Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når det er sagt så er det nok en myte at arbeidsføre folk er langtidssykemeldt på grunn av ventetid på behandling. Det er veldig få tilstander som vil medføre arbeidsuførhet som helbredes av et enkelt inngrep.

Det er omtrent så feil som det kan bli.

Jeg var sykemeldt i henholdsvis 7 og 9 måneder for flere år tilbake på grunn av betennelser i skuldrene. Hver operasjon tok 10-15 minutter og etter hver operasjon ble det opplyst at det var på nippet at jeg ikke fikk nedsatt funksjon fordi så lang tid hadde gått.

Hadde jeg ikke kunnet bruke fritt sykehusvalg og i stedet ventet på mitt lokale sykehus hadde ventetiden - til første konsultasjon, ikke operasjon - vært henholdsvis 14 og 16 måneder. Da hadde jeg nå vært arbeidsufør.

Bare på min arbeidsplass vet jeg om minst 7 som kan si det samme, så at det er en myte eller særlig sjelden er bare tullprat.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.487
    skal man lappe folk til de går i grava? Det er jo åpenbart at man må gjøre vurderinger og ta det opp mot kost/nytte
    eks en 90åring som trenger nytt kne... bortkasta penger
    20åring trenger nytt kne... god butikk fordi han mest sannsynlig vil være skatteslave i mange = retur på investeringen
    Så dersom en i 30-års alderen får en hissig form for kreft som gir ham fem år til å leve så skal ikke noe gjøres? Det er jo tap for samfunnet å gjøre noe for et uproduktivt menneske.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.285
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig finnes unntak, men det er ikke omdiskutert dette jeg sier når man ser på store tall. Skulderkirurgi er jo noe av det minst virksomme operasjonen man gjør så det var jo heldig for deg at dette fungerte i ditt tilfelle.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En 88 år gammel dame jeg kjenner fikk ny hofte. Noe som medførte at hun da kunne gå,. Nå går hun på trening , turer, konserter i Grieghallen, treffer venner, ute og spiser. Har planlagt tur til Roma !

Hun har forøvrig betalt sin skatt i et langt yrkesaktivt liv.

Hva er et liv ? Hva er det å leve ?

Din kalde kynisme kjenner få grenser. Samt et noe merkverdig syn på hva et samfunn er-
    jeg setter pris på det gjøres vurderinger så utgiftene blir lavest mulig. Dersom alle skulle fått alt mulig rart kasta etter seg så hadde det blitt enda høyere skatt.
    vil du betale 10% mer skatt for at alle skal få fikset alt hele tiden? Jeg er 10kg overvektig og kunne godt tenke meg en slankeoperasjon, er du klar for å betale?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så dersom en i 30-års alderen får en hissig form for kreft som gir ham fem år til å leve så skal ikke noe gjøres? Det er jo tap for samfunnet å gjøre noe for et uproduktivt menneske.
    hva mener du her? behandlingen gir han 5år til eller uten behandling 5 år å leve?
    Jeg er ikke ute etter noe stor diskusjon rundt alle tvilstilfeller, jeg bare konstaterer at det gjøres vurderinger opp mot kost / nytte og bra er det.
    Selvfølgelig skal det ytes hjelp, men å skulle operere slitasjeskader langt opp i 80 90 åra er i mine øyne bortkastede penger.
    Spesielt siden man ikke regner tenner som endel av kroppen og veldig mange har store utgifter og plager pga dette. Mye som kan sammenlignes med plagene å ha dårlig rygg/ kne etc
    Dette skal man betale av egen lomme og da syns jeg at 90åringa kan betale selv dersom de ønsker å løpe marathon igjen

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Oslo
    hva mener du her? behandlingen gir han 5år til eller uten behandling 5 år å leve?
    Jeg er ikke ute etter noe stor diskusjon rundt alle tvilstilfeller, jeg bare konstaterer at det gjøres vurderinger opp mot kost / nytte og bra er det.
    Selvfølgelig skal det ytes hjelp, men å skulle operere slitasjeskader langt opp i 80 90 åra er i mine øyne bortkastede penger.
    Spesielt siden man ikke regner tenner som endel av kroppen og veldig mange har store utgifter og plager pga dette. Mye som kan sammenlignes med plagene å ha dårlig rygg/ kne etc
    Dette skal man betale av egen lomme og da syns jeg at 90åringa kan betale selv dersom de ønsker å løpe marathon igjen
    Så hva bør være grensa for hofteoperasjon?
    75. 80, 85,
    Min mor brakk hofteleddet i en alder av 81, ble operert og bor fortsatt hjemme i en alder av 91.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.167
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den største og kanskje mest nødvendige politske innblandingen i helsesystemet burde være å skrote foretakene.. det er noe fullstendig absurd over hele foretaksmodellen... Når regjeringskvartalet går over allle støvleskaft i utgifter er det pytt-pytt... trenger bare enda et vedtak om fortsatt finansiering...
    Når sykehusene skal bygge nytt eller utvide, må foretakene låne penger av staten og betale tilbake med renter..!! Rett og slett utrolig!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Oslo
    Den største og kanskje mest nødvendige politske innblandingen i helsesystemet burde være å skrote foretakene.. det er noe fullstendig absurd over hele foretaksmodellen... Når regjeringskvartalet går over allle støvleskaft i utgifter er det pytt-pytt... trenger bare enda et vedtak om fortsatt finansiering...
    Når sykehusene skal bygge nytt eller utvide, må foretakene låne penger av staten og betale tilbake med renter..!! Rett og slett utrolig!
    Skrote foretaks modellen, eller andre offentlige as modeller og hele NPM systemet,er du gal?
    Endelig har folkevalgte politikerne kommet opp med et system der de, som Pilatus, kan vaske sine hender, og si at det ække vårres skyld.
    Og så kan man om det går galt, sparke en direktør med dobbel statsminister lønn og hente inn en annen

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.285
    Torget vurderinger
    1
    Foretaksmodellen er ikke så dumt egentlig, men selve sykehusbyghingen burde vært finansiert direkte over statsbudsjettet. Det er vel ingen sykehus som er bygget siste 20 år som ikke har måtte gjøre store kompromisser pga økonomi. Her i Stavanger åpnes nytt sykehus om 2 måneder. Dvs et halvt sykehus siden det ikke var penger til et helt. Regionen vil ha sterkt redusert kapasitet pga dette. I tillegg til at forsinkelsen vil medføre betydelig ekstrakostnader både i drift og nybygg.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Oslo
    Foretaksmodellen er ikke så dumt egentlig, men selve sykehusbyghingen burde vært finansiert direkte over statsbudsjettet. Det er vel ingen sykehus som er bygget siste 20 år som ikke har måtte gjøre store kompromisser pga økonomi. Her i Stavanger åpnes nytt sykehus om 2 måneder. Dvs et halvt sykehus siden det ikke var penger til et helt. Regionen vil ha sterkt redusert kapasitet pga dette. I tillegg til at forsinkelsen vil medføre betydelig ekstrakostnader både i drift og nybygg.
    At Ullevål sykehus må spare 200 millioner på driften i år, fordi man skal finansiere et nytt sykehus som er under bygging er for meg helt ubegripelig.
    Men sikkert noen med Xcel ark som kan forklare hvorfor dette er bra for folkehelsa

• Liker
    Reaksjoner: MML

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.356
    "Miljøfyrtårnet" Norge får seg nok en kraftig en på tygga. Vi utmerker oss gang på gang som enere på papiret og i internasjonale fora/konferanser. Så var det dette med praksisen da. Bare dritt !

På tide med en utredning.........

"Det er 2834 renseanlegg i Norge, men ved kun 1032 anlegg var det mulig å vurdere rensingen. Over halvparten av disse anleggene innfrir ikke dagens krav til rensing, ifølge avisens kartlegging.

Ved de større tettstedene i Norge renser 218 av 347 renseanlegg dårligere enn dagens krav – nesten to av tre anlegg.

51 av renseanleggene som bryter kravene, ligger i nedbørsfeltet til den sårbare Oslofjorden. "

Vis vedlegget 1140326

Flere renseanlegg i Norge slipper ut kloakken uten å rense den
    Og det viser seg at det er mange som har sovet i timen - helt siden 2007. Stakkars Oslofjorden !!!

"Men 71 av de 176 anleggene var i fjor ikke pålagt å ha slike rensemetoder på plass, ifølge avisas undersøkelser. Sekundærrensing skal bidra til å forhindre at fjorden der renset avløpsvann slippes ut, blir oksygenfattig.

– Jeg legger til grunn at vi følger avløpsdirektivet, uttalte klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) etter at dette ble kjent.

Men nå erkjenner hans egen fagetat, Miljødirektoratet, at det ikke stemmer.
    Overfor Adresseavisen bekrefter direktoratet at EUs avløpsdirektiv er innført på en måte
    som ikke overstemmer med kravene i direktivet.

Det har bidratt til at Norge henger etter når det gjelder rensing av kloakk, noe som har fått konsekvenser for miljøet, vedgår direktoratet. "

Bakgrunnen er at Norge etter 2007 fikk innført en overgangsordning for innføring av sekundærrensing, men det ble ikke satt noen tidsfrist.

Miljødirektoratet: Norge har ikke fulgt opp EU-krav til avløpsrensing
    Miljødirektoratet: Norge har ikke fulgt opp EU-krav til avløpsrensing

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Oslo
    Hva har gått galt i Norge, eller like gjerne hva har gått greit i Norge.
    En del partier går nå inn for at det skal være lov å pilse i parken og KrF går seff sterkt imot det.
    Idag er det ikke lov, men politiet ser det ikke som en prioritert oppgave, og slik fungerer det helt utmerket her i Tigerstaden.
    Du kan relativt trygt ta deg en rolig pils uten konsekvenser, det driter øvrigheten jamt i, men er det utagerende drikking kan politiet gripe inn.
    Som politimesteren i Tønsberg sa det da de innførte 10.000.- i bot for offentlig urinering, "går du bak en busk følger vi ikke etter deg, pisser du opp mot et butikk vindu så tar vi deg"

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.356
    Foretaksmodellen eller NPM er jo Stoltenbergs eget prosjekt inspirert av hans helt Tony Blair.

Den rir hele det offentlige som en mare inkl Forsvaret !
    Eksempelvis :Fartøyene kjøper tjenester av verkstedene. Prosjektene kjøper teknisk kompetanse (antall timer) hos de forskjellige fagavdelingene i Forsvarsmateriell. Fartøyene kjøper også timer i fagavdelingene. Men dette komplekset medfører at fagstillinger blir omgjort til s.k. Controllere for å holde rede på vanviddet. Stilingsantallet skulel jo ikke økes, da modellen er ressursbesparende, er det vedtatt..

Fartøyene leier kaiplass på Haakomsvern hos Forsvarsbygg. Prisen er så høy at det er billigere på private industrikaier. Alle avdelinger på land betaler husleie til Forsvarbygg. Inkl verksteder, lager og depoter.

Forsvarsbygg har tretten informasjonsarbeidere med ditto direktør til dette. Forsvarsbygg (FB) har 1 (en) kunde - Forsvaret.

Går lysrøret på kontoret så må du inn i et eget datasystem for å bestille den tjenesten, brukt det før - ikke det nei , der gikk den formiddagen. Bestillingen går til FB, som sender en egen ny bestilling til et elektrofirma i byen, de kommer om et par dager og skifter lysrøret. Dette medførte at flere kjøpte lysrøret selv og skiftet. Før ringte du en vaktmester, han dukket opp på 10 - 15 minutter.

Husleie sier du, et bølgeblikkskur på Voss, bygd på 50-tallet , enkel "garasje"- uoppvarmet med en lyspære i taket. 50.000 i året - "markedspris".Dette er nesten 20 år siden !
    På Setermoen ble det bygd snøgarasjer til panservognene, det er bare et tak på stolper. Leien blei så høy at vognene blei parkert under åpen himmel, ved siden av.

Hos avdelingene i Troms blei det vedtatt, mot store protester at alle administrative kjøretøy skulle leases, verkstedet kunne da legges ned. Tilgjengeligheten på kjøretøyene gikk ned og kostnadene i taket. Som forutsagt ! Det blei det ompuss på.

Deler av beredskapsammoen til enkelte avdelinger i Nord blei bestemt lagret i Sør-Norge for å spare husleie til depot. Hvem skulle frakte den nordover jo BRING !

En hytte inne på Finnmarksvidda som var til rekreasjonsbruk for befalet på en avdeling, bygd på dugnad og vedlikeholdt på dugnad. Den ville FB ha kloa i, leiepris - markedspris. Men de klarte på en finurlig måte - stiftelse tror jeg, å beholde den.

Foretaksmodell sa du, jeg har en søster som jobbet hele sitt yrkesaktive liv i Veivesenet og senere Gud hvilke navn de tok etterhvert, skiftet og omorganiserte flere ganger. Hun har et vell av liknende historier.

Kjenner en drøss som jobber i Helsevesenet - ingen (null,nada, zero) som lovpriser foretaksmodellen. Hvor mange overleger og leger var det ikke som skreiv under på oppropet mot Helseplattformen som er Foretaksmodellens ektefødte barn.

Det har vært opprør innenfor helsevesenet i Danmark, England (de var først med å innføre) og New Zealand om at vanviddet NPM må stoppes.

Foretaksmodellen ,ikke så dumt egentlig ?

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.580
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig ungdomsmiljø…utestengning utfrysing og hierarki.. Vi hadde det bedre før, da var man enten soss eller frik og satt med vennene sine og plaget ikke andre folk

Bra med en rektor med ryggrad

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Market Snodsbury
    Foretaksmodellen eller NPM er jo Stoltenbergs eget prosjekt inspirert av hans helt Tony Blair.
    Eg trur du må lengre tilbake for å finna syndaren: til 1980-talet då Gro starta å omforma Ap og "den sosialdemokratiske orden". Nøkkeldokumentet er "NOU 1989:5, En bedre organisert stat", levert av (Tormod) Hermansen-utvalet. Det Stoltenberg gjorde, var å følgja opp.

Du illustrerer mangfaldet av problem glimrande, så det treng ikkje noka utdjuping.

Semi-apropos: Eg lærte å programmera på 1990-talet, og det er neppe ein tilfeldigheit at objekt-orientert programmering (OOP) var SOTA i dei dagar, eller at "mikrokernels" vart sett på som framtida for operativsystem. Eg har ærleg tala aldri tenkt på det før no, denne tåkete sundagsmorgonen, men akkurat no framstår den idehistoriske samanhengen som krystallklar. Ei anna idehistorisk kopling, som du sikkert kjenner betre enn meg, er "Auftragstaktik".​

Foretaksmodellen ,ikke så dumt egentlig ?
    Mja, no skal eg ikkje snakka for andre, men prinsippet er jo besnærande. At ein deler opp i einskilde delar som alle får eit budsjett og klare ansvarsoppgåver, men også utstrekt fridom til å løysa oppgåva slik det er fagleg fornuftig. Putt pengar inn, og få noko (ei eller anna teneste) ut, utan at politikarane skal ha lange diskusjonar om korleis.

Problema ligg kanskje i 1. korleis ting er delt opp, og 2. at politikarane likevel ikkje kan la desse einingane gå fullstendig på sjølvstyr. Dessutan: 3. at det ligg ein betydeleg overhead i å halda styr på kva som går inn og ut av alle einingane.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.637
    Sted
    Sølvbyen
    – Hva mener Ringnes om helserisikoen som man kanskje har blitt utsatt for som forbruker gjennom disse årene med stoffene som kan ha lekket ut i bokser?
    – Vi følger med på nye funn og forskning, men må styre etter det de øverste offentlige faginstansene konkluderer med. Vårt mål er derfor at vi skal ha helt BPA-fri emballasje innen utgangen av 2025, i god tid før fristene til EU, sier Grøttland.
    Oversatt: "Vi driter i forbrukerne og små barn som kan ha fått i seg giftige stoffer fra produktene våre, vi forholder oss bare til et regelverk som dikterer hva vi kan slippe unna med for å makse profitten vår". 💩💀🤡

Skjermbilde 2025-08-24 kl. 11.06.04.png @

• Liker
    Reaksjoner: JMM

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.433
    Sted
    '
    Det er sikkert ikke bare norge men en global greie: Jeg har en 10 år gammel takdusj (vikingbad.no) som startet å dryppe og regnet med at det kunne fikses ved å skifte en pakning (eller lignende) i blandebatteriet. Men nei, det finnes ikke reservedeler til denne og hele greia må byttes. Bruk og kast, der altså.
    Hadde det vært en 10 år gammel flatskjerm som hadde startet å dryppe kunne jeg forstått det, men en dusj..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.167
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De fleste av disse "enhånds" armaturene til kjøkken, bad og diverse består av keramiske skiver som dreies mot hverandre for åpning og blanding... til noen av disse kan man kjøpe den innsatsen løs... vi har et FM Matsson på kjøkkenet som lekker litt, og til den finnes det løse innsatser å kjøpe... ca 500 kr istedet for helt nytt komplett... ny innsats ligger klar.. venter bare på at "ånden" skal åpenbare seg... :ROFLMAO:

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    461
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning