Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.803
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og, om vi bryter det ned litt, så tenker vi at veien skal ligge der i minst 100 år. 60 milliarder over 100 år er 60 millioner pr år. Det passerer omtrentlig 85 000 biler der pr. døgn. Hver bil betaler da 705 kroner pr. tur. Eller kr. 41,- for hver kjørte bilkilometer. Hver fordømte kjørte kilometer i 100 år!
    Vei er dyrt i Norge, ja. Selvsagt er det mange andre faktorer her, som har å gjøre med samfunnsøkonomi, men jeg tror du skal være ganske kreativ i mattefaget for å finne god økonomi i dette regnestykket.
    Jeg ser ikke bort fra at et enormt, gratis kollektivsystem hadde kostet omtrent det samme for samfunnet.
    Kreativ er greit, men det regnestykket ditt har 2 store feil.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.327
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og, om vi bryter det ned litt, så tenker vi at veien skal ligge der i minst 100 år. 60 milliarder over 100 år er 60 millioner pr år. Det passerer omtrentlig 85 000 biler der pr. døgn. Hver bil betaler da 705 kroner pr. tur. Eller kr. 41,- for hver kjørte bilkilometer. Hver fordømte kjørte kilometer i 100 år!
    Vei er dyrt i Norge, ja. Selvsagt er det mange andre faktorer her, som har å gjøre med samfunnsøkonomi, men jeg tror du skal være ganske kreativ i mattefaget for å finne god økonomi i dette regnestykket.
    Jeg ser ikke bort fra at et enormt, gratis kollektivsystem hadde kostet omtrent det samme for samfunnet.
    Er du helt sikker på regnestykket ditt (?) eks:
    85000 turer x 5 dager x 46 uker = ca. 20 000 000 turer. 60 mill / 20 mill turer blir vel 3,- pr tur (?)
    En annen sak er vel at 100 år er vel noe lang avskriving stod (?). Hvis en halverer til 50 år så dobler prisen seg. Men på den andre siden så tok jeg ikke med helgene + ferie, noe trafikk er det vel alltids da også (?)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.327
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi da retter til 600 mill pr.år, så blir det i mitt eksempel 30 eller 60,- pr tur.
    I realiteten en del lavere, tok ikke med helgene eller ferieperiodene. Som OMF tok med...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at de rike kan fly da, når de svipper innom fra Sveits.

En liten advarsel fra USA og en forklaring på hvorfor det kan ha blitt som det har blitt over there:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.439
    Sted
    Holmestrand

EDIT: Et par idiotfeil i regnestykket. Se neste side. 🤯
    Kanskje det hadde vært lurt å etablere arbeidsplasser andre steder ….

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.989
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Politikk er det umuliges kunst.
    Den varianten tror jeg ikke at jeg har hørt før.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.005
    Torget vurderinger
    4
    Noen ganger blir jeg matt av hva folk klager på her i landet. Skoleskyss og avstander til skolen er forståelig nok et tema for mange, fortrinnsvis i mer grisgrendte strøk. Men, når man flytter fra bygda der ungene bor og går på skole til et sted ute i gokk 40 km der i fra for så å klage på at skoleskyss ikke funger???!! Han flytter vekk for å spare penger og tar for gitt at storsamfunnet skal ta kostnaden for avstanden. Siden det er vedtatt at de har krav på skoleskyss er det nå også vedtatt at barna får taxi hele veien til og fra skolen hver dag. 40 km taxi begge veier 5 dager i uken, det blir fort 10 turer à ca. 1000. 10.000 kroner hver uke fordi fyren flytter på landet.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.388
    Sted
    Oslo
    Noen ganger blir jeg matt av hva folk klager på her i landet. Skoleskyss og avstander til skolen er forståelig nok et tema for mange, fortrinnsvis i mer grisgrendte strøk. Men, når man flytter fra bygda der ungene bor og går på skole til et sted ute i gokk 40 km der i fra for så å klage på at skoleskyss ikke funger???!! Han flytter vekk for å spare penger og tar for gitt at storsamfunnet skal ta kostnaden for avstanden. Siden det er vedtatt at de har krav på skoleskyss er det nå også vedtatt at barna får taxi hele veien til og fra skolen hver dag. 40 km taxi begge veier 5 dager i uken, det blir fort 10 turer à ca. 1000. 10.000 kroner hver uke fordi fyren flytter på landet.

Og i andre sammenhenger sies det at det er ingen menneskerett å bo sentralt, finn deg noe billigere usentralt.
    Skilte folk må ofte flytte, og det er ikke gitt å finne noe de har råd til overalt.
    Men det er klart, skilte uføretrygda får vel bare finne seg i å stå bakerst i køen

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.576
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mildt sagt umusikalsk... hvis den hadde bitt senket en knapp nm lenger vest hadde den havnet på 400m+ og ikke vært et problem..... men de hadde visst ikke nok ankerkjetting.. :cool:

Apropos... jeg vet det finnes en oversikt over skipsvrak, men er dette tilgjengelig for allmenheten? Det ble nemlig gjort en annen senking på 80-tallet en gang

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.388
    Sted
    Oslo
    Mildt sagt umusikalsk... hvis den hadde bitt senket en knapp nm lenger vest hadde den havnet på 400m+ og ikke vært et problem..... men de hadde visst ikke nok ankerkjetting.. :cool:

Apropos... jeg vet det finnes en oversikt over skipsvrak, men er dette tilgjengelig for allmenheten? Det ble nemlig gjort en annen senking på 80-tallet en gang
    Den måtte ligge helt stille sier forsvaret, for de øver jo ikke på skyting mot bevegelige mål?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn