Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

rr30629

Gjest
    Kanskje til ettertanke. De forrige gangene vi har hatt rasistisk motiverte drap her i landet så ble det rosetog, demoer, fakkeltog og markeringer etc. men denne gangen så skjedde det ingenting. Det eneste som skjedde fra myndighetene sin side var at representanter for regjeringen skjelte ut de som ble angrepet for at de ikke tok KP i hånda. Noe har skjedd på veien.

Johanne Ihle-Hansen ble drept fordi hun ikke var hvit – av stebroren Philip Manshaus.

https://www.dagbladet.no/kultur/johanne-arve-benjamin-andrine/71613697

Sist redigert av en moderator:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje til ettertanke. De forrige gangene vi har hatt rasistisk motiverte drap her i landet så ble det rosetog, demoer, fakkeltog og markeringer etc. men denne gangen så skjedde det ingenting. Det eneste som skjedde fra myndighetene sin side var at representanter for regjeringen skjelte ut de som ble angrepet for at de ikke tok KP i hånda. Noe har skjedd på veien.

Johanne Ihle-Hansen ble drept fordi hun ikke var hvit – av stebroren Philip Manshaus.

Absolutt til ettertanke, det er mye grums rundt omkring. Og for min egen del så blir jeg litt bekymret for hvilke holdninger mine stebarn fra Asia vil bli møtt med i årene som kommer.

G

Gjestemedlem

Gjest

Sjalusi lokalt, så ble det til å søke i religiøse miljøer for et svar og han ble overkristen når han fant noe som passet. Og er man religiøs, sint og oppgitt så finner noen en løsning med å drepe andre heller enn seg selv. Mange av disse massemorderne og skoleskyterne er selvmordskandidater! Og noen få av de tenker som så at ok om jeg skal dø så la det nå heller bli for en "god" sak, samme hva det nå måtte være. (innvandring, klima, kommunisme, etc.)

R

rr30629

Gjest

Sjalusi lokalt, så ble det til å søke i religiøse miljøer for et svar og han ble overkristen når han fant noe som passet. Og er man religiøs, sint og oppgitt så finner noen en løsning med å drepe andre heller enn seg selv. Mange av disse massemorderne og skoleskyterne er selvmordskandidater! Og noen få av de tenker som så at ok om jeg skal dø så la det nå heller bli for en "god" sak, samme hva det nå måtte være. (innvandring, klima, kommunisme, etc.)
    Du var kanskje så opptatt av å bagatellisere fyren som skjøt og handlingen hans at du glemte å lese hva jeg skrev om? Derfor dette goddagmannøkseskaft svaret?

Les det gjerne en gang til og du vil se at jeg ikke diagnotiserte vedkommende eller mente noe om grunnene til drapet men lurer vel heller på hvorfor reagerer vi ikke lengre på slike drap og hendelser. Man skal som jeg skrev og som Aurdal trekker frem i linken ikke mange år tilbake i tid før tusenvis av mennesker stilte i gatene for å vise avsky mot rasitisk motiverte drap. Nå kan det se ut som at vi ikke bryr oss lengre, kanskje jeg tar feil og at vi heller bryr oss noe aldeles forferdelig på sosiale nett i stede for.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.768

Relativisering. Hvor mange eksempler kan du vise til at skoleskytere og andre «selvmordskandidater» har brukt klima eller kommunisme som «god sak».

G

Gjestemedlem

Gjest

Du var kanskje så opptatt av å bagatellisere fyren som skjøt og handlingen hans at du glemte å lese hva jeg skrev om? Derfor dette goddagmannøkseskaft svaret?

Les det gjerne en gang til og du vil se at jeg ikke diagnotiserte vedkommende eller mente noe om grunnene til drapet men lurer vel heller på hvorfor reagerer vi ikke lengre på slike drap og hendelser. Man skal som jeg skrev og som Aurdal trekker frem i linken ikke mange år tilbake i tid før tusenvis av mennesker stilte i gatene for å vise avsky mot rasitisk motiverte drap. Nå kan det se ut som at vi ikke bryr oss lengre, kanskje jeg tar feil og at vi heller bryr oss noe aldeles forferdelig på sosiale nett i stede for.
    Dette er ikke et "rasistisk motivert drap". Ingen går i fengsel for lang tid eller blir drept for tøvete ideologi. At de venstrevridde klikker i pissevinkel over en en morder som prøver å rettferdiggjøre sine handlinger utifra ideolog sier bare mye om deres bobleideologiske hjørne.

Hvor i himmelens navn får du dette til å bli "bagatellisering". Det handler om å forstå hva som driver folk til kriminalitet og ikke så misbruke dette politisk som de aller fleste tyr til, de har så langt ikke blitt voldelige men aktivistene sår grunnen.

Det er glødende aktivisme og lavt selvbilde som driver folk til slike hendelser. "Rasisme" er er idiotuttrykk fra de venstrevridde for å bortforklare alt de ikke forstår her i verden. Vi ser den samme gløden i Extinction rebellion og jeg venter bare på at aktivistisk drap fra dem, de har så langt bare sådd grunnen og vært ikke-voldelige men de legger opp til det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.518

Dette er ikke et "rasistisk motivert drap". Ingen går i fengsel for lang tid eller blir drept for tøvete ideologi. At de venstrevridde klikker i pissevinkel over en en morder som prøver å rettferdiggjøre sine handlinger utifra ideolog sier bare mye om deres bobleideologiske hjørne.

Hvor i himmelens navn får du dette til å bli "bagatellisering". Det handler om å forstå hva som driver folk til kriminalitet og ikke så misbruke dette politisk som de aller fleste tyr til, de har så langt ikke blitt voldelige men aktivistene sår grunnen.

Det er glødende aktivisme og lavt selvbilde som driver folk til slike hendelser. "Rasisme" er er idiotuttrykk fra de venstrevridde for å bortforklare alt de ikke forstår her i verden. Vi ser den samme gløden i Extinction rebellion og jeg venter bare på at aktivistisk drap fra dem, de har så langt bare sådd grunnen og vært ikke-voldelige men de legger opp til det.
    Krypet har da vitterlig tilstått å ha henrettet søsteren sin på grunn av hun ikke var "hvit"
    Ikke vri deg unna den rasistiske biten i denne saken, alt i denne saken er rasistisk motivert fra drapet til nazihilsenen i rettssalen.

G

Gjestemedlem

Gjest

Krypet har da vitterlig tilstått å ha henrettet søsteren sin på grunn av hun ikke var "hvit"
    Ikke vri deg unna den rasistiske biten i denne saken, alt i denne saken er rasistisk motivert fra drapet til nazihilsenen i rettssalen.
    Klart mannen er rasist, morder, nazist og kristen. Det er ikke noe tvil om det. Jeg klarer bare ikke å se at det er dette som skal være den utløsende faktoren. Mannen minner jo mye om islamistiske drapsmenn i det mange av dem også søker til ekstreme tolkninger av religionen og håper på å bli belønnet etter sin død for sine gjerninger, eller prøver å få innpass i ekstreme miljøer. Det handler om å prøve å forstå hva som driver folk til slike grusomheter, og å ville avfeie det med "rasistisk motivasjon" er å ta alt for lettvint på slikt for å score noen billige politiske poeng. Spesielt når man sannsynligvis i neste åndedrag skal rasistforklare og nazifisere alle politikere man er uenige i når det kommer til innvandringspolitikk. Det er slikt som er så populært i venstrevridde kretser for tiden.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.518
    Rasist har da ingenting med religion å gjøre, samtidig som de forskjellige religioner har rasistiske undertoner. Nazzer er ikke bare sinte, hvite og kristne. De kan også opptre som sinte, brune og muslimer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rasist har da ingenting med religion å gjøre, samtidig som de forskjellige religioner har rasistiske undertoner. Nazzer er ikke bare sinte, hvite og kristne. De kan også opptre som sinte, brune og muslimer.
    Jeg sier bare at det er mange flere faktorer som spiller inn når noen gjør seg til massemordere med ønske om å bli sett på som martyrer av sine frender. Rasisme er nok en bit av puslespillet, men langt i fra hele bildet, så å avfeie alt annet og bare tro at det er rasisme som gjør at noen ender opp slik er naivt og fordummende.

Religiøse forestillinger spiller en minst like stor rolle. Mannen var jo nyfrelst og hyperkristen og politisk høyreekstremist. Så kommer alle personlig og psykologiske problemer og historie som motiverer. Om han hatet sin søster så mye at han tok livet av det så handler det nok like mye om personlige relasjoner, sjalusi kanskje eller helt utenforstående ting. At han gikk løs på muslimer kan jo også ha religiøse motiver akkurat som korsfarerne som sloss mot muhammedanerne i gamledager. Mange som tror det er ærefullt å drepe de de ser på som fiender av en eller annen grunn, og har et oppblåst ego og tror de er noen slags helteskikkelser som har blitt inspirert av eldre tiders brutale kjendiser. Så kommer personlighetstrekk og eventuelle forstyrrelser i den. Når alt dette spiller på lag og trekker i feil retning så kan det ende i tragedie. Han minner jo litt om Breivik i så måte hvor man kunne finne mange av de samme motiverende faktorene.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo
    Ja, er det ikke kjekt å kunne renvaske disse handlingene fra ideologi (her er det kun snakk om enkeltindividers kriser/sinnssykdom må vite). På den måten slipper man jo å sette spørsmålstegn ved politiske aktørers rolle i legitimeringen av ekstremoppfatninger. Demoniseringen av innvandrere og oss-mot-dem-retorikken kan trygt fortsette...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Ja, er det ikke kjekt å kunne renvaske disse handlingene fra ideologi (her er det kun snakk om enkeltindividers kriser/sinnssykdom må vite). På den måten slipper man jo å sette spørsmålstegn ved politiske aktørers rolle i legitimeringen av ekstremoppfatninger. Demoniseringen av innvandrere og oss-mot-dem-retorikken kan trygt fortsette...
    Taktikken til flere i FrP bærer frukter og de som blir befruktet:) forstår det ikke selv engang.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Taktikken til flere i FrP bærer frukter og de som blir befruktet:) forstår det ikke selv engang.....
    Her kommer jo igjen akkurat det jeg snakker om, en bedriten nazifisering og demonisering av politiske motstandere ved å prøve å koble dem til den og den morderen. Skammelig lavmål.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Her kommer jo igjen akkurat det jeg snakker om, en bedriten nazifisering og demonisering av politiske motstandere ved å prøve å koble dem til den og den morderen. Skammelig lavmål.
    Men Deph, sosialister må jo også få lov til å ha humor.......... :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Renvaske fra ideologi, hva er det for slags sludder. Jeg sier peker jo nettopp på mannens pollitiske og religiøse ideologi som viktige faktorer i hvorfor det gikk galt og mannen ble til en morder, så hvordan du klarer å få det til å bli "kun snakk om individer etc."

Og hva i all verden er dette vrøvlet om "legitimeringen av ekstremoppfatninger."? Hva i videste verden er du fabulerer om? Og hvem er disse politiske aktørene som "demoniserer innvandrere" da? Det er i alle fall ingen på Stortinget. Kanskje Tore Tvedt og Lysglimt, men de har jo ingen innflytelse eller makt og blir av de fleste sett på som sære tullinger i beste fall.

Dette er venstrevridd vrøvl på svensk nivå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde det nå endelig vært humoristisk ment. Men den mannen mener det faktisk på alvor. At alle som ønsker en strengere innvandringspolitikk eller en gang støtter dages liberale er nazister og rasister og er en direkte årsak til at det klikker for noen ekstremister og gjør dem til mordere. Det er ikke første gangen han prøver seg på noe slikt, og det er flere venstreekstremister som deler hans syn.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    ah, jeg refererte til Terje sin smiley om Frp-befruktningen :)

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo
    Snikislamisering og påstander om at innvandrere undergraver norsk kultur osv. er ikke i seg selv nazistisk eller rasistisk, men begrepene lages og brukes for å kunne romme ekstremholdninger. Og DET er bedritent lavmål av politiske ledere.

6

65finger

Gjest
    demoniseringen din av kommunister, svenskesosialister og dets like er ikke helt ulik

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo
    Hadde det nå endelig vært humoristisk ment. Men den mannen mener det faktisk på alvor. At alle som ønsker en strengere innvandringspolitikk eller en gang støtter dages liberale er nazister og rasister og er en direkte årsak til at det klikker for noen ekstremister og gjør dem til mordere. Det er ikke første gangen han prøver seg på noe slikt, og det er flere venstreekstremister som deler hans syn.
    Må være Terje-A du sikter til her. Jeg har i hvert fall aldri hevdet noe slikt.

Men igjen så bommer du med den politiske skalaen og innvandringspolitikk. Det er partier godt til høyre som ønsker en liberal innvandrings-/asylpolitikk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Mener du at det er nazister i FrP? Det tror ikke jeg at det er, men at det er en haug mennesker der med fremmedfrykt og angst for våre nye landsmenn (og kvinner) det er jeg sikker på. Og de ønsker å spre denne holdningen til oss andre. Jon Helgheim har nok mer av det enn de fleste andre, som nevnt tidligere ser han ingenting positivt med innvandring og han presterte å si at han "blåser i menneskerettighetene", da han ville ha gjennom forbud som rammet muslimer. Da kan man jo snakke om diktatoriske tendenser i hvertfall. Og retorikken til Listhaug; "De blir båret inn i Norge på gullstol."
    Hva i alle verden?
    Osloavdelingen driver til og med en mobbekampanje mot Greta Thunberg, et barn. Noe som andre i FrP reagerer sterkt på, kanskje det finnes håp for FrP tross alt...

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo
    Renvaske fra ideologi, hva er det for slags sludder. Jeg sier peker jo nettopp på mannens pollitiske og religiøse ideologi som viktige faktorer i hvorfor det gikk galt og mannen ble til en morder, så hvordan du klarer å få det til å bli "kun snakk om individer etc."

Og hva i all verden er dette vrøvlet om "legitimeringen av ekstremoppfatninger."? Hva i videste verden er du fabulerer om? Og hvem er disse politiske aktørene som "demoniserer innvandrere" da? Det er i alle fall ingen på Stortinget. Kanskje Tore Tvedt og Lysglimt, men de har jo ingen innflytelse eller makt og blir av de fleste sett på som sære tullinger i beste fall.

Dette er venstrevridd vrøvl på svensk nivå.
    Gjestemedlem: "Dette er ikke et "rasistisk motivert drap". Ingen går i fengsel for lang tid eller blir drept for tøvete ideologi." og "Klart mannen er rasist, morder, nazist og kristen. Det er ikke noe tvil om det. Jeg klarer bare ikke å se at det er dette som skal være den utløsende faktoren."

Vi har normalisert en kynisk og spekulativ måte å omtale andre mennesker. Man skal være passelig naiv for å ikke skjønne at retorikken er nøye planlagt for å fange inn og legitimere ekstremoppfatninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snikislamisering og påstander om at innvandrere undergraver norsk kultur osv. er ikke i seg selv nazistisk eller rasistisk, men begrepene lages og brukes for å kunne romme ekstremholdninger. Og DET er bedritent lavmål av politiske ledere.
    Tull og tøys. Snikislamisering betyr en stille men utbredt aksept over at deler av samfunnet innretter seg etter islamske lover og skikker. Eksempler på det kan være overgang til kun halalkjøtt hos flyselskaper og kanskje skoler. Bønnerom på arbeidsplasser og arbeidsgivere som må tilrettelegge for bønn 5 ganger om dagen fra sine arbeidere. Det kan være utbredelsen og aksepten for at kvinner og jenter skal dekke seg til etter konservative islamske skikker. Det kan være forslag om kjønnsdelte forelesninger eller konserter, bruk av heldekkende klær for kvinner i svømmehaller, forbud eller i alle fall hard motstand mot tegninger, karikaturer, friheten til å være religionskritisk iblandet en masse identietspolitikk etc. etc.. mange slike små ting som sniker seg på men som i sum blir alvorlig.

Det må være lov å ta til orde mot en slik utvikling uten å bli utsatt for sjikane fra venstresiden med beskyldninger om nazisme og rasisme.

Det er tøvete og trangsynt når folk generelt hevder at " innvandrere undergraver norsk kultur". Noen av dem gjør det, men de fleste ikke. De eksemplene jeg gav over er å undergrave norsk kultur osv. Men det er jo kun én gruppe innvandrere som forsøker å stille endre vår kultur i mot sin. De aller fleste andre innvandrere fra hele verden bidrar positivt til det norske samfunn og har ingen ambisjoner, drømmer eller ønsker om å forandre den til noe som passer dem bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    demoniseringen din av kommunister, svenskesosialister og dets like er ikke helt ulik
    Jeg har vært litt rundt i verden og sett hva kommunismen fører med seg. Jeg har besøkt et rumensk fengsel for politisk opposisjonelle fra kommunisttiden, hvor tortur var dagligdags. Jeg har besøkt Enver Hoxhas barndomshjem og reist litt rundt i Albania der folk i dag ser på kommunisttiden med forakt. Dette som en gang var sosialismens fyrtårn i Europa. Jeg har sett Tuol Sleng med helt umenneskelig tortur som går nazistenes dødsleire en høy gang, samt gått rundt på the Killing Fields hvor henrettelse av alt og alle, inkludert spebarn var på et industrialisert nivå. Så jeg er godt vaksinert mot kommunismen og kommunister, vær du trygg. Og alle historieløse som fremmer denne ideologien i dag må ses på med dyp forakt.

Sverigetråden er full av eksempler på hvorfor det landet er på avgrunnens rand. Noen bydeler er som krigssoner i midt østen å regne. Jeg ønsker ikke at de skal trekke oss med i dragsuget, men at vi skal lære av våre feil og bli vaksinert mot den perverterte svenske formen for sosialisme, feminisme og identitetspolitikk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Tull og tøys. Snikislamisering betyr en stille men utbredt aksept over at deler av samfunnet innretter seg etter islamske lover og skikker. Eksempler på det kan være overgang til kun halalkjøtt hos flyselskaper og kanskje skoler. Bønnerom på arbeidsplasser og arbeidsgivere som må tilrettelegge for bønn 5 ganger om dagen fra sine arbeidere. Det kan være utbredelsen og aksepten for at kvinner og jenter skal dekke seg til etter konservative islamske skikker. Det kan være forslag om kjønnsdelte forelesninger eller konserter, bruk av heldekkende klær for kvinner i svømmehaller, forbud eller i alle fall hard motstand mot tegninger, karikaturer, friheten til å være religionskritisk iblandet en masse identietspolitikk etc. etc.. mange slike små ting som sniker seg på men som i sum blir alvorlig.

Det må være lov å ta til orde mot en slik utvikling uten å bli utsatt for sjikane fra venstresiden med beskyldninger om nazisme og rasisme.

Det er tøvete og trangsynt når folk generelt hevder at " innvandrere undergraver norsk kultur". Noen av dem gjør det, men de fleste ikke. De eksemplene jeg gav over er å undergrave norsk kultur osv. Men det er jo kun én gruppe innvandrere som forsøker å stille endre vår kultur i mot sin. De aller fleste andre innvandrere fra hele verden bidrar positivt til det norske samfunn og har ingen ambisjoner, drømmer eller ønsker om å forandre den til noe som passer dem bedre.
    Her er jeg enig med deg, men dette sier jo ikke Helgheim og Listhaug m.fl. De tar alle innvandrere over en kam og konstruerer nettopp "Dem" og "oss"
    Dette bør man greie å se forskjell på, og når meldinger som "Innvandring ikke fører noe godt med seg" kommer fra toppen i et politisk parti i regjering så sårer det mange av de innvandrerne som har sin ev. religion innenfor husets fire vegger. Arbeider, betaler skatt, er med i samfunnet og ønsker å bli endel av samfunnet. Og det farligste er at de fyrer oppunder holdninger hos de som er disponert for å få rasistisk sykdom, dem er det dessverre mange av.
    Jeg er fortsatt enig med Abid Raja:) Venstre med en ny ledelse blir kanskje et parti som lett kommer over sperregrensen i 2021?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem: "Dette er ikke et "rasistisk motivert drap". Ingen går i fengsel for lang tid eller blir drept for tøvete ideologi." og "Klart mannen er rasist, morder, nazist og kristen. Det er ikke noe tvil om det. Jeg klarer bare ikke å se at det er dette som skal være den utløsende faktoren."

Vi har normalisert en kynisk og spekulativ måte å omtale andre mennesker. Man skal være passelig naiv for å ikke skjønne at retorikken er nøye planlagt for å fange inn og legitimere ekstremoppfatninger.
    Den hypotesen holder nok ikke vann. Om det finnes en håndfull ekstremister rundt om i landet så har da ingen politiske partier noen praktisk nytte av noen få stemmer i et valg. De som er ekstremister, om det er fra høyre eller venstre vil jo allerede stemme på et parti som fremmer saker de er opptatt av. De som står til venstre eller høyre for fløypartiene på stortinget vil jo aldri uansett få noen innflytelse.

Men la oss nå som et tankeeksperiment gi deg rett da. At noen partier på fløyene, som Rødt og Frp ønsker å appellere til ekstremister. Er det ikke bedre at de får en følelse av at det er noen politikere som snakker til dem også. Alternativer er jo at de gir opp troen på demokratiet og folkevalgt politikk og tyr til vold og destruktive aksjoner i stedet. De som blir til drapsmenn og "martyrer" er jo de som har mistet troen og håpet på demokratiet og politikken og som tar sin sak i egne hender på den måte som skader samfunnet og andre mennesker.

.. og hva er vel en mer "kynisk og spekulativ måte å omtale andre mennesker" på enn å kalle politiske motstandere for rasister og nazister og prøve å fryse dem ut, hetse dem og med det bidra til at det politiske ordskiftet, og befolkningen blir mer polarisert og hatefull, skeptisk til hverandre og stundom regelrett fiender?

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo

Er halalkjøtt på fly undergraving av norsk kultur og snikislamisering? Religiøse ønsker om tildekking/plagg er ikke nødvendigvis islamske (eller snikete) de finnes hos sikher, jøder, kristne osv. Forslag om kjønnsdeling er ikke snikete. Det er faktisk ganske normalt at borgerne kommer med ønsker i et demokrati. Hva man godtar er selvsagt noe annet, men at det skulle være snikete og samfunnsundergravende er fullstendig overspent.

Det er ingenting som tilsier at Norge islamiseres. Det er ingen lover som endres for å innføre religiøse doktriner i Norge, snarere tvert i mot (og godt er det).

Utsatt for sjikane? Det må være lov å kritisere upresist og spekulativt begrepsbruk uten at de høyrevridde hulkende ikler seg offerkappen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.100
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vårt store problem er ikke snikislamisering, men derimot Snikfrpisering- der man sakte, men sikkert allminneliggjør ekstreme tanker, ord og handlinger overfor andre enn den hvite nordmann.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Her er jeg enig med deg, men dette sier jo ikke Helgheim og Listhaug m.fl. De tar alle innvandrere over en kam og konstruerer nettopp "Dem" og "oss"
    Jeg ser ikke den. Det Listhaug har advart mot er jo en spesifikk gruppe innvandrer fra araberkulturelle og dysfunksjonelle land. Hun har nok også noen religiøse motiver for å ikke ønske Islam velkommen, og viser til hvordan det går med eksempler fra Sverige.

Hva som motiverer Helgheim er ikke så godt å se. Men det er helt legitimt å mene at innvandring i sum er negativt for landet. En tradisjonell sak for Frp har jo vært innvandrerregnskap, det man praktisk og pragmatisk søker å finne ut om innvandring er positivt eller negativt for økonomien og dermed landet. så det er helt mulig å ha et innvandringskritisk standpunkt basert på ren økonomi og ikke på noe idealistisk grunnlag ellers. Det er jo en kjensgjerning at Somaliere ikke i sum er positivt for norsk økonomi, og at vi ville være bede tjent med å værer strengere med å ta til oss folk derfra.

Dette bør man greie å se forskjell på, og når meldinger som "Innvandring ikke fører noe godt med seg" kommer fra toppen i et politisk parti i regjering så sårer det mange av de innvandrerne som har sin ev. religion innenfor husets fire vegger.
    Politikere skal arbeide for landets beste og ikke innrette seg etter hva som måtte såre følelsene til en og annen privatperson.

Arbeider, betaler skatt, er med i samfunnet og ønsker å bli endel av samfunnet. Og det farligste er at de fyrer oppunder holdninger hos de som er disponert for å få rasistisk sykdom, dem er det dessverre mange av.
    Denne forestillingen om at noen "fyrer oppunder holdninger" er nok en misforståelse. Rasisme er en uting, men det handler om å forskjellsbehandle individer basert på deres rase og etnisitet. Jeg tror denne misforståelsen skyldes at mange venstreorienterte er smittet med den identitetspolitiske sykdommen, og ikke klarer å se individer som annet enn en del av en gruppe og som må sorteres i offerhierarkiet deres. Når man ser verden gjennom slike tivolibriller så er det ikke rart mange ser rasister rundt hvert hushjørne.

Jeg er fortsatt enig med Abid Raja:) Venstre med en ny ledelse blir kanskje et parti som lett kommer over sperregrensen i 2021?
    Jeg har en noe ambivalent forhold til Raja. Han står for en grei liberal politikk, men jeg stoler ikke på hvor hans lojalitet ligger. Det glipper alt for ofte og vi ser glimt av hans sanne selv. Sist nå når han til syvende og sist viser seg som en som vil arbeide for å hente voksne IS-medlemmer tilbake til landet etter deres forfeilede og ultrabrutale forsøk på å lage et muslimsk lykkeland.

Men det er gode krefter i Venstre. Rotevatn står øverst på min liste over lederkandidater som kan få partiet tilbake på rett spor. De er tross alt Norges eldste parti, så det er dumt om det skal kjøres i grøften av gråtende symbolpolitikk. Venstre bør handle om individuell frihet og muligheter og mot kollektivismen og statlig formynderi, de bør arbeide for økonomisk frihet for mennesker og ikke unødvendig beskatning og politisk kleptomani. De bør fjerne unødvendige restriksjoner på handel, fritt skolevalg og sykehusvalg for elever og syke, og de bør stå for en liberal innvandringspolitikk der alle er velkommen så fremt de kan forsørge seg selv.. slik som vi ser det fra programmer fra Australia og NZ som hjertelig tar i mot dem som kan bidra positivt til samfunnet og ikke bli en åpenbar byrde på de andre. Det er noe helt annet enn å automatisk akseptere enhver lutfattig opportunist fra den tredje verden som på beundringverdig vis har klart å ta seg til landet. Norske politiske skal først og fremst fremme norske og norske borgeres interesser og ikke redusere oss til en slags sosialkontor for den tredje verden.

Jeg er for en liberal innvandring, men den må basere seg på gjensidig nytte og ikke på følelser, propaganda og feighet.

Norge skal også se utover landegrensene og bistå andre land slik at det blir levelig der. Det gjør vi først og fremst med å handle med dem, slik at de får vekst i sin økonomi og gir dem mulighet til å utvikle landet i riktig retning. Det er jo fattigdom og armod som får folk til å søke til Europa siden de ser at vi har et bedre system på det meste her enn hva mullaer, heksedoktorer, diktatorer med flosshatt og kommunister har å by på.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ser ikke den. Det Listhaug har advart mot er jo en spesifikk gruppe innvandrer fra araberkulturelle og dysfunksjonelle land. Hun har nok også noen religiøse motiver for å ikke ønske Islam velkommen, og viser til hvordan det går med eksempler fra Sverige.

Hva som motiverer Helgheim er ikke så godt å se. Men det er helt legitimt å mene at innvandring i sum er negativt for landet. En tradisjonell sak for Frp har jo vært innvandrerregnskap, det man praktisk og pragmatisk søker å finne ut om innvandring er positivt eller negativt for økonomien og dermed landet. så det er helt mulig å ha et innvandringskritisk standpunkt basert på ren økonomi og ikke på noe idealistisk grunnlag ellers. Det er jo en kjensgjerning at Somaliere ikke i sum er positivt for norsk økonomi, og at vi ville være bede tjent med å værer strengere med å ta til oss folk derfra.

Politikere skal arbeide for landets beste og ikke innrette seg etter hva som måtte såre følelsene til en og annen privatperson.

Denne forestillingen om at noen "fyrer oppunder holdninger" er nok en misforståelse. Rasisme er en uting, men det handler om å forskjellsbehandle individer basert på deres rase og etnisitet. Jeg tror denne misforståelsen skyldes at mange venstreorienterte er smittet med den identitetspolitiske sykdommen, og ikke klarer å se individer som annet enn en del av en gruppe og som må sorteres i offerhierarkiet deres. Når man ser verden gjennom slike tivolibriller så er det ikke rart mange ser rasister rundt hvert hushjørne.

Jeg har en noe ambivalent forhold til Raja. Han står for en grei liberal politikk, men jeg stoler ikke på hvor hans lojalitet ligger. Det glipper alt for ofte og vi ser glimt av hans sanne selv. Sist nå når han til syvende og sist viser seg som en som vil arbeide for å hente voksne IS-medlemmer tilbake til landet etter deres forfeilede og ultrabrutale forsøk på å lage et muslimsk lykkeland.

Men det er gode krefter i Venstre. Rotevatn står øverst på min liste over lederkandidater som kan få partiet tilbake på rett spor. De er tross alt Norges eldste parti, så det er dumt om det skal kjøres i grøften av gråtende symbolpolitikk.
    Når du setter spørsmålstegn med hvor hans lojalitet ligger så blir jeg veldig nysgjerrig, hva tenker du egentlig på her?

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo

Den hypotesen holder nok ikke vann. Om det finnes en håndfull ekstremister rundt om i landet så har da ingen politiske partier noen praktisk nytte av noen få stemmer i et valg. De som er ekstremister, om det er fra høyre eller venstre vil jo allerede stemme på et parti som fremmer saker de er opptatt av. De som står til venstre eller høyre for fløypartiene på stortinget vil jo aldri uansett få noen innflytelse.

Men la oss nå som et tankeeksperiment gi deg rett da. At noen partier på fløyene, som Rødt og Frp ønsker å appellere til ekstremister. Er det ikke bedre at de får en følelse av at det er noen politikere som snakker til dem også. Alternativer er jo at de gir opp troen på demokratiet og folkevalgt politikk og tyr til vold og destruktive aksjoner i stedet. De som blir til drapsmenn og "martyrer" er jo de som har mistet troen og håpet på demokratiet og politikken og som tar sin sak i egne hender på den måte som skader samfunnet og andre mennesker.

.. og hva er vel en mer "kynisk og spekulativ måte å omtale andre mennesker" på enn å kalle politiske motstandere for rasister og nazister og prøve å fryse dem ut, hetse dem og med det bidra til at det politiske ordskiftet, og befolkningen blir mer polarisert og hatefull, skeptisk til hverandre og stundom regelrett fiender?
    Du tror det var helt tilfeldig at FrP snakker om snikislamisering og bestiller kriminalitetsstatistikk for innvandrere levert på slutten av valgkampen?

FrP ønsker å appellere til innvandringsskeptikerne OG de som har ekstremholdninger. Ved å ikke skarpere markere skillet polariserer de ordskiftet og får nyttige idioter til å kalle dem nazister og rasister. Innvandringsskeptikerne blir dermed fremmedgjort fra andre partier, og er det noe folk er opptatt av så er det innvandring.

Ja, de som går til ekstremskrittet har gjerne mistet troen og ser ingen annen utvei. Men Breivik sa jo selv at hvis FrP hadde kommet i regjering kunne han ikke ha bombet høyblokka. Tybring-Gjeddes Drøm Fra Disneyland er som snytt ut av manifestet til Breivik og det er noe med legitimeringen av ekstremsyn som du tar altfor lett på.

Tidene da politikere mer var bjellekuer er kanskje endret en del til fordel for chatterom på internett og lignende. Vi ser jo logger hvor drapsmenn blir heiet fram og rettferdiggjort. Men det er likevel en forskjell på en anonym bruker på internett og en myndighetsperson i offentligheten/statsapparatet mht rettferdiggjøring og renvasking av meninger.

Skal vi bli så "svenske", for å bruke dine tullebegrep, at vi skal slutte å konfrontere ekstreme meninger?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når du setter spørsmålstegn med hvor hans lojalitet ligger så blir jeg veldig nysgjerrig, hva tenker du egentlig på her?
    Raja har jo en historie som islamist. Det er han selv åpen på. Jeg klarer ikke helt å se om han bare har lært å legge bånd på seg eller om han har konvertert til norsk ideologi. Jeg liker ham men våger ikke å stole på ham siden fasaden ofte synes å slå sprekker og man får et innsyn i hva hans agenda egentlig er. Men det er mulig at jeg er vel kritisk også for jeg liker mye av hans politikk, men jeg får også et snev av tvil at han er plassert i ledelsen for å fylle en kvote mer enn å stå helt på egne ben.

Så jeg vet ikke helt. Derfor min ambivalens. Gutfeelingen sier at han er hel ved, men det er noe som ikke helt stemmer.. så la oss si at jeg er skeptisk men åpen for at han skal overbevise i den ene eller andre retning.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.170
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Raja har jo en historie som islamist. Det er han selv åpen på. Jeg klarer ikke helt å se om han bare har lært å legge bånd på seg eller om han har konvertert til norsk ideologi. Jeg liker ham men våger ikke å stole på ham siden fasaden ofte synes å slå sprekker og man får et innsyn i hva hans agenda egentlig er. Men det er mulig at jeg er vel kritisk også for jeg liker mye av hans politikk, men jeg får også et snev av tvil at han er plassert i ledelsen for å fylle en kvote mer enn å stå helt på egne ben.

Så jeg vet ikke helt. Derfor min ambivalens. Gutfeelingen sier at han er hel ved, men det er noe som ikke helt stemmer.. så la oss si at jeg er skeptisk men åpen for at han skal overbevise i den ene eller andre retning.
    Her har jeg en stygg mistanke om at du setter likhetstegn mellom det å være en muslim og det å være islamist. En islamist ønsker et samfunn styrt etter sharialover og det har jeg aldri sett eller hørt Raja ytret ønske om. Snarere tvert i mot.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...aa-er-det-grunn-for-norge-til-aa-vaere-urolig

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du tror det var helt tilfeldig at FrP snakker om snikislamisering og bestiller kriminalitetsstatistikk for innvandrere levert på slutten av valgkampen?
    Hvorfor tillegger du meg en slik tro. Ethvert parti vil jo forsterke sine hjertesaker i innspurten av en valgkamp. Det er da ikke vanskelig å forstå. Alle partier spiller på sine sterkeste kort i dagene før valgurnens dom

FrP ønsker å appellere til innvandringsskeptikerne OG de som har ekstremholdninger. Ved å ikke skarpere markere skillet polariserer de ordskiftet og får nyttige idioter til å kalle dem nazister og rasister. Innvandringsskeptikerne blir dermed fremmedgjort fra andre partier, og er det noe folk er opptatt av så er det innvandring.
    Helt korrekt. De ønsker stemmer for å få innflytelse. Slik er det i et pluralistisk demokrati.

Ja, de som går til ekstremskrittet har gjerne mistet troen og ser ingen annen utvei. Men Breivik sa jo selv at hvis FrP hadde kommet i regjering kunne han ikke ha bombet høyblokka. Tybring-Gjeddes Drøm Fra Disneyland er som snytt ut av manifestet til Breivik og det er noe med legitimeringen av ekstremsyn som du tar altfor lett på.
    Breivik var i sine ungdomsdager medlem i Fpu, men forlot dem fordi de ikke delte hans syn. Denne guilt by assosiation har blitt misbrukt av ungdom i AP i all ettertid og forklarer deres mistro mot hverandre.

Tybring-Gjedde tilhører jo ytterfløyen i partiet. Jeg tror Frp hadde blitt et bedre parti om de hadde droppet både han og Hagen og heller satset på liberale krefter i ungdomspartiet.

Men tilbake til noe viktig. Vi må skille mellom et partis politikk og hva de gjør i praksis og hva noen av medlemmene sier og gjør og tillates av soloutspill. Det er ikke dumt av et parti å ha såpass takhøyde at de kan appellere til noen på utkanten av demokratiet men drive en mer konsensurorientert politikk i praksis. Om man kan avvæpne noen ekstreme gjennom å ha en eller annen i et parti som appellerer til dem men som ikke har praktisk makt så kan det fungere som en lynavleder som kan forhindre mange tragedier. Jo flere som finner noen innen vårt demokratiske system som taler til dem jo mindre sjanse er det at de gir opp demokratiet og tyr til vold, drap og ulovlige aksjoner.

Tidene da politikere mer var bjellekuer er kanskje endret en del til fordel for chatterom på internett og lignende. Vi ser jo logger hvor drapsmenn blir heiet fram og rettferdiggjort. Men det er likevel en forskjell på en anonym bruker på internett og en myndighetsperson i offentligheten/statsapparatet mht rettferdiggjøring og renvasking av meninger.
    Jeg ser ikke denne rettferdiggjøringen og renvaskingen som du tror du ser. Hva er det egentlig du tror om de politikerne du er uenig med da? At de ønsker massemord, rasekrig og det som verre er, og ønsker å fremme slikt gjennom kalkulert retorikk... Hva i all videste verden skulle noe slikt ha for seg da?

Skal vi bli så "svenske", for å bruke dine tullebegrep, at vi skal slutte å konfrontere ekstreme meninger?
    Neida. Jeg gjør jo det hele tiden. Svenske betyr jo egentlig bare en som er svensk, så i den forstand er det et tullebegrep som du sier. Men jeg er dypt bekymret over den politiske utviklingen i Sverige og den totalt manglende vilje til å innse at deres politiske eksperiment feilet. Svenske politikere er som Komiske Ali fra Irak. å nei... ingenting galt her... alt er vel og all kritikk er ondsinnet propaganda etc. Det som gjør det spesielt ille er at alle de som står bak fadesen fremdeles heier dem fremover som skiskyttere på fjernsynet. De har malt seg inn i et hjørne og er i fornektingsmodus. Men vi som kan beskue tragedien fra avstand kan lære av deres feil og sørge for at vi ikke havner i det samme unødvendige uføret.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    Denne forestillingen om at noen "fyrer oppunder holdninger" er nok en misforståelse. Rasisme er en uting, men det handler om å forskjellsbehandle individer basert på deres rase og etnisitet. Jeg tror denne misforståelsen skyldes at mange venstreorienterte er smittet med den identitetspolitiske sykdommen, og ikke klarer å se individer som annet enn en del av en gruppe og som må sorteres i offerhierarkiet deres. Når man ser verden gjennom slike tivolibriller så er det ikke rart mange ser rasister rundt hvert hushjørne..

Dette var svinaktig godt sagt.

G

Gjestemedlem

Gjest

Her har jeg en stygg mistanke om at du setter likhetstegn mellom det å være en muslim og det å være islamist. En islamist ønsker et samfunn styrt etter sharialover og det har jeg aldri sett eller hørt Raja ytret ønske om. Snarere tvert i mot.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...aa-er-det-grunn-for-norge-til-aa-vaere-urolig
    Kanskje islamist er å ta litt hardt i, men han var en sint konservativ muslim i sine yngre dager.. så den grensen er flytende. Han har i dag tilsynelatende lagt dette fra seg eller er flik til å skjule det. Jeg liker ham og har ikke det minste problem med at han stundom blir sint på noen og lar dem få høre det... samme om man er enig eller ikke. Han har også mot til å innta sette seg opp som skyteskive siden han utvilsomt vet hva som kommer.

Jeg lar dog tvilen komme ham til gode og jeg tror Venstre ville vært fattigere uten hans engasjement, selv om han også skubber noen fra seg og har denne hangen til å fremme ubetydelige dustesaker som er det som mer enn noe trekker Venstre ned. De skal liksom spille på følelser og godhetsposering som er så moderne for tiden. Om man følger dem litt på sosiale medier, som jeg gjør, så fokuserer de på fjas og har glemt sin rolle i Norsk politikk. Det er plastikk, Ulv, islamistavkom, flaskepant og alle slike bagateller som ikke betyr noe i praksis for det norske samfunn men som kun spiller på folks gruppeidentitet og følelser... og det er ikke en farbar vei for et parti som har potensiale til å bli viktige igjen. De må legge fra seg dette fjaset, og her er nok Raja på den feile siden.

I politikken vingler jeg litt mellom Venstre og Høyre, men akkurat nå så er Høyre et mer solid valg, selv om Venstre har et uforløst potensiale som jeg håper skal manifestere seg etterhvert. Det skal være takhøyde for Raja også, men han har ikke det som skal til for å løfte partiet.. til det lar han følelsene sine styre for mye.

Skal Venstre vokse må de fokuserer på en liberal og frihetlig politikk på alle områder. I økonomien og i det sosiale. Være en motpol til kollektivister og kleptokrater og formyndere. Klarer de å fokuserer på dette så kan de igjen bli store.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.129
    Sted
    Oslo
    1. Hvorfor tillegger du meg en slik tro. Ethvert parti vil jo forsterke sine hjertesaker i innspurten av en valgkamp. Det er da ikke vanskelig å forstå. Alle partier spiller på sine sterkeste kort i dagene før valgurnens dom

2. Helt korrekt. De ønsker stemmer for å få innflytelse. Slik er det i et pluralistisk demokrati.

3. Breivik var i sine ungdomsdager medlem i Fpu, men forlot dem fordi de ikke delte hans syn. Denne guilt by assosiation har blitt misbrukt av ungdom i AP i all ettertid og forklarer deres mistro mot hverandre.

Tybring-Gjedde tilhører jo ytterfløyen i partiet. Jeg tror Frp hadde blitt et bedre parti om de hadde droppet både han og Hagen og heller satset på liberale krefter i ungdomspartiet.

Men tilbake til noe viktig. Vi må skille mellom et partis politikk og hva de gjør i praksis og hva noen av medlemmene sier og gjør og tillates av soloutspill. Det er ikke dumt av et parti å ha såpass takhøyde at de kan appellere til noen på utkanten av demokratiet men drive en mer konsensurorientert politikk i praksis. Om man kan avvæpne noen ekstreme gjennom å ha en eller annen i et parti som appellerer til dem men som ikke har praktisk makt så kan det fungere som en lynavleder som kan forhindre mange tragedier. Jo flere som finner noen innen vårt demokratiske system som taler til dem jo mindre sjanse er det at de gir opp demokratiet og tyr til vold, drap og ulovlige aksjoner.

4. Jeg ser ikke denne rettferdiggjøringen og renvaskingen som du tror du ser. Hva er det egentlig du tror om de politikerne du er uenig med da? At de ønsker massemord, rasekrig og det som verre er, og ønsker å fremme slikt gjennom kalkulert retorikk... Hva i all videste verden skulle noe slikt ha for seg da?

Neida. Jeg gjør jo det hele tiden. Svenske betyr jo egentlig bare en som er svensk, så i den forstand er det et tullebegrep som du sier. Men jeg er dypt bekymret over den politiske utviklingen i Sverige og den totalt manglende vilje til å innse at deres politiske eksperiment feilet. Svenske politikere er som Komiske Ali fra Irak. å nei... ingenting galt her... alt er vel og all kritikk er ondsinnet propaganda etc. Det som gjør det spesielt ille er at alle de som står bak fadesen fremdeles heier dem fremover som skiskyttere på fjernsynet. De har malt seg inn i et hjørne og er i fornektingsmodus. Men vi som kan beskue tragedien fra avstand kan lære av deres feil og sørge for at vi ikke havner i det samme unødvendige uføret.
    1. og 2. Poenget er at de spekulerer i innvandrerfrykt og demoniserer samfunnsgrupper.

3. Poenget her gikk på at disse massedrapsmennene, selv om de har mistet troen på politikk og demokratisk samfunnsendring, allikevel ikke beveger seg i et politisk vakuum.

Jeg tror du tar kapitalt feil når du hevder at det er positivt å appellere til ekstremholdninger med en funksjon som lynavleder. Bekreftelse på ekstremholdninger avler forventninger og en skråplaneffekt for utvikling av disse meningene. Det var vel Nietszche som sa at "kultur en kun en tynn hinne over et glødende kaos".

4. Nei, de ønsker seg ikke massedrap og vold, men de ønsker seg oppslutning og politisk makt og bryr seg ikke om uheldige bivirkninger.

"Ingen går i fengsel for lang tid eller blir drept for tøvete ideologi" skrev du. Det er beviselig feil og denne renvaskingen er dypt problematisk.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    For å være konsekvent bør du vel bruke samme type argument når det gjelder islamistisk terror?

Det fornøyelig at når det gjelder terror utført av "hvite" så er det tankegods og ideologi det er noe galt med og må bekjempes, mens islamistisk terror ikke har noe med islam å gjøre. Sier man at det har det sistnevnte, stigmatiserer og demoniserer man visstnok en hel gruppe....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn