Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.459
    Sted
    Sølvbyen
    Det blir uansett et veldig åpent og generelt spørsmål hvis premisset bare er "to som jobber sammen". Akkurat det kan romme veldig mye forskjellig, så det er vanskelig å si veldig bastant at det skal være sånn eller sånn.
    Litt det samme om hårsårheten også, det er en litt ullen påstand det er vanskelig å være verken enig eller uenig i uten noe mer kontekst. 🙂

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.181
    Sted
    Holmestrand
    Han er vel sånn ca like kvalifisert som Marte Gerhardsen som ble skolesjef i Oslo da begge to har fullført norsk grunnskole.
    ?
    « Gerhardsen er utdannet ved Universitetet i Oslo og London School of Economics. Ved sistnevnte tok hun en Master of Science i internasjonal politikk. Hun har også gjennomført Utenriksdepartementets aspirantkurs.»

Så vidt jeg kan se så har ikke Velle noe etter videregående?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.956
    ?
    « Gerhardsen er utdannet ved Universitetet i Oslo og London School of Economics. Ved sistnevnte tok hun en Master of Science i internasjonal politikk. Hun har også gjennomført Utenriksdepartementets aspirantkurs.»
    Poenget med ansettelsen av Gerhardsen i sin tid var at anonnsen spesifikt søkte etter noen med bakgrunn fra utdanningssektoren, erfaring fra store og komplekse organisasjoner osv. Det hadde ikke hun.Hennes relevante bakgrunn for den konkrete stillingen hun fikk, gitt hva som var etterlyst, skal man ha en særdeles arbeiderpartirød partibok for å se.

Fra kommenatoriet den gang da

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    822
    Sted
    Halden
    Folk burde ikke måtte gå fra jobb eller stilling på bakgrunn av et helt frivillig forhold. Det er ikke greit at det er så firkantet synes jeg. Det er rett og slett urettferdig.
    Det har blitt veldig sensitivt. Mye dobbeltmoral ute og går tipper jeg. Og jeg tviler på at norske ledere lykkes i å presse noen til sex. Jeg har mer tiltro til dagens arbeidstakere enn det.
    Byrådsleder er gift og har to barn og det har nok spilt inn her. Husker også at den alle trodde skulle bli BL ville bli ordfører, og at Hauges utnevnelse til BL kom overraskende.

Kan være nattmanøvrer på mer enn ett vis her.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Dette er jo fra den gang daværende regjering solgte unna for fote, ikke bare fjellanlegget på Andøya, men hele leiren med en haug med bygninger, Olavsvern i Tromsø, leire, forlegninger og boliger over en lav sko... og nå må man enten leie, kjøpe tilbake eller bygge nytt...
    Det må da være mulig å ekspropiere det som feilaktig ble solgt av hensyn til rikets sikkerhet. De som kjøpte den gangen får tilbake kjøpesummen med renter. End of story. Så enkelt men likevel fordømt vanskelig.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.039
    Poenget med ansettelsen av Gerhardsen i sin tid var at anonnsen spesifikt søkte etter noen med bakgrunn fra utdanningssektoren, erfaring fra store og komplekse organisasjoner osv. Det hadde ikke hun.Hennes relevante bakgrunn for den konkrete stillingen hun fikk, gitt hva som var etterlyst, skal man ha en særdeles arbeiderpartirød partibok for å se.

Alltid når man søker etter en kandidat, skrive man en ønskeliste over hva vedkommende skal ha av bakgrunn og kunnskaper, men det hender nok det dukker opp kandidater med en litt annen bakgrunn, som allikevel anses som enda mer attraktiv. Fra Wiki har jeg sakset følgende:

Hun var ansatt i Utenriksdepartementet fra 1999 til 2007. Hun har siden vært generalsekretær i CARE Norge (2008–2010), divisjonsdirektør i DNB[6] (2011–2014), daglig leder i Tankesmien Agenda (2014–2018),[7] divisjonsdirektør i Helsedirektoratet (2018–2019) og direktør i Utdanningsetaten i Oslo (2019–2025).
    Kan ikke med min beste vilje se at denne kandidaten ikke passer i nevnte stilling.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det er fortsatt mye korrupsjon i Norge. Kjenner noen som kjenner noen, det hjelper veldig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.956
    Kan ikke med min beste vilje se at denne kandidaten ikke passer i nevnte stilling.
    Da får jeg (og temmelig mange andre den gang) og du være enige om å være uenige om akkurat det. Skoleetaten i Oslo er en veldig stor arbeidsgiver, og som sagt så søkte utdanningsetaten etter noen med erfaring fra å lede store og komplekse organisasjoner (noe hun ikke hadde), det var også vist til erfaring for / interesse for utdanningssektoren eller hva nå formuleringen var i utlysingen - hun har ikke noe mer bagrunn for dette enn enhver som har fullført grunnskolen (og ja, jeg visste at hun hadde mer utdannelse enn grunnskole i tilfelle det skulle være noen tvil om det). Hvordan det gikk til slutt, eller hvordan hennes skussmål for tiden i jobben aner jeg ikke og mener jeg ikke noe om, men det er heller ikke poenget. Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet er riktig nok en "stor" stilling, men der var hun kun i litt over ett år før hun gikk til Osloskolen. Et callsenter i DNB er stort (ca 1000 ansatte) men det har neppe påfallende mye til felles med en offentlig etat og kvalifiserrer ikke akkurat til en kompleks organisasjon heller.

Det fremstår som nær utenkelig at det ikke i en så stor organisasjon som Osloskolen ikke finnes interne kandidater med langt mer relevant erfaing og bedre kjenneskap til fagområdet, organisasjonen og slikt. Det er også like utenkelig at Marte Gerhardsen ville fått den jobben dersom etternavnet hennes ikke var Gerhardsen. Grunnet systemet med offentlige søkerlister osv på offentlige jobber der det viden kjent at det er mange som kvier seg for å søke på stillingene. Spesielt om/når/dersom det sprer seg en oppfatning om at jobben er tiltenkt en bestemt person. Eksempelvis fremstår det som lite sannsynelig at toppersoner i kapitalforvaltningsmiljøene i DNB/Storebrand/Klp ikke kunne tenke seg jobben som sjef for Oljefondet, men ingen fra disse stedene står på søkerlisten. I det hele er søkerlisten til en av verdens størte kapitalforvalterjobber fascinerende kort og med et par unntak er de få kandidatene som faktisk står på den spektakulært ukalifiserte og søker åpenbart bare på spit.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.181
    Sted
    Holmestrand

Jeg er for å si det slik, heller ikke spesielt imponert.
    ;)

Ikke alltid enig med Ørjaseter, men hennes analyse her er. det bare å nikke til.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.008
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Aktivistdsme drar på noe der enhver med en halvt fungerende hjernecelle bør skjønne er risikabelt. Det går ikke som planlagt (altså en spennende tur for å dyrke egen godhet) og når konsekvens melder seg roper man på staten. Dama er altså så tett at hun tror at hun kan dra til en krigssone helt uten konsekvenser.

Dette er er fint eksempel på folk som tror de tar med seg Norges sosialdemokrati på tur uansett hva formålet er. Når selvrealiseringen, som man glatt kunne latt være går skeis så roper man på state for å redde en fra sine egne mangelfullle vurderinger. Om man vil leke martyr fordi det ser bra ut så gå i det minste all inn og ikke rop på staten.
    Enda en godhetsposør på selvrealiseringstokt. 😏

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.111
    Sted
    Oslo
    Enda en godhetsposør på selvrealiseringstokt. 😏

Mens to norske leiesoldater som dro på drapstokt til the heart of darkness (Kongo) fikk all mulig hjelp fra UD.
    Personlig har jeg mere sans for solidaritets reiser til Gaza

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.956
    Mens to norske leiesoldater som dro på drapstokt til the heart of darkness (Kongo) fikk all mulig hjelp fra UD.
    Personlig har jeg mere sans for solidaritets reiser til Gaza
    De ble vel "reddet" av at de fikk en dødsdom, samt noen politiske kontakter i familen til KrF eller hva det var?

Folk må jo gjøre sine egne vurderinger og det er ikke noe å si på at folk og fe engasjerer seg i den ene eller andre saken, men man burde også på forhånd skjønne at risikoen ved å dra til noe som for alle praktiske formål er en krigssone bør være en del av risikovurderingen man gjennomfører. Med mindre man gjør noe veldig voldsomt så tviler jeg imidlertid på at en norsk stasborger blir sittende veldig lenge i Israelsk arrest (de seks(?) det var snakk om for litt siden slapp vel temmelig fort ut dersom de så ville). Et annet aspekt ved å dra til et eller annet sted men en betydelig sannsynelighet for å havne i den lokale kasjonetten er at det også kan være et egnet pressmiddel til å påvirke norsk utenrikspolitikk og relaterte temaer dersom det settes hardt mot hardt. Det er vanskelig å forutse hvordan den hjemlige opinion, og som følge av det politikken, reagerer om noe blir en stor sak.

Man kan gjerne applaudere at noen verver seg til aktiv tjeneste på Ukrainsk side i krigen mot Russland, men hva gjør man dersom f.eks en nordmann blir arrestert og sendt til krigsfangenskap med en dom på 20 år et sted langt ute i Sibir ingen vet hvor er en gang?

Sånn sett er det vesensforskjellig om du eller jeg f.eks. går på fjellet i Norge og er enten dumdristige og/eller uheldige og må hentes ut. Det er et rent innenriks anliggende.

Ellers er jeg ikke uenig i at dersom man reiser til Kongo for å leke leiesoldat så burde man i praksis frasi seg retten til assistanse fra det offisielle Norge.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.538
    Sted
    Liten by
    1759917325010.png
    Inntil politiet får bedre vilkår og andre regler å forholde seg til, så vil dette fortsette og øke i omfang.
    De ler av norsk politi og fortsetter som før.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.956
    Inntil politiet får bedre vilkår og andre regler å forholde seg til, så vil dette fortsette og øke i omfang.
    De ler av norsk politi og fortsetter som før.
    Den offisielle forklaringen i Norge på det meste innen denne sfæren er vel "trangboddhet" så, dersom man tror på det, så kunne man løse det hele ved å gi masse familier fra et utvalg land langt borte større boliger.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.039
    Den offisielle forklaringen i Norge på det meste innen denne sfæren er vel "trangboddhet" så, dersom man tror på det, så kunne man løse det hele ved å gi masse familier fra et utvalg land langt borte større boliger.
    Nå har du vel lest en god del for lite om dette problemkomplekset, dersom du kokte det hele ned til trangboddhet. Alternativt var det et misforstått forsøk på ironi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn