Denne tar faktsik for seg mye av årsaken til at mye går galt i Norge, og at valgresultatene ble som de ble. Ikke for at jeg innbiller meg at det går inn på H, AP, FRp osv, - til det er troen på egen fortreffelighet alt for stor... men situasjonen kommer ikke til å bli bedre....
https://www.dagsavisen.no/debatt/ko...nQqMB2KhnAqzcz9Nh-U88HfJVCoqn-sWJST83bBmxTjvA
Staten må redusere sine utgifter med opp mot 300 milliarder i året for å bli oljeuavhengig. Det er flere lokalsykehus, skoler og politikamre enn du kan se for deg. Og vi kan ikke erstatte det med aluminiumsproduksjon og fiske. Land som lever på råvareindustri (unntatt olje) har et BNP per innbygger på en tidel av det norske.
Som en kuriosa er Norge verdens sjuende største aluminiumsprodusent, men det er en fis i havet sammenlignet med oljeinntektene. Hydro tjente 1.7 milliarder kroner i fjor, vi mangler 300.
Et par ting som kan være verdt å få med seg i dette; vi eksporterte fisk for nesten 100 milliarder ifjor og næringen ser for seg en kraftig vekst. I tillegg har vi Statens Pensjonsfond som snart er på 10.000 milliarder kroner, handlingsregelen gir politikerne mulighet for å hente ut max 3% årlig av fondets verdi.
Og vi har en god skipsindustri, vindmøller, gruvedrift, og en masse annet.
Om 15-20 år er norsk olje- og gassproduksjon uansett hva politkerne bestemmer seg for å gjøre betydelig lavere enn i dag. Som vanlig er jeg optimist, sentraliseringen fortsetter (det hjelper ikke en skitt hva SP gjør eller mener), og det gir innsparinger, vekk med kontantstøtte, den koster mye penger og hindrer integrering. Dette går seg til.