Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.774
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du skal lære napoleonskakeeting må du:
    Fyrst ta øvste delen av kaka og legge denne forsiktig ned på tallerkenen, ved sida av hovuddelen (resten).
    Løft no hovuddelen forsiktig med gaffel og skei, og plasser denne på toppdelen (der glasuren sit)
    Bruk no gaffel, eller helst ein kvork (knife-fork) og skjer passelege stykke gjennom kremen, og deretter butterdeigsflaka.
    Resten burde gå greitt, men pass så du ikkje sølar. Dette krev ein del konsentrasjon og presisjonsarbeid.
    Nahhh...en god, spiss gaffel er riktig redskap. Ikke tukle med å demontere kakestykket, men lag en fin perforering på toppstykket, omtrent som på frimerker, men en og en bit av gangen. Selvsagt i passe størrelse. Da kan du enkelt skjære gjennom toppdel, krem og bunndel.
    Tøys, man trykker ned toppen, spiser så kremen som har tyti ut, så resten :)
    Hold deg til fyrstekake, du.
    Fyrstekake er primitivt, men ein kan bruke oppskrifta. Lag sjølve kaka, men bruk eple i staden for standardfyllet. Det går faktisk ganske bra. Men hugs rikeleg med kanel på epla.

C

cruiser

Gjest
    Fyrst ta øvste delen av kaka og legge denne forsiktig ned på tallerkenen, ved sida av hovuddelen (resten).
    Løft no hovuddelen forsiktig med gaffel og skei, og plasser denne på toppdelen (der glasuren sit)
    Bruk no gaffel, eller helst ein kvork (knife-fork) og skjer passelege stykke gjennom kremen, og deretter butterdeigsflaka.
    Resten burde gå greitt, men pass så du ikkje sølar. Dette krev ein del konsentrasjon og presisjonsarbeid.
    Nahhh...en god, spiss gaffel er riktig redskap. Ikke tukle med å demontere kakestykket, men lag en fin perforering på toppstykket, omtrent som på frimerker, men en og en bit av gangen. Selvsagt i passe størrelse. Da kan du enkelt skjære gjennom toppdel, krem og bunndel.
    Nettopp det som gjer det heile så grisete. Du får ikkje med deg alt på den måten. Og så treng du serviett etterpå.
    Ok, jeg klarer å spise litt krem med en skje uten å bruke smekke.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.786

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.774
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Mor likte fyrstekake. Men eg veit ikkje om det var på grunn av smaken, det kunne like gjerne vere fordi ho heldt seg i månadsvis etter at ho var spretta.... Mor lagde elles eplekake etter 2-regelen; 200 gram sukker, 200 gram kveitemjøl, 2 egg, 2 ss mjølk, og til sist 2ts (den eine med bakepulver, og den andre med vaniljesukker).
    Men mi eplekake er betre.

Fyrste-deigen er klissete, tykkjer eg. Mandlar er alt for godt og dyrt til å brukast til noko slikt.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Er ikke napoleonskake bare krem, med noe hardt over og under som gjør kremen umulig å spise uten at den tyter ut?
    Neanderthaler.
    Feilen mange gjør med Napolionskaker er jo at topp og bunnlaget blir for hardt og ugjennomtrengelig og at man ender opp med å bare presse krem utover platen og spise litt kjeks i mens man venter på kremen og vaniljen. Et tema for en mattråd. Bonaparte er kanskje den i historien jeg har mest sansen for når det kommer til militærstrategi sammen med Rommel, Marcus Antonius og den litt mer mytiske Sun Tzu. Men det får nå bli noe for en annen imaginær tråd om militærstrategi. Om det enten startes av som som har vokst opp med Advanced Squad Leader og World in Flames som underholdning, hodebry og fornystelse, eller som har militær erfaring på strategisk eller taktisk plan så .. lag en tråd.

.. men Dong har fått meg til å gruble litt om hva han mener kakens betydning er, for det kan jo bare være det slikkeriet tanter tilbyr for høflighetens skyld, være noe som genuint skal være til glede, avlat for ett eller annet med noe søtt. Vi på vestlandet er dog vant med at det er kake på bordet når slekt og venner finner sammen. Her er kaken fellesskapet. Er da Napolionskake ment som et slags paradoks?

Sist redigert av en moderator:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Napoleonskake er best med Aass Bock-Øl og skjønner du ingen ting så ikke ring :)

Its a "classic" - aka Jimmy Carr....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.774
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Napoleonskake er best med Aass Bock-Øl og skjønner du ingen ting så ikke ring :)

Er du frå Sandefjord? Halvorsens Bakeri.....DEt går fint med marsipankake også. Endå betre faktisk. Men aldri meir enn ei flaske. Eller kake (store stykke, om vi snakkar marsipankake)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

Er du frå Sandefjord? Halvorsens Bakeri.....DEt går fint med marsipankake også. Endå betre faktisk. Men aldri meir enn ei flaske. Eller kake (store stykke, om vi snakkar marsipankake)
    Nei, bare Aass Bock Øl er Bockøl man... nei men nær nok. Søtt sterkt øl til denslags kakeverk sidder som ei kula som Valen ville sagt :)

Aass blir eksportert til bla Trumpland, sliter kanskje litt med navnet derute i anglosaxias randstater som usa osv...

Her i landet er Napoleonskake og Bock Øl en berømt dessert kombinasjon. Marsipankake suksess garantert og.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Mor likte fyrstekake. Men eg veit ikkje om det var på grunn av smaken, det kunne like gjerne vere fordi ho heldt seg i månadsvis etter at ho var spretta.... Mor lagde elles eplekake etter 2-regelen; 200 gram sukker, 200 gram kveitemjøl, 2 egg, 2 ss mjølk, og til sist 2ts (den eine med bakepulver, og den andre med vaniljesukker).

Fyrste-deigen er klissete, tykkjer eg. Mandlar er alt for godt og dyrt til å brukast til noko slikt.
    Heldt mora di seg i månadsvis etter at ho var spretta?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.774
    Torget vurderinger
    0
    Barbar!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.774
    Torget vurderinger
    0
    Den enkleste måten å spise Napoleonskake på, litt juks, - det må innrømmes!, er å legge kaken på siden slik at bunn og topp står rett opp. Da går det ganske så greit å dele butterdeigsplatene med gaffelen, evt skje om man har fått sådan spiseredskap! Resultatet er uansett et minimum av søl.

Når det kommer til kombinasjonen sterkt drikke og kake er det vel få som slår det jeg ble budt et sted i Finnmark ( Tror det er like greit å ikke være mer nøyaktig! ) etter at vi hadde lastet noen reinskrotter inn i bilen. Inn til servering etterpå selvsagt, få er mer gjestfrie enn finnmarkinger og russere. Da ble vi budt kremkake ( bløtkake ) kaffe og 96% polsk smuglersprit! ;)

Det var liten forståelse for at sjåføren takket nei til kjøpskål! ( Det man kaller kulturkrasj! )

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.774
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Heldt mora di seg i månadsvis etter at ho var spretta?
    No var du ufin.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En gang rundt midten av 80-tallet deltok jeg i et norsk-japansk prosjekt fra et lite sted i midtnorge. Vi var rundt 10 skandinaver, flest norske, og tre japanere. Tidlig i uka, sånn i begynnelsen av juli, ble vi vars at den japanske professoren hadde bursdag, og en utskremt medarbeider ble fluksens sendt avgårde de 35 km til nærmeste bakeri, med oppdrag å framskaffe en kake. Bløtkake var ikke tilgjenglig, så medarbeideren returerte med en stor sjokoladekake, som ble høytidelig overrakt sånn utpå tidligkvelden. Lørdagen opprant med et fantastisk vær, men da prosjektlederen, sånn rundt lunsjtider, hadde kikket i krystallkulene sine, og bestemt at de høyere luftlags guder ikke var med oss, ble videre arbeidsaktivitet den dagen avlyst. Nå hadde gutta selvsagt vært på tur før, slik at proviantering på alle plan selvsagt var i sterk orden, og gruppens yngste medarbeider (meg) ble sendt ut som kurer med skarpt oppdrag: "Hent en kasse øl!!!". Ordren ble selvsagt utført uten opphør, men da kureren returnerte med ølkassen, utbrøt det en kort diskusjon på et for oss uforståelig språk, hvorpå to japanere forsvant i all hast, for raskt å returnere med den selvsamme sjokoladekaka!
    Gitt japanernes sterke hang til høflighet, var det bare å gjøre gode miner til slett spill, så der satt vi da, 13 mer eller mindre godt voksne mannfolk, og koste oss i solsteiken med pils og sjokoladekake......

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg så litt på nyhetene i går kveld, husker ikke om det var Nrk eller TV2, men de tok i alle fall opp dette med økningen i antallet som mottar uførepensjon, og hvor denne var høyest, og endte opp med å prate med noen uføre i Østfold. Det som forundrer meg litt er at alle de pratet med var i full jobb. Vel og bra det, naturligvis, men burde de ikke hatt en annen status, og med lønnsinntekt i stedet? De hadde sikkert noen diagnoser som har ført til dette, men når de har jobbet hver dag siden ett eller annet årstall så fremstår det litt merkelig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror uføretrygd også brukes som en slags uoffisiell borgerlønn til de som er flinkest til å klage og syte. Og det er ikke bra. Det er urettferdig. Når 25% av innbyggerne i enkelte kommuner går på uføretrygd så er det noe som skurrer. Kanskje tiden er inne for å erstatte ytelsen med en form for borgerlønn?
    Å erstatte mange forskjellige former for offentlige ytelser med en ubyråkratisk enkel stønad må jo være en våt drøm for de som vil ha lavere kostnader for det offentlige. Dagpenger, AAP, sosialstønad, uføretrygd, alderstrygd fra det offentlige, fødselspermisjon, o.l. kan erstattes med en fast sum pr. mnd. Denne diskusjonen kommer sannsynligvis etterhvert som Norge blir et fattigere land. Men jeg er tilhenger av å ta tak i problemene tidlig. De meget generøse ordningene som mange nyter godt av i dag kan ikke fortsette inn i evigheten..........

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.060
    Jeg tror uføretrygd også brukes som en slags uoffisiell borgerlønn til de som er flinkest til å klage og syte. Og det er ikke bra. Det er urettferdig. Når 25% av innbyggerne i enkelte kommuner går på uføretrygd så er det noe som skurrer. Kanskje tiden er inne for å erstatte ytelsen med en form for borgerlønn?
    I motsetning til hva som er populært å tro er det temmelig vanskelig å få innvilget uføretrygd, og det er betydelig vanskeligere enn tidligere. "Klage og syte" holder ikke og NAV sentralt kan og gjør stadig en overprøving av eventuelle lokale saksbehandlere som ønsker å gjøre noen en tjeneste eller bare går lei. Uten at det er kommunisert veldig tydelig utad foregår det relativt mye arbeid for å få ned de samlede trygdeutgiftene her i landet og uføretrygd er den store elefanten i rommet siden det er potensielt svært langvarige ytelser.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    I motsetning til hva som er populært å tro er det temmelig vanskelig å få innvilget uføretrygd, og det er betydelig vanskeligere enn tidligere. "Klage og syte" holder ikke og NAV sentralt kan og gjør stadig en overprøving av eventuelle lokale saksbehandlere som ønsker å gjøre noen en tjeneste eller bare går lei. Uten at det er kommunisert veldig tydelig utad foregår det relativt mye arbeid for å få ned de samlede trygdeutgiftene her i landet og uføretrygd er den store elefanten i rommet siden det er potensielt svært langvarige ytelser.
    Kan du da forklare hvorfor det er 25% uføretrygdede i enkelte kommuner rundt om?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.060
    Kan du da forklare hvorfor det er 25% uføretrygdede i enkelte kommuner rundt om?
    Det var for det første enklere før og det er en ytelse som vedvarer frem til 67 år.
    Og det ligger også litt i sakens natur at populasjonen over tid blir noe skjev i kommuner med begrensede arbeidsmuligheter. Folk flytter bort for å jobbe.
    Uføretrygd er også "arvelig" og "smittsomt", det er også noe av forklaringen på lokale variasjoner.

Jeg synest også det er fryktelig mange uføretrygdede i Norge, men det er en ganske seiglivet myte at det er lett å bli det. Du kan ta en titt på diskusjonsgruppene for folk som har vært på AAP, tiden går ut, men som ikke får uføretrygden de mener å fortjene. De er det mange av.

I den grad man kan og vil er det også et ganske rasjonelt valg å flytte til steder med lavere levekostnader om inntekten plutselig blir betydelig redusert, subsidiært ikke flytte til steder med høye levekostnader. Om min privatøkonomi av en eller annen grunn skulle bli dramatisk forverret ville det å flytte fra Oslo være relativt langt oppe på listen over tiltak for min del.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det var for det første enklere før og det er en ytelse som vedvarer frem til 67 år.
    Og det ligger også litt i sakens natur at populasjonen over tid blir noe skjev i kommuner med begrensede arbeidsmuligheter. Folk flytter bort for å jobbe.
    Uføretrygd er også "arvelig" og "smittsomt", det er også noe av forklaringen på lokale variasjoner.

Jeg synest også det er fryktelig mange uføretrygdede i Norge, men det er en ganske seiglivet myte at det er lett å bli det. Du kan ta en titt på diskusjonsgruppene for folk som har vært på AAP, tiden går ut, men som ikke får uføretrygden de mener å fortjene. De er det mange av.

I den grad man kan og vil er det også et ganske rasjonelt valg å flytte til steder med lavere levekostnader om inntekten plutselig blir betydelig redusert, subsidiært ikke flytte til steder med høye levekostnader. Om min privatøkonomi av en eller annen grunn skulle bli dramatisk forverret ville det å flytte fra Oslo være relativt langt oppe på listen over tiltak for min del.
    Jeg er fullstendig klar over at det er vanskeligere å få uføretrygd nå enn tidligere. Men jeg er ganske så sikker på at mange som blir arbeidsledige i en bygd fordi f.eks. hjørnesteinsbedriften legges ned lett havner på uføretrygd etter først å ha gått arbeidsledige i en periode og mottatt dagpenger eller sykepenger. Dette gjelder nok spesielt arbeidstagere som er rundt 45-55 slik at de har noe å leve av frem til 67. Alternativet for en eldre arbeidsledig person blir gjerne å selge unna verdier for å leve på dette frem til 62 eller når det er mulig å hente ut den offentlige pensjonen som er spart opp.

C

cruiser

Gjest
    Tror det kanskje er et fåtall her inne som abbonerer på svenske dagens nyheter, kanskje du kan paste artikkelen inn i svensketråden der den hører hjemme?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Fordi det er svært billig å bo i de kommunene? A hjørnesteinsbedriften ble lagt ned. Arbeidsføre folk flyttet ut til dit arbeidet er.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Tror det kanskje er et fåtall her inne som abbonerer på svenske dagens nyheter, kanskje du kan paste artikkelen inn i svensketråden der den hører hjemme?
    Anne Holt bekymrar sig också för relationen mellan Sverige och Norge. Sverige har alltid haft ett visst ointresse för Norge och norsk kultur, men på senare år har Sverige mötts av en ännu starkare reaktion från grannlandet i väster.
    –Jag är orolig och trött på att denna bild av Sverige som en nation som har misslyckats har fått sådant fäste i Norge.
    Hon syftar på det så ofta använda begreppet ”Det svenska tillståndet”, som dels syftar på att Sveriges invandringspolitik har misslyckats, dels på att svenskarna styrs av ”en sorts feministisk diktatur”, som Holt uttrycker det, som hindrar människor att tala fritt om svåra saker.
    – Det har blivit som ett slags förakt för detta ”det svenska tillståndet”, en ignorans, som om Sverige inte angår oss norrmän längre. Jag har inget vetenskapligt belägg för det men upplever att Sverige inte längre bevakas om det inte handlar om sport eller bilar som bränns eller någon dödas och hur det går till i Malmö. Det bekymrar mig. Vi har ju en gång varit samma land och vi förstår varandra, vi har samma kultur!

I ”En grav för två”, som nyligen kom på svenska spinner Anne Holt intrigen kring en alldeles egen variant av Therese Johaug. Den dopningsmisstänkta norska skidåkarstjärnan är precis som Johaug bäst i landet, men adopterad, med asiatiskt ursprung.
    – Det gav mig möjlighet att borra i detta med längdskidåkning som en nationell identitetsmarkör för norrmän – för det är den verkligen. Den är det på gott, men också på väldigt mycket ont. Väldigt effektivt har allt som inte är etniskt norskt stängts ute från längdskidåkningen.
    Norska barn får skidor i julklapp innan de knappt kan gå, berättar Anne Holt, men med ett stort undantag; för de som bara varit norrmän i en eller två generationer är barriären närmast oöverstiglig. Detta förstärker idén om att längdskidåkning är en del av nationalidentiteten, menar hon och berättar hur svårt hon har för den hejdlösa flaggviftningen, folkdräkterna och supandet när det är tävling i Holmenkollen.
    – Det blir en vi-grej. Therese Johaug passar ju in i den nationalistiska berättelsen om skidsport. Hon ser ut som en reklampelare för skidsport. Den våldsamma sympatin – som jag förresten tycker var helt rättvis – som hon möttes av i Norge i samband med dopningsanklagelserna... jag är inte säker på att någon som såg annorlunda ut skulle ha fått samma sympati.

H

Hardingfele

Gjest
    Omdal er veldig god, bitende ironisk og underholdende kritisk i dagens Aftenbladet. Han tar for seg arbeidsvilkår med museumsrelevans og mener det er ett og annet som er blitt galt i Norge.

Hardt mot hardt i handlingsrommet.

Det er like før ribbelukten og akevittdunsten legger seg over landet. Enkelte vil få en støyende bekreftelse på at ekte nordmenn drikker alkohol og spiser svin. Men det er ikke over ribbefettet kampen om de norske verdiene står. Den utkjempes i det nye Nasjonalmuseet.

Statsbygg

Arbeidere med bøyd rygg under milliardærenes speilsal er en symbolikk så overtydelig at enhver kurator ville avvist den som kunst.

Denne uken ble det avslørt at litauiske arbeidere som har bygget det nye tempelet for norsk kunst, design og arkitektur, er blitt betalt ned i 99 kroner timen. Allmenngjort minstelønn for ufaglærte er nær det dobbelte. Litauerne som har fått på plass rør, ledninger og vifter i praktbygget på gamle Vestbanen i Oslo, jobbet opp mot 64 timer i uka, uten registrering av overtid.

I fjor ble det avslørt at den tekniske etasjen i bygget, mellom kjelleren og utstillingslokalene, har en takhøyde helt ned i 165 centimeter. Arbeiderne som skal drifte og vedlikeholde museet, kan ikke stå oppreist. Samtidig har en av de fineste salene over dem nesten fem meter opp til taket. Den er reservert kunst utlånt fra arvingene til John Fredriksen, Norges rikeste skatteflyktning.

Arbeidere med bøyd rygg under milliardærenes speilsal er en symbolikk så overtydelig at enhver kurator ville avvist den som kunst. Som virkelighet fungerer den åpenbart utmerket.

Kanskje har ikke direktør Karin Hindsbo ennå kommet på at hun bør sette av et eget museumsrom til Den norske modellen, så her får hun ideen gratis. Der kan hun stille ut tariffavtaler, arbeidskontrakter og andre artefakter fra en tid og et system som er på hell. Og hun bør sørge for informasjonsplakater som forteller at systemet ble undergravet av folk som egentlig skulle arbeide for det vi engang uten blygsel omtalte som fellesskapet.
    Byggherre for Nasjonalmuseet er Statsbygg.

Bring

På E18, som går i tunnel under museet, passerer daglig et stort antall grønne trailere. De er på vei til Stavanger, Sandefjord eller Mo i Rana. Varene skal til norske bedrifter, men sjåførene er gjerne rumenere, serbere eller andre østeuropeere. De er ansatt i Bring Trucking, et selskap registrert i Slovakia. Sjåførene kjører Norge rundt på slovakisk lønn på snaut 34 kroner timen, en sjettedel av den norske.

Bring Trucking eies av Bring Cargo AS, som igjen eies av Posten Norge. Vår alles Posten.

Den norske lastebilsjåføren med trygg norsk lønn og gode arbeidsvilkår kan snart stå i en monter for seg selv i museet, sammen med den norske maleren og etter hvert også den norske bygningsarbeideren.

Private

Staten er ikke alene om å undergrave den norske modellen. Det finnes mange tyver på samme marked, det moderne private næringslivet blir avslørt ukentlig. Denne uken kom meldingen om at XXL «inviterte» de ansatte til å jobbe gratis – eller dugnad, som de kalte det – på selveste 1. mai. Slik feirer vi arbeidernes internasjonale solidaritetsdag hos oss: Vi jobber gratis, i solidaritet med aksjeeierne. Igjen er ironien så overveldende at den bare kan overleve i virkeligheten, i kunsten stilles høyere krav.

Det var samme selskap som praktiserte en personalpolitikk der ansatte som kom for sent på jobb eller ikke nådde ukens salgsmål, måtte ta armhevinger foran sjefen. Det hadde de ikke måttet gjøre om de hadde fagforeningsbok og tillitsvalgte.

Det nye arbeidslivet, enten det består av underbetalte og overarbeidete østeuropeere, eller like underbetalte og overarbeidete norske ungdommer, er stort sett uorganisert. To generasjoners arbeid for avtaler og sikkerhet smuldrer bort, og den nåværende regjering veksler mellom å være likegyldig og godt fornøyd.

Viktigere enn bunnlinjen er solidaritetslinjen. Den skal pinadø ikke på museum.

EU/EØS

I et fortvilet, men også forbannet, forsøk på å unngå å bli museumsgjenstander, vedtok Fellesforbundet onsdag et krav om å få utredet hva vi kan gjøre innenfor EØS-avtalen for å sikre et skikkelig arbeidsliv, og hvilke alternativ vi har til avtalen.

Den utredningsoppgaven kan lett havne på bordet til statsminister Jonas Gahr Støre om to år. Han har tidligere sagt at det er som å be sin kone gjennom 30 år være med på en utredning av alternativ til ekteskapet. Allegorien er treffende. Vi ser jo at EU ikke tar lett på dem som gjerne vil prøve singellivet. Boris Johnson likner en mann som har måttet gi fra seg både hus, hytte og bikkje i skilsmisseforhandlingene, og som i tillegg for sent oppdaget at han er betydelig mindre populær på Tinder enn han trodde.

Det var nok derfor Støre pustet så lettet over at Fellesforbundet ikke vil åpne den Pandoras krukke som en oppsigelse av avtalen vil være. Etter at avstemningen var over, sa han at budskapet fra landsmøtet er et «veldig klart krav om ei opprydding i norsk arbeidsliv». Det kravet bør Arbeiderpartiet innfri så snart de kommer tilbake til makten.

Og de må gjerne begynne i Brussel. Den norske delegasjonen, som ligger like over gaten for kommisjonsbygningen, bør kalle det største møtelokalet for Handlingsrommet. Der bør norske forhandlere gjøre seg så høye og mørke som de bare makter. Og de bør inngå allianser med sterke krefter over hele Europa, som vil det samme.

Dernest bør samtlige styreledere for statlige bedrifter av ulik konstruksjon instrueres om at viktigere enn bunnlinjen er solidaritetslinjen. Den skal pinadø ikke på museum.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    XXL har vært i fokus for elendige arbeidsforhold, straff og mobbing hvis man ikke oppnår resultater og "krav" om gratisjobbing på søndager og også 1.mai! Nå er Tidemandsen igjen i fokus. Denne gang med Power. Det beste vi kan gjøre er å boikotte slike firmaer, de er med på å presse konkurrentene til å måtte gjøre det samme med sine ansatte.

Det er tydligvis ikke nok med lav bemanning. De få som jobber i konsernet må også jobbe gratis for å unngå represalier.

https://e24.no/naeringsliv/i/50kq4z/power-ansatte-ble-bedt-om-aa-jobbe-for-0-kroner-i-timen
    Bl.a.
    Etter at XXL-gründer Øivind Tidemandsen i 2012 kjøpte seg betydelig opp i elektronikkjeden, som da het Expert, ble store planer om kostnadskutt iverksatt. I reklamekampanjer fokuserte kjeden på hvordan kuttene rammer deres ansatte.
    «1.432 gode medarbeidere har dessverre måttet slutte», skrev Expert i sin reklameavis i 2013, etterfulgt av punchlinen:
    «Alt gjør vi for å senke prisene».

Seks år senere forteller personer som jobbet i butikkene om prisen de har betalt.
    Stort arbeidspress og jevnlig underbemanning har gjort det umulig å utføre viktige oppgaver i åpningstidene. Det har også ført til at ansatte har blitt bedt om å komme på jobb på helligdager – helt uten betaling, ifølge intervjuer med nåværende og tidligere Power-ansatte, samt flere sjefer.
    – Dette aner jeg ingenting om. Men det skal jo ikke skje, sier Øivind Tidemandsen til E24.
    Ansatte i elektronikkgiganten Power, hvor XXL-gründer Øivind Tidemandsen er storeier, har gjentatte ganger arbeidet i butikkene på helligdager uten å få en krone i lønn.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.790
    Torget vurderinger
    2
    Har nær familie som har nærkontakt med NAV og har to ganske ulike erfaringer.
    Med typisk og tydelig kronisk degenerert helse som vises objektivt med prøver og røntgen og symptomer bekreftet av lege passer man fint i en eksisterende byråkratisk rubrikk, og stønad for nedsatt yrkeskraft innvilges etter 3-4 års behandlingstid . Meget tilpasningsdyktig arbeidsgiver tilrettelegger så restarbeidsevnen kan utnyttes i deltidsstilling . En solskinnshistorie som passer i NAV lærebok.

Den andre historien er mindre hyggelig og det måtte rettsak til mot NAV som medførte at de innrømmer feil saksbehandling og etterbetalte AAP. Men det hadde ikke gjørt noe om saken om den uføre tragisk syke 35kg tunge nyskilte alenemoren uten inntekt eller bopel hadde nådd Dagbladets førsteside. Men vi er en familie som tar vare på hverandre så jeg har vært NAV , legekontor, og sosialkontor og hospits de siste 3,5 årene.

Skjønner ikke hvordan noen får lettvinte penger fra NAV, men mistenker at man må passe inn i en byråkratisk rubrikk , og ha en veldig enkel sak, for eksempel analfabetisme eller dårlig norsk

Sist redigert:

cox

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    371
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    Omdal er veldig god, bitende ironisk og underholdende kritisk i dagens Aftenbladet. Han tar for seg arbeidsvilkår med museumsrelevans og mener det er ett og annet som er blitt galt i Norge.

Hardt mot hardt i handlingsrommet.

Det er like før ribbelukten og akevittdunsten legger seg over landet. Enkelte vil få en støyende bekreftelse på at ekte nordmenn drikker alkohol og spiser svin. Men det er ikke over ribbefettet kampen om de norske verdiene står. Den utkjempes i det nye Nasjonalmuseet.

Statsbygg

Arbeidere med bøyd rygg under milliardærenes speilsal er en symbolikk så overtydelig at enhver kurator ville avvist den som kunst.

Denne uken ble det avslørt at litauiske arbeidere som har bygget det nye tempelet for norsk kunst, design og arkitektur, er blitt betalt ned i 99 kroner timen. Allmenngjort minstelønn for ufaglærte er nær det dobbelte. Litauerne som har fått på plass rør, ledninger og vifter i praktbygget på gamle Vestbanen i Oslo, jobbet opp mot 64 timer i uka, uten registrering av overtid.

I fjor ble det avslørt at den tekniske etasjen i bygget, mellom kjelleren og utstillingslokalene, har en takhøyde helt ned i 165 centimeter. Arbeiderne som skal drifte og vedlikeholde museet, kan ikke stå oppreist. Samtidig har en av de fineste salene over dem nesten fem meter opp til taket. Den er reservert kunst utlånt fra arvingene til John Fredriksen, Norges rikeste skatteflyktning.

Arbeidere med bøyd rygg under milliardærenes speilsal er en symbolikk så overtydelig at enhver kurator ville avvist den som kunst. Som virkelighet fungerer den åpenbart utmerket.

Kanskje har ikke direktør Karin Hindsbo ennå kommet på at hun bør sette av et eget museumsrom til Den norske modellen, så her får hun ideen gratis. Der kan hun stille ut tariffavtaler, arbeidskontrakter og andre artefakter fra en tid og et system som er på hell. Og hun bør sørge for informasjonsplakater som forteller at systemet ble undergravet av folk som egentlig skulle arbeide for det vi engang uten blygsel omtalte som fellesskapet.
    Byggherre for Nasjonalmuseet er Statsbygg.

Bring

På E18, som går i tunnel under museet, passerer daglig et stort antall grønne trailere. De er på vei til Stavanger, Sandefjord eller Mo i Rana. Varene skal til norske bedrifter, men sjåførene er gjerne rumenere, serbere eller andre østeuropeere. De er ansatt i Bring Trucking, et selskap registrert i Slovakia. Sjåførene kjører Norge rundt på slovakisk lønn på snaut 34 kroner timen, en sjettedel av den norske.

Bring Trucking eies av Bring Cargo AS, som igjen eies av Posten Norge. Vår alles Posten.

Den norske lastebilsjåføren med trygg norsk lønn og gode arbeidsvilkår kan snart stå i en monter for seg selv i museet, sammen med den norske maleren og etter hvert også den norske bygningsarbeideren.

Private

Staten er ikke alene om å undergrave den norske modellen. Det finnes mange tyver på samme marked, det moderne private næringslivet blir avslørt ukentlig. Denne uken kom meldingen om at XXL «inviterte» de ansatte til å jobbe gratis – eller dugnad, som de kalte det – på selveste 1. mai. Slik feirer vi arbeidernes internasjonale solidaritetsdag hos oss: Vi jobber gratis, i solidaritet med aksjeeierne. Igjen er ironien så overveldende at den bare kan overleve i virkeligheten, i kunsten stilles høyere krav.

Det var samme selskap som praktiserte en personalpolitikk der ansatte som kom for sent på jobb eller ikke nådde ukens salgsmål, måtte ta armhevinger foran sjefen. Det hadde de ikke måttet gjøre om de hadde fagforeningsbok og tillitsvalgte.

Det nye arbeidslivet, enten det består av underbetalte og overarbeidete østeuropeere, eller like underbetalte og overarbeidete norske ungdommer, er stort sett uorganisert. To generasjoners arbeid for avtaler og sikkerhet smuldrer bort, og den nåværende regjering veksler mellom å være likegyldig og godt fornøyd.

Viktigere enn bunnlinjen er solidaritetslinjen. Den skal pinadø ikke på museum.

EU/EØS

I et fortvilet, men også forbannet, forsøk på å unngå å bli museumsgjenstander, vedtok Fellesforbundet onsdag et krav om å få utredet hva vi kan gjøre innenfor EØS-avtalen for å sikre et skikkelig arbeidsliv, og hvilke alternativ vi har til avtalen.

Den utredningsoppgaven kan lett havne på bordet til statsminister Jonas Gahr Støre om to år. Han har tidligere sagt at det er som å be sin kone gjennom 30 år være med på en utredning av alternativ til ekteskapet. Allegorien er treffende. Vi ser jo at EU ikke tar lett på dem som gjerne vil prøve singellivet. Boris Johnson likner en mann som har måttet gi fra seg både hus, hytte og bikkje i skilsmisseforhandlingene, og som i tillegg for sent oppdaget at han er betydelig mindre populær på Tinder enn han trodde.

Det var nok derfor Støre pustet så lettet over at Fellesforbundet ikke vil åpne den Pandoras krukke som en oppsigelse av avtalen vil være. Etter at avstemningen var over, sa han at budskapet fra landsmøtet er et «veldig klart krav om ei opprydding i norsk arbeidsliv». Det kravet bør Arbeiderpartiet innfri så snart de kommer tilbake til makten.

Og de må gjerne begynne i Brussel. Den norske delegasjonen, som ligger like over gaten for kommisjonsbygningen, bør kalle det største møtelokalet for Handlingsrommet. Der bør norske forhandlere gjøre seg så høye og mørke som de bare makter. Og de bør inngå allianser med sterke krefter over hele Europa, som vil det samme.

Dernest bør samtlige styreledere for statlige bedrifter av ulik konstruksjon instrueres om at viktigere enn bunnlinjen er solidaritetslinjen. Den skal pinadø ikke på museum.
    Omdal har i prinsippet skrevet den samme kronikken de siste seks årene og er etterhvert blitt så forutsigbar i det han skriver at fyren er blitt totalt irrelevant. Før Solbergregjeringen kom i 2013 skrev han kun positivt om daværende regjering. Merkelig? Jeg har iike noe til overs for Fredriksenfamilien, men han kunne ikke dy seg for å trekke de inn enda de ikke har noe med saken å gjøre.
    Jonas Gahr Støre er ikke statsminister ennå, forhåpentligvis blir han det aldri.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.098
    Vedrørende denne pågående umotiverte volden i Oslo som utføres av guttegjenger med minoritetsbakgrunn, mot helt tilfeldige personer.
    Nå må det bli slutt på denne naiviteten blant våre folkevalgte.
    Nå må hardt møtes med hardt. Borgere i Oslo by har krav på å bli vernet mot uprovosert vold, uansett om dette begås av 15-åringer eller 25-åringer!

S

Slubbert

Gjest
    Å utøve vold og filme det og legge det ut på YouTube er sedvane i midtøsten. Samme som de gjorde på Tahrir-plassen og så bortetter. Husker også denne fra et par år siden. Rotløs ungdom som kommer fra voldskulturer og har lite å gjøre på fritida er sjelden en god miks.

C

cruiser

Gjest
    Varetektsfengsling er vel litt drastisk, er vel ikke snakk om noe bevisforspillelse her.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si jeg har hørt noe som helst antydning om rasisme i noen av disse tilfellene, tro hvordan overskriftene hadde sett ut om det var gjenger av nordmenn som banket og ranet tilfeldige utlendinger, nei la oss finne frem absolutt alle andre forklaringsmodeller og vi kan de alle på rams nå……

Mangler fritidstilbud, mangler penger, føler seg urettferdig behandlet, bor trangt, samfunnet har feilet med integrering, man blir ikke respektfullt nok omtalt osv………

Løsningen som er opplagt vil aldri bli nevnt men vær sikker på at det kommer forslag om noe tafatt:rolleyes: og det eneste sikre her er at det kommer til å koste penger og at vi følger i fotsporene til Sverige

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn