Misforstod innlegget, sorryHvor skrev jeg at det var ok da?
Er det da slik at H vil innføre noe som er prøvd ut tidligere og som ikke var så vellykka?
|
Misforstod innlegget, sorryHvor skrev jeg at det var ok da?
Er det da slik at H vil innføre noe som er prøvd ut tidligere og som ikke var så vellykka?
Når det er sagt så er det nok en myte at arbeidsføre folk er langtidssykemeldt på grunn av ventetid på behandling. Det er veldig få tilstander som vil medføre arbeidsuførhet som helbredes av et enkelt inngrep.
Så dersom en i 30-års alderen får en hissig form for kreft som gir ham fem år til å leve så skal ikke noe gjøres? Det er jo tap for samfunnet å gjøre noe for et uproduktivt menneske.skal man lappe folk til de går i grava? Det er jo åpenbart at man må gjøre vurderinger og ta det opp mot kost/nytte
eks en 90åring som trenger nytt kne... bortkasta penger
20åring trenger nytt kne... god butikk fordi han mest sannsynlig vil være skatteslave i mange = retur på investeringen
jeg setter pris på det gjøres vurderinger så utgiftene blir lavest mulig. Dersom alle skulle fått alt mulig rart kasta etter seg så hadde det blitt enda høyere skatt.En 88 år gammel dame jeg kjenner fikk ny hofte. Noe som medførte at hun da kunne gå,. Nå går hun på trening , turer, konserter i Grieghallen, treffer venner, ute og spiser. Har planlagt tur til Roma !
Hun har forøvrig betalt sin skatt i et langt yrkesaktivt liv.
Hva er et liv ? Hva er det å leve ?
Din kalde kynisme kjenner få grenser. Samt et noe merkverdig syn på hva et samfunn er-
hva mener du her? behandlingen gir han 5år til eller uten behandling 5 år å leve?Så dersom en i 30-års alderen får en hissig form for kreft som gir ham fem år til å leve så skal ikke noe gjøres? Det er jo tap for samfunnet å gjøre noe for et uproduktivt menneske.
Så hva bør være grensa for hofteoperasjon?hva mener du her? behandlingen gir han 5år til eller uten behandling 5 år å leve?
Jeg er ikke ute etter noe stor diskusjon rundt alle tvilstilfeller, jeg bare konstaterer at det gjøres vurderinger opp mot kost / nytte og bra er det.
Selvfølgelig skal det ytes hjelp, men å skulle operere slitasjeskader langt opp i 80 90 åra er i mine øyne bortkastede penger.
Spesielt siden man ikke regner tenner som endel av kroppen og veldig mange har store utgifter og plager pga dette. Mye som kan sammenlignes med plagene å ha dårlig rygg/ kne etc
Dette skal man betale av egen lomme og da syns jeg at 90åringa kan betale selv dersom de ønsker å løpe marathon igjen
snart 40Hvor gammal er du bass?
jeg vet ikke, hvor ille må tenna dine være før det offentlige bør trå inn?Så hva bør være grensa for hofteoperasjon?
75. 80, 85,
Min mor brakk hofteleddet i en alder av 81, ble operert og bor fortsatt hjemme i en alder av 91.
Antagelig like gammel som Onkel Skrue, gammel og gniten siden de første stripene ble tegnaHvor gammal er du bass?
Skrote foretaks modellen, eller andre offentlige as modeller og hele NPM systemet,er du gal?Den største og kanskje mest nødvendige politske innblandingen i helsesystemet burde være å skrote foretakene.. det er noe fullstendig absurd over hele foretaksmodellen... Når regjeringskvartalet går over allle støvleskaft i utgifter er det pytt-pytt... trenger bare enda et vedtak om fortsatt finansiering...
Når sykehusene skal bygge nytt eller utvide, må foretakene låne penger av staten og betale tilbake med renter..!! Rett og slett utrolig!
At Ullevål sykehus må spare 200 millioner på driften i år, fordi man skal finansiere et nytt sykehus som er under bygging er for meg helt ubegripelig.Foretaksmodellen er ikke så dumt egentlig, men selve sykehusbyghingen burde vært finansiert direkte over statsbudsjettet. Det er vel ingen sykehus som er bygget siste 20 år som ikke har måtte gjøre store kompromisser pga økonomi. Her i Stavanger åpnes nytt sykehus om 2 måneder. Dvs et halvt sykehus siden det ikke var penger til et helt. Regionen vil ha sterkt redusert kapasitet pga dette. I tillegg til at forsinkelsen vil medføre betydelig ekstrakostnader både i drift og nybygg.
Og det viser seg at det er mange som har sovet i timen - helt siden 2007. Stakkars Oslofjorden !!!"Miljøfyrtårnet" Norge får seg nok en kraftig en på tygga. Vi utmerker oss gang på gang som enere på papiret og i internasjonale fora/konferanser. Så var det dette med praksisen da. Bare dritt !
På tide med en utredning.........
"Det er 2834 renseanlegg i Norge, men ved kun 1032 anlegg var det mulig å vurdere rensingen. Over halvparten av disse anleggene innfrir ikke dagens krav til rensing, ifølge avisens kartlegging.
Ved de større tettstedene i Norge renser 218 av 347 renseanlegg dårligere enn dagens krav – nesten to av tre anlegg.
51 av renseanleggene som bryter kravene, ligger i nedbørsfeltet til den sårbare Oslofjorden. "
Vis vedlegget 1140326
Flere renseanlegg i Norge slipper ut kloakken uten å rense den
Foretaksmodellen eller NPM er jo Stoltenbergs eget prosjekt inspirert av hans helt Tony Blair.Foretaksmodellen er ikke så dumt egentlig, men selve sykehusbyghingen burde vært finansiert direkte over statsbudsjettet. Det er vel ingen sykehus som er bygget siste 20 år som ikke har måtte gjøre store kompromisser pga økonomi. Her i Stavanger åpnes nytt sykehus om 2 måneder. Dvs et halvt sykehus siden det ikke var penger til et helt. Regionen vil ha sterkt redusert kapasitet pga dette. I tillegg til at forsinkelsen vil medføre betydelig ekstrakostnader både i drift og nybygg.
Eg trur du må lengre tilbake for å finna syndaren: til 1980-talet då Gro starta å omforma Ap og "den sosialdemokratiske orden". Nøkkeldokumentet er "NOU 1989:5, En bedre organisert stat", levert av (Tormod) Hermansen-utvalet. Det Stoltenberg gjorde, var å følgja opp.Foretaksmodellen eller NPM er jo Stoltenbergs eget prosjekt inspirert av hans helt Tony Blair.
Mja, no skal eg ikkje snakka for andre, men prinsippet er jo besnærande. At ein deler opp i einskilde delar som alle får eit budsjett og klare ansvarsoppgåver, men også utstrekt fridom til å løysa oppgåva slik det er fagleg fornuftig. Putt pengar inn, og få noko (ei eller anna teneste) ut, utan at politikarane skal ha lange diskusjonar om korleis.Foretaksmodellen ,ikke så dumt egentlig ?
– Hva mener Ringnes om helserisikoen som man kanskje har blitt utsatt for som forbruker gjennom disse årene med stoffene som kan ha lekket ut i bokser?
Oversatt: "Vi driter i forbrukerne og små barn som kan ha fått i seg giftige stoffer fra produktene våre, vi forholder oss bare til et regelverk som dikterer hva vi kan slippe unna med for å makse profitten vår".– Vi følger med på nye funn og forskning, men må styre etter det de øverste offentlige faginstansene konkluderer med. Vårt mål er derfor at vi skal ha helt BPA-fri emballasje innen utgangen av 2025, i god tid før fristene til EU, sier Grøttland.
Norge har ikke behov for å lære noe av andre, fordi holdningen er at vi er best på alt. Tror vi.![]()
Debatt: På tide at Norge lærer mer av andre
Singapore, Japan og Kina har lykkes gjennom dyktig og pragmatisk lederskap. De har sett hva andre gjør bedre og tilpasset det egne behov. I norsk offentlig sektor er slike holdninger sjeldne.www.dn.no
Særlig. Alle vet vel at denne bransjen balanserer på randen av konkurs takket være de minste marginer ever.![]()
Ellevilt regnestykke: – Som verdens mest lønnsomme
Dagligvarekjedene er mer lønnsomme enn de fleste selskaper på Oslo Børs, viser ny gjennomgang.www.nettavisen.no