Høyresiden sikrer Arbeiderpartiet flertall for å skrive om reglene for oljefondet. Det får Aps budsjettpartnere til å se rødt.

www.nrk.no

Jens Stoltenberg (Ap) frykter at Oljefondet kan trekke seg ut av store tek-giganter hvis dagens regelverk ikke endres. Arbeiderpartiet vil gjøre det mye vanskeligere å trekke seg ut før et nytt regelverk er på plass.

www.vg.no

Budsjettpartnere raser mot Arbeiderpartiets og Stoltenbergs oljefond-beslutning. Det samme gjør AUF.

www.dagbladet.no

- Etikkrådet sa for noen måneder siden at de satte i gang arbeidet med å se på de store tekselskapene. De leverer også tjenester til det israelske forsvaret. Det er en svært liten del av deres virksomhet, sier han.
– Det ville vært uansvarlig av meg som finansminister hvis jeg ikke gjorde det klart for Stortinget at dette kan få store konsekvenser. Derfor mener jeg at vi trenger en utredning og at vi bør stille i bero videre uttrekk før vi har fått full oversikt.
- Jeg tror dette handler om at Stoltenberg er stressa for at Etikkrådet skal konkludere med at de store teknologiselskapene ansees å medvirke til den ulovlige okkupasjonen av Vestbredden, sier Martinussen. 
- Eierne av disse selskapene er «tilfeldigvis» nære allierte av Donald Trump, som forventes å reagere sterkt hvis oljefondet trekker seg ut. Så med denne manøveren kommer man både Trump, FrP og Høyre i møte, fortsetter Martinussen. 
Da er det offisielt; Ap har gått over to the Dark side - høyresiden. 
"Høyest mulig avkastning er det primære målet for Oljefondet." Å trekke det ut av selskaper som bidrar til 24/7 overvåking av palestinere er uaktuelt, siden det vil innbefatte noen av verdens største selskap.
Det er jo egentlig greit at Stoltenberg viser sitt sanne ansikt, slik at man aldri mer går i den fella å stemme på et høyreparti.