Mens to norske leiesoldater som dro på drapstokt til the heart of darkness (Kongo) fikk all mulig hjelp fra UD.
Personlig har jeg mere sans for solidaritets reiser til Gaza
De ble vel "reddet" av at de fikk en dødsdom, samt noen politiske kontakter i familen til KrF eller hva det var?
Folk må jo gjøre sine egne vurderinger og det er ikke noe å si på at folk og fe engasjerer seg i den ene eller andre saken, men man burde også på forhånd skjønne at risikoen ved å dra til noe som for alle praktiske formål er en krigssone bør være en del av risikovurderingen man gjennomfører. Med mindre man gjør noe veldig voldsomt så tviler jeg imidlertid på at en norsk stasborger blir sittende veldig lenge i Israelsk arrest (de seks(?) det var snakk om for litt siden slapp vel temmelig fort ut dersom de så ville). Et annet aspekt ved å dra til et eller annet sted men en betydelig sannsynelighet for å havne i den lokale kasjonetten er at det også kan være et egnet pressmiddel til å påvirke norsk utenrikspolitikk og relaterte temaer dersom det settes hardt mot hardt. Det er vanskelig å forutse hvordan den hjemlige opinion, og som følge av det politikken, reagerer om noe blir en stor sak.
Man kan gjerne applaudere at noen verver seg til aktiv tjeneste på Ukrainsk side i krigen mot Russland, men hva gjør man dersom f.eks en nordmann blir arrestert og sendt til krigsfangenskap med en dom på 20 år et sted langt ute i Sibir ingen vet hvor er en gang?
Sånn sett er det vesensforskjellig om du eller jeg f.eks. går på fjellet i Norge og er enten dumdristige og/eller uheldige og må hentes ut. Det er et rent innenriks anliggende.
Ellers er jeg ikke uenig i at dersom man reiser til Kongo for å leke leiesoldat så burde man i praksis frasi seg retten til assistanse fra det offisielle Norge.