Joda - antall direktører er interessant da det sier noe om byråkratiet vi har endt opp med...I følge "Debatten" i kveld har hele Helse-Norge inkl Helsedep og direktorater tilsammen 644 direktører, og helsefortakene alene tilsammen 338.... selv om du tydeligvis lider av Solvang-fobi, så anbefaler jeg alle å se kveldens program, som en dokumentasjon på hvor galt dette har gått avsted... med NPM i førersetet...
Hvor mange av disse stillingene mener du kan eller bør elimineres? 50? 100? 200? 300? I såfall - på hvilket grunnlag? Hadde du reagert om de ikke hadde ordet "direktør" i tittelen mens den de facto jobben var den samme? En avdelingsdirektør i det offentlige tjener et sted rundt 8-900k. Vedkommende er typisk en person med lang universitetsutdannelse og 10+ års arbeidserfaring. Når en slik stilling lyses ut er det fort 20 kvalifiserte søkere, dette er altså ikke noe man automagisk får brare man er trofast tjener lenge nok.
Jeg tror vi kun har en 8-10 stykker på jobben som har "direktør" i tittelen, de sitter alle i konsernledelsen. Det skal være rimelig mørkt dersom man tror at det dermed kun er 8-10 "ledere" i butikken. Dersom vi hadde brukt samme stillingsbeskrivelse som det offentlige gjerne gjør tipper jeg vi ville hatt kanskje 1000 av sorten.
Tillegg: Litt uavhengig av det hele så har jeg vanskelig for å fri meg tanken for harmen er at det er en ganske stor del av den norske arbeidsstyrken som arbeider i yrker og/eller bransjer der det ikke finnes karrieremuligheter og eventuell lønnsprogresjon gjennom livet er en dose ansiennitet og en dæsj hva ens rørsle klarer å forhandle seg til. Eller en bråte folk som aldri har forholdt seg til et ganske trangt seleksjonshierarki, om du vil. I et slikt arbeidsmarked så konkurrer det offentlige med resten av arbeidslivet, om man er en eller annen fyr innen kommunikasjon og slikt så har man presumtivt en del alternativer og offentlige etater må også være i stand til å tiltrekke seg kandidater men en kompetanse som er et knapt gode.
Og at norske journalister har en fetish for å direkte eller indirekte sammenligne lønn med stats- eller andre ministere er genuint fordummende. Per Kristian Vestre hadde sikkert gjort jobben gratis om d et var det som skulle til for å få den. Han trenger på ingen måte pengene den norske stat betaler han. Ei heller Gahr-Støre for den saks skyld. Og det er neppe noen som tror at Stoltenberg ble finansminister fordi jobben var så jævlig bra betalt - han kunne tjent et fjell av penger om det var hva som var viktig for han. Kunne sikkert fått en finansministerlønn på en fire-frem foredrag om han så ville. Timelønna som minister er nok rimelig bedriten.