- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 23.242
- Antall liker
- 16.106
Dersom de bruker den normale definisjonen så er man "sysselsatt" om man har jobbet 1 time siste uke eller hva det er.
Og hvor utbredt er det at noen kun har jobbet én time?Dersom de bruker den normale definisjonen så er man "sysselsatt" om man har jobbet 1 time siste uke eller hva det er.
Du glemmer en vesentlig faktor i dette bildet. I 1930 hadde staten (så godt som) ingen utgifter til ikke sysselsatte. I dag er det uføretrygd, arbeidsledighetstrygd, alderspensjon, arbeidsavklaringspenger osvSlegge regning - fant noen tall på befolkning og antall sysselsatte.
Forsørgelsesbyrden - altså hvor mange ikke sysselsatte det er per sysselsatt.
Hvis forsørgelsesbyrden er 1,3 - så betyr det at for hver sysselsatt - så er det 1,3 som ikke er sysselsatt og som må forsørges av den sysselsatte.
Noen kjappe kommentarer:
- Det var nok flere fulltidsstillinger blant sysselsatte før enn det er i dag.
- Vi ser de store barnekullene etter krigen gav stor forsørgelsesbyrde på 60/70 tallet, før den falt når disse kullene kom ut i arbeid.
- Det er åpenbart mer krevende å forsørge de eldre i dag, enn barn på 60/70 tallet
Årstall 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2025 Sysselsatte 1208 1390 1501 1530 1641 1948 2058 2319 2520 2733 2863 Befolkning 2779 2963 3249 3567 3863 4078 4233 4478 4858 5367 5594Ikke sysselsatt 1571 1573 1748 2037 2222 2130 2175 2159 2338 2634 2731Forsørgelsesbyrde 1,3 1,1 1,2 1,3 1,4 1,1 1,1 0,9 0,9 1,0 1,0
Nå var det nok ikke situasjonen i 1930 som var hovedpoenget i innlegget.Du glemmer en vesentlig faktor i dette bildet. I 1930 hadde staten (så godt som) ingen utgifter til ikke sysselsatte. I dag er det uføretrygd, arbeidsledighetstrygd, alderspensjon, arbeidsavklaringspenger osv
Johan-Kr
Det var ikke bare det økonomiske - I stor grad var familiene nødt til å ta vare på sine gamle og syke.Det økonomiske er jo ikke noe problem for oss - det er antall hender som er utfordringen.
Neppe veldig mange, om noen, som kun jobber en time. Men dersom det over lang tid har vært en eller annen utvikling i andelen deltidsarbeid / lave stillingsbrøker så kan selve definisjonen av sysselsatt skjule ganske store endringer. Det har vært en del skriverier om at de offisielle tallene for arbeidsledighet (NAV og AKU) ganske grovt undervurderer den faktiske mengden arbeidstakere i Norge som ikke er sysselsatt eller er under-sysselsatt. Jeg vet ikke hva utviklingen har vært eller om definisjonen har vært endret underveis. Det med kun en time pr uke er for øvrig i tråd med ILOs definisjon så det er ikke noe som Norge har funnet på for å pynte på tallene.Og hvor utbredt er det at noen kun har jobbet én time?
Ingen utgifter ? Det var Fattighjelp og det som ble hetende Nødsarbeid.Du glemmer en vesentlig faktor i dette bildet. I 1930 hadde staten (så godt som) ingen utgifter til ikke sysselsatte. I dag er det uføretrygd, arbeidsledighetstrygd, alderspensjon, arbeidsavklaringspenger osv
Johan-Kr
Eller hytta på 600kvm…Du glemte reparering av jacusien
Miljøkriminalitet?post av typen kan gå galt
politisk selvmord i nord![]()
Røkkes datasenterplaner kan kreve mer strøm enn hele Oslo
Aker Nscale har sikret seg ti tomter i nord. Tidligere planer for tomtene viser ønsket nettkapasitet som kan tilsvare 12 TWh.www.digi.no
gigantisk oppside for hovedeier
og sikkert også for konsernsjefen
Baguetter til 175,- er prisen vi betaler for distrikspolitikken.Ser flere har postet den samme linken, men jeg ville bare tilføye at de folka her hører hjemme i fengsel.
![]()
175 kroner for croissant på Gardermoen: – Nå holder det
Mat- og reisejournalist Helle Øder Valebrokk går hardt ut mot matprisene på Norges største flyplass. – Bør være mulig å spise uten å bruke opp hele feriebudsjettet, mener hun.www.vg.no
Er ikke så mange år siden de som drev parkeringen på Gardermoen gikk konk, noe som burde være en grei indikator på hvor inntektene egentlig havner.Det er helt riktig. Parkering og taxfree er visstnok et par av de store inntektskildene til Avinor. Avinor er selvfinansierende.
Uansett er det noe med skamløsheten i å forlange 175,- spenn for den kjipe og sørgelige baguetten som trigger meg noe jævlig. For den prisen kunne de i det minste prøve å lage noe som faktisk var godt og innbydende, for råvarene er jo helt tydelig ikke det som driver prisene opp her.Baguetter til 175,- er prisen vi betaler for distrikspolitikken.
Norge har 43(!) flyplasser.
De 4 store (Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim) går med overskudd.
De 39 små ute i distriktsnorge, går med underskudd.
For å dekke underskuddet i distriktene blir de lønnsomme flyplassene melket maksimalt. Avinor leier ut næringslokalene til absurde priser, gjennom et auksjonssystem. Da blir utsalgsprisen på mat og kioskvarer deretter. Spis din seige 175-kroners baguett med glede, og slå et slag for distriktsnorge!
BAKGRUNNSINFO: https://civita.no/notat/dyr-og-d-rlig-lufthavnstruktur/
Absolutt helt enigBaguetter til 175,- er prisen vi betaler for distrikspolitikken.
Norge har 43(!) flyplasser.
De 4 store (Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim) går med overskudd.
De 39 små ute i distriktsnorge, går med underskudd.
For å dekke underskuddet i distriktene blir de lønnsomme flyplassene melket maksimalt. Avinor leier ut næringslokalene til absurde priser, gjennom et auksjonssystem. Da blir utsalgsprisen på mat og kioskvarer deretter. Spis din seige 175-kroners baguett med glede, og slå et slag for distriktsnorge!
BAKGRUNNSINFO: https://civita.no/notat/dyr-og-d-rlig-lufthavnstruktur/
Som sagt så er dette et spleiselag til inntekt for distriktsnorge. Betal din skatt med glede.Uansett er det noe med skamløsheten i å forlange 175,- spenn for den kjipe og sørgelige baguetten som trigger meg noe jævlig.
Om så er, så er det greit for min del. Det jeg opplever som et betydelig større problem, er at de som bor i området for kortbanenettet, må betale mer for å fly til hovedstaden i Norge, enn det koster den samme passasjer å fly fra Oslo til New York. Det er helt idiotisk. I det perspektiv er 175,- for en baguette helt underordnet.Som sagt så er dette et spleiselag til inntekt for distriktsnorge. Betal din skatt med glede.
Ikke sant, en ting er prisen men det smaker jo tørka papp i tillegg.Uansett er det noe med skamløsheten i å forlange 175,- spenn for den kjipe og sørgelige baguetten som trigger meg noe jævlig. For den prisen kunne de i det minste prøve å lage noe som faktisk var godt og innbydende, for råvarene er jo helt tydelig ikke det som driver prisene opp her.
kl 0530 mandags morgen. KlassikerMan kan i det minste gjøre sin nasjonale borgerplikt på Gardermnoen og få seg en øl eller tre før flyavgangen Får vel en halvliter til 130-140 kroner som ikke er så veldig mye mer enn hva man gjerne må ut med i Oslo sentrum.
Drikk ditt øl med glede!kl 0530 mandags morgen. Klassiker![]()
Alkoholserveringen åpner vel først klokka 6? En kollega av meg ble nektet servering en gang fordi det var for tidlig på morgenen.kl 0530 mandags morgen. Klassiker![]()
| 2.2 | Oslo Lufthavn Gardermoen |
Eller booke en seinere avgangAha, ja ok. Må holde ut til kl. 0600 da.
