Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.553
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Avgifter kunne innføres. Ikke bare på sluttforbruker, men også på produsent. Vi kommer aldri dette til livs dersom det både er lønnsomt for
    dem som produserer dritten, og samtidig er enkle og relativt sett billige løsninger for konsumentene.

Ungene har "kantine" en gang i uka, starter på barneskolen. Tine synes å ha monopol, og det selges kun sukkerbomber i ulike varianter. Alt basert på
    melk og fruktjuice er jo så sunt. :sneaky: Det er egentlig ikke så veldig mange hakk over Snickers- og colaautomatene man finner på amerikanske skoler.

Svenskene på sin side klarer på magisk vis å servere skikkelig lunsj. Hver dag, til alle. Ikke har de olje heller.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kategorier har vi allerede, selv om de er langt fra korrekte og trenger å jobbes litt med. Ellers begynner det etterhvert å bli ganske mange studier som viser hva alle tilsetningsstoffene gjør med oss, så sendrektigheten blir mer og mer merkelig.

Dette er bare etter tre uker, mens mange i dag trolig knapt har spist noe annet enn ultraprosessert mat og aldri vil gjøre det heller.
    Det er så utrolig vanskelig å unngå også, med mindre man vil bruke timesvis hver dag eller evt har en tradisjonell kone.
    Hvem skulle tro at det å få kvinner i arbeid medfører impotens og dårlig helse..

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    423
    Sted
    Halden
    Kategorier har vi allerede, selv om de er langt fra korrekte og trenger å jobbes litt med. Ellers begynner det etterhvert å bli ganske mange studier som viser hva alle tilsetningsstoffene gjør med oss, så sendrektigheten blir mer og mer merkelig.

Dette er bare etter tre uker, mens mange i dag trolig knapt har spist noe annet enn ultraprosessert mat og aldri vil gjøre det heller.
    Om kort tid vil folk innse at skadevirkningene fra ultraprosessert mat er store. Industrien kjemper mot, siden endringer vil koste, men endringene kommer.

Her lager vi maten fra grunnen av, med sunne og økologiske råvarer. Og det tar ikke lang tid, selv når det er jeg som lager den - og ikke min kone. :)

Det er mengder av studier som er gjennomført nå og flere er på vei: ultraprosessert mat er direkte skadelig, på flere viktige helseområder. Så la skiten ligge i butikkene.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.812
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg prøver å lage mat fra bunnen av så ofte jeg kan, og bruke mye grønnsaker og f.eks. magert kjøtt som kylling. Men det er mange av tilleggsproduktene jeg mistenker burde vært på svartelista, men som det er vanskelig å unngå helt. F.eks. ferdige sauser på glass enten det er bolognese, sursøt, eller indisk. Tortillalefser eller tacoskjell. Og jeg lager ikke bearnaisesaus fra bunnen, så da blir det poser. Og hva med lettmargarin? Syltetøy? Ost? Noe mer eller mindre halvfabrikata må man nesten ha hvis man ikke skal gjøre det til en fulltidsjobb og lage absolutt alt fra bunnen av. Dyrt blir det også, når man skal handle inn råvarer til alt sammen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.526
    Har det gått litt inflasjon i begrepet "ultraprossesert"? Jeg har inntrykk av alt som ikke er laget av spelt og surdeig, eller kjøtt fra ursau er ultraprossesert.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.812
    Sted
    Sølvbyen
    Har det gått litt inflasjon i begrepet "ultraprossesert"? Jeg har inntrykk av alt som ikke er laget av spelt og surdeig, eller kjøtt fra ursau er ultraprossesert.
    Jeg er helt ærlig usikker på hvor grensa går mange ganger. Men jeg har skjønt det som at mye av det jeg tidligere har tenkt på som ok, egentlig kanskje er nettopp ultraprosessert.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.812
    Sted
    Sølvbyen
    Vi må ha kategorier som funker. Ellers kommer jeg til å fortsette og gå rundt å tro at Grandiosa er sunt siden den er nøkkelhullsmerket.

• Haha
    Reaksjoner: JMM

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    582
    Torget vurderinger
    10
    Vi burde fjerne alle avgifter på rene råvarer. Kjøtt egg, frukt, grønt, fisk osv. Og selvfølgelig økt avgiftene på alt av ultraprosessert mat. En grandis kunne gjerne kostet dobbelt så mye som i dag. Jo mer prosessert, jo høyere avgift.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn