Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.807
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og, om vi bryter det ned litt, så tenker vi at veien skal ligge der i minst 100 år. 60 milliarder over 100 år er 60 millioner pr år. Det passerer omtrentlig 85 000 biler der pr. døgn. Hver bil betaler da 705 kroner pr. tur. Eller kr. 41,- for hver kjørte bilkilometer. Hver fordømte kjørte kilometer i 100 år!
    Vei er dyrt i Norge, ja. Selvsagt er det mange andre faktorer her, som har å gjøre med samfunnsøkonomi, men jeg tror du skal være ganske kreativ i mattefaget for å finne god økonomi i dette regnestykket.
    Jeg ser ikke bort fra at et enormt, gratis kollektivsystem hadde kostet omtrent det samme for samfunnet.
    Kreativ er greit, men det regnestykket ditt har 2 store feil.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.327
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og, om vi bryter det ned litt, så tenker vi at veien skal ligge der i minst 100 år. 60 milliarder over 100 år er 60 millioner pr år. Det passerer omtrentlig 85 000 biler der pr. døgn. Hver bil betaler da 705 kroner pr. tur. Eller kr. 41,- for hver kjørte bilkilometer. Hver fordømte kjørte kilometer i 100 år!
    Vei er dyrt i Norge, ja. Selvsagt er det mange andre faktorer her, som har å gjøre med samfunnsøkonomi, men jeg tror du skal være ganske kreativ i mattefaget for å finne god økonomi i dette regnestykket.
    Jeg ser ikke bort fra at et enormt, gratis kollektivsystem hadde kostet omtrent det samme for samfunnet.
    Er du helt sikker på regnestykket ditt (?) eks:
    85000 turer x 5 dager x 46 uker = ca. 20 000 000 turer. 60 mill / 20 mill turer blir vel 3,- pr tur (?)
    En annen sak er vel at 100 år er vel noe lang avskriving stod (?). Hvis en halverer til 50 år så dobler prisen seg. Men på den andre siden så tok jeg ikke med helgene + ferie, noe trafikk er det vel alltids da også (?)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.327
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi da retter til 600 mill pr.år, så blir det i mitt eksempel 30 eller 60,- pr tur.
    I realiteten en del lavere, tok ikke med helgene eller ferieperiodene. Som OMF tok med...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.210
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at de rike kan fly da, når de svipper innom fra Sveits.

En liten advarsel fra USA og en forklaring på hvorfor det kan ha blitt som det har blitt over there:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.445
    Sted
    Holmestrand

EDIT: Et par idiotfeil i regnestykket. Se neste side. 🤯
    Kanskje det hadde vært lurt å etablere arbeidsplasser andre steder ….

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.991
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Politikk er det umuliges kunst.
    Den varianten tror jeg ikke at jeg har hørt før.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.006
    Torget vurderinger
    4
    Noen ganger blir jeg matt av hva folk klager på her i landet. Skoleskyss og avstander til skolen er forståelig nok et tema for mange, fortrinnsvis i mer grisgrendte strøk. Men, når man flytter fra bygda der ungene bor og går på skole til et sted ute i gokk 40 km der i fra for så å klage på at skoleskyss ikke funger???!! Han flytter vekk for å spare penger og tar for gitt at storsamfunnet skal ta kostnaden for avstanden. Siden det er vedtatt at de har krav på skoleskyss er det nå også vedtatt at barna får taxi hele veien til og fra skolen hver dag. 40 km taxi begge veier 5 dager i uken, det blir fort 10 turer à ca. 1000. 10.000 kroner hver uke fordi fyren flytter på landet.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.391
    Sted
    Oslo
    Noen ganger blir jeg matt av hva folk klager på her i landet. Skoleskyss og avstander til skolen er forståelig nok et tema for mange, fortrinnsvis i mer grisgrendte strøk. Men, når man flytter fra bygda der ungene bor og går på skole til et sted ute i gokk 40 km der i fra for så å klage på at skoleskyss ikke funger???!! Han flytter vekk for å spare penger og tar for gitt at storsamfunnet skal ta kostnaden for avstanden. Siden det er vedtatt at de har krav på skoleskyss er det nå også vedtatt at barna får taxi hele veien til og fra skolen hver dag. 40 km taxi begge veier 5 dager i uken, det blir fort 10 turer à ca. 1000. 10.000 kroner hver uke fordi fyren flytter på landet.

Og i andre sammenhenger sies det at det er ingen menneskerett å bo sentralt, finn deg noe billigere usentralt.
    Skilte folk må ofte flytte, og det er ikke gitt å finne noe de har råd til overalt.
    Men det er klart, skilte uføretrygda får vel bare finne seg i å stå bakerst i køen

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mildt sagt umusikalsk... hvis den hadde bitt senket en knapp nm lenger vest hadde den havnet på 400m+ og ikke vært et problem..... men de hadde visst ikke nok ankerkjetting.. :cool:

Apropos... jeg vet det finnes en oversikt over skipsvrak, men er dette tilgjengelig for allmenheten? Det ble nemlig gjort en annen senking på 80-tallet en gang

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.391
    Sted
    Oslo
    Mildt sagt umusikalsk... hvis den hadde bitt senket en knapp nm lenger vest hadde den havnet på 400m+ og ikke vært et problem..... men de hadde visst ikke nok ankerkjetting.. :cool:

Apropos... jeg vet det finnes en oversikt over skipsvrak, men er dette tilgjengelig for allmenheten? Det ble nemlig gjort en annen senking på 80-tallet en gang
    Den måtte ligge helt stille sier forsvaret, for de øver jo ikke på skyting mot bevegelige mål?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.617
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bare her til lands men her også...

Er generasjon Z for «dumme» til å lese mellom linjene? Det spør journalist Kirstine Alring i en artikkel publisert i det danske magasinet Heartbeats. Hun frykter at svaret er ja.

«Alt i film og kultur skal dummes ned», sier filmkommentator The Third House i en Tiktok-video. Ifølge ham skal alt være lett å fordøye, helst konsumeres i et raskt sveip – eller pakkes helt ut, slik at man slipper å tolke noe selv.

En annen tiktoker mener at det tydeligste symptomet på generasjon Zs hang til bokstavelighet kom da Sabrina Carpenter slapp albumet «Man’s Best Friend».

Coveret på albumet splittet fansen. Flere mente det ikke bare var seksualiserende, men også objektiviserende. Andre tok til motmæle: Man hadde tatt tolkningen hakket for langt.

Mister sin dybde
    Namwali Serpell, forfatter og professor i engelsk litteratur, argumenterer i The New Yorker for at dette handler om et nytt kulturelt språk.

I artikkelen skriver hun at vi har avlet frem et ungt kulturpublikum som ikke lenger evner å «lese, tolke eller oppfatte ironi, subtilitet og nyanser».

– Vi serverer stadig oftere kunstens poeng på et sølvfat, skriver Heartbeats-skribenten Alring.

Hun mener kunsten taper på å bli for tydelig. Det skal ikke lenger finnes rom for å tenke selv.

På Reddit sirkulerer det nå en liste over hva filmskapere må ta hensyn til for å nå dagens publikum:

• Publikum klarer ikke å holde på oppmerksomheten lenge.
    • Publikum liker ikke det uklare og tvetydige.
    • Publikum har lite kunnskap og vil ofte ikke forstå historiske eller litterære henvisninger.
    Ifølge Serpell skyldes dette at både kunstnere og publikum forventer tydelige budskap. Det må være krystallklart hva kunsten betyr, både estetisk og politisk.

Hun trekker frem filmer som «Gladiator II», «Megalopolis» og «The Substance» som eksempler på filmer som altfor tydelig hamrer inn poengene sine.

– Kunsten har gitt etter for salgbare generaliteter. Alt må være enkelt nok til å gjenkjennes og kategoriseres, skriver hun.

– Ullen og historieløs analyse
    Den danske kulturjournalisten Chris Pedersen mener trenden har vokst frem fordi både publikum og kunstnere frykter å bli misforstått.

– De vil være sikre på at budskapet når frem, og derfor overforklarer de alt. Men i prosessen mister kunsten mye av sin dybde, sier han til det danske magasinet.

Erlend Lavik, professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen, stiller seg derimot kritisk til hele premisset.

– Det er lettere å finne eksempler som bekrefter hovedtesen når man allerede vet hva man leter etter. Analysen er rett og slett ullen og historieløs, sier han.

– Snakker vi om de siste par årene? Hele 2000-tallet? Gjelder denne «bokstaveligheten» bestemte sjangre, eller hele filmbransjen generelt?

Lavik mener begrepet brukes så bredt at det mister mening.

Han peker også på en selvmotsigelse i The New Yorker-artikkelen:

– Den hevder både at fenomenet er nytt og samtidig ikke nytt. Er banale «onelinere» virkelig noe nytt? Har hun aldri sett en actionfilm fra 1980-tallet?

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    956
    Sted
    Halden
    dette går nok rett hjem på yttersia
    Ta en studietur til Hebridene. Bør kunne ordnes for langt mindre. På Canna er de selvforsynte året rundt.

6

The 'Hebridean wind rush': A growth opportunity for global ...
    Local power generation in the Hebrides is driven by abundant renewable energy, particularly wind, and a strong community energy sector with over 23MW of community-owned wind power. Other projects include the Outer Hebrides Local Energy Hub (OHLEH), which uses a combination of fish waste and other organic matter to produce biogas for electricity and hydrogen production, and projects on islands like Canna that combine solar, wind, and battery storage. Despite potential, the expansion of new projects is currently limited by the constrained local power grid and low local demand.

Key local power generation projects and activities
    • Community Wind:
      Over 23MW of community-owned wind generation is spread across the Outer Hebrides, generating over £2 million annually for local projects.

• Outer Hebrides Local Energy Hub (OHLEH):
      This is a pioneering project that uses an anaerobic digester to convert fish farm waste and other local organic waste into biogas to generate electricity via a combined heat and power (CHP) plant. The electricity then powers an electrolyser to produce hydrogen and oxygen for local use, such as for a hydrogen-powered bin lorry and a fish hatchery.

• Canna Renewable Energy and Electrification:
      The small island of Canna has replaced diesel generators with a system that combines solar, wind, and battery storage to provide a reliable, green energy supply for its 18 residents.

• Hydrogen Economy:
      The Outer Hebrides is exploring opportunities for a larger-scale hydrogen economy, leveraging its renewable resources and the existing infrastructure and expertise from projects like OHLEH.
    Challenges and future potential
    • Grid Constraints:
      The local power grid and subsea interconnector to the mainland are a major constraint on developing new, large-scale projects, as they cannot handle the output of new renewable developments.

• Future Opportunities:
      Despite current limitations, the islands have vast potential for further renewable energy generation from wind and marine sources. Efforts are focused on finding ways to use locally generated power, such as through hydrogen production and local energy hubs. 1761511119547.jpeg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.236
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er sånn det har blitt her i landet... rett nok har ting blitt dyrere, men profittjaget til nettselskapene er overordnet alt.... Dette er vel å se på som ei hyttegrend... morsomt om det blir strømnekt på nyere hyttefelt i fjellheimen....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.721
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    gyllen anledning til å gjøre seg uavhengig av strømnettet
    men hvis man hadde omregulert fra fritidsbolig til bolig er de vel gjerne pliktig til å levere strøm (?)
    kommunen er jo fritidsboligeiernes side så det er vel mulig..

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.745
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    dette går nok rett hjem på yttersia
    Det er et forståelig vedtak.
    Her er det snakk om 29 hytter som skal ha strøm, og dette til en kostnad av 30 millioner.

Siden det her er snakk om svært begrenset forbruk, vil det være langt mere kostnadseffektivt å legge opp til off-grid-løsninger med solceller og/eller vindmøller for å forsyne disse hyttene med strøm.

Netteier uttaler jo også at de vil gi en støtte på 65000kr til hver av hytteeierne for å etablere off-grid-system.

Om en baserer seg på gass til koking og ved e.l til oppvarming, så trenger en ikke en alvorlig størrelse på installasjonen.

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei.. det er forsåvidt greit, men det begynner å bli altfor vanlig at først gir man blaffen i vedlikehold i årevis, og så når det går på siste verset argumenterer man med at nå er det altfor dyrt, - for så å få vedtak om oppheving av leveringsplikt.... blir littt i samme leia som att mange distrikskommuner nå omklassifiserer kommunle veier til private for å spare inn på brøytebuddsjettet.....

På den annen side, så hadde man kanskje kommet en vei dersom man aksepterte en egenandel... feks 200.000.. x 30 blir 6 mill...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.391
    Sted
    Oslo
    Hytte i Norge uten innlagt strøm hører jo ingen steder hjemme.
    Hva med hjemmekinoen, hva med spa-anlegget, hva med microen og og den temperatur styrte vinkjelleren?
    Blir jo nesten som Hellbillies "Krasafaren steinbu"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.807
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mon tro om det hadde vært like stort engasjement om disse hyttene hadde ligget på Geilo.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    0
    Kommentar til trådens tittel:

Hvis du virkelig mener at noe er gått galt i Norge er det vel på tide at du får hodet
    ut av utedassen og ser hva som skjer i resten av verden.

Nei, vi er ikke fornøyd-

Men - JA - det er ingen land i verden hvor innbyggerne har det bedre enn vi har det i Norge.
    (OK; Få land.. :rolleyes: )

Om du vil gjøre en verden til et bedre sted fins det en uendelighey av muligheter.

99,9 % av de er i resten av verden.

Hadde jeg vært lakseoppdretts milliardær ville jeg nok vært veldig uenig med deg! Men nå er jeg ikke det så jeg er slett ikke så uenig! 😊

Kommentaren var ikke bare en fleip, men et lite forsøk på å forklare at så meget er avhengig av den enkeltes ståsted i samfunnet!

Jeg fikk tilbud fra en kollega om å gå inn i et oppdrettsanlegg i Porsangerfjorden men bransjen var så ny og jeg hadde minimal kjennskap til den så
    jeg gjorde ikke det. Et drøyt halvår senere møttes vi igjen og da var hans investering verd ca 6 mill. OK burde nok ha slått til! Etter nok et drøyt halvår
    møttes vi igjen i embeds medfør og da var hans investering sånn ca pluss/(ganske mye) minus null! Kona hans var mildt sagt forbannet!! Og jeg var lettet over at jeg sa nei takk. Men selvfølgelig på neste møte der vi begge deltok kunne han fortelle at det lille oppdrettsanlegget han deltok i hadde blitt kjøpt opp
    av en av de store "gigantene" i bransjen. Han hadde hatt en meget god avkastning på investert kapital ved det salget. Hvor mye sa han ikke men han var meget fornøyd!

Så i løpet av et par år ville jeg hvis jeg hadde gått inn i dette prosjektet ha svingt mellom følelsen av at Norge var et kjempeland for investeringer til en
    følelse av "Fan i Helvete"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelig dette, men jeg tror det i første rekke må ha en avskrekkende virkning og at vi (folket) må se og skjønne at noe gjøres. Vigilante virksomhet og "lure" feller/alarmer kan fort komme om dette fortsetter. Jeg tror at det kunne vært med på å minske avstanden mellom politiet og de fleste andre her. For den avstanden er i ferd med å bli stor. Mange føler at det ikke er noe vits og da kommer ovennevte løsninger.

Men hvordan dette skal foregå i praksis, det er mere usikkert. Jeg tror både du og OMF er inne på noe, det må være andre krav til beviser og langt lettere å dømme, noe som også kan være farlig. Men det kan da ikke fortsette som i dag???
    Nå har jeg akkurat sett på NRK TV et program om dødsstraff. Og jeg må si meg ganske så enig i mye av det du skriver her. Når folk gir opp håp om rettferdighet når de rammes av kriminalitet vil de nok ty til "utenomrettslige" løsninger. Og da mine venner er vi på full fart mot et samfunn som går opp i limingen!

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hol kommune, hvor Geilo ligger, har over 5.000 hytter. Ikke veldig relevant å sammenligne med et øysamfunn med 29 hytter og ingen fastboende.
    Vel, dette kan komme til å ramme ganske så mange slike «øydrift samfunn» siden man nå får etablert dette som praksis. Vel og merke dersom dette står seg.

hvem definerer hva som er dyrt? Noen vil mene at 50 milliarder for en tunnel er dyrt
    Noen, også dagens regjering, mener at en tunnel på 10 milliarder er dyrt…

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.217
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vel, dette kan komme til å ramme ganske så mange slike «øydrift samfunn» siden man nå får etablert dette som praksis. Vel og merke dersom dette står seg.

hvem definerer hva som er dyrt? Noen vil mene at 50 milliarder for en tunnel er dyrt
    Noen, også dagens regjering, mener at en tunnel på 10 milliarder er dyrt…
    Man kan jo mene at ethvert lille lokalsamfunn, uansett størrelse og befolkning, skal ha krav på både strøm, bredbånd, svømmehall i Bodø-klassen og eget passkontor. Om utfallet hadde blitt det motsatte ville det, som du påpeker, også ramme mange. Og det ville bli dyrt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.510
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er også noko med usikkerheita.

Vanlegvis, trur eg, ligg tilknyting til straumnett inne som ein kostnad ved utbygging, med forventning om at nettselskapa har plikt til å oppretthalda det systemet som er. Det er sjølvsagt delvis urimeleg dyrt for isolerte bladnodar.

Men når det ligg ein vilkårlegheit i om netteigar vil forvalta infrastrukturen som ein er temmeleg avhengig av, så vil det også bidra til meir usikkerheit for framtida. Det same gjeld fsv telenettet og vegnettet.

Heilt sikkert kan ein aldri vera, sjølvsagt.

No bekymrar eg meg litt mindre for ei hytteøy enn dersom det faktisk hadde budd nokon der fast.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo mene at ethvert lille lokalsamfunn, uansett størrelse og befolkning, skal ha krav på både strøm, bredbånd, svømmehall i Bodø-klassen og eget passkontor. Om utfallet hadde blitt det motsatte ville det, som du påpeker, også ramme mange. Og det ville bli dyrt.

Hvorfor ironisere om hva de har krav på, de etterspør hverken passkontor eller svømmehall.

At man i 2025 ikke har råd til å opprettholde noe av det som ble bygget da Norge var langt fattigere er selvsagt bare tull, sentralisering og 15minutters byer er hva det jobbes mot, og selvsagt at vanlige folk ikke skal eie noe.

I perspektiv er disse 30mill bare en tredjedel av hva stormakten Norge årlig gir i u-hjelp til kina så føkk norske politikere og deres prioriteringer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.510
    Sted
    Market Snodsbury
    I praksis ligg vel det operative prinsippet sånn ca. midt mellom dette og ein tanke om knallhard sentralisering, utan at det kan formulerast slik at det krystallklart kvar grensene går. Mao, båe heimlane er gyldige samtidig: 1. «alle bør få tilgang til offentlege tenester og infrastruktur passe nært der dei bur» og 2. «vi skal ikkje bruka urimeleg mykje pengar på små, raskt minkande grender». Legg også merke til orda passe, urimleg, små.

Ingen ved sine fulle fem vil påstå at vi skal gå for det eine eller det andre, så denne typen diskusjonar er sannsynlegvis noko vi må leva med.

Den norske modellen er å klynga dette saman i ulike sekker som alle helst skal gå i null eller pluss (kommunalt, IKS, fylkeskommunalt, statleg, offentlege føretak på alle nivåa som skal driva forretningsmessig) slik at det er tilfeldig kva vi kan setja opp mot kva.

Eg skulle trudd at den relativt låge prisen på kWh i NO4 kunne vera eit argument for å brukta meir pengar på td. «generøs» infrastruktur (nett) i landsdelen, men tydelegvis ikkje. Det er ingen ting som tilseier at vi kan sjå desse to utgiftspostene (som i all hovudsak vert betalt på same faktura) i samanheng. Som Linea skriv på heimesidene sine:

Linea skrev:
    Dersom du har planer om bygging i et område langt fra annen bebyggelse kan kostnader (anleggsbidraget) for fremføring av strøm bli betydelig.

I slike tilfeller kan det være greit å ta kontakt med Linea først for å få et overslag over anleggsbidrag. Vi anbefaler at dette gjøres før en går for langt med selve byggeprosessen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.445
    Sted
    Holmestrand
    Nå er jeg ingen ekspert på leveringsplikten,
    men slik jeg forstår så handler det ikke om at du kan få strøm levert hvor som helst,
    men i områder hvor det er infrastruktur.
    Og infrastruktur til ødeliggende hytteområder tror jeg ikke omfattes.

Er det surt for de som har hatt strøm i 60 år?
    Selvsagt.

Er det en opplagt oppgave for et spleiselag fra fellesskapet?
    Nei, synes ikke det.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For de av oss som har sett og opplevd andre tider. Ta en tur langs kysten, f.eks. i nord. Der ser man ofte en enslig kraftlinje henge i noen gamle stolper innover langs fjorden, og der innerst inne et par hus. Åpenbart ikke bygd i går,,, og hvordan vet man det? Jo, husene har terrasse..

disse linjene ble bygd av vår besteforeldre og foreldre generasjonen lenge før oljefondet og den slags.

da hadde vi råd..

det blir nok ganske enkelt for høyresiden (politisk, men også kartet dersom man holder kartet i hånden med nord opp,,) å få til kommune sammenslåing; det er bare å ikke finansiere utbedring av nettfeil i grisgrendte strøk og Vipps så sparer man helse, skole, vei, vann, kloakk og folk…

den som tror at velle et al vil sponse yttersia,,,,

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn