Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.621
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et nordnorsk uttrykk er at når kuken står så forsvinner vettet.... Det er lov også for menn å bruke det øverste huet før man drar ned buksa for å bruke det nederste......

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvorfor det største iver etter å frata kvinner alt ansvar?
    det eneste de trenger å gjøre er å ta en liten pille dagen derpå så er alle problemer løst.
    for å slå et slag for feministene kan jeg strekke meg til å si at mannen bør betale for den pilla

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Når man ser responsen til daglig leder så minnes man helt andre som oppfører seg og gjør helt likt
    Alltid noen som vil meg vondt.. det er egentlig meg det er synd på

og snart kommer nok laksemannen med sine vanlige forklaringer på tv og livet går videre
    At noen i norge i det hele tatt kjøper og spiser oppdrettslaks er for meg et mysterium
    Enig, oppdrettslaks unngår jeg så langt det går, på prinsipielt grunnlag.

Den samme argumentasjonsrekkefølgen kan benyttes overfor en hver form for matproduksjon fra dyr.
    Så får en hver avgjøre med seg selv om det er noe en kan leve med eller ei.
    Vi kan og bør starte med det vi faktisk vet, og etter min mening vet vi mer enn nok om norsk oppdrettslaks til å velge den bort.

Å gå ut fra at all matproduksjon er like ille blir litt søkt. Det sagt, jeg kjøper så godt som aldri svinekjøtt lenger. Ribba til jul kjøpes
    fra et sted hvor dyrevelferden er ivaretatt, angivelig i det minste. Kan vel strengt tatt ikke vite det med 100% sikkerhet heller.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.789
    Sted
    Sølvbyen
    det eneste de trenger å gjøre er å ta en liten pille dagen derpå så er alle problemer løst.
    for å slå et slag for feministene kan jeg strekke meg til å si at mannen bør betale for den pilla
    Hvis du lurer på hvorfor du aldri har fått "gjort det" før, så er det fordi du sier ting som dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.807
    Dersom mannen er så redd for å komme i klemme så er det jo bare å bekle snoppen med gummi før den brukes. Problemet løst for begge.

• Liker
    Reaksjoner: TOH

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.477
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange tullestudier med doktorgrader kan man egentlig komme på, vi produserer mindre og mindre her til lands og så kaster vi vekk penger på slikt piss 🤬

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.749
    Torget vurderinger
    2
    Din søken etter nye lavmål er vellykka.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.789
    Sted
    Sølvbyen
    Hvor mange tullestudier med doktorgrader kan man egentlig komme på, vi produserer mindre og mindre her til lands og så kaster vi vekk penger på slikt piss 🤬

Jeg syns ikke dette er bare tull,, faktisk. Det er mye som tyder på at klærne vi kjøper har mye dårligere kvalitet nå enn før, sånn at vi kjøper og kaster klær oftere istedenfor å kjøpe klær av god kvalitet som varer lenge. Selv om man kjøper dyre klær fra kjente merker er det ikke sikkert man får noe særlig bedre kvalitet for det.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom mannen er så redd for å komme i klemme så er det jo bare å bekle snoppen med gummi før den brukes. Problemet løst for begge.
    joda, men da er det jukse sex, og når dama sier hun går på p-piller er det frekt å kreve kondom. Kan fort oppfattes osm at man tenker at kvinnen er skitten eller juger om pilla..
    Din søken etter nye lavmål er vellykka.
    Ja gud forby at kvinner må ta noe ansvar her...
    Hvis du lurer på hvorfor du aldri har fått "gjort det" før, så er det fordi du sier ting som dette.
    jeg har faktisk insistert på pillen mange ganger, jeg har til og med dratt til apoteket for å handle, og jeg har sett på at pillen svelges.
    ikke kom her og si jeg ikke tar ansvar

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.545
    Sted
    Oslo
    joda, men da er det jukse sex, og når dama sier hun går på p-piller er det frekt å kreve kondom. Kan fort oppfattes osm at man tenker at kvinnen er skitten eller juger om pilla..

jeg har faktisk insistert på pillen mange ganger, jeg har til og med dratt til apoteket for å handle, og jeg har sett på at pillen svelges.
    Du nevnte noe om 14 dagers angrefrist, så om dama sier ja og angrer seg innafor fristen, så bør du i buret for voldtekt?
    Det sies at guds veier er uransakelige, men jeg tror jeg har større problemer med å følge din "logikk"

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du nevnte noe om 14 dagers angrefrist, så om dama sier ja og angrer seg innafor fristen, så bør du i buret for voldtekt?
    Det sies at guds veier er uransakelige, men jeg tror jeg har større problemer med å følge din "logikk"
    det er jo slik de holder på i dag, roper voldtekt etter de ble ferska for utroskap..

Du glemmer at det må være to for å ha sex, og to for å ta konsekvensene etterpå, blir litt feil hvis den ene parten sitter med all makt og beslutning etterpå eller?
    Det eneste jeg sier og som jeg mener er fair, er hvis dama insiterer på at barnet skal frem, og mannen ikke vil, så kan sees på som sæd donasjon og man trenger ikke besørge barnet etterpå.
    Hvis derimot kvinnen insiterer på abort, men mannen vil så gjerne bli far, da blir det vanskelig, men da foreslår jeg å finne en annen dame, alternativt adoptere, men det er heller ikke så lett.
    Merkelig det der, enhver idiot kan føde et barn, men med en gang det er snakk om adopsjon, da må man være jomfru maria og tikke alle boksene i en kravspec som ingen "naturlige" foreldre må sjekkes mot.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.789
    Sted
    Sølvbyen

Jeg tror du hadde hatt godt av å få deg en smårolling eller to. Ta litt ansvar. Kanskje få noen nye perspektiver og sånn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.271
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mulig han hadde hatt godt av det, men det er da grenser for hvilke overgrep en skal ønske på vegne av småbarn.
    Når man sitter i bilen på vei hjem fra jobb, og leser kommentarer som gjør at latteren får tårene til å trille 🤣

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror du hadde hatt godt av å få deg en smårolling eller to. Ta litt ansvar. Kanskje få noen nye perspektiver og sånn.
    Ble en hund på meg og samboer, er nok det.
    Helt ærlig hadde det vært fint med barn, men det blir et livsprosjekt som man bør ha mulighet til å dedikere all sin tid til, og da blir det vanskelig å garantere suksess gitt man ikke har kommet dit at man kan leve på passiv inntekt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.789
    Sted
    Sølvbyen
    Ble en hund på meg og samboer, er nok det.
    Helt ærlig hadde det vært fint med barn, men det blir et livsprosjekt som man bør ha mulighet til å dedikere all sin tid til, og da blir det vanskelig å garantere suksess gitt man ikke har kommet dit at man kan leve på passiv inntekt.
    Barn går som regel i barnehage og på skole også, så det går an å få barn selv om man ikke kan leve på passiv inntekt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.290
    Enig, oppdrettslaks unngår jeg så langt det går, på prinsipielt grunnlag.

Vi kan og bør starte med det vi faktisk vet, og etter min mening vet vi mer enn nok om norsk oppdrettslaks til å velge den bort.

Å gå ut fra at all matproduksjon er like ille blir litt søkt. Det sagt, jeg kjøper så godt som aldri svinekjøtt lenger. Ribba til jul kjøpes
    fra et sted hvor dyrevelferden er ivaretatt, angivelig i det minste. Kan vel strengt tatt ikke vite det med 100% sikkerhet heller.
    Det er ikke noe man "går ut fra", det er bevist bortenfor en hver tvil at industrielt dyrehold ikke er på dyras premisser, for å si det forsiktig. I Norge er det langt fra verst, selv om også vi har våre svin i grisehuset, for å si det på den måten. Og heldigvis finnes det folk som tar godt vare på dyra helt inntil de drepes for vår skyld, men dessverre er det kun et fåtall av oss som er villig til å betale for god dyrevelferd.

Har rimelig god innsikt i både jordbruk og fiskeoppdrett, kan i det minste si at det er et sterkt fokus hos alle parter, for å øke dyrevelferd, i det minste. Om ikke annet, så er motivet i det minste at færrest mulig dyr dør eller blir skadd, så den økonomiske vinningen ikke går ned. Laksenæringen er i godt driv ut av "Klondyke-bobla" og inn i en helt ny virkelighet.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns ikke dette er bare tull,, faktisk. Det er mye som tyder på at klærne vi kjøper har mye dårligere kvalitet nå enn før, sånn at vi kjøper og kaster klær oftere istedenfor å kjøpe klær av god kvalitet som varer lenge. Selv om man kjøper dyre klær fra kjente merker er det ikke sikkert man får noe særlig bedre kvalitet for det.

Ja vi trenger nok en hel haug med doktoravhandlinger om tema og med det vektige underlaget på 15 heterofile par så vet de knapt mer enn den gjengse borger om hva og hvorfor.

Og nå ser ikke denne avhandlingen ut til å omhandle kvalitet men adferdsmønster basert på kjønn.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.490
    Sted
    Holmestrand
    Så kvinner kan dele ut mus med 18års bindingstid uten å fortelle om dette på forhånd.
    Ulovlig markedsføring og det er vel vanlig med 14dagers angrerett på alle avtaler gjennomført utenfor normal bosted uansett
    så moralen er skal man spille rulett med livet sitt bør man høvle damer på pub dassen. Da slipper man ansvar dersom man klager til rette instanser

men seriøst...
    tullete å legge alt ansvaret over på mannen, jeg tipper du er mann, men det du skriver her er som å lese rett ut av feminist 101 boka..
    Alt ansvar over på mannen?
    Hvor mange menn har ikke stukket fra ansvaret for egne barn?
    Ja, jeg er mann, og sjeleglad for at jeg har sluppet å stå i det ALLE kviner må holde ut:
    Ikke bare å ha mensen grovt regnet en fjerdedel av sitt voksne liv. Bare det er en utenkelig plage for alle menn.
    Mens dette pågår så må de også holde ut med oss menn. 😂
    Det er mye mulig dette kommer fra Feminist101, men jeg kommer fra en familie med fantastiske, sterke, kvinner.Mor, bestemødre, tanter i flere ledd bakover. Virkelige klipper.
    Så jeg prøver å stå solidarisk med de jeg kommer fra, både i ord og gjerning.
    For øvrig en ballast jeg har fått fra min far.

Selvsagt er det et problem FOR DEG hvis dama du pulte i grisefylla velger å beholde et eventuelt barn.

Er det en plagsom tabbe med kostbare og langsiktige konsekvenser? Definitivt.
    Hvem har ansvaret?
    Det er du, (eller meg, eller tralala).
    Er det urettferdig? Slett ikke.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.610
    Sted
    Market Snodsbury
    Ja vi trenger nok en hel haug med doktoravhandlinger om tema og med det vektige underlaget på 15 heterofile par så vet de knapt mer enn den gjengse borger om hva og hvorfor.

Og nå ser ikke denne avhandlingen ut til å omhandle kvalitet men adferdsmønster basert på kjønn.
    Dei fleste phd-avhandlingar kan banaliserast i retning «kandidaten kan telja» eller «kandidaten kan rekna». Det er dimed ikkje sagt at det er der det faglege bidraget ligg.

Når empirien er femten par, er det heller ikkje snakk om ei kvantitativ undersøking.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Interiore Simplicitate
    God kommentar av Aglen.

Men politikerne burde likevel se seg i speilet. Mens de raser mot sløsing og byråkrati ut den ene munnviken, lesser de på med stadig nye krav og oppgaver ut av den andre.

Det første de bør gjøre er å konkretisere hvilke oppgaver vi som samfunn skal gjøre mindre av. Slik kan man faktisk kutte byråkrati.

Samtidig som politikerne forventer at helseforetaket holder budsjett, har de fratatt muligheten til å gjøre noe med strukturen. Eksempelvis har de to minste fødestedene mindre enn 20 fødsler i året.

De nyfødte får sikkert pass utstedt ved fødsel, fra eget passkontor. 🤭

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er ikke noe man "går ut fra", det er bevist bortenfor en hver tvil at industrielt dyrehold ikke er på dyras premisser, for å si det forsiktig. I Norge er det langt fra verst, selv om også vi har våre svin i grisehuset, for å si det på den måten. Og heldigvis finnes det folk som tar godt vare på dyra helt inntil de drepes for vår skyld, men dessverre er det kun et fåtall av oss som er villig til å betale for god dyrevelferd.

Har rimelig god innsikt i både jordbruk og fiskeoppdrett, kan i det minste si at det er et sterkt fokus hos alle parter, for å øke dyrevelferd, i det minste. Om ikke annet, så er motivet i det minste at færrest mulig dyr dør eller blir skadd, så den økonomiske vinningen ikke går ned. Laksenæringen er i godt driv ut av "Klondyke-bobla" og inn i en helt ny virkelighet.
    Det er nok dessverre mye å mislike ved industrielt dyrehold, ja. :(

Dyrevelferd er én del av det, norsk kjøtt sendes ikke til Kina for videreforedling i det minste. Har heller ikke hørt om fordervet kjøtt som eksporteres under falskt flagg. Norske bønder kjører heller ikke alt avfallet sitt rett på fjorden, ei har de denne hangen til å flytte til Sveits. De er kanskje ikke rike nok ennå.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.490
    Sted
    Holmestrand

Dyrevelferd er én del av det, norsk kjøtt sendes ikke til Kina for videreforedling i det minste. Har heller ikke hørt om fordervet kjøtt som eksporteres under falskt flagg. Norske bønder kjører heller ikke alt avfallet sitt rett på fjorden, ei har de denne hangen til å flytte til Sveits. De er kanskje ikke rike nok ennå.
    Så et TV-program i Tysland. Australsk storfe ble lastet på enorme skip, og fraktet til Malaysia for slakting. Så også de lastet storfe på skip i Østersjøen for frakt og slakting i Hellas.
    Så ikke bra ut i det hele tatt.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.691

Norsk kjøtt sendes til Danmark for å videreforedles, der blir det Danske røde pølser og Dansk leverpostei som sendes hjem til oss. Hvorfor ? Slipper da toll inn til Norge på de Danske kjøttvarene.

Norsk dyrevelferd skrytes det mye av. Ikke alltid like velfortjent. Griseoppdrett har som kjent vist seg å være svært så grisete i så måte. 1 av 3 inspiserte anlegg hadde grove avvik sist det stormet, det var 2.runden. Har det blitt mye bedre etter den siste omgangen, ikke sikker på det ?

Norsk saueoppdrett er vel å betrakte som institusjonalisert vanskjøtsel. Det å ha dyr på frigang uten tilsyn i månedsvis er nettopp det. De faller utfor skrenter, de som ikke dør umiddelbart ligger med brukne lemmer og sulter ihjel. Noen går skårfast oppe i en fjellskråning - og sulter ihjel, eller til slutt ramler ner.

Så er det rovdyr (sauene oppholder seg jo i naturen !) som kan forsyne seg fritt. Og det blir jo ikke bedre av at vi har avlet saueraser som er helt uten flokkinstinkt. Kun slaktevekt som teller.

Andre omkommer av at fluer legger egg i pelsen. Larvene begynner å spise på dyret, en flere ukers pinsel med et døden som følge.

Vi snakker om femsifrede antall tilfeller av slike dyretragedier i løpet av et år.

Media har innimellom gladhistorier om noen sauer som på mirakuløst vis har overlevd vinteren, på fjellbeite aleine. En glad bonde blir intervjuet sammen med de utmagra dyrene. Ingen spør hvorfor det er slik ?

Denne form for dyrehold er faktisk svært unik i verdenssammenheng.

Nevn ordet Gjeter i Indre Enfold og du vil finne bilen din med fire flate dekk dagen derpå. Det skjedde med en jeg kjenner, etter et møte i det lokale laget. Han hadde kjøpte et småbruk samme året og flyttet dit. Framandfolk frå sånn storby. Bygdedyret slo til !

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.789
    Sted
    Sølvbyen

Kvaliteten på klærne og hvordan klesbranjen hele tiden pusher ut nye kolleksjoner er definitivt en del av sakskomplekset, IMO. Klærne er ikke laget for å vare lenger, de er laget for å se fine ut med en gang man kjøper dem. Og i mange tilfeller, være billige så man kan kjøpe nytt ofte og kvitte seg med det igjen like fort.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.477
    Torget vurderinger
    1
    Kvaliteten på klærne og hvordan klesbranjen hele tiden pusher ut nye kolleksjoner er definitivt en del av sakskomplekset, IMO. Klærne er ikke laget for å vare lenger, de er laget for å se fine ut med en gang man kjøper dem. Og i mange tilfeller, være billige så man kan kjøpe nytt ofte og kvitte seg med det igjen like fort.

Du diskuterer klær og ikke deres doktoravhandling

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.290

Det fremkommer ikke helt hva doktorgradsavhandlingen dreier seg om annet enn: Artikkelen inngår i doktorgradsavhandlingen hennes om forbruk, kjønn og klesmengder som skal leveres i løpet av høsten.
    Og det kan være at det er relevante årsaker for å dykke inn i en slik materie, uten at verken du eller jeg vet sikkert hvilke verdier det eventuelt kan ha. Det kan faktisk være så enkelt som at du avfeier intellektuelle avhandlinger uten å ha satt deg nevneverdig inn i hva de handler om.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.545
    Sted
    Oslo
    Det fremkommer ikke helt hva doktorgradsavhandlingen dreier seg om annet enn: Artikkelen inngår i doktorgradsavhandlingen hennes om forbruk, kjønn og klesmengder som skal leveres i løpet av høsten.
    Og det kan være at det er relevante årsaker for å dykke inn i en slik materie, uten at verken du eller jeg vet sikkert hvilke verdier det eventuelt kan ha. Det kan faktisk være så enkelt som at du avfeier intellektuelle avhandlinger uten å ha satt deg nevneverdig inn i hva de handler om.
    Trenden er jo å avvise enhver forskning som man enten ikke forstår betydningen av eller som man er ideologisk imot.
    Fremst står tRump, men klakkører som Simen Velle og andre er det lett å finne her på berget også.
    Noen mener overproduksjon av klær , spesielt fast fashion, ressursbruk og at berg med søppelklær hoper seg opp i uland er et problem, andre not so much

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.610
    Sted
    Market Snodsbury
    Du diskuterer klær og ikke deres doktoravhandling
    Oppslaget galdt ein artikkel, forresten, ikkje heile avhandlinga (ups, her var @Disqutabel først)

Viss du ser på publiksjonslista til Vilde Haugrønning, er det openbert at ho har publisert ganske mykje om temaet, ganske tett knytt til spørsmålet om korleis vi kan vri forbruket av kle i meir miljøvenleg retning.

Elles er jo slike antropologiske undersøkingar i kjerna kvalitative og ofte eksplorative, altså tek dei sikte på å kartleggja kva for mekanismar som er i spel i forbrukaråtferd. Å finna ut at stereotypiane faktisk ser ut til å vera relevante, og prøva å forklara kvifor, tykkjer eg er interessant.

Ut over det tykkjer eg både forbrukaråtferd og kjønn som analytisk kategori er moro.

Sist redigert:

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    975
    Sånn har det blitt. Litt som Helgheim som blåser i forskere og har svaret(på alt) sjølv.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.290
    Helgheim in action på D18 om forskning, innslag no.6 virker straff? 10,- til den som blir imponert.

En enorm mengde undersøkelser gjennom mange år viser at straff har begrenset effekt på kriminalratene. Men førsteammanuensis i dette innslaget hadde virkelig ikke ordet i sin makt... Hun klarte knapt å fullføre en setning hun hadde begynt på, og gjorde generelt et elendig inntrykk.
    Helgheim påstår at det hele er en bløff, og fikk stort sett lov til å hevde dette uimotsagt, ettersom politihøyskolens utsendte ikke viste nevneverdige evner til å debattere med en skarpskodd politiker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn