Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Oslo
    Det er veldig forståelig at noen ønsker dette, men det er vel ikke gjennomførbart i praksis.

I praksis vil det bety at rulleblad er offentlige. Enhver kan jo påberope seg å være kjæreste.
    Sikkert noen argumenter for, men jeg tror det er bedre argumenter mot.
    Nesten som å innføre gapestokk.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rgelrett skammelig! Folk flest eier jo ikke skamvett lenger....For en gangs skyld synes jeg ikke bøtesatser er for høye - -Slikt bør faktisk bøtelegges med skikkelig saftige bøter...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Sølvbyen
    I praksis vil det bety at rulleblad er offentlige. Enhver kan jo påberope seg å være kjæreste.
    Sikkert noen argumenter for, men jeg tror det er bedre argumenter mot.
    Nesten som å innføre gapestokk.
    Litt sånn det er i USA, visstnok? Eller land vi ikke vil sammenligne oss med, for å si det sånn. Det første jeg tenkte når jeg leste det var hvordan man skal bevise at man er kjæreste med noen. Innhente bekreftelse fra den som skal utføres bakgrunnssjekk på?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.118
    Vel saken har vel flere sider. Vi hadde i nærområdet en dømt pedofil som etablerte seg på nytt med en alenemor. Da var det mange som kunne ønsket seg offentlig gapestokk for å beskytte uskyldige barn.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Halden
    Nå banner jeg sikkert i kjerka her, men kanskje noen burde ansvarliggjøres på en eller annen måte så man faktisk fikk seg et måltid mat om ikke annet, hvis man først stod værfast.
    Kanskje den reisende selv, som bør innse at ferden innebærer risiko for at man kan bli stående værfast?

Jeg forstår frustrasjonen, men flyplassen går med underskudd, med stor sannsynlighet går også flyselskapet med underskudd, billettprisen er skåret til beinet (om enn altfor høy nord i landet), og Frelsesarméen er i ferd med å gå i graven, så deres suppekjøkken kan man ikke mobilisere.

Vi har jo sett en del utspill fra nordmenn som havner i knipe i utlandet, og som som fly forbanna melder "Hvor i helvete er UD?" og "Når kommer redningsflyet fra Norge?"
    Visst ville jeg blitt gretten, men det blir også den underbetalte staben fra et østeuropeisk land som er hyret inn for å drive flyplassens temmelig slitne kantine som utgir seg for å være restaurant, og som pleier å endelig få dra hjem klokken 22, men som nå forventes å kjøre servering for sultne strandede flypassasjerer, kanskje uten å ha noe å selge til dem (siden man har just-in-time leveranser fra Sodexos storkjøkken som setter en pall med halvfabrikata utenfor inngangen hver morgen, med kvantum beregnet utfra antatt antall flypassasjerer den dagen).

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.878
    Vel saken har vel flere sider. Vi hadde i nærområdet en dømt pedofil som etablerte seg på nytt med en alenemor. Da var det mange som kunne ønsket seg offentlig gapestokk for å beskytte uskyldige barn.
    Forgrep han seg på barn etter å ha sonet straffen?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Sølvbyen
    Kanskje den reisende selv, som bør innse at ferden innebærer risiko for at man kan bli stående værfast?

Jeg forstår frustrasjonen, men flyplassen går med underskudd, med stor sannsynlighet går også flyselskapet med underskudd, billettprisen er skåret til beinet (om enn altfor høy nord i landet), og Frelsesarméen er i ferd med å gå i graven, så deres suppekjøkken kan man ikke mobilisere.

Vi har jo sett en del utspill fra nordmenn som havner i knipe i utlandet, og som som fly forbanna melder "Hvor i helvete er UD?" og "Når kommer redningsflyet fra Norge?"
    Visst ville jeg blitt gretten, men det blir også den underbetalte staben fra et østeuropeisk land som er hyret inn for å drive flyplassens temmelig slitne kantine som utgir seg for å være restaurant, og som pleier å endelig få dra hjem klokken 22, men som nå forventes å kjøre servering for sultne strandede flypassasjerer, kanskje uten å ha noe å selge til dem (siden man har just-in-time leveranser fra Sodexos storkjøkken som setter en pall med halvfabrikata utenfor inngangen hver morgen, med kvantum beregnet utfra antatt antall flypassasjerer den dagen).
    Jeg ventet meg et sånt svar, at den som reiser burde regne med å bli stående værfast uten verken vått eller tørt. Men nei, det er jeg ikke enig i. Jeg for eksempel er langt fra strukturert nok til at jeg ville huske å smøre matpakke og ta med i tilfelle noe skulle gå galt og jeg skulle bli sittende fast på en flyplass et eller annet sted. Jeg føler ikke at man kan be folk om å alltid være forberedt og i kriseberedskap heller når man skal ut på en liten innenlands reise, da bør det i såfall opplyses om dette klart og tydelig når man kjøper billetter. F.eks. "TA MED MATPAKKE, NOK DRIKKE, OG HA PÅ DEG KLÆR SOM ER VARME OG KOMFORTABLE Å SOVE I, I TILFELLE VI PARKERER DEG PÅ FLYPLASSEN ET DØGN ELLER MER". Det burde stått noe sånt med store, røde bokstaver et eller annet veldig synlig sted når man fikk billettene i såfall.

Ellers føler jeg at vi er i ferd med å få, eller allerede har fått, et samfunn hvor forbrukere har mindre og mindre rettigheter, og de som selger varer og tjenester får lov til å fraskrive seg mer og mer ansvar. Folk må få mat, og hvis de blir dumpet et eller annet sted hvor mat ikke er tilgjengelig så må de som har dumpet dem der ordne opp.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

budda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    228
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Vi er vel bortskjemte med 3-4 måltider hver dag men det er vel ikke farlig å stå over et måltid ?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.536
    Torget vurderinger
    1
    Basert på saken i VG var det ca 200 personer strandet. Sannsyneligheten for at minst en av disse er en løk som mer enn gjerne forteller om hvor grusomt det er til VG er temmelig høy. At redaskjonen i det hele velger å sende noen og lage en sak om dette er jo så - det ville neppe skjedd i papiravisenes dager akkurat.

Hadde det vært på det sentrale østland at noen måtte vente et døgn på toget eller flyet så hadde det vært førstesideoppslag i alle avisene, og på dagsrevyen.
    Når det er sagt, er det ikke i Bodø skoen trykker mest. Der har de tross alt jernbane....et alternativ.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.558
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ellers føler jeg at vi er i ferd med å få, eller allerede har fått, et samfunn hvor forbrukere har mindre og mindre rettigheter, og de som selger varer og tjenester får lov til å fraskrive seg mer og mer ansvar. Folk må få mat, og hvis de blir dumpet et eller annet sted hvor mat ikke er tilgjengelig så må de som har dumpet dem der ordne opp.
    Og det har vi på flyreiser. Flyselskap dekker rutinemessig både mat og hotellovernattinger, og ombooking om mulig, om det er selskapets feil. Værforhold derimot går under force majeure og dekkes ikke, Widerøe holdes ikke ansvarlig for været.

Man kan i enkelte tilfeller argumentere for at flyplassen ikke gjør en god nok jobb med brøyting osv. Tviler på at det er tilfelle i Bodø.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Faktisk helt enig... Flyselskapene har definitivt også et ansvar for slike hendelser, selv om de tildels dekker seg bak force majeur ved kanselleringer pga vær...
    Jeg har har noen slike situasjoner, men utgifter /overnatting har hittil blitt dekket av selskapet, og noen få ganger av en god reisefrsikring

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    993
    Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.717
    Sted
    Market Snodsbury
    TA MED MATPAKKE, NOK DRIKKE, OG HA PÅ DEG KLÆR SOM ER VARME OG KOMFORTABLE Å SOVE I, I TILFELLE VI PARKERER DEG PÅ FLYPLASSEN ET DØGN ELLER MER
    Eg har eit tydeleg minne frå barndomen (1980-talet) om at mor alltid planla lange bilturar, særleg på vinteren, ut frå eit heilt tydeleg scenario om at absolutt alt kom til å gå gale. Matpakke og varme klede. Det ordnar seg, alt kan løysast. Far hadde ein leveregel om at så lenge ein hadde «pass, pengar og Visa», så var ein trygg, men det kan vera at han tenkte mest på når han reiste åleine, ikkje saman med to små ungar.

Etter kvart som eg byrja å reisa på eiga hand, la eg den innstillinga litt bort. Det aller meste går jo, stort sett bra. Kanskje eg er litt for optimistisk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Sølvbyen
    Og det har vi på flyreiser. Flyselskap dekker rutinemessig både mat og hotellovernattinger, og ombooking om mulig, om det er selskapets feil. Værforhold derimot går under force majeure og dekkes ikke, Widerøe holdes ikke ansvarlig for været.

Man kan i enkelte tilfeller argumentere for at flyplassen ikke gjør en god nok jobb med brøyting osv. Tviler på at det er tilfelle i Bodø.
    Men folk må uansett få mat. Jeg merker at jeg blir små-irritert og amper bare av å diskutere muligheten for at jeg ikke skulle få noe å spise etter en lang reise.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.198
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eg har eit tydeleg minne frå barndomen (1980-talet) om at mor alltid planla lange bilturar, særleg på vinteren, ut frå eit heilt tydeleg scenario om at absolutt alt kom til å gå gale. Matpakke og varme klede. Det ordnar seg, alt kan løysast. Far hadde ein leveregel om at så lenge ein hadde «pass, pengar og Visa», så var ein trygg, men det kan vera at han tenkte mest på når han reiste åleine, ikkje saman med to små ungar.

Etter kvart som eg byrja å reisa på eiga hand, la eg den innstillinga litt bort. Det aller meste går jo, stort sett bra. Kanskje eg er litt for optimistisk.

Kan bli stående fast i kolonnekjøring i 2 døgn.

Undertegnede kom akkurat forsent til overnevnte kolonne, og måtte kjøre omvei.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Sølvbyen

Nei, det er jo litt sånn for de fleste av oss. Vi er vant til at ting går greit, så vi er ikke mentalt eller fysisk utrustet til å håndtere situasjoner når ting går til Helvete lenger. Evolusjonen har gjort oss sånn.

Egentlig er jeg litt små-engstelig av meg og liker å ta høyde for at alt kan gå galt, men ikke nok til at jeg pakker med meg nødproviant i tillegg til alt annet. Og noe av det verste jeg vet er faktisk å være framme et sted sent på kvelden og ikke ha tilgang på mat.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Om vinteren har eg alltid med ein sovepose eller to, om eg skal køyre over ein fjellovergang.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.302
    Jeg har aldri forstått at når et fly går fra Oslo til Ålesund men kan ikke lande der p.g.a dårlig vær og etter 2 forsøk velger å gå tilbake til Oslo, så skal et nærmest konkursrammet flyselskap betale 100 hotellrom + 150 måltider til de passasjerene som er rammet.
    Er folk ute å reiser i dårlig vær så bør de koste ekstra utgifter selv og ta høyde for det.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.558
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Men folk må uansett få mat. Jeg merker at jeg blir små-irritert og amper bare av å diskutere muligheten for at jeg ikke skulle få noe å spise etter en lang reise.
    Hvem står ansvarlig for det, noen må jo ta kostnaden. Ingen er vel så gira på å bli holdt økonomisk ansvarlig for dårlig vær.

Det hadde jo holdt å ha noen automater med noe i.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Halden
    Jeg har aldri forstått at når et fly går fra Oslo til Ålesund men kan ikke lande der p.g.a dårlig vær og etter 2 forsøk velger å gå tilbake til Oslo, så skal et nærmest konkursrammet flyselskap betale 100 hotellrom + 150 måltider til de passasjerene som er rammet.
    Er folk ute å reiser i dårlig vær så bør de koste ekstra utgifter selv og ta høyde for det.
    Det ble kutyme da flybillettene kostet langt mer enn hva man må ut med idag, og sitter i fortsatt. Men folk som hisser seg stort opp over at de ikke blir matet og innkvartert når de er ute og reiser med et billigselskap som er på konkursens rand bør kanskje forberede seg bedre på slike driftsforstyrrelser.
    Bambi skriver at et slikt svar som det jeg kom med over var forventet -- men jeg syns man faktisk skal ta ansvar selv, greit å begynne å tenke litt beredskap. Vinterstid har jeg reflektorteppe i bilen, det kan være vi tar med både mat og en termos med noe varmt i, avhengig av strekning og sted jeg skal kjøre i. Da jeg bodde i Valdres hadde jeg snøspade, slepetau, sovepose og snacks i bilen. Og dro en del biler opp på veien igjen, fordi jeg var utrustet til det. (Gode piggdekk og 4x4).

Flyreiser når det er meldt vinterstorm med store vindkast? Tja, enten utsette reisen eller i det minste forberede seg på at det kan bli ventetid og kanselleringer. Og muligens innse at den matbilletten du fikk ikke kan omsettes i mat, siden matserveringen er stengt ned, fordi dagens ulike virksomheter opererer med meget små marginer, underbetalt stab og lite slingringsmonn. Enhetslederen som godkjenner at personalet skal bli gående på overtid, for å gå inn i lageret for å tilberede mat til 200 uventede kunder, sent en kveld, kan kjapt oppleve at rekrutteringsfirmaet som ga ham eller henne jobben drar teppet kjapt vekk under vedkommende, når regningen kommer på bordet. Du får beskjed om å følge instruks og ikke improvisere noe som helst, i dagens catering.

Og med Avinors økonomiske utfordringer tror jeg det å forvente standby beredskap for å hjelpe strandede passasjerer kan bli kilde til skuffelse.

En tangent: Boken "Station 11" var veldig god og tv-serien ble også god. MEN -- jeg har en høne å plukke med forfatterens bruk av en flyplass som et overflødighetshorn som kunne holde liv i et stort antall strandede passasjerer i lang tid, i et samfunn der forsyningslinjer hadde kollapset. Det var ikke en kjeft i hverken bok eller tv-serie som arbeidet med matproduksjon ved eller på den flyplassen, men de hadde godt med mat over flere år, og det er et mirakel!

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Sølvbyen
    Hvem står ansvarlig for det, noen må jo ta kostnaden. Ingen er vel så gira på å bli holdt økonomisk ansvarlig for dårlig vær.

Det hadde jo holdt å ha noen automater med noe i.
    Jeg vet ikke, men jeg tenker kanskje at de som drifter flyplassen er rette instans? Eller kanskje de som driver spisesteder på flyplasser burde være pålagt å holde åpent så lenge det kommer passasjerer. Automater med ordentlig mat til en hyggelig flyplasspris ville iallfall vært bedre enn ingenting. Da kunne man kanskje fått seg et halvt rundstykke for den matkupongen på 150,- kroner.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Sølvbyen
    Bambi skriver at et slikt svar som det jeg kom med over var forventet -- men jeg syns man faktisk skal ta ansvar selv, greit å begynne å tenke litt beredskap.
    Hvis jeg reiser med et flyselskap som er vant til værforhold og er godt kjent med hva som kan oppstå av problemer på en reise, så syns jeg faktisk det beredskapsansvaret ligger på dem. Som jeg betaler for å få meg trygt meg fram. Jeg er temmelig lei av at selskaper skal kunne skylde på alle mulige ting og slippe å ta ansvar for produktet de selger selv.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Halden
    Hvis jeg reiser med et flyselskap som er vant til værforhold og er godt kjent med hva som kan oppstå av problemer på en reise, så syns jeg faktisk det beredskapsansvaret ligger på dem. Som jeg betaler for å få meg trygt meg fram. Jeg er temmelig lei av at selskaper skal kunne skylde på alle mulige ting og slippe å ta ansvar for produktet de selger selv.
    Produktet er en flyreise, fra A til B. Og den tar selskapet ansvaret for ved å fokusere på vedlikehold av flyet, trening av personale, sertifisering av piloter, og innbetaling av ganske stive avgifter til flyplassoperatørene.

Noen år tilbake drev SAS med mye rart. Golfturneringer, sprangridning, hotelldrift, vinsmaking, fordelsklubber hit og dit, og selvsagt innkvartering av reisende som ble strandet. Selskapet taper milliarder hvert år og det er vel en grense for hvor lenge det kan fortsette. Men de som flyr har samme forventning til oppvarting og hjelpeinnsats som man fikk da flybilletten T/R FBU-CPH kostet 9000 på business.

Skaff deg en god reiseforsikring. Den vil dekke slike kostnader, men ikke forvent mat på standby 24/7.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    590
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4

Kan bli stående fast i kolonnekjøring i 2 døgn.

Undertegnede kom akkurat forsent til overnevnte kolonne, og måtte kjøre omvei.
    kolonnekjøring med elbil kan jo bli spennende om man blir stående fast i 2 døgn. Sist vinter var det vel kilometer lange køer i Sverige på grunn av mye snø, brøytebiler kom ikke fram, forsvaret måtte kjøre ut mat og ullpledd, etc. etc.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.558
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg vet ikke, men jeg tenker kanskje at de som drifter flyplassen er rette instans? Eller kanskje de som driver spisesteder på flyplasser burde være pålagt å holde åpent så lenge det kommer passasjerer. Automater med ordentlig mat til en hyggelig flyplasspris ville iallfall vært bedre enn ingenting. Da kunne man kanskje fått seg et halvt rundstykke for den matkupongen på 150,- kroner.
    Avinor er nærmere enn Widerøe. I praksis har vel serveringsstedene åpent når det er forventet bra pågang, i de fleste tilfeller betyr det fra grytidlig til ganske så sent. Det er jo et fåtall av avganger som går veldig sent på kvelden, og majoriteten av forsinkelser skjer når alt er åpent.

Tror ikke et bemannet tilbud utover åpningstidene er realistisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn