Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Medievakt Hedda Holth ved Oslo universitetssykehus bekrefter at syv pasienter har kommet inn til Ullevål, og at 11 personer er sendt til legevakten. En person er sendt til Ahus."

    WTF!

    Edit: "Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl er orientert om hendelsen.
    ...
    Norge er et tillitssamfunn hvor alle skal føle seg trygge ute en lørdagskveld
    ."

    Nå er det vel en stund siden det var i nærheten av å være tilfelle, om det noen gang har vært sant. Spesielt i Oslo.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tipper paraden i morgen vil gå av stabelen som planlagt allikevel.


     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For tidlig å konkludere med noe som helst her, men tidspunktet og åsted gjør at man tenker sitt. Uansett helt for jævlig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt av et sammentreff om det ikke har noe med Pride å gjøre, men det kan jo være en gærning selvsagt. At han forble på stedet lenge nok til å bli tatt der og da tyder vel enten på det eller en ekstremistfaen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.254
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om denne gærningen har en psykiatrisk historie eller bare en avstumpet og evneveik kriminell homofob .
    Fy fasen jeg er såsint og sjokka .Sånn skal vi ikke ha det her
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det ser sånn ut dessverre. Jeg skjønner ikke hvor alt dette hatet mot helt vanlige folk kommer fra….
    Vi vet godt hvor det kommer fra. En motbydelig saus av psykiske problemer, religiøse vrangforestillinger og problemer med egen kjønnsidentitet og frykt for det ukjente , noe ulikt vektet hos forskjellige personer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Siden det skjedde utenfor London Pub som er et kjent utested for homofile blir det vanskelig for meg å se det som noe annet enn et angrep på skeive. Med de strømingene man ser hvor f.eks. skytteren i Uvalde, Texas ble hevdet å være en tilfeldig transkvinne, og hvor flere og flere prøver å knytte skeive og Pride opp mot barn og pedofili blir jeg ikke overrasket om det er en eller annen 'lone nut' type fyr som pleier å henge i kommentarfeltene og på obskure nettsider som står bak.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tok feil. Prideparaden avlyses. Jeg trodde først at behovet og viljen for å markere ville føles større etter en hendelse som dette, men skjønner at det også kunne oppleves som upassende å fortsette noe som minner om feiring etter slike hendelser Sikkerhet har sikkert også en del å si.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Avlyses etter råd fra Politiet..


    Oslo Pride avlyser etter «tydelige råd og anbefalinger» fra politiet. De anmoder alle om å ikke møte til Pride-markering, og alle arrangementer i tilknytning til Pride avlyses.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    At politiet gir en slik anbefaling er da litt spesielt, ikke har jeg planer om å delta, men om man ikke har sterke indikasjoner på at det kan komme flere angrep synes jeg det er litt spesielt at politiet skal bestemme dette og ikke miljøet som er rammet.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Tipper kravet til sikkerhet og krav til antall personell (politi) for å sikre paraden ble noe endret etter en slik hendelse.... Så da er jo det enkleste og beste å avlyse til man har full oversikt og eventuelt kan gi den sikkerheten som kreves.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er trist at slike sataner stadig vinner frem ved å begrense friheten til oss normalt utrustede. Hadde man bare blitt flinkere til å presist luke ut pakket på forhånd - ønskedrøm jeg vet....

    Angrepet i natt dreier seg ikke bare om Pride, men alles mulighet til å uttrykke seg. Mao, dette er et angrep på oss alle. :mad:
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4

    En mann er pågrepet og siktet for drap, drapsforsøk og terror etter å ha skutt rundt seg i Rosenkrantz' gate der det ligger flere utesteder. To personer er drept. Flere er skadet, men utenfor livsfare.

    Politiet hadde lørdag morgen pressekonferanse. Dette vet vi nå om gjerningspersonen:

    • Han er 42 år gammel og norsk statsborger. Mannen er opprinnelig fra Iran.
    • Ut fra hva politiet vet har han hatt oppholdssted i Oslo.
    • Han er kjent for Politiets sikkerhetstjeneste (PST) fra før.
    • Politiet har en hypotese om at psykiatri er en del av bildet.
    • Politiet mener han hadde til hensikt å spre frykt og at det dreier seg om hatkriminalitet. London pub, rett ved åstedet, er et kjent utested for skeive, og hendelsen skjedde mens Pride pågår.
    • Politiet har ikke avhørt ham ennå og har derfor ikke flere opplysninger om motivet. Mannen har ikke ønsket å uttale seg før forsvareren er tilstede. Forsvarer er Cecilie Nakstad.
    • Han har brukt et eldre håndvåpen og et eldre automatvåpen.
    • Han har noen domfellelser fra tidligere. Han har en narkotikadom på 120 dager og en dom for bæring av kniv. Han har også en eldre dom for legemsbeskadigelse.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Jeg tok feil. Prideparaden avlyses. Jeg trodde først at behovet og viljen for å markere ville føles større etter en hendelse som dette, men skjønner at det også kunne oppleves som upassende å fortsette noe som minner om feiring etter slike hendelser Sikkerhet har sikkert også en del å si.

    Håper og tror at neste pride blir noe spesielt, da kommer vi til å vise hva vi er laget av og stiller opp i mengder som vi ikke har sett på 11 år. De som er mest opptatt av apekattkopper vil nok holde seg hjemme men det lever vi fint med.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Håper og tror at neste pride blir noe spesielt, da kommer vi til å vise hva vi er laget av og stiller opp i mengder som vi ikke har sett på 11 år. De som er mest opptatt av apekattkopper vil nok holde seg hjemme men det lever vi fint med.
    Jeg er ærlig talt litt spent på hvilken vei samfunnet er i ferd med å utvikle seg, når jeg ser motstanden som er mot mangfold og åpenhet i noen lag av befolkningen. Nå syns jeg vi har hatt en god og positiv utvikling en stund, og samtidig virker det som motstand mot "Pridebevegelsen" øker i religiøse miljøer og andre steder.

    Heldigvis bor vi i et land som er tilhenger av menneskerettigheter og rettferdighet for alle, i motsetninge til strømninger vi har sett bl.a. øst i Europa og videre den retningen.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    jo ja ....men disse strømningene har også tatt retning også vestover til det forgjetne land ifl nyhetene , er vel strengt tatt bare skandinavia som fører ann dessverre
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Man kan jo vente med å erklære dette som et angrep på lgbtq+ til et slikt motiv faktisk foreligger, skytingen begynte jo ikke på London, men Per på hjørnet, hvor de drepte befant seg, det har også blitt skutt på et gatekjøkken.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trist at man ikke kan kose seg på byen, men dessverre er det mange gærne i Oslo, knivstikking og skyting nesten hver dag.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man følger OPS Politiet Oslo på Twitter blir det rapportert daglig voldsbruk, ofte med kniv , er vel en verdag de er vant med dessverre ,men som ikke når massemedia som VG og Dagbladet
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dessverre er det blitt slikt, det er veldig mange hendelser som ikke ender med drap og da kommer det som oftest ikke med i media.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvis man følger OPS Politiet Oslo på Twitter blir det rapportert daglig voldsbruk, ofte med kniv , er vel en verdag de er vant med dessverre ,men som ikke når massemedia som VG og Dagbladet
    Det er ikke akkurat det samme som at det er knivstikking og skyting på byen nesten daglig og at det ikke lenger er mulig å gå ut. Selv om dette var en tragisk hendelse så er ikke tilfeldig knivstikking og skyting i det offentlig rom spesielt vanlig...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sa at det dessverre er veldig vanlig i oslo og det stemmer.
    Bare at man skal diskutere om dette påvirker det "å gå" ut er jo ganske spesielt.
    Dessverre er det slik samfunnet vårt er blitt, og spesielt oslo er utsatt.
    Det er fortsatt mikroskopisk sannsynlighet for å bli et offer for knivstikking/skyting (med mindre man er i utsatt miljø), men det forekommer fortsatt.
    "alle" tok jo vaksine for noe som dreper 0,0001 % , så da er det vel kanskje ikke så dumt å erkjenne at oslo er en utsatt by, og at man bør ta sine forhåndsregler.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg sa at det dessverre er veldig vanlig i oslo og det stemmer.
    Bare at man skal diskutere om dette påvirker det "å gå" ut er jo ganske spesielt.
    Dessverre er det slik samfunnet vårt er blitt, og spesielt oslo er utsatt.
    Det er fortsatt mikroskopisk sannsynlighet for å bli et offer for knivstikking/skyting (med mindre man er i utsatt miljø), men det forekommer fortsatt.
    "alle" tok jo vaksine for noe som dreper 0,0001 % , så da er det vel kanskje ikke så dumt å erkjenne at oslo er en utsatt by, og at man bør ta sine forhåndsregler.
    Hvordan ble vaksiner en faktor her, nå?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ærlig talt litt spent på hvilken vei samfunnet er i ferd med å utvikle seg, når jeg ser motstanden som er mot mangfold og åpenhet i noen lag av befolkningen. Nå syns jeg vi har hatt en god og positiv utvikling en stund, og samtidig virker det som motstand mot "Pridebevegelsen" øker i religiøse miljøer og andre steder.

    I et historisk perspektiv går jo ting i bølger. Nå har vi, som du sier, hatt en god utvikling en god stund og dermed har miljøer og mennesker som hater tanken på "mangfold", "avvikere" og hva det enn måtte være over tid blitt mer og mer frustrert og tilbøyelige til å bruke vold. I tillegg er det flere gærninger der ute enn noen gang fordi det er så effektivt å radikalisere folk gjennom alskens sosiale media.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Trist at man ikke kan kose seg på byen, men dessverre er det mange gærne i Oslo, knivstikking og skyting nesten hver dag.
    Statistisk sett er dette eksakt motsatt av det du her hevder, bare for å ha det klart. Kriminalratene i Oslo synker tydelig, både hva angår vold og vinning.
    For de som søker fakta fremfor å fremme sin egen agenda, sjekk her:

    Og her er kildematerialet, fra Oslo Politidistrikt:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Statistisk sett er dette eksakt motsatt av det du her hevder, bare for å ha det klart. Kriminalratene i Oslo synker tydelig, både hva angår vold og vinning.
    For de som søker fakta fremfor å fremme sin egen agenda, sjekk her:

    Og her er kildematerialet, fra Oslo Politidistrikt:
    Så du mener at 454 ran, 462 tilfeller av Kroppsskade, grov groppskade og alvorligere fysisk vold, 32 drap og drapsforsøk er lite eller mindre enn "nesten daglig" ?
    Eller er poenget ditt at trenden er på vei ned? Hva så? Er det ikke fortsatt ganske mye?
    edit: og dette er for 2020, et år der veldig mye var stengt, lenge
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Så du mener at 454 ran, 462 tilfeller av Kroppsskade, grov groppskade og alvorligere fysisk vold, 32 drap og drapsforsøk er lite eller mindre enn "nesten daglig" ?
    Eller er poenget ditt at trenden er på vei ned? Hva så? Er det ikke fortsatt ganske mye?
    edit: og dette er for 2020, et år der veldig mye var stengt, lenge
    Det jeg mener er at antallet anmeldte voldshendelse i oslo har vist en sterk tilbakegang de siste 20 år, ikke noe annet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor quoter du meg da og mener at det jeg sier er statistisk feil?
    Er du enig i at det skjer daglig at noen vifter med våpen (ran/grov vold/kroppskade skjer mer enn 2 ganger hver dag iflg statistikken)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er om det er særlig mye i en by med 635.000 innbyggere. Svaret på det er trolig nei, uansett om man ser det i forhold til verden, Europa eller Norden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Spørsmålet er om det er særlig mye i en by med 635.000 innbyggere. Svaret på det er trolig nei, uansett om man ser det i forhold til verden, Europa eller Norden.
    Vi har bikka 700.000 i år.
    Risikoen for å bli skadet eller drept er atskillig større i trafikken, men man snakker ikke om at norske veier er utrygge.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvorfor quoter du meg da og mener at det jeg sier er statistisk feil?
    Er du enig i at det skjer daglig at noen vifter med våpen (ran/grov vold/kroppskade skjer mer enn 2 ganger hver dag iflg statistikken)
    Men ikke "på byen" og/eller mot tilfeldige offer. Ditt poeng var at det var utrygt å "gå ut"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn