Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Oslo
    Ja, er det ikke kjekt å kunne renvaske disse handlingene fra ideologi (her er det kun snakk om enkeltindividers kriser/sinnssykdom må vite). På den måten slipper man jo å sette spørsmålstegn ved politiske aktørers rolle i legitimeringen av ekstremoppfatninger. Demoniseringen av innvandrere og oss-mot-dem-retorikken kan trygt fortsette...
    For å være konsekvent bør du vel bruke samme type argument når det gjelder islamistisk terror?

Det fornøyelig at når det gjelder terror utført av "hvite" så er det tankegods og ideologi det er noe galt med og må bekjempes, mens islamistisk terror ikke har noe med islam å gjøre. Sier man at det har det sistnevnte, stigmatiserer og demoniserer man visstnok en hel gruppe....
    Stråmann. Det er da ingen som seriøst hevder at islamistisk terror ikke har noe med islam, tankegods og ideologi å gjøre. Det er også en temmelig unison fordømmelse av fundamentalistisk islamsk praksis på en rekke områder.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.766
    Ja, er det ikke kjekt å kunne renvaske disse handlingene fra ideologi (her er det kun snakk om enkeltindividers kriser/sinnssykdom må vite). På den måten slipper man jo å sette spørsmålstegn ved politiske aktørers rolle i legitimeringen av ekstremoppfatninger. Demoniseringen av innvandrere og oss-mot-dem-retorikken kan trygt fortsette...
    For å være konsekvent bør du vel bruke samme type argument når det gjelder islamistisk terror?

Det fornøyelig at når det gjelder terror utført av "hvite" så er det tankegods og ideologi det er noe galt med og må bekjempes, mens islamistisk terror ikke har noe med islam å gjøre. Sier man at det har det sistnevnte, stigmatiserer og demoniserer man visstnok en hel gruppe....
    Stråmann. Det er da ingen som seriøst hevder at islamistisk terror ikke har noe med islam, tankegods og ideologi å gjøre. Det er også en temmelig unison fordømmelse av fundamentalistisk islamsk praksis på en rekke områder.
    Som i at alle IRA-terrorister er katolikker ikke betyr at alle katolikker er terrorister. Men selv dette meste elementære av logiske emner synes å gå over ører og evne blant folk som påberoper seg høyere (ut)dannelse.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.378
    Torget vurderinger
    1

Nei i hvert fall ikke noen med makt og innflytelse :rolleyes:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/qEbm/Kokkvold-Vi-bekjemper-ikke-egen-rasisme-og-islamistisk-terror-ved-a-benekte-fakta

«Dette har ingenting med islam å gjøre», sa president George W. Bush etter terroraksjonene i USA 11. september 2001. Det samme sa spanske myndigheter etter tog-terroren i Madrid i 2004, statsminister Tony Blair etter T-bane-terroren i London i 2005, David Cameron etter at Lee Rigby i mai 2013 ble angrepet med kniv og hakket til døde på åpen gate i London, den australske statsminister Tony Abbott etter terroren i Sydney i desember – og den franske president François Holland etter terroraksjonene i Paris i forrige måned.
    Og det sa de, selv om disse og utallige andre terroraksjoner alle ble begått i profeten Muhammeds navn, til ropene «Allahu Akbar!» Vi får fortsatt høre at det er gale mennesker som står bak de ugjerninger som begås i profetens navn.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Oslo
    Tror du forstår at slike utsagn handler mer om politisk strategi for å minimalisere betydningen enn om hva som faktisk motiverer disse terroristene. Alle vet jo at terroristene mener de finner rettferdiggjøring for sine handlinger i religiøse skrifter (det skriver også Kokkvold i artikkelen du lenker til).

S

Slubbert

Gjest
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Lit morsomt. Morgenbladet har jo gått fra å være en liberal bastion til å bli en identitetspolitisk søppeldynge. Håper dette vil snu trenden.

https://www.medier24.no/artikler/29...et-kritisk-til-nhst-eierskapet/475049?sfns=mo
    Hvorfor? For meg fremstår det som spaltistene er bekymret for at avisen vil påtvinges en mer kommersiell profil. En viktig del av identiteten til Morgenbladet er jo alle tl;dr-artiklene som neppe er særlig lønnsomme.
    Jeg har sluttet å lese Morgenbladet fordi det blir for mye søtsuppe og identitetspolitikk og at de har forlatt alt de en gang sto for. Jeg vil ikke at MB skal bli et Norsk svar på Vox eller Slate for å si det slik, Vice kanskje men det har de ikke baller til. Så jeg hilser enhver forandring velkommen i håp om det beste.

Jeg vet jo ikke om det blir bedre, men det kan jo ikke bli stort verre så...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.215
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    S

Slubbert

Gjest
    Denne tar faktsik for seg mye av årsaken til at mye går galt i Norge, og at valgresultatene ble som de ble. Ikke for at jeg innbiller meg at det går inn på H, AP, FRp osv, - til det er troen på egen fortreffelighet alt for stor... men situasjonen kommer ikke til å bli bedre....

https://www.dagsavisen.no/debatt/ko...nQqMB2KhnAqzcz9Nh-U88HfJVCoqn-sWJST83bBmxTjvA
    Staten må redusere sine utgifter med opp mot 300 milliarder i året for å bli oljeuavhengig. Det er flere lokalsykehus, skoler og politikamre enn du kan se for deg. Og vi kan ikke erstatte det med aluminiumsproduksjon og fiske. Land som lever på råvareindustri (unntatt olje) har et BNP per innbygger på en tidel av det norske.

Som en kuriosa er Norge verdens sjuende største aluminiumsprodusent, men det er en fis i havet sammenlignet med oljeinntektene. Hydro tjente 1.7 milliarder kroner i fjor, vi mangler 300.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Denne tar faktsik for seg mye av årsaken til at mye går galt i Norge, og at valgresultatene ble som de ble. Ikke for at jeg innbiller meg at det går inn på H, AP, FRp osv, - til det er troen på egen fortreffelighet alt for stor... men situasjonen kommer ikke til å bli bedre....

https://www.dagsavisen.no/debatt/ko...nQqMB2KhnAqzcz9Nh-U88HfJVCoqn-sWJST83bBmxTjvA
    Staten må redusere sine utgifter med opp mot 300 milliarder i året for å bli oljeuavhengig. Det er flere lokalsykehus, skoler og politikamre enn du kan se for deg. Og vi kan ikke erstatte det med aluminiumsproduksjon og fiske. Land som lever på råvareindustri (unntatt olje) har et BNP per innbygger på en tidel av det norske.

Som en kuriosa er Norge verdens sjuende største aluminiumsprodusent, men det er en fis i havet sammenlignet med oljeinntektene. Hydro tjente 1.7 milliarder kroner i fjor, vi mangler 300.
    Ja det er dette mange vil skusle bort eller gi inntektene i gave til diktaturer i Midttøsten som bot for deres dårlige samvittighet for et eller annet, Samtidig kjører de på med utgiftstung rød politikk på hjemmebane. Det henger ikke sammen og er en oppskrift på armod og konkurs i løpet av noen år med slike ved makten.

Vi må heller være takknemlig for de inntektene vi har og bruke dem på best mulig måte, og da er det rom for både sosiale tiltak og klimatiltak. Skjærer vi av oss den grenene vi sitter på så har vi ikke lenger mulighet til å påvirke noe som helst. Gode intensjoner og symbolpolitikk har null effekt. Søtt men nytteløst.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23

Et par ting som kan være verdt å få med seg i dette; vi eksporterte fisk for nesten 100 milliarder ifjor og næringen ser for seg en kraftig vekst. I tillegg har vi Statens Pensjonsfond som snart er på 10.000 milliarder kroner, handlingsregelen gir politikerne mulighet for å hente ut max 3% årlig av fondets verdi.
    Og vi har en god skipsindustri, vindmøller, gruvedrift, og en masse annet.
    Om 15-20 år er norsk olje- og gassproduksjon uansett hva politkerne bestemmer seg for å gjøre betydelig lavere enn i dag. Som vanlig er jeg optimist, sentraliseringen fortsetter (det hjelper ikke en skitt hva SP gjør eller mener), og det gir innsparinger, vekk med kontantstøtte, den koster mye penger og hindrer integrering. Dette går seg til.

G

Gjestemedlem

Gjest

Et par ting som kan være verdt å få med seg i dette; vi eksporterte fisk for nesten 100 milliarder ifjor og næringen ser for seg en kraftig vekst. I tillegg har vi Statens Pensjonsfond som snart er på 10.000 milliarder kroner, handlingsregelen gir politikerne mulighet for å hente ut max 3% årlig av fondets verdi.
    Om 15-20 år er norsk olje- og gassproduksjon uansett hva politkerne bestemmer seg for å gjøre betydelig lavere enn i dag. Som vanlig er jeg optimist, sentraliseringen fortsetter (det hjelper ikke en skitt hva SP gjør eller mener), og det gir innsparinger, vekk med kontantstøtte, den koster mye penger og hindrer integrering. Dette går seg til.
    Og likevel er det ikke tilsynelatende en smule problematisk for deg at miljøgalnigene går rett i strupen på oppdrettsindustrien også. Den heller er ikke "grønn" nok for dem og er nok en ting de vil avstrupe oss fra. Sikkert befengt av veganerne blant dem.

Ser du ikke hvor galematias dette prosjektet er i virkeligheten?

De vi ta fra oss alle inntekter og samtidig øke utgiftene for å skape kaos i samfunnet. Slik at de kan få revolusjonen sin.

Men den skal de ikke få.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23

Og likevel er det ikke tilsynelatende en smule problematisk for deg at miljøgalnigene går rett i strupen på oppdrettsindustrien også. Den heller er ikke "grønn" nok for dem og er nok en ting de vil avstrupe oss fra. Sikkert befengt av veganerne blant dem.

Ser du ikke hvor galematias dette prosjektet er i virkeligheten?

De vi ta fra oss alle inntekter og samtidig øke utgiftene for å skape kaos i samfunnet. Slik at de kan få revolusjonen sin.

Men den skal de ikke få.
    De går ikke i strupen på oppdrettsnæringen, de ønsker seg bare mer miljøvennlige løsninger i næringen. Og at de skal ta fra oss alle inntektene og innføre et kommunistisk styre ved hjelp av en revolusjon er en merkelig tanke. Har du plukket opp dette på Resett ? Eller er det fra Listhaug?

G

Gjestemedlem

Gjest

Men den skal de ikke få.
    vi kommer til askøy med napoleonskake; det blir en fest!
    Siden det er høst skal jeg by på krabbe. Men da får politikken hvile.

Det hadde faktisk gledet meg med et glass og en matbit med mennesker jeg liker.

Handler derimot dette om hån så får du en fiende.

Sist redigert av en moderator:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Oslo
    MDG må kunne karakteriseres som et protestparti, og som med de fleste protestpartier, er det forskjell på å være i posisjon og opposisjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du er en likanes kar Deph, selv om du er en sta geitebukk.
    Takk for den. :)

Du har også en svært høy stjerne i min bok selv om vi ikke er enige i alt, og spesielt innen all politikk. Du er En av de få det faktisk går an å diskutere med men som ikke er bundet av dogmatikk og partiilhørighet.

Du har et godt liberalt hjerte, og det teller mye for meg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    ˆ
    ˆ
    napoleon ble hilst som det den store frihetshelten, idealene fra den store revolusjon som i sitt innerste vesen tok sikte på å sende all undertrykkelse tilbake til gud og tradisjonen. napoleonskake er den ultimate frihetskaken. joda, ting kan gå litt skjevt etter hvert, men idealene er det ingen grunn til å slippe.
    moderniteten har to store ideer; troen på det teknologiske fremskritt, og det moralske. det siste bør være overordnet det første. det var kants kongstanke; lykketenkerne (med sin moderne kontekst) var forpliktet på det teknologiske fremskritt. det eneste fremskritt som nå anerkjennes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ˆ
    ˆ
    ˆ
    napoleon ble hilst som det den store frihetshelten, idealene fra den store revolusjon som i sitt innerste vesen tok sikte på å sende all undertrykkelse tilbake til gud og tradisjonen. napoleonskake er den ultimate frihetskaken. joda, ting kan gå litt skjevt etter hvert, men idealene er det ingen grunn til å slippe.
    moderniteten har to store ideer; troen på det teknologiske fremskritt, og det moralske. det siste bør være overordnet det første. det var kants kongstanke; lykketenkerne (med sin moderne kontekst) var forpliktet på det teknologiske fremskritt. det eneste fremskritt som nå anerkjennes.
    Takk for at du tar deg tid til å forklare referansen, som gikk meg litt hus forbi. Men "kake" i fransk revolusjonshistorie kan være giftig om man ikke passer på. "Qu'ils mangent de la brioche". Skjulte fornærmelser er de beste så når jeg sanser slikt så bli jeg litt var, og da kommer kanskje piggene ut.. Mine beste venner i dyreverdenen er fuglehunder og vare katter. Jeg er kanskje uenig med Kant også siden jeg har troen på mennesket og dens evne til å finne pragmatiske løsninger og ikke fastlåse seg i ideologi. "Det teknologiske fremskritt" er jo det som har plassert oss her vi er i dag og hvor vi går fremover. Vi må ha noen moralske ankerpunkter, men om og når de blir foreldet og dogmatisk så må vi gi slipp på dem. Dette har ikke noe med lykketenking å gjøre, det er like unyttig som dommedagsprofetieer og fremtidsfrykt. Men vi må ikke være redd for teknologien og søke oss tilbake til en primitiv naturtilværelse.

Hvis klimaproblemet er menneskeskapt så er også løsningen menneskeskapt og da må vi ikke la oss forlede av ideologi og syndsforlatelse men se etter praktiske løsninger. Teknologien er jo et mye bedre verktøy enn tårene og skriftene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dagens kantsitat:

Vis vedlegget 555081

ikke mye føleri der i gården!
    Neida vi er langt fra dagens føleri her. Men hvor kommer denne plikten fra da, som han snakker om. For meg virker det bare som følelsestom lydighet uten at jeg se hva til. Er denne plikten en man har til seg selv som i det thelemittiske budskapet Do what thou wilt shall be the whole of the Law, eller er det og ukritisk blind underkastelse av andre menneskers påfunn eller steintavler vi snakker om. Jeg liker godt tanken om å ta bort det emosjonelle og bevege oss over i det rasjonelle, men lydighet blir ikke vakrere om man tar bort alle følelser, snarer tvert i mot. Jeg er som du vet ingen tilhenger av føleri og gråtepolitikk, men når vi stripper det laget av så er det fremdels mye å ta fatt i. Hva er vel humanismen annet enn å putte et lag med føleleser, hysteri og skam på på toppen av matematikk og teknologi?

Hva står vi igjen med da annet enn fremtidsfrykt og dommedagsprofetier? En verden full av vettskremte barn og lydige undersåtter er da ikke noe å ønske seg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ˆ
    ˆ
    ˆ
    1. napoleon ble hilst som det den store frihetshelten, idealene fra den store revolusjon som i sitt innerste vesen tok sikte på å sende all undertrykkelse tilbake til gud og tradisjonen.
    2. napoleonskake er den ultimate frihetskaken. joda, ting kan gå litt skjevt etter hvert, men idealene er det ingen grunn til å slippe.
    3. moderniteten har to store ideer; troen på det teknologiske fremskritt, og det moralske. det siste bør være overordnet det første. det var kants kongstanke; lykketenkerne (med sin moderne kontekst) var forpliktet på det teknologiske fremskritt. det eneste fremskritt som nå anerkjennes.
    1. Napoleon vart etter kvart diktator, og til og med Beethoven vart skuffa over han. Diktator til slutt.
    2. Det kan seiast mykje rart om Napoleon, men bake kake kunne han.
    3. Heilt sidan oldtida har den -istiske pendel svinga mellom modernisme og romantikk. Modernisme var tru på vekst inn i himmelen, medan romantikk gjekk på å vende attende til naturen, gud og kongen. Men etter at Platon introduserte "den gylne mellomveg", har det vore tryggast å halde seg til denne, sjølv om det er vanskeleg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Er ikke napoleonskake bare krem, med noe hardt over og under som gjør kremen umulig å spise uten at den tyter ut?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Uten Napoleon hadde vi vel fortsatt vært en fattig utpost i Danmark, for øvrig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke napoleonskake bare krem, med noe hardt over og under som gjør kremen umulig å spise uten at den tyter ut?
    Neanderthaler.
    Dersom du skal lære napoleonskakeeting må du:
    Fyrst ta øvste delen av kaka og legge denne forsiktig ned på tallerkenen, ved sida av hovuddelen (resten).
    Løft no hovuddelen forsiktig med gaffel og skei, og plasser denne på toppdelen (der glasuren sit)
    Bruk no gaffel, eller helst ein kvork (knife-fork) og skjer passelege stykke gjennom kremen, og deretter butterdeigsflaka.
    Resten burde gå greitt, men pass så du ikkje sølar. Dette krev ein del konsentrasjon og presisjonsarbeid.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.514
    Neanderthaler.
    Fyrst ta øvste delen av kaka og legge denne forsiktig ned på tallerkenen, ved sida av hovuddelen (resten).
    Løft no hovuddelen forsiktig med gaffel og skei, og plasser denne på toppdelen (der glasuren sit)
    Bruk no gaffel, eller helst ein kvork (knife-fork) og skjer passelege stykke gjennom kremen, og deretter butterdeigsflaka.
    Resten burde gå greitt, men pass så du ikkje sølar. Dette krev ein del konsentrasjon og presisjonsarbeid.
    Nahhh...en god, spiss gaffel er riktig redskap. Ikke tukle med å demontere kakestykket, men lag en fin perforering på toppstykket, omtrent som på frimerker, men en og en bit av gangen. Selvsagt i passe størrelse. Da kan du enkelt skjære gjennom toppdel, krem og bunndel.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Eg sparer toppen til slutt eg, Arve :)
    Her er forresten Sylfest sin tolkning av namnet på kaka:

"(Ord om ord: frå Amerika til Åmot)…napoleonskaka som ord har absolutt med Napoleon å gjera, i den forstand at han var den sentrale aktøren i den perioden som heiter Napoleonskrigane. Engelskmennene, som var overlegne til sjøs, innleidde ein hard blokade av Frankrike og dei landa på kontinentet som var allierte med Napoleon. Som kjent hadde danskekongen sytt for at Danmark-Noreg hamna på Napoleons side. Ein av konsekvensane av blokaden var at tilførselen av sukker frå koloniane stoppa opp. Kaker som kravde mykje sukker, kunne ikkje lenger lagast. Men så greidde ein gåverik person å finna opp ein metode som gjorde det mogeleg å produsera sukker av rotvekster. Frankrike og dei landa som var på Napoleons side, jubla! Plutseleg var det rikeleg tilgang på sukker, og i takksemd over tilstandane fekk butterdeigkaka med sukkerlag på toppen her i Skandinavia namn etter den franske keisaren."

C

cruiser

Gjest
    Neanderthaler.
    Nahhh...en god, spiss gaffel er riktig redskap. Ikke tukle med å demontere kakestykket, men lag en fin perforering på toppstykket, omtrent som på frimerker, men en og en bit av gangen. Selvsagt i passe størrelse. Da kan du enkelt skjære gjennom toppdel, krem og bunndel.
    Tøys, man trykker ned toppen, spiser så kremen som har tyti ut, så resten :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.514
    Hold deg til fyrstekake, du.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp det som gjer det heile så grisete. Du får ikkje med deg alt på den måten. Og så treng du serviett etterpå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn