Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og, om vi bryter det ned litt, så tenker vi at veien skal ligge der i minst 100 år. 60 milliarder over 100 år er 60 millioner pr år. Det passerer omtrentlig 85 000 biler der pr. døgn. Hver bil betaler da 705 kroner pr. tur. Eller kr. 41,- for hver kjørte bilkilometer. Hver fordømte kjørte kilometer i 100 år!
    Vei er dyrt i Norge, ja. Selvsagt er det mange andre faktorer her, som har å gjøre med samfunnsøkonomi, men jeg tror du skal være ganske kreativ i mattefaget for å finne god økonomi i dette regnestykket.
    Jeg ser ikke bort fra at et enormt, gratis kollektivsystem hadde kostet omtrent det samme for samfunnet.
    Kreativ er greit, men det regnestykket ditt har 2 store feil.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og, om vi bryter det ned litt, så tenker vi at veien skal ligge der i minst 100 år. 60 milliarder over 100 år er 60 millioner pr år. Det passerer omtrentlig 85 000 biler der pr. døgn. Hver bil betaler da 705 kroner pr. tur. Eller kr. 41,- for hver kjørte bilkilometer. Hver fordømte kjørte kilometer i 100 år!
    Vei er dyrt i Norge, ja. Selvsagt er det mange andre faktorer her, som har å gjøre med samfunnsøkonomi, men jeg tror du skal være ganske kreativ i mattefaget for å finne god økonomi i dette regnestykket.
    Jeg ser ikke bort fra at et enormt, gratis kollektivsystem hadde kostet omtrent det samme for samfunnet.
    Er du helt sikker på regnestykket ditt (?) eks:
    85000 turer x 5 dager x 46 uker = ca. 20 000 000 turer. 60 mill / 20 mill turer blir vel 3,- pr tur (?)
    En annen sak er vel at 100 år er vel noe lang avskriving stod (?). Hvis en halverer til 50 år så dobler prisen seg. Men på den andre siden så tok jeg ikke med helgene + ferie, noe trafikk er det vel alltids da også (?)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi da retter til 600 mill pr.år, så blir det i mitt eksempel 30 eller 60,- pr tur.
    I realiteten en del lavere, tok ikke med helgene eller ferieperiodene. Som OMF tok med...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.197
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at de rike kan fly da, når de svipper innom fra Sveits.

En liten advarsel fra USA og en forklaring på hvorfor det kan ha blitt som det har blitt over there:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.414
    Sted
    Holmestrand

EDIT: Et par idiotfeil i regnestykket. Se neste side. 🤯
    Kanskje det hadde vært lurt å etablere arbeidsplasser andre steder ….

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Politikk er det umuliges kunst.
    Den varianten tror jeg ikke at jeg har hørt før.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn