FAKE NEWS - store bokstaver du benytter. Morsomt at du mener at journalist Erik Molland (i Nettavisen !) har røde briller. Men du er tydeligvis en av de som besitter sannheten. Problematikken diskuteres opp og ned av folk med mye mer peiling på økonomi og landbruk enn meg , og kanskje deg. Og det er ingen stor enighet eller fasit som du lanserer.
Nå er jo faktisk intervjuobjektet er økonom, slik skytset mot artikkelen/ journalisten er noe grovt. Alle land i Europa har strikte reguleringer og byråkrati for landbruket. Spør franske bønder.
Vanlig med store bokstaver i overskrift.
Erik Molland har null økonomisk utdannelse. Kanskje derfor han mistolker intervjuobjektet Robert Næss, som
egentlig sier at dagligvarebransjen kun har 1-2% å gå på, og at 3% prisreduksjon er jevngodt med konkurs. Robert Næss sier også at skal matprisene reduseres av betydning, så må vi få "supergod konkurranse".
Det betyr i praksis å melde seg inn i EU. Deregulerer vi landbruket og slippe til de gigantiske kjedene i EU, blir handlekurven cirka 20% rimeligere. Det er dog en politisk beslutning som sitter langt inne. Men Ola Nordmann får ikke i pose og sekk. Vi kan ikke verne norsk matproduksjon og samtidig ønske oss EU-prisnivå.
At de rødgrønne ikke vil erkjenne dette elementære faktum, er bare spill for galleriet. Vi har en Næringsminister uten økonomisk utdannelse, hun er psykolog, som tror at maten blir rimeligere ved å kalle aktørene inn på teppet. Komikk.
Tilbake til journalist Erik Molland, med fortid i Arbeiderbladet og LO-eide Amedia. Sistnevnte riktignok eid av en stiftelse siste årene, uten at det har endret politisk slagside, nevneverdig. Tvert i mot (jeg er abonnent). Helt uten økonomisk utdanning skriver han flittig om næringslivet, og en av mange raddiser som holder liv i myten om at det er de "grådige profitørene" som fordyrer handlekurven.
Personlig har jeg ikke noe sterk formening om verken landbrukspolitikken eller norsk EU-medlemskap. Det er fordeler og ulemper ved begge deler. Høyre hjernehalvdel liker det nasjonalromantiske aspektet, mens venstre halvdel ser tall og kostnadene.
Derimot ivrer jeg for at politikken som føres er konsekvensbasert. Der sviktes det kapitalt, spesielt på venstresiden. Tenker da på områder som næringspolitikk, skattepolitikk og innvandring.
-------------
Når det gjelder prisen på poteter så er selve råpoteten den minste kostnaden. Alle skjønner jo det. De store kostnadene kommer i etterkant: Vasking, sortering, emballering, transport, mellomlagring, distribusjon ut til butikk, markedsføring, ut i hyller og betaling/transakssjonskost over disk, etc. Hva poteten koster ut fra bonden i 1. ledd slår mindre ut på totalprisen. Det er en enkel kalkyle.