- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.919
Er desverre ikke så god på oversetting…
Toksikologi – Wikipedia
no.wikipedia.org
Ett lite klikk så kan det leses på norsk...
Er desverre ikke så god på oversetting…
no.wikipedia.org
www.ba.no
Mattilsynet følger beslutningen som ble tatt i EU, om godkjenning frem til 2033, med revisjon i 2027. Som nevnt klarte landbrukslobbyen å forhindre at EU-parlamentet vedtok et forbud mot fortsatt bruk. Flere land innen EU har innført strenge restriksjoner på bruk av det aktive virkestoffet glyfosat (også kjent som RoundUp). EU-kommisjonen vedtok å godkjenne bruk frem til desember 2033, med utgangspunkt i nettopp studien som nå er trukket tilbake, og som altså ble skrevet av selskapet som hadde patentet. Frankrike, Tyskland, Belgia, Nederland, Østerrike og Luxemburg har ulike restriksjoner, der Tyskland har besluttet utfasing for jordbruket. Østerrike og Luxemburg ønsket å innføre totalforbud, men kunne ikke gjøre dette, på grunn av EUs utsettelse av et forbud.Hmm... Mattilsynet synes ikke å være så bekymret... ?
Hva nå?
Monsanto er jo forvå si det mildt et foretak med tvilsom moral.Mattilsynet følger beslutningen som ble tatt i EU, om godkjenning frem til 2033, med revisjon i 2027. Som nevnt klarte landbrukslobbyen å forhindre at EU-parlamentet vedtok et forbud mot fortsatt bruk. Flere land innen EU har innført strenge restriksjoner på bruk av det aktive virkestoffet glyfosat (også kjent som RoundUp). EU-kommisjonen vedtok å godkjenne bruk frem til desember 2033, med utgangspunkt i nettopp studien som nå er trukket tilbake, og som altså ble skrevet av selskapet som hadde patentet. Frankrike, Tyskland, Belgia, Nederland, Østerrike og Luxemburg har ulike restriksjoner, der Tyskland har besluttet utfasing for jordbruket. Østerrike og Luxemburg ønsket å innføre totalforbud, men kunne ikke gjøre dette, på grunn av EUs utsettelse av et forbud.
Landbruket melder at "uten glyfosat kan vi legge ned", fordi middelet forenkler arbeidet med bekjemping av ugress og klargjøring (brakklegging) av jordene.
Selskapet som nå eier Monsanto (Bayer) har utbetalt 12 milliarder dollar i erstatninger i USA, og står i rettssaker der man regner med at det skal ut med minst 6 milliarder til. Det er begynt å sive inn at glyfosat er farlig og skadelig på måter som patentholderen har forsøkt å avvise.
Så vi står i en floke. Landbruket "trenger" glyfosat og vi mennesker bør styre unna mat som inneholder glyfosat, selv i små mengder. Kontrollen som Mattilsynet utfører er "en tå i havet" i forhold til alt som importeres, spesielt fra land der man er mer liberale med bruken (til tvangsmodning, for eksempel).
Avsløringen av Monsantos rolle i utarbeidelsen av fagartikkelen som frikjente glyfosat vil få konsekvenser, også i EU-parlamentet, med et tidligere forbud som følge.
Glyfosat, selv i meget små mengder i kroppen, påvirker tarmhelsen (mikrobiomet i tarmene). Effekten er ødeleggende og er også overførbar fra mor til barn. Dette er forholdsvis ny kunnskap, utviklet siden 2010 og fremover og det er mengder av studier som påviser skadevirkninger, som disse:
Den første viser konklusjonen etter en større gjennomgang av forskningen på feltet.
Our findings revealed that glyphosate and its formulations are able to induce intestinal dysbiosis by altering bacterial metabolism, intestinal permeability, and mucus secretion, as well as causing damage to the microvilli and the intestinal lumen. Additionally, immunological, enzymatic and genetic changes were also observed in the animal models. At the metabolic level, damage was observed in lipid and energy metabolism, the circulatory system, cofactor and vitamin metabolism, and replication, repair, and translation processes. In this context, we pointed out that the studies revealed that these alterations, caused by glyphosate-based herbicides, can lead to intestinal and systemic diseases, such as Crohn's disease and Alzheimer's disease.![]()
Effects of glyphosate exposure on intestinal microbiota, metabolism and microstructure: a systematic review
Glyphosate is the most commercialized herbicide in Brazil and worldwide, and this has become a worrying scenario in recent years. In 2015 glyphosate was classified as potentially carcinogenic by the World Health Organization, which opened avenues for numerous debates about its safe use regarding...pubs.rsc.org
Is the Use of Glyphosate in Modern Agriculture Resulting in Increased Neuropsychiatric Conditions Through Modulation of the Gut-brain-microbiome Axis? - PMC
Environmental exposure to glyphosate and glyphosate-based herbicides has the potential to negatively influence neurodevelopment and behavior across generations indirectly through the gut-brain-microbiome axis. Potential mechanisms by which ...pmc.ncbi.nlm.nih.gov
![]()
Low-dose glyphosate exposure alters gut microbiota composition and modulates gut homeostasis
The widespread use of glyphosate, a broad-spectrum herbicide, has resulted in significant human exposure, and recent studies have challenged the notio…www.sciencedirect.com
Artikkel med sammenfatning:
Og lenke om tilbaketrekkingen av referansestudien fra 1999:
![]()
Science journal retracts widely cited study that claimed Roundup is safe
The Trump administration, meanwhile, aims to shield its manufacturer from lawsuits.www.motherjones.com
Status nå er: hva får det for konsekvenser at studien som frikjente glyfosat er blitt RETRACTED som uredelig forfattet?
Hver eneste side av "fagartikkelen" ser nå slik ut der den først ble publisert, i 1999.
Vis vedlegget 1165745
Monsanto har beskyttet bunnlinjen sin, og har også utviklet genmodifiserte planteversjoner som tåler RoundUp/glyfosat, slik at bøndene kan sprøyte løs på jordene sine, mens kulturplanten blir stående. Selskapet har tjent et fjell av penger på dette.Monsanto er jo forvå si det mildt et foretak med tvilsom moral.
Nå har Monsanto mye mer enn roundup/glyfosat på syndergistet.Monsanto har beskyttet bunnlinjen sin, og har også utviklet genmodifiserte planteversjoner som tåler RoundUp/glyfosat, slik at bøndene kan sprøyte løs på jordene sine, mens kulturplanten blir stående. Selskapet har tjent et fjell av penger på dette.
Men påstandene fra 1970-tallet om at "det er så trygt for mennesker at du kan drikke det" holder ikke vann, for å si det med en blødme. Glyfosat knyttes nå til en mengde alvorlige lidelser, s.s. Parkinson's, Crohn's, Alzheimer, og andre.
I tillegg til å skade tarmsystemet på flere måter, er glyfosat også såpass likt glutamat og glycine, som er signalstoff til hjernen (neurotransmitter) at det forstyrrer nervefunksjoner, med store konsekvenser.
Denne forskningen er forholdsvis ny, men vil ha innvirkning på lovgivningen omkring glyfosat, selv om landbruket altså "trenger" stoffet.
Antallet tilfeller av Parkinson's og Alzheimer's har tatt av og man ser altså en link til glyfosat i maten vi spiser.
Her er en artikkel fra Lancet om glyfosat og Parkinson's.
Parkinson's forbundet i Irland og deres FAQ-PDF om forbindelsen til glyfosat.
De har patent på flere typer såkorn. Og de reiser rundt og tar DNA - prøver på åkrene i USA. Står ikke gården i kunderegisteret, blir den anmeldt prompte. Med tilhørende erstatningskrav.Nå har Monsanto mye mer enn roundup/glyfosat på syndergistet.
Nevner f eks agent orange.
Store erstatningskrav.De har patent på flere typer såkorn. Og de reiser rundt og tar DNA - prøver på åkrene i USA. Står ikke gården i kunderegisteret, blir den anmeldt prompte. Med tilhørende erstatningskrav.
Agent Orange og glyfosat er beslektede plantedrepere, men med ulik virkning (bladdreper vs. rotfunksjonsdreper, enkelt uttrykt). Møkkaselskap, egentlig. Som nevnt har de utviklet roundup-resistente genvariasjoner av kulturplanter. Bønder kan så disse, og sprøyte løs så mye de vil, uten at kulturplanten dør - alt annet som vokser på jordet dør, og det gjør også mikrolivet, siden dette inngår i en kjede der plantelivet medvirker. Glyfosat er like skadelig for dette som for mennesker.Nå har Monsanto mye mer enn roundup/glyfosat på syndergistet.
Nevner f eks agent orange.
På lik linje med BASF, Bayer, 3M, Dupont m.fl.Monsanto er jo for å si det mildt et foretak med tvilsom moral.
NRK skal ikke være som andre. Det skal formidle troverdige nyheter, gå i dybden, gi plass til smale program, være det seriøse og troverdige alternativet til de kommersielle aktører. Hva pokker har idiot - program som 'reality' å gjøre på NRK? intetsigende pjatt, der "kjendiser" gjør ting de overhodet ikke kan. Totalt meningsløst. Og spillelister på radio, i stedet for musikk knyttet opp til det det spesielle programmet dreier seg om.Det han sa:
![]()
- Livsfarlig, nedlatende og idiotisk
TV-veteran Christian Borch setter fingeren på nøyaktig hvor han mener det gikk galt for NRKs utvikling.www.dagbladet.no
Igjen:NRK skal ikke være som andre. Det skal formidle troverdige nyheter, gå i dybden, gi plass til smale program, være det seriøse og troverdige alternativet til de kommersielle aktører. Hva pokker har idiot - program som 'reality' å gjøre på NRK? intetsigende pjatt, der "kjendiser" gjør ting de overhodet ikke kan. Totalt meningsløst. Og spillelister på radio, i stedet for musikk knyttet opp til det det spesielle programmet dreier seg om.
Ved å prøve og være som "alle andre", forsvinner behovet for NRK.
Tja, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor "Debatten" til stadighet dras frem som eksempel på framifrå fjernsyn. Siden jeg lider av ganske langt fremskredet allergi mot det programmet så er mine inntrykk basert på relativt få eksemplarer, men det jeg sitter igjen med etter å ha sett ting er til dels oppsiktsvekkende dårlig research fra redaksjonen og at Fredrik Solvang velger å la være å score baller som ligger for vidåpent mål fordi det ikke passer med hvilken historie man har bestemt seg for å fortelle i det aktuelle programmet. Det er selvsagt mulig jeg har vært maks uheldig med hvilke sendinger jeg har sett, men tilsvarende holdning er utbredt i min kompiskrets i alle fall.Det han sa:
![]()
- Livsfarlig, nedlatende og idiotisk
TV-veteran Christian Borch setter fingeren på nøyaktig hvor han mener det gikk galt for NRKs utvikling.www.dagbladet.no
I tilfelle jeg er inkludert i mengden "koketterende" så har jeg ikke på noe tidspunkt vært i tvil om Inga Strümkes kompetanse.Har de kokketterende uvitende lest seg opp på Inga Strümke ennå?
Har de kokketterende uvitende lest seg opp på Inga Strümke ennå?
Er et ganske kjent fenomen at akademikere ikke vil eller orker å uttale seg siden formatet ikke passer for å komme med alle forutsetninger for hva man sier, eller hva man ikke vet, om du vil. Dersom du var sjourrrnalist og ønsker en kommentar/uttalelse fra noen så ringer du de som gidder å ta telefonen/vil uttale seg. Nå avdøde Frank Aarebrot (statsviter ved UiB) sa en gang at før hvert valg i Norge så tok han to måender forskningsfri for å være tilgjengelig for media siden han så det som en del av sin oppgave som ansatt på et offentlig universtitet å bidra med sin ekspertise.I tilfelle jeg er inkludert i mengden "koketterende" så har jeg ikke på noe tidspunkt vært i tvil om Inga Strümkes kompetanse.
Har bare vært litt oppgitt over at ikke media har klart å finne flere KI-kapasiter enn Inga.
Jeg tenker at slike felt som svært få har noe særlig kunnskap om bør belyses fra flere sider.
Så min frustrasjon har vært over media.
Intet kokketteri. Jeg aner ikke hvem dama er er, og at hun tydeligvis er med i program som visstnok kalles "Ekspedisjonen" hjelper ikke. Har ikke sett det programmet. Jeg har sterk allergi mot reality.Har de kokketterende uvitende lest seg opp på Inga Strümke ennå?
Det er det jo, stort sett, også. Sjølv om ikkje alle er i stand til å gjera det på ein måte som er moderat interessant for mediapublikum (det betyr ofte å vera enkel og kategorisk på måtar som sannsynlegvis er ubehagelege; ingenting er verre enn å få inn ein professor-ekspert som bruker fem minuttar på å svara «kanskje det» på eit spørsmål).siden han så det som en del av sin oppgave som ansatt på et offentlig universtitet å bidra med sin ekspertise
Takk. Jeg har allerede funnet ut at hun har vært programleder i 'Abels tårn', kommentator? i romjulssjakk, isklatrer og et eller annet innen KI.Hvis man er interessert i å bli litt kjent med Strümke så er dette programmet en grei start, også et fint program hvis man er interessert i temaet generelt....
![]()
Inga Strümke – KI på liv og død - NRK TV
Kunstig intelligens brukes i alt fra krigføring i Ukraina og Midtøsten, til livberging i helsevesenet. Inga Strümke tar oss med inn i KI-ens verden.tv.nrk.no
Tja, jeg driver ikke spesielt mye med AI eller forsker på AI men jeg lærte ikke noe nytt i det programmet (riktig nok skumsett med en del hopping) og kunne også gitt en god del av svarene de intervjuede ekspertene på teamet gir. De aktuelle kan selvsagt fryktelig mye mer om dette enn hva jeg noensinne vil gjøre, men det jeg så fra dette programmet er ting man har fått med seg om man følger tangetielt med på teamet og har litt sunt bondevett.Hvis man er interessert i å bli litt kjent med Strümke så er dette programmet en grei start, også et fint program hvis man er interessert i temaet generelt....
![]()
Inga Strümke – KI på liv og død - NRK TV
Kunstig intelligens brukes i alt fra krigføring i Ukraina og Midtøsten, til livberging i helsevesenet. Inga Strümke tar oss med inn i KI-ens verden.tv.nrk.no