Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg dokumenterer din manglede prinsippfasthet, resten får være opp til deg selv.
    Så vidt jeg kan se har du ikke dokumentert noen verdens ting.

Om poenget ditt er at jeg ikke har kritisert hjelpeforsendelser til Ukraina - så er nok grunnen så enkelt at de har kommet frem til målet uten støy og roping i sosiale medier. Kom gjerne med et eksempel på en transport/kolonne som ikke har kommet frem som planlagt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ga like fordi jeg tror på hensikten med å demonstrere, enten med flagg og paroler i gatene eller med en flagg flotilje til sjøs.
    Kan ikke huske at du har kritisert demonstrasjoner mot Russlands krig, med begrunnelse at det ikke vil endre noe på krigen.
    Men prinsipper og koherens er kanskje ikke din sterkeste side?
    Jeg tenker det jeg skrev i #457 burde være ganske greit å tolke. Så er et selvsagt lov å være uenig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så vidt jeg kan se har du ikke dokumentert noen verdens ting.

Om poenget ditt er at jeg ikke har kritisert hjelpeforsendelser til Ukraina - så er nok grunnen så enkelt at de har kommet frem til målet uten støy og roping i sosiale medier. Kom gjerne med et eksempel på en transport/kolonne som ikke har kommet frem som planlagt.
    Poenget mitt er at du har forskjellige standarder hva gjelder Russland og Israel. Det er du langt fra alene om.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du kunne jo brukt energien på å besvare spørsmålet i stedet for å bygge urelaterte stråmenn.
    Hvis det er spørsmålet " Hvordan skader konvoiene saken? " - så er det besvart med i #457 - til og med bulletpoints. Burde være lett lesbart.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Blir spennende å se hvor mange likes du får på den.
    Du har jo nå bekreftet det du anklages for; situasjonsbestemte meninger og holdninger. Det gjør du gjennom fortsatt ikke ta fullstendig avstand fra Israels okkupasjon og terror mot palestinerne. Derimot opptrer du som en slimål, der du prøver å få fokuset over på noe annet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe helt annet, i utgangspunktet en gla sak med en start som ikke hører hjemme i Norge 2025,,,
    Sist, men ikke minst: sjekk ut plassen

burde kanskje postet denne i Norges forsvars tråden..

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har jo nå bekreftet det du anklages for; situasjonsbestemte meninger og holdninger. Det gjør du gjennom fortsatt ikke ta fullstendig avstand fra Israels okkupasjon og terror mot palestinerne. Derimot opptrer du som en slimål, der du prøver å få fokuset over på noe annet.
    Du - jeg drar på konsert - så kan jeg gjøre noe jeg liker veldig godt, også kan du fortsette med det du liker best her inne.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    479
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med det at når en mening, en holdning, er situasjonsbestemt, da er den totalt verdiløs òg kan ikke tillegges noen som helst vekt.

Der befinner OMF seg, sammen med store deler av den vestlige verden. Så han er slett ikke ensom, i sin totale prinsippløse tilstand.
    Jeg tror kanskje det er en ting her som kompliserer denne tråden: Prinsipper kan ikke diskuteres, det er bortkastet tid og energi. Du har ditt prinsipp, jeg har mitt. Ingenting å diskutere.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.161
    Sted
    Oslo
    Jeg tenker det jeg skrev i #457 burde være ganske greit å tolke. Så er et selvsagt lov å være uenig.
    Spør du meg, så kunne israelerne hatt litt fingerspitzgefühl, etter å ha bordet og inspisert båtene og sett at her var det ikke militært utstyr, så kunne de latt båtene fortsette til Gaza. Noen sekker med ris, litt matolje og plaster og penicillin ville neppe vært en trussel mot IDF. Nothanyahu hadde kanskje fått litt bedre presse da, men det virker som om han gir faen i hvilken internasjonal standing han har.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.782
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er spørsmålet " Hvordan skader konvoiene saken? " - så er det besvart med i #457 - til og med bulletpoints. Burde være lett lesbart.

Lett lesbart som din rent subjektive oppfatning, helt uten noe håndfast å vise til.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lett lesbart som din rent subjektive oppfatning, helt uten noe håndfast å vise til.
    Ja, og at det er min subjektive oppfatning står nå helt klart i innlegget. Har jeg påstått at det er noe annet enn min oppfatning?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror kanskje det er en ting her som kompliserer denne tråden: Prinsipper kan ikke diskuteres, det er bortkastet tid og energi. Du har ditt prinsipp, jeg har mitt. Ingenting å diskutere.
    Syns det kun er klargjørende, jeg. Et prinsipp gjelder alltid, er ikke situasjonsbestemt.

Okkupasjon og folkerettsbrudd er uavhengig av om det er Russland eller Israel som står bak. Det samme gjelder den prinsippielle holdning til det.

Da tenker jeg at det er helt på sin plass å reagere, når enkelte heller bruker engasjementet på å betvile demonstranter på båter - i stedet for å først ta fullstendig avstand fra okkupanten og folkemorderen. Særlig når holdningen er helt klar i forhold til krigen i Ukraina.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.363
    Sted
    Market Snodsbury
    Egentlig litt håpløst at man har slike regler der man må forsøke å sannsynliggjøre intensjonen i noe som er helt lovlig så lenge intensjonen ikke er skattemessig.
    Det ser ut som at reglane rundt dette er designa slik at det genererer veldig mange grensetilfelle (altså: veldig dårleg designa).

Fordelen med systemet (at framførbart underskot er omsetjeleg) er jo at det let ein viss restverdi liggja i selskap sjølv om eigenkapitalen skulle gå i null og drifta lagt ned. Dersom det vert konkurs, så er det jo enno meir ein slags bonus for buet/kreditorane.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    479
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Man kan sikkert forklare premissene for sine prinsipper. Det er også årsaken til at jeg for det meste velger å ikke poste mye her i denne tråden. Blir bare gjentagelser og så videre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Man kan sikkert forklare premissene for sine prinsipper. Det er også årsaken til at jeg for det meste velger å ikke poste mye her i denne tråden. Blir bare gjentagelser og så videre.
    Er det slik, mener du, at en mening, et situasjonsbestemt prinsipp, skal få fremmes uimotsagt? For fredens skyld, enda det er snakk om en krig der titusener er drept? Og fokuset rettes mot demonstranter, ikke overgriperen?

Var en artikkel som ble postet i tråden for noen dager siden, om nettopp denne redsel for å vise uenighet i Norge. Den var spot on.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.479
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med all rette... Helseforetakene er blitt et slags absurd teater, med adm dir, overdirektører og underdirektører og gud vet hva, -- med lønninger og ytelser helt ute av proporsjon for et offentlig helseforetak, hvor man samtidig skjærer ned og legger ned over en lav sko for å få budsjettene til å gå i hop.....

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.717
    Torget vurderinger
    2

Man skulle tro at helsetoppene med millionlønninger var kvalifisert nok til å kunne uttale seg offentlig uten en støttekontakt med 1.8 mill i årslønn ++ på slep. Og når noen stiller spørsmål er det ingen som kan svare.
    Ganske belysende

Det er bare latterlig.
    Når skal noen voksne sette foten ned for disse snylterne og parasittene på helsevesenet,’?

Hvor mange kommunikasjons sjefer og kommunikasjons rådgivere var det i helsevesenet i 1970 og hvor mange nå?
    Uproduktivt daukjøtt må fjernes ..

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.479
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hele foretakssmodelllen er overmoden for revisjon.... bare måten foretakene skal finansiere ombygg, tilbygg og nybygg med rentebærende lån fra Staten er helt absurd.... i tillegg til et overadministret direktørvelde helt ute av proporsjon..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.979
    Hele foretakssmodelllen er overmoden for revisjon.... bare måten foretakene skal finansiere ombygg, tilbygg og nybygg med rentebærende lån fra Staten er helt absurd.... i tillegg til et overadministret direktørvelde helt ute av proporsjon..
    At man lar være å ha "direktør" i en tittel for å tekkes opinonen er ikke det samme som at jobben forsvinner. En kompis av meg er avdelingsdirektør i en avdeling i et departement. Han har fagansvar for et av mange fagområder som ligger i aktuelle departement og personalansvar for ca 20 medarbeidere. Tror du noe i realiteten hadde endret seg dersom stillingen hans hadde et annet navn enn noe som slutter på -direktør utover at det hadde blitt en direktør mindre i det offentlige?

Min nærmeste sjef har også ansvar for et sted rundt 20 personer. Ikke sikker på hva hans tittel faktisk er (vi driter stort sett i slikt) men mest sannsynelig "seksjonsleder" eller "avdelingsleder". Dersom noen endret hans tittel til "seksjonsdirektør" eller "avdelingsdirektør" så hadde vi fått en direktør mer, men i realiteten ville alt vært som før.

Det burde i det minste være mulig å skjønne at antall stillinger som har "direktør" i seg er et temmelig dårlig mål på om en organisasjon er topptung eller ikke.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.161
    Sted
    Oslo
    At man lar være å ha "direktør" i en tittel for å tekkes opinonen er ikke det samme som at jobben forsvinner. En kompis av meg er avdelingsdirektør i en avdeling i et departement. Han har fagansvar for et av mange fagområder som ligger i aktuelle departement og personalansvar for ca 20 medarbeidere. Tror du noe i realiteten hadde endret seg dersom stillingen hans hadde et annet navn enn noe som slutter på -direktør utover at det hadde blitt en direktør mindre i det offentlige?

Min nærmeste sjef har også ansvar for et sted rundt 20 personer. Ikke sikker på hva hans tittel faktisk er (vi driter stort sett i slikt) men mest sannsynelig "seksjonsleder" eller "avdelingsleder". Dersom noen endret hans tittel til "seksjonsdirektør" eller "avdelingsdirektør" så hadde vi fått en direktør mer, men i realiteten ville alt vært som før.

Det burde i det minste være mulig å skjønne at antall stillinger som har "direktør" i seg er et temmelig dårlig mål på om en organisasjon er topptung eller ikke.
    Joda,og jeg driter glatt i om den som har ansvaret for sentralbordet har stilling telefondirektør.
    Men mange har et inntrykk av at administrative stillinger øker på bekostning av de som faktisk utfører tjenestene, det er vel der skoa trykker.
    Og når de som utfører tjenestene også blir pålagt mere rapportering og administrative oppgaver, da kan etater bli ganske tungrodde

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.717
    Torget vurderinger
    2
    Etter siste omorganisering i mitt selskap ble antallet avdeling ledere “redusert”.
    Men bare i navnet nå er det 50% flere administrative stillinger ,.. det en avdelingsleder gjorde før må nå utføres av en oppgaveleder og en kompetanse leder og noen gruppe ledere

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.479
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - antall direktører er interessant da det sier noe om byråkratiet vi har endt opp med...I følge "Debatten" i kveld har hele Helse-Norge inkl Helsedep og direktorater tilsammen 644 direktører, og helsefortakene alene tilsammen 338.... selv om du tydeligvis lider av Solvang-fobi, så anbefaler jeg alle å se kveldens program, som en dokumentasjon på hvor galt dette har gått avsted... med NPM i førersetet...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.979
    Joda,og jeg driter glatt i om den som har ansvaret for sentralbordet har stilling telefondirektør.
    Men mange har et inntrykk av at administrative stillinger øker på bekostning av de som faktisk utfører tjenestene, det er vel der skoa trykker.
    Og når de som utfører tjenestene også blir pålagt mere rapportering og administrative oppgaver, da kan etater bli ganske tungrodde
    Man kan jo undres hvorfor det offentlige har valgt å kalle så mange stillinger noe med "direktør" i når noe annet ville vært langt mindre belastende. Hvor mange personer en leder i realiteten kan ha direkte ansvar for er ganske lavt, da med mindre avdelingen driver med noe som er veldig rutinepreget og standardisert, noe som f.eks sjelden er tilfelle i et departement. For å ta min kompis igjen så er det veldig mye som skal innom han, mens min nærmeste leder mer er noen man spør om ett eller annet innimellom om man trenger en avklaring på noe. Han gjør veldig mye annet, det er ikke det, men er ikke nødvendigvis hele tiden direkte involvert i de daglige oppgavene til avdelingen med mindre noe dukker opp.

Uten at jeg påstår du mener det så virker det nesten som noen mener adminstrasjon etc er noe nær en unødvendig oppgave siden det ikke direkte bidrar til tjenesteproduskjon utad. Men når man har personalansvar for en bråte folk så er det veldig mye som kan og vil dukke opp, og mye av dette foregår uten at nødvendigvis selv nære kollegaer vet mye om det. I en forsamling på 20-30 personer vil det over tid fort dukke opp mange problemer knyttet til ting på jobben, hjemmebane eller noe annet som må håndteres, ofte temmelig diskret.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.693
    Sted
    Nordland
    Tror nok de to oppi nord der angret på at de var med.
    Styreleder og direktør for Helse Nord skjemmer seg loddrett ut!
    😂 Ja.. Det der må være ny rekord i å skjemme seg loddrett ut, men ikke overraskende. Har fulgt styreleder Larsen over lang tid og dette bare følger seg i rekken av dårlig ledelse. Det var pinlig å se på. Marit Lind ønsker ikke å uttale seg om sin lønn sa hun flere ganger. Hun prøvde å forsvare lønna på kommunikasjonsdirektøren sin men stammingen avslørte at her er det total skivebom. At den nye kommunikasjonsdirektøren kommer sent mandag, og drar hjem torsdag med en lønn på 1,9 mill+ gratis hotell/leilighet+gratis reise til/fra jobb (bor i Oslo) + 12 kompensasjonsdager, +pensjon (++2,5mill?) er jo hårreisende😂 Marit Lind skjønte nok at programleder Fredrik har full kontroll over når direktøren kommer og går. 12 kompensasjonsdager? Så lønna kompenserer ikke for den knallharde jobbinga? Er magisk.
    Det er faktisk du og jeg som betaler den kvalmende høye statlige lønna, hva skal hvermannsen gjøre for å bli kvitt galskapen? Håper media følger opp, denne saken bør granskes i minste detalj. Blir det konsekvenser? Neppe..

IMG_9777.png

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.161
    Sted
    Oslo
    Det sies av og til at det er billigere å la folk få en fancy tittel enn høyere lønn.
    Mye jevere å være CFO enn regnskaps leder.
    En jeg kjenner som driver sitt enmanns firma har visittkort med stilling CEO.
    Som han fortalte, i møte med utenlandske forbindelser så hjelper det.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.979
    Joda - antall direktører er interessant da det sier noe om byråkratiet vi har endt opp med...I følge "Debatten" i kveld har hele Helse-Norge inkl Helsedep og direktorater tilsammen 644 direktører, og helsefortakene alene tilsammen 338.... selv om du tydeligvis lider av Solvang-fobi, så anbefaler jeg alle å se kveldens program, som en dokumentasjon på hvor galt dette har gått avsted... med NPM i førersetet...
    Hvor mange av disse stillingene mener du kan eller bør elimineres? 50? 100? 200? 300? I såfall - på hvilket grunnlag? Hadde du reagert om de ikke hadde ordet "direktør" i tittelen mens den de facto jobben var den samme? En avdelingsdirektør i det offentlige tjener et sted rundt 8-900k. Vedkommende er typisk en person med lang universitetsutdannelse og 10+ års arbeidserfaring. Når en slik stilling lyses ut er det fort 20 kvalifiserte søkere, dette er altså ikke noe man automagisk får brare man er trofast tjener lenge nok.

Jeg tror vi kun har en 8-10 stykker på jobben som har "direktør" i tittelen, de sitter alle i konsernledelsen. Det skal være rimelig mørkt dersom man tror at det dermed kun er 8-10 "ledere" i butikken. Dersom vi hadde brukt samme stillingsbeskrivelse som det offentlige gjerne gjør tipper jeg vi ville hatt kanskje 1000 av sorten.

Tillegg: Litt uavhengig av det hele så har jeg vanskelig for å fri meg tanken for harmen er at det er en ganske stor del av den norske arbeidsstyrken som arbeider i yrker og/eller bransjer der det ikke finnes karrieremuligheter og eventuell lønnsprogresjon gjennom livet er en dose ansiennitet og en dæsj hva ens rørsle klarer å forhandle seg til. Eller en bråte folk som aldri har forholdt seg til et ganske trangt seleksjonshierarki, om du vil. I et slikt arbeidsmarked så konkurrer det offentlige med resten av arbeidslivet, om man er en eller annen fyr innen kommunikasjon og slikt så har man presumtivt en del alternativer og offentlige etater må også være i stand til å tiltrekke seg kandidater men en kompetanse som er et knapt gode.

Og at norske journalister har en fetish for å direkte eller indirekte sammenligne lønn med stats- eller andre ministere er genuint fordummende. Per Kristian Vestre hadde sikkert gjort jobben gratis om d et var det som skulle til for å få den. Han trenger på ingen måte pengene den norske stat betaler han. Ei heller Gahr-Støre for den saks skyld. Og det er neppe noen som tror at Stoltenberg ble finansminister fordi jobben var så jævlig bra betalt - han kunne tjent et fjell av penger om det var hva som var viktig for han. Kunne sikkert fått en finansministerlønn på en fire-frem foredrag om han så ville. Timelønna som minister er nok rimelig bedriten.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.698
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    primær oppgaven vel å yte helsetjenester, ikke administrere seg i hjel.
    når ting blir fort stort så blir det ineffektivt og altfor mange bruker tiden på å snakke oppover i systemet og for å please ett eller annet system.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Holmestrand
    Du skjønte at jeg mente de russisk okkupert områdene i Russland - er de grensene pip åpne? Jeg vil vel anta at selv om ordbruken er ganske lik om okkupasjonsmaktene - så tror jeg de fleste heller vil bli konfrontert av Israel fremfor Russland.

Og hele den demokratiske verden støtter palestineren også - gjør de ikke det? Uansett - jeg avslutter tematikken for min del.
    For palestinerne så tror jeg at det er knekkende likegyldig om det er «from Russia with love» eller om det er guds vrede fra Israel som sulter, fengsler, torturerer, skyter, bomber og ødelegger på alle vis.
    Metodene er de samme,
    Resultatet er det samme,
    og løgnene er de samme.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For palestinerne så tror jeg at det er knekkende likegyldig om det er «from Russia with love» eller om det er guds vrede fra Israel som sulter, fengsler, torturer, skyter, bomber og ødelegger på alle vis.
    Metodene er de samme,
    Resultatet er det samme,
    og løgnene er de samme.
    Du skjønner at det du skriver ikke har noen relevans med innlegget du siterer?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn