Tenk så kjedelig det hadde vært hvis det var slik at noen som har helt rett i alt skrev ett innlegg og så var tråden stein død etterpå.
"de som jobber med dette". Hvem?Takker, EK-avkastningen er høy, men skyhøy er nok å dra det litt langt. Men så rask omløpshastighet denne barnsjen har på varelageret så har det veldig mye å si for EK-avkastningen om driftsmarginene er 3% eller 4%. Med akuttt fare for å gjenta meg selv så er det altså slike driftsmarginer man snakker om, og det er heller ikke noe særnorsk fenomen. Lave prosentuelle marginer og svært store volumer er stort sett hvordan denne bransjen drives.
Uten at det er helt direkte sammenlignbart så har nevnte Næss også regenet ut at EK-avkastningen er ca det samme i Tine for de som eventuelt måtte tro at de driver ren veldedighet.
Så for en famile som bruker la oss si 150k på dagligvarer i året så vil det være snakk om en fortjeneste på 4-5-6000 kroner i året for nevnte familie fordelt på de ulike aktørene man faktisk handler hos. Det er jo noen kroner det også, men neppe nok til at at dersom denne fortjesten var null så ville man plutselig ha sentraleuropeiske priser på dagligvarene her i landet. Det at noen av landets største private formuer er bygget opp innen dagligvare gjør jo at de står laglig til for hugg for hvorfor prisene i Norge er såpass høye, men det er ikke spesielt eneklt å finne støtte for noe slikt i regnskapene i alle fall, men det er åpenbart mer beleilig for politikere og folk flest og dikte videre på denne historien.
Denne og andre tråder er i alle fall strålende eksempler på at viljen til å forholde seg til faktiske opplysninger ikke er påfallende høy.
Det er også festlig at et lass av folk i denne tråden bastant mener å vite hvordan dette henger sammen, men da åpenbart at de som jobber med dette bare er for tette til å skjønne det opplagte.
Da er det jo godt du kan idiotforklare oss, her også.Dere er jo artige. I tråden om dagligvarepriser i Norge, på dette forum, lese om den temmelig høye egenkapitalavkastningen i f.eks Norgesgruppen flere måneder før det begynte å bli nevnt i pressen. Det er en rimelig tanke at opptil flere av dere har sterkt reduserte leseferdigheter og ikke har fått det med seg, til tross for både å ha lest og kommentert på de relevante innleggene, men det er altså ikke noen som har benektet dette. At urovekkende mange av dere heller ikke skjønner forskjellen på nominelle (store) og prosentrulle (små) marginer er vel også rimelig åpenbart.
Dersom dette var så jævla enkelt som du og flere insinuerer så burde man kanskje anta at styre og stell etter hvert var i stand til å forklare i detalj hvor i verdikjeden de ymse påslagene skjer og hvor store de er. Eller tror du de som jobber med denne sfæren er fullstendig idioter alle som en?
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere finner en slik glede i å fremstille dere selv som forhåpentligvis langt dummere enn dere faktisk er.
Kraftig økning i dagligvarepriser er for øvrig et internasjonalt fenomen de siste årene i hele verden. Dere fremstiller jo det som om dette er noe Rema/Norgesgruppen/Coop driver med helt i isolasjon mens alt er så mye bedre andre steder.
Ta kunder fra konkurrentene, ja. Det er jo grenser for hvor mye Pepsi Max og Grandiosa vi klarer å sette til livs.Vil jo tippe markedsføringen har til hensikt å selge mest mulig varer
Hvor ofte besvimer en person på toget ?.Det skal de ha tall på, i sitt system for avviksrapportering. Svært sjeldent vil jeg tro. Anektdote: Naboen min som bodde i Oslo i tyve år og pendla med tog til jobben hver dag, hadde opplevt en gang at en mann falt sammen. Det var hjerteinnfarkt.Noen kommunikasjonsdirektører svarer ikke på samme måte som andre kommunikasjonsdirektører...
– Det er umulig å si om de besvimte fordi toget var fullt, eller om de besvimte på grunn av andre årsaker. Vi har ikke pasientjournal på alle som reiser med togene våre, sier kommunikasjonsdirektør i VY, Åge-Christoffer Lundeby til NRK.
![]()
Tre besvimte på stappfullt tog til Oslo
Toget fra Drammen til Oslo var så fullt at hundre personer måtte stå igjen på perrongen da det gikk.www.nrk.no
Tror kommunikasjons rådgivere går på de samme skolene.Hvor ofte besvimer en person på toget ?.Det skal de ha tall på, i sitt system for avviksrapportering. Svært sjeldent vil jeg tro. Anektdote: Naboen min som bodde i Oslo i tyve år og pendla med tog til jobben hver dag, hadde opplevt en gang at en mann falt sammen. Det var hjerteinnfarkt.
En besvimelse er innafor "av andre årsaker". Men tre..... . Svaret hans er mer enn arrogant.
Jeg tenker da f.eks. på folk hos Kunkurransetilsynet, i relevante departementer eller akademikere. Altså folk som har som arbeid å ha en grei ide om hva som foregår i matvarebransjen i Norge."de som jobber med dette". Hvem?
Nettopp, og det er kjernen i mye av skepsisen til bransjen. Den er veldig lite transparent og gjør, etter min mening, lite for å være mere transparent.Det er knappest noen som vet hvordan prisen endrer seg gjennom logistikk, foredling, distribusjon ut til de enkelte butikkene, svinn osvosv mellom en bonde som produserer poteter og til man kan gå på sin lokale sjappe for å kjøpe det. Det er heller knapt noen som vet om butikken tjener penger på akkurat det produktet man kjøper uansett hvor dyrt man selv måtte synes det er.