- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 16.260
Her er futures-kontrakten på tømmer - riktig nok i USA men det er vel et ganske internasjonalt marked for slikt vil jeg troJa. prøv å se ette 6m lengde…
Edit: det er vesentlig billigere om du kan nøyes med 3,3m - da er det bare den dobbelte prisen på 8 år)
Den litt kryptiske enheten - prisen for 1000 board feet er en standard for å regne om og er et volummål for trevirke i ulike lengder. Dersom hele klumpen bestod av 2x4" så er det ca 450 løpemeter med 2x4 i 1000 board feet. Det skulle bli 13-14 kroner / meteren før mva om vi sier prisen har ligget rundt 600 dollar det siste året. Give or take litt avhengig av når man faktisk tar prisen og også valutakursen.
Det skal også sies at selve kontrakten er for temmelig store volum - en kontakt er for 27500 board feet som tilsvarer ca en fullastet semitrailer og nok virke til å bygge reisverk på i underkant av 2 hus (1.7 for å være nøyaktig) da basert på en eller annen standardstørrelse på hus i USA som jeg ikke aner hvor stor er og byggeskikken er sikkert også en annen enn her. Så om man ser litt stort på det så er råvareprisen litt over doblet på 10 år - mer om man regner om til norske pesetas. Hva noe koster levert på en byggeplass et sted i Norge kan selvsagt være noe ganske annet.
Jeg kan kjøpe dette på min lokale byggmax for 38 kroner meteren inkl mva, 48x198 koster ganske nøyaktig dobbelt så mye - dette er da ubehandlet og litt usikker på lengde men det pleier å være 4.80 eller hva det nå er. Heldigvis lenge siden jeg har vært i markedet for denslags.
Edit: fikser regnefeil
Sist redigert: