgangen til dette lureriet (les tyveriet).


    I høst varslet oppdrettsselskapene tusenvis av permitteringer. Hovedårsaken som ble oppgitt var den nye lakseskatten, som ifølge Salmar hadde «ødelagt markedet for langsiktige fastpriskontrakter». Lerøy Seafood Group oppga «den kaotiske situasjonen regjeringen har påført industrien» som bakteppe for at selskapet sendte ut 339 permitteringsvarsler.

    Men var det sant?

    Tall fra Nav viser at de store oppdrettsselskapene sender tusenvis av permitteringsvarsler hvert eneste år. Og da fasiten var klar lille julaften viste det seg at både Salmar og Lerøy endte med å permittere langt, langt færre enn de først hadde varslet. Til syvende og sist var visst ikke markedet så ødelagt som oppdrettsselskapene sa da den politiske debatten raste som verst.

    Man valgte å overdrive problemene for å presse de folkevalgte, for øvrig uten annet resultat enn at næringen nå ser ut til å miste sine gunstige permitteringsregler.
    Har du ordningar som er serskild gode kan det av og til vera lurt å unngå at nokon ser på dei...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn