Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.562
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Avgifter kunne innføres. Ikke bare på sluttforbruker, men også på produsent. Vi kommer aldri dette til livs dersom det både er lønnsomt for
    dem som produserer dritten, og samtidig er enkle og relativt sett billige løsninger for konsumentene.

Ungene har "kantine" en gang i uka, starter på barneskolen. Tine synes å ha monopol, og det selges kun sukkerbomber i ulike varianter. Alt basert på
    melk og fruktjuice er jo så sunt. :sneaky: Det er egentlig ikke så veldig mange hakk over Snickers- og colaautomatene man finner på amerikanske skoler.

Svenskene på sin side klarer på magisk vis å servere skikkelig lunsj. Hver dag, til alle. Ikke har de olje heller.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.635
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kategorier har vi allerede, selv om de er langt fra korrekte og trenger å jobbes litt med. Ellers begynner det etterhvert å bli ganske mange studier som viser hva alle tilsetningsstoffene gjør med oss, så sendrektigheten blir mer og mer merkelig.

Dette er bare etter tre uker, mens mange i dag trolig knapt har spist noe annet enn ultraprosessert mat og aldri vil gjøre det heller.
    Det er så utrolig vanskelig å unngå også, med mindre man vil bruke timesvis hver dag eller evt har en tradisjonell kone.
    Hvem skulle tro at det å få kvinner i arbeid medfører impotens og dårlig helse..

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    442
    Sted
    Halden
    Kategorier har vi allerede, selv om de er langt fra korrekte og trenger å jobbes litt med. Ellers begynner det etterhvert å bli ganske mange studier som viser hva alle tilsetningsstoffene gjør med oss, så sendrektigheten blir mer og mer merkelig.

Dette er bare etter tre uker, mens mange i dag trolig knapt har spist noe annet enn ultraprosessert mat og aldri vil gjøre det heller.
    Om kort tid vil folk innse at skadevirkningene fra ultraprosessert mat er store. Industrien kjemper mot, siden endringer vil koste, men endringene kommer.

Her lager vi maten fra grunnen av, med sunne og økologiske råvarer. Og det tar ikke lang tid, selv når det er jeg som lager den - og ikke min kone. :)

Det er mengder av studier som er gjennomført nå og flere er på vei: ultraprosessert mat er direkte skadelig, på flere viktige helseområder. Så la skiten ligge i butikkene.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.827
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg prøver å lage mat fra bunnen av så ofte jeg kan, og bruke mye grønnsaker og f.eks. magert kjøtt som kylling. Men det er mange av tilleggsproduktene jeg mistenker burde vært på svartelista, men som det er vanskelig å unngå helt. F.eks. ferdige sauser på glass enten det er bolognese, sursøt, eller indisk. Tortillalefser eller tacoskjell. Og jeg lager ikke bearnaisesaus fra bunnen, så da blir det poser. Og hva med lettmargarin? Syltetøy? Ost? Noe mer eller mindre halvfabrikata må man nesten ha hvis man ikke skal gjøre det til en fulltidsjobb og lage absolutt alt fra bunnen av. Dyrt blir det også, når man skal handle inn råvarer til alt sammen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.827
    Sted
    Sølvbyen
    Har det gått litt inflasjon i begrepet "ultraprossesert"? Jeg har inntrykk av alt som ikke er laget av spelt og surdeig, eller kjøtt fra ursau er ultraprossesert.
    Jeg er helt ærlig usikker på hvor grensa går mange ganger. Men jeg har skjønt det som at mye av det jeg tidligere har tenkt på som ok, egentlig kanskje er nettopp ultraprosessert.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.827
    Sted
    Sølvbyen
    Vi må ha kategorier som funker. Ellers kommer jeg til å fortsette og gå rundt å tro at Grandiosa er sunt siden den er nøkkelhullsmerket.

• Haha
    Reaksjoner: JMM

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    585
    Torget vurderinger
    10
    Vi burde fjerne alle avgifter på rene råvarer. Kjøtt egg, frukt, grønt, fisk osv. Og selvfølgelig økt avgiftene på alt av ultraprosessert mat. En grandis kunne gjerne kostet dobbelt så mye som i dag. Jo mer prosessert, jo høyere avgift.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.678
    Finnes greie definisjoner og det har ikke gått inflasjon i begrepet.
    Men helt rett fram er ikke dette, heller.
    Mettet fett er ikke anbefalt, umettet plantefett er ofte et bedre valg. Men Melange uten salt og melk, basert på rapsolje er ultraprosessert.
    Litt uklart for meg hva som er verst av plantemargarin og meierismør. Og nei, maten blir ikke like god om man velger kaldpresset rapsolje i stedet for en av de nevnte.
    Aller best i maten? Kviteseidsmør!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.998
    Sted
    Sørlandet
    Klar merking av ultraprosessert mat er en god start mener jeg. Å heve kunnskapsnivået er en "no-brainer" men en større utfordring når man daglig blir "bombet" med reklame, tilbud, dufter (feks pølselukten på en bensinstasjon) osv osv.

Det er både dyrt og tidkrevende å i dag spise riktig mat og sånn har det vært lenge. Jeg husker godt at vi reagerte på at en burger var rimeligere en ett eple når vi kjørte Route 66 i 2006. Og den enorme pris (og størrelse) forskjellen mellom en naturlig biff vs genmanipulert en.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926
    Er diskusjonen om formuesskatt nå endelig avkledt
    Keiserens nye klær..
    Høyresiden og skatteaksjonene fra de rike er avkledd, men ikke endelig. Vi har sett det før, bl.a da Erna var statsminister. Hun nedsatte et skatteutvalg som kom med konklusjon motsatt det hun ønsket. Det ble glatt ignorert. "Sånn går nu dagan" på høyresiden.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.562
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det mest provoserende med debatten er alle rikingene som uttaler "dette handler ikke om at jeg ikke ønsker å betale skatt". Jo, det er akkurat hva
    det handler om. Oppdrettsnæringen hadde en litt annen formulering "vi vil gjerne være med og betale mer skatt, vi må bare få være med på utformingen
    av skattepolitikken". Yeah right.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    442
    Sted
    Halden
    Brått innså Høyre at kampen for fjerning av formuesskatten var en klamp om valgfoten.

Karl Alveng Munthe-Kaas oppsummerer:

«Høyresiden har vært like uærlig i debatten om formuesskatt, som venstresiden er om privatisering av velferdstjenester. Sånn, nå har jeg forhåpentligvis irritert folk på begge sider av politikken.»

TL;DR:
    Debatten om formuesskatten har blitt mer preget av symbolikk enn realitet. Formuesskatten har klare fordeler, og forskningen gir lite støtte til at den skader økonomien. Snarere enn å avskaffe skatten bør vi diskutere fornuftige justeringer, særlig for gründere og småbedriftseiere som kan havne i likviditetsskvis. Norge er et godt land å starte selskaper i. La oss snakke det opp, ikke ned.

Det har vært fascinerende å se hvordan debatten rundt formuesskatt har beveget seg de siste ukene. Fra at “regjeringen erklærer krig mot næringslivet” som blant annet Astrup og Frølich har kjørt knallhardt i alle kanaler, har nå retorikken endret seg. Presumptivt fordi høyresiden taper på det overmodige bykset for å fjerne formuesskatten. Frølich er nå altså lei av å snakke om Høyres egen hovedsak i valget. Interessant. At fakta ikke har støttet krisebeskrivelsen har jo vært litt ubeleilig, men denne dansen har de bydd opp til selv. Går de nå i retrett, fordi de regner med at de allerede har tapt? Vil de også søke kompromiss om de vinner? https://www.tv2.no/nyheter/peter-frolich-vil-ha-forlik-drittlei-brak-om-formuesskatten/18049655/

Frølich fortjener i det minste honnør for signaler om forlik. Men hvorfor kjørte de denne saken så hardt i utgangspunktet?

Formuesskatten er en skatt som er effektiv samfunnsøkonomisk. Det er riktig at de med store formuer får mindre å investere. Alle skatter på formuende personer (og alle andre i samfunnet) reduserer deres evne til å investere og konsumere. Spørsmålet er om skattene skader økonomien ved å forhindre økonomisk aktivitet utover dette. Formuesskatt gjør ikke at selskaper blir mindre lønnsomme (som selskapsskatt), eller at det blir mindre attraktivt å arbeide (inntektsskatt) eller dyrere å ansette (arbeidsgiveravgift). De siste tre skattene er skadelig for økonomien utover sin direkte effekt. Formuesskatten gjør at andre skatter kan være lavere, som gir andre i samfunnet tilsvarende mer å investere. Bonusen med formuesskatt blir dermed at den reduserer vekst i mindre grad enn andre skatter.

Kommentaren i VG nylig av Øyvind Thomassen, førsteamanuensis ved NHH hadde samme poeng. https://www.vg.no/nyheter/i/0VmdB6/...-hoeyresiden-er-saa-opphengt-i-formuesskatten

Teorien er klar, men også empirisk forskning av de skandinaviske landene gjengitt i DN for to uker siden viser at formueskatten i liten grad skader økonomien. https://www.dn.no/kommentar/formues...da-sverige-fjernet-formuesskatten/2-1-1855248

Vi er riktignok ett av få land som har formuesskatt. Eierbeskatning gjennom arveskatt og eiendomsskatt er mer vanlig andre steder. Blant annet kommentaren til Terje Erikstad i DN på mandag viser at norsk økonomi har høy produktivitet og vekst, så vi er vel heller et eksempel til etterfølgelse. https://www.dn.no/kommentar/norsk-o.../atte-usannheter-om-norsk-okonomi/2-1-1863303

Vi har en høy ranking på innovasjon globalt (9. plass), men lav i nordisk sammenheng. At en stor del av vår verdiskaping kommer fra utvinning av naturressurser og at vi er et lite marked er mye av forklaringen. At vi kan bli bedre er likevel samtidig riktig. Men at det føres en “krig mot norsk næringsliv”… come on.

Formuesskatten har samtidig et potensial for å gi små bedriftseiere og gründere en likviditetsskvis, men dette kan formuesskatten justeres for, blant annet med en økning av bunnfradraget. Mer om det her: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8q22OA/hvorfor-proever-noen-aa-avspore-debatten-om-formuesskatt

Slike justeringer var også det jeg diskuterte i den opprinnelige saken med Stoltenberg og Brenna. https://e24.no/naeringsliv/i/kw52BX...ster-formuesskatten-har-ikke-vaert-et-problem

Dette var forøvrig også et konstruktivt innlegg i samme gate. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/KM0qMe/varig-fred-om-formuesskatten-krever-kompromiss

Formuesskatten har likevel én gjenværende uheldig konsekvens: Noen velger å flytte ut av landet.

Det er oppriktig synd om rike mennesker føler seg uønsket i Norge. Jeg tror de er overveldende ønsket. Det vil samtidig alltid finnes et land med lavere skatt. Hvis lave skatter er det eneste symbolet på at samfunnet setter pris på de velstående industrialistene, så vil alle ende på Cayman Islands.

Det er derfor vanskelig å ta slike trusler med i beregningen. Det er åpenbart et nivå på formuesskatt som ville vært urimelig. Men er vi der nå? Toppsatsen er 1,1%, og man bør i mange tilfeller gange den med 1,6 for å ta høyde for utbytteskatt. Likevel er det så mange rabatter i verdsettelsene at den reelle satsen blir mye lavere. En som skal ha ros for ikke å flytte ut, er Witzøe Jr. som har en reell formue på 50 milliarder, og betalte omtrent 300 millioner i formuesskatt. Det er en sats på 0,6% per år. Om man tar en titt på de 400 rikeste har de vanligvis en mye lavere sats. Til sammenligning er renten på sparekontoer rundt 5%, og de fleste formuende er flinkere til å generere avkastning enn det.

Er dette så ille at man må flytte ut? Det får være opptil hver enkelt, men jo mer dette klages over, jo mer akseptert blir det. Svartmalingen som pågår fra noen miljøer er på grensen til sabotasje av norsk økonomi.
    Tor Mikkel Wara anbefaler gründere å dra til Sverige? Vel, jeg anbefaler brønnpissere å dra til helvete.

“Norge kunne aldri hatt en Spotify, fordi formuesskatten ville slått gründerne personlig konkurs”. Dette er en type tøv som har fått florere på trykte og sosiale medier. Poenget med Oda som eksempel, var at vi i 2013-2021 var på akkurat den samme type reise som Spotify før sin børsnotering. Vi tok inn rundt 1 milliard frem til 2021, hvor vi hadde en markedsverdi på over 10 milliarder, og hentet ytterligere 3 milliarder etter det. Formuesskatten var ingen hindring. Oda er i så måte et typisk vekstselskap. En annen enkel måte å unngå høy balanse er om vekstselskaper gjør emisjoner som kan trekkes på i flere omganger etterhvert som selskapet bruker opp kapitalen.

Når denne debatten har rast i gründernorge er det et viktig poeng som ofte har vært fraværende: Skattesystemet i Norge gjør det billigere å sette opp vekstselskaper enn i for eksempel Sverige. Arbeidsgiveravgiften, inkludert trygdeavgift, er 31% i Sverige, mot 22% i Norge.

På grunn av dette hadde Oda behøvd flere hundre millioner kroner mer i finansiering om vi hadde vært i Sverige, alt annet like. Om vi hadde blitt børsnotert på topp, og vår ekspansjon i utlandet hadde gått bra, så ville vi gründere til sammenligning betalt kun noen titalls millioner i året i formuesskatt.

Jeg visste at å si noe om formuesskatt ville gi reaksjoner. Det er helt i orden, og en del av det offentlige ordskiftet jeg har meldt meg inn i. Det som var oppsiktsvekkende var likevel hvor mye av reaksjonene som var ren avsporing og fordumming av debatten. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dRXJ5B/den-vanvittige-hetsen-mot-en-grunder

Her er forresten en link til hvordan forskere på området blir behandlet: https://www.forskerforum.no/skatteforsker-jeg-har-fatt-hatmeldinger/

Jeg har blitt kritisert for at Arbeiderpartiet har “brukt” meg i sin valgkampanje. Jeg føler meg ikke brukt. Jeg mener dette er viktige nyanser å få opp i debatten. Vær gjerne mot formuesskatt, men helst på riktige premisser. Og vær heller for en justering av skatten, enn at den kastes ut.

I så måte tenker jeg at det snarere er mange andre i gründermiljøet som brukes, i en kamp som vi egentlig ikke behøver å ta. De største investorene får mindre å investere på grunn av formuesskatten, men andre i samfunnet får mer. Investorene får heller ta kampen på egne vegne. Og helst med noe forskning som støtter at det skader økonomien som helhet, og ikke bare dem selv. Spørreundersøkelser har ikke helt den samme vekten som solid empirisk forskning.

Jeg ser også nå at det har blitt en dreining i at det handler mer om “følelsen” av at man overskattes, og ikke settes pris på. Det gir mening at retorikken har endret seg, etter at det ene eksempelet på “ubotelig skade” etter det andre blir avkreftet. Det siste eksempelet i rekken er her: https://www.dn.no/politikk/skatt/sk...etale-solgte-aksjer-for-millioner/2-1-1861295

Dette er spesielt interessant, for det var kroneksempelet på en skadelig likviditetsskvis for vekstgründere. Jeg har til og med ringt Frederik Haga for en stund tilbake, og sagt at jeg har full forståelse for hvorfor han flyttet. Nå fikk han altså ikke den likviditetsskvisen jeg trodde, men han har rett i at han kunne fått det. Jeg har brukt det selv som et argument for å justere skatten, og det står seg fortsatt.

Avslutningsvis vil si et par ting til vekstgründerne i Norge:

- Alle i Norge elsker dere. Selv Peggy og Bergstø, med sine idiotiske uttalelser om skammens vegg og ryking og reising. Det var patetisk når det ble sagt, men det begynner å bli patetisk å ruge på det enda. Alle skjønner at dere er avgjørende for Norges fremtid. Dere kan likevel måtte betale mer skatt når dere i fremtiden slår ballen ut av stadion (som dere alle selvsagt vil gjøre). Det betyr ikke at dere ikke er satt pris på, men at dere er en del av et skattesystem som også hjalp dere å komme dit. Vær så snill å se helheten.

- Jeg har hørt at det er kjipt å bo i Sveits. Der er alle mye rikere enn dere uansett, og en pizza koster 400 kroner.

- Det er andre problemer som hindrer Norges neste tech-unicorns enn formuesskatt. Først og fremst at norske investorer får så utrolig god avkastning i andre sektorer, og at de mangler kompetanse på lange og dyre tech-reiser.

- Derfor er det utrolig viktig at utenlandske investorer velger å investere og bruke sin kompetanse i Norge. De har sine egne eierbeskatninger i sine hjemland, men så lenge selskapsskatten og kostnadsnivået for selskaper i Norge holdes nede har de all grunn til å investere i norske scaleups.

- Så, please: Slutt å snakke Norge ned. Det gjør alvorlig skade på Norges merkevare. Norge er et fantastisk land å starte selskaper i. Det er billig, kompetent arbeidskraft her og vi har et flott land å bo i. Vi har mange fantastiske gründere og selskaper. Vær forsiktige så dere ikke saboterer det norske gründermiljøet fordi dere (eller andre) må betale formuesskatt en gang i fremtiden. Jeg hører for eksempel ikke at svensker klager over sin høye arbeidsgiveravgift. Der snakker man miljøet sitt opp.

- Vi burde fokusere på justeringer i formuesskatten. Det tror jeg vi kommer til å få. Utover det burde gründer-fokuset være på opsjonsskatt, og justeringer i exit-skatten primært for utlendinger som kommer hit. Om vi skal ta kamper for det generelle næringslivet burde vi kjempe for en bred reduksjon av statsbudsjettet, økt effektivitet i offentlig sektor (som hverken borgerlige eller sosialistiske regjeringer har klart), strammere sykelønnsordninger, og lavere skatter på lave inntekter for å få opp yrkesdeltakelsen.

Jeg får mange meldinger fra gründere som er tilhengere av formueskatt, men som ikke tør å uttale seg i frykt for å bli hengt ut, eller miste gunst blant investorer. Basert på debatten de siste ukene, skjønner jeg det godt.

Med all støy og hets, kan man spørre seg hvorfor jeg gidder å delta i denne debatten. Jeg har lite å tjene på det. Som alle andre gründere vet jeg (selvsagt) at jeg også må betale formuesskatt i fremtiden. Jeg mente dette når aksjene mine var verdt 700 millioner i 2021, og en børsnotering lå i kortene. Jeg er bare så møkk lei av at småbedrifter og vekstgründere dyttes foran i denne debatten. Disse gruppene bør få andre justeringer enn at skatten fjernes på “arbeidende kapital”. Høyresiden har vært like uærlig i debatten om formuesskatt, som venstresiden er om privatisering av velferdstjenester. Sånn, nå har jeg forhåpentligvis irritert folk på begge sider av politikken.

Godt valg!

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    585
    Torget vurderinger
    10
    Det er laget et litt artig og informativt nettleserspill som effektivt viser forskjellen på formuebygging fra arbeidsinntekt mot passiv avkastning på "arbeidende kapital". For ordens skyld burde man kunne leke litt mer med inntekt og avkastning i spillet, så det har en slagside uten at det rokker ved prinsippet. Men, med mindre man er over snittet glad i ghettoer og avlåste bydeler med høye murer og eget vakthold bør det vise behovet for en skatt som har en viss omfordelingseffekt. Om det er formuesskatt eller arveskatt, eller noe annet er ikke så viktig. Enkelt forklart viser det rentes rente-effekten som en gang visstnok ble beskrevet av Einstein som den sterkeste kraften i verden. Som ren bonus er musikken bra for de som har et nostalgisk forhold til dataspill :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.728
    Fra dagens e24

På Norges Handelshøyskole (NHH) er det to tunge forskningsmiljøer, som står på hver sin komplett motsatte side i saken.

I 5. etasje i skolens høyblokk sitter skatteforskere. To etasjer over sitter gjengen som forsker på finans. Begge miljøene har sterke meninger om formueskattens påvirkning på norsk næringsliv.

Det lukter nærmest svidd i gangene.

Skillelinjene er tydelige: finansforskeren mener næringslivet blir svært skadelidende av skatten. Skatteforskeren mener den ikke har noen store negative konsekvenser.

...

Møen viser til forskning som sier at en godt utformet formuesskatt ikke fører til at mer verdiskaping går tapt enn ved annen skattlegging. Det er flere arbeider som underbygger dette, blant annet en artikkel publisert i International Tax and Public Finance i 2021.

– Skatten virker ganske nøytralt på investeringsbeslutninger. Dessuten treffer skatten eierne av de mest solide bedriftene. De som har de største formuene. De vil få finansiert gode prosjekter.

– De har veldig høy egenkapital i bedriftene sine, og det er derfor de må betale formuesskatt. En bedrift med lav egenkapital utløser jo ikke mye formuesskatt.

....

Fra kontoret i 7. etasje har professor og finansforsker Karin Thorburn utsikt over Bergen sentrum.

...
    Hun er ikke redd for å delje løs på sine kolleger i etasjene under.

– Skattesenteret kommer med uttalelser basert på særskilt to forskningsartikler og begge to har fundamentale feil.

– De tar helt feil, sier hun og forklarer:

– De baserer sine påstander på en teoretisk modell av børsnoterte selskaper og savner grunnlag for å si noe om unoterte bedrifter.
    ...
    – De har brukt meningsløse tall. Også sier de at formuesskatten ikke påvirker risikotagningen, sier hun.

– Den svenske eieren har i dag en skatt på 22 prosent. Mens den norske eieren, med en egenkapitalavkastning på 10 prosent, må totalt betale 40 prosent av selskapets resultat i skatt, sier hun og legger til:

– Også skal disse to selskapene konkurrere med hverandre. Det sier seg selv hvem som kan investere mest for å sikre vekst og konkurransedyktighet.

Thorburn viser til at alle andre land i Europa, utenom Spania og Sveits, har fjernet formuesskatten.

– Alle har skjønt hvor skadelig den er. Det er bare Norge som ikke forstår dette. Eller, de har kanskje skjønt det, men det er så mye jantelov her.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.828
    Torget vurderinger
    2
    NRK tenker nytt, i et valg der sperregrensen sannsynligvis er med på å bestemme hvem som blir stats så velger de likevel og utelate «de små» partiene og kjøre på med kun statspartiene, er vi ikke dritlei de tre nå da?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.437
    Det er så utrolig vanskelig å unngå også, med mindre man vil bruke timesvis hver dag eller evt har en tradisjonell kone.
    Hvem skulle tro at det å få kvinner i arbeid medfører impotens og dårlig helse..
    En dårlig typisk norsk unnskyldning.Tull og tøys, vil jeg si. Matlaging fra bunnen av - middag trenger ikke ta timevis. Jeg har alltid laget maten her i huset også når jeg var i full jobb, ingen problem. Dessuten syns jeg er det morsomt å lage mat. Null ferdig/halvfabrikata.

Dessuten har man fryser, og der kan man putte rester. De kan benyttes når man f.eks kommer seint hjem en dag. Og man kan lage lage store porsjoner en regnfull høstsøndag og dele opp for nedfrysing, for nettopp slike dager da man kommer seint hjem eller er bare litt lat.

Det fins kokebøker som har som tema, enkle og hurtige middagsretter, laget fra bunnen av. Nordmenn elsker for øvrig kokebøker - stående fast i hylla. Ellers er jo verdensveven full av oppskrifte , selvfølgelig også "kjappiser".

Det Italienske kjøkken er et godt eksempel på matlaging som ikke tar langt tid. Og det er en utbredt stor misforståelse at det bare er Pizza og Pasta,

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.635
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Enig at det er en dårlig unnskyldning og fullt klar over det, men det allikevel tar det mye tid, opprydding tar mye tid, handling tar mye tid, planlegging tar mye tid, selve matlagingen tar mye tid.
    Men kommer mye ann på interesse også, for egen del så finnes jeg ikke interessert i mat annet enn at jeg hater å være sulten.
    Med "ferdig mat" takeaway m.m er tiden du bruker faktisk bare den tiden det tar å spise det, så tidsbesparende er det absolutt
    Selv sverger jeg ofte til en entrecote, to grilla tomater og en bakt potet, dette lager seg selv og er forholdsvis sundt. Men veldig ensformig og kjedelig i lengden.
    Man kan jo selvsagt droppe andre ting som tar tid for å bruke denne tiden på matlaging, men spørs på livssituasjon også.
    Derfor er det lurt med en kone som er glad i å lage mat og som kan lage det fra bunnen av, da har man i prinsippet ferdig laget mat fra bunnen av hver dag og man kan bruke tiden sin på å utbedre hus og hjem, fikse bilen etc

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.728
    Biff Malibu i DN

Var dette næringslivets forspilte mulighet? | DN

Høyre, som har gått tydeligst inn for dette, ligger an til å gjøre sitt dårligste valg på 20 år. Når partiet setter ned en havarikommisjon etter valget, kommer formuesskatten til å få mye av skylden for det som gikk galt. Høyre kommer neppe igjen til å gå til valg på å kun fjerne formuesskatten på aksjer, mens «vanlige» formuer som hus og hytter fortsatt skal beskattes.

....

Utgangspunktet var ikke slik. Støre-regjeringens skatte- og avgiftssjokk budsjetthøsten 2022, fikk mange i Norge til å engasjere seg. Ikke bare de som eide bedrifter og betalte formuesskatt. Hele lokalsamfunn og mange som jobbet i private bedrifter sa tydelig fra. Regjeringen ble, med rette, stemplet som næringsfiendtlig. Statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum viste at de ikke forsto noe særlig av virkeligheten mange i Norge lever i.

Kritikk mot skattesjokket ble møtt med arrogante og flåsete utsagn om «rikinger» og «snyltere» fra SV og andre på venstresiden. Bekymringene for høyere skatt ble avfeid som grådighet fra folk som hadde til både salt og løyrom på maten.

Arbeiderpartiet ble likevel skremt. Det gikk ikke lang tid før flere ledende partifolk ba om bedre vær, og ble mer lydhøre for næringslivets utfordringer. Noen store endringer ble det ikke, men det var lett å se at Ap skjønte at dette var en polarisert konflikt de ikke kunne stå i.

Et bedre utgangspunkt for en saklig debatt om rammevilkårene for næringslivet er vanskelig å tenke seg. Det lå til og med et grundig utredet forslag til et nytt skattesystem på bordet. Torvik-utvalget foreslo flere skatte- og avgiftsreformer, både for enkeltmennesker og næringsliv. Utvalgsrapporten var ikke perfekt, men den kom med en grundig analyse av Norges fremtidige utfordringer, og flere forslag til hvordan et modernisert skattesystem kunne bidra til å løse dem.

Klimaet for skattelettelser kunne knapt vært bedre. En svak regjering som trengte flere venner, et stort engasjement i mange lokalsamfunn, og en begynnende flyttestrøm til Sveits. Et glimrende utgangspunkt for å få redusert skatten på norsk eierskap.

Men overmotet slo inn. Både Høyre og formuesskattaktivistene trodde at tiden endelig var moden for å gjøre «arbeidende kapital» helt skattefritt. At dette hadde bred støtte i befolkningen. Det var neppe riktig har denne valgkampen vist.

Når akkurat det etter hvert ble tydelig, kunne man valgt å roe argumentasjonen noe. Tenke på hva det faktisk var mulig å få til politisk.

En real reduksjon av skattesatsen for eksempel. Noen tilpasninger som gjorde at gründere ikke havnet i skvis tidlig i løpet. Et skatteforlik med Arbeiderpartiet som sikret stabilitet og forutsigbarhet i flere år fremover. Det er mye som er mulig.

Likevel, jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at debatten om formuesskatten har ført til at næringslivet kommer til å oppnå mindre enn det de kunne ha fått. Hvis denne saken koster Høyre valget, og dermed borgerlig seier, blir det åpenbart. Men også i det forliket som kan komme, vil partiene vurdere om de skal plassere skattelettelser hos de mange eller hos de få. Og her ligger nok den første gruppen best an etter denne valgkampen.

Kunne det vært annerledes? Det bør alle spørre seg selv om, også de som nå er travelt opptatt med å distribuere påstander om selvmarxifisering, dyskalkuli og det næringslivshatende Norge. Har de virkelig tjent det næringslivet de er opptatt av? Det hjelper jo ikke å være overbevist om at man har rett. I politikken må man faktisk også få rett.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.828
    Torget vurderinger
    2
    NRK tenker nytt, i et valg der sperregrensen sannsynligvis er med på å bestemme hvem som blir stats så velger de likevel og utelate «de små» partiene og kjøre på med kun statspartiene, er vi ikke dritlei de tre nå da?

Da fikk noen tenkt seg om...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.827
    Sted
    Sølvbyen
    En dårlig typisk norsk unnskyldning.Tull og tøys, vil jeg si. Matlaging fra bunnen av - middag trenger ikke ta timevis. Jeg har alltid laget maten her i huset også når jeg var i full jobb, ingen problem. Dessuten syns jeg er det morsomt å lage mat. Null ferdig/halvfabrikata.

Dessuten har man fryser, og der kan man putte rester. De kan benyttes når man f.eks kommer seint hjem en dag. Og man kan lage lage store porsjoner en regnfull høstsøndag og dele opp for nedfrysing, for nettopp slike dager da man kommer seint hjem eller er bare litt lat.

Det fins kokebøker som har som tema, enkle og hurtige middagsretter, laget fra bunnen av. Nordmenn elsker for øvrig kokebøker - stående fast i hylla. Ellers er jo verdensveven full av oppskrifte , selvfølgelig også "kjappiser".

Det Italienske kjøkken er et godt eksempel på matlaging som ikke tar langt tid. Og det er en utbredt stor misforståelse at det bare er Pizza og Pasta,
    Jeg syns det er litt strengt å si at det bare er en dårlig unnskyldning, men hvis du virkelig lager alt fra bunnen av selv og aldri tyr til ferdig eller halvfabrikata er jeg ikke så rent lite imponert. Personlig syns jeg det blir litt mye å lage tørrvarer som f.eks. pasta eller tortillalefser, ketchup, sennep, salsa, majones, tomatsaus, tomatpure, og alt sånt selv. Jeg skulle nok klart det, men det ville blitt veldig tidskonsumerende. Og noen er rett og slett bedre å kjøpe ferdig enn å lage selv, som f.eks. currypaste til asiatiske retter Jeg tenker heller at man kan prøve å være så flink man klarer, og at litt er bedre enn ingenting.

Også er det ikke alle som egentlig har plass til en ekstra fryseboks heller. I leiligheten min er det kombiskap med en liten fryseboks som stort sett alltid er full av frosne rundstykker, grønnsaker, og porsjoner med mat, men det er ikke plass nok der til å basere et helt kostholdsregime på.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.728
    Det er laget et litt artig og informativt nettleserspill som effektivt viser forskjellen på formuebygging fra arbeidsinntekt mot passiv avkastning på "arbeidende kapital". For ordens skyld burde man kunne leke litt mer med inntekt og avkastning i spillet, så det har en slagside uten at det rokker ved prinsippet. Men, med mindre man er over snittet glad i ghettoer og avlåste bydeler med høye murer og eget vakthold bør det vise behovet for en skatt som har en viss omfordelingseffekt. Om det er formuesskatt eller arveskatt, eller noe annet er ikke så viktig. Enkelt forklart viser det rentes rente-effekten som en gang visstnok ble beskrevet av Einstein som den sterkeste kraften i verden. Som ren bonus er musikken bra for de som har et nostalgisk forhold til dataspill :)
    Skal ikke enormt mye til, en finansforume på et sted mellom 10 og 20 mill så kan man ha en realistisk forventning om en passiv realavkastning et sted rundt en norsk medianlønn. Sidan man, dersom man har en slik finansformue, typisk også har en ganske greit betalt jobb man faktisk lever av så baller det på seg over tid.

I motsetning til hva som er populært å tro så gjør ikke formueskatt allverdens med dette, det går bare litt senere enn hva det ellers ville gjort. I praksis reduserer den økningen tilgjengelige midler med ca 1% i året, så si at f.eks realavkastningen går fra 4% til 3%. En del større effekt om man etter hvert må realisere noe for å betale formueskatteregningen, men fortegnene på det hele endrer seg ikke av den grunn.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.755
    Sted
    Oslo

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har det vært flere linker her og der tl stakkars Gustav Witzøe som betaler 300 mill i formusskatt av en formue på 50 mrd... det blir ca 0.6% ... og jeg antar at øvrig avkastning blir en god del større..... i nordnorsk språkdrakt - hvis du har 50 mrd i formue så har du faen meg råd til å betale 300 mill i skatt...
    Nå skal det ii rettferdighetens navn også sies at jeg har ikke sett noe om at gutten syter for skatten, slik mestepartan av den øvrige røkla gjør..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn