Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    8.764
    Antall liker
    16.486
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Maksprisene halvert, det burde jo i utgangspunktet være positivt. Prisene til og fra Nord-Norge har vært håpløst høye.

    • Nesten tomme avganger på ugunstige tidspunkt – mens avganger folk faktisk bruker fylles tidlig.
    Flymateriell og personale kommer fra et sted, og drar gjerne til et sted. Med mindre man ser for seg å ha hangarer proppfulle av både
    fly og mennesker på hver en lille Kyllingmark er det vanskelig å unngå at noen avganger er å anse som transportetapper av fly og folk.

    Kanskje noen får ta en prat med NHO og andre som markedsfører turisme til landsdelen. Det er vanskelig å komme fra at økt turisme fører
    til økt press på både natur og infrastruktur.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.669
    Antall liker
    9.509
    Torget vurderinger
    1
    Man møter økt trafikk med færre flyavganger. Samtidig kuttes hurtugbåttilbuded med 50%. Heldigvis har fylkeskommunen ombestemt seg (skjønte galskapen?) slik at vi får hurtigbåttilbud hver dag igjen fra 1. januar. Vanskelig å forstå.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.970
    Antall liker
    14.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette følger jo bare nasjonaloppskriften på alle fronter... spare, spare, spare - mens behovet øker... omsorg, helse, - og nå også samferdsel...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.669
    Antall liker
    9.509
    Torget vurderinger
    1
    Nå har galskapen begynt igjen. Kineserne har kommet og leier biler som de kjører midt i veien med, eller på galsiden, og gjerne i grøfta.
    Utrolig at det er lovlig å kjøre på norske vinterveier med så dårlige kjøreferdigheter og null erfaring med glatt føre. Noe må gjøres. Dette har blitt et stort problem. Man føler seg ikke trygg på veien lenger.

    Et par (av mange) fra i dag:


    att.fClvEqbRR8bpg_pt4iVqv5BGhOAO7MED7NZ2Rm-azuQ.jpg



    att.SQ7NtGEuRlUqQM0K_kchSnxGAtpuO4mVOwInQTIqWeo.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    8.764
    Antall liker
    16.486
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Man møter økt trafikk med færre flyavganger. Samtidig kuttes hurtugbåttilbuded med 50%. Heldigvis har fylkeskommunen ombestemt seg (skjønte galskapen?) slik at vi får hurtigbåttilbud hver dag igjen fra 1. januar. Vanskelig å forstå.
    Denne diskusjonen har vi jo hatt før. Hvem er "man"? Saken sist var jo at Widerøe satte opp flere ruter i høysesong fordi turisttrafikken ga lønnsomhet i det, så la de ned rutene etter endt sesong.

    I Troms og Finnmark blir det ingen endringer, forteller Terje Skram direktør for Strategi & Infrastruktur i Widerøe.
    – Grunnen til at det blir mindre endringer i disse områdene, er at vi ikke har hatt så mye ekstra flyginger der – i motsetning til Lofoten og Vesterålen, der vi har kjørt på med en del ekstra flyginger denne sommeren, sier Terje Skram, direktør for strategi og infrastruktur i Widerøe.


    Etter hva jeg har fått med meg er det ingen kutt i FOT-rutene. Man kan selvsagt mene at staten burde kjøpt mer av sorten, men staten har ikke kuttet i tilbudet så langt jeg kan se.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.970
    Antall liker
    14.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et konkret prooblem for feks Vesterålen er at man har lagt om rutenettet for åå fange opp forsvarets pendlerbehov fra Evenes.. dette har gitt tildels betydelig færre tilgjengelige seteplasser...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    8.764
    Antall liker
    16.486
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Et konkret prooblem for feks Vesterålen er at man har lagt om rutenettet for åå fange opp forsvarets pendlerbehov fra Evenes.. dette har gitt tildels betydelig færre tilgjengelige seteplasser...
    Vet du har nevnt det før. Jeg kjenner ikke godt nok til trafikken eller behovet fra og til Andøya til å mene så mye om det, men om jeg husker rett var det tidligere direkteruter mellom Andøya og Bodø som nå går via Evenes? Jeg husker bare at i gamle dager gikk den ruta via Narvik, og den gang var det ikke nevneverdige problemer med kapasiteten. Det kan ha endret seg såklart, og det er jo ikke veldig rart om man ønsker å ivareta Forsvarets pendlere heller. Det er vel viktig nok?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.262
    Antall liker
    16.127
    – Nav er en svær etat som bruker enorme deler av statsbudsjettet. Har det blitt så stort at det ikke går an å styre?

    – Det er et legitimt spørsmål å stille. Men det er en fallitterklæring hvis svaret på det er ja. Vi kan ikke akseptere et sånt svar.


    Som politiker så kan man for all del ikke tenke i de baner at regelverket NAV er satt til å administrere er så komplekst og har så mange detaljer og særegenheter fordi politikere har sørget for at befolkningen skal ha så mye rettigheter og ytelser at det er temmelig krevende å faktisk administerere det hele? Kostnadene til NAV er jo fremfor alt et resultat av politiske vedtak og demografi.

    Pensjonsutbetalinger utgjør ca halvparten av NAVs utgifter. Dette må man anta er langt mer trivielt enn de andre oppgavene NAV har, ditto mye av de nesten 10% som er "barn og foreldre". Da sitter man igjen med ca 40% av budsjettet som da får til "arbeidsliv og sykdom". Jeg er rimelig sikker på at det altså kun er et sted rundt 40% av NAVs budsjett som er veldig komplisert å forholde seg til. Og hvor stor denne posten faktisk er, er for det meste drevet av hvor mange som er uføretrygdede, hvor mange som blir uføretrygdende og hvor stort sykefraværet er. Et par tiårs empiri tilsier at politikere av varierende farger er helt ute av stand til å gjøre noe vesentlig på disse områdene, så da står man eventuelt igjen men nivåene på ytelsene.

    I tilegg til utbetalingene så har NAV ca 22.000 ansatte og man må anta at disse vil ha lønn for jobben, trenger kontrolokaler, datasystemer og alt det andre som hører med ved å drive en - etter norske forhold - temmelig stor organisasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn