Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Tullete sammenligning. Nå du jobber i Norge går du inn i et forhold med staten, planlagt og frivillig. Du kjenner premisset på forhånd og vet reglene. Det er selvsagt ikke det samme som å bli ranet.
    Det mange synes å reagere på er usikkerhet om hvordan reglene vil se ut i morgen. Når det er usikkerhet rundt skatteregler og retorikken fra regjeringen er at de med penger skal flås så øker det nok ikke utlendingers lyst til å investere i Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    En av de mest lukrative bransjene å investere i er jo sykehus og helse.
    Skjønner godt amerikanerne ikke er så glad i at den bransjen i hovedsak er offentlig i Norge.
    Noen gjorde jo noen greie klipp i barnehagebransjen riktig nok, så greie klipp at de nå har sett seg nødt til å flytte til Alpene.

    Og BTW ingen utenlandske investorer nyter godt av en høyt utdannet arbeidsstyrke i Norge?
    Mange utlendinger ser jo på oss som bortimot kommunister med "gratis" skole og helse. Og mange av dem er redd våre høyt utdannede arbeidstakere fordi disse ikke lar seg pille på nesen og veldig mange er organisert. Det er jo FY, FY og FY! Personlig ser jeg det kun som en fordel for arbeidsgiver at flertallet av de ansatte er organisert, det bør gjøre livet hans mye enklere! Men de som kommer fra "frihetens paradis ( USA ) har litt å lære på det feltet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Det mange synes å reagere på er usikkerhet om hvordan reglene vil se ut i morgen. Når det er usikkerhet rundt skatteregler og retorikken fra regjeringen er at de med penger skal flås så øker det nok ikke utlendingers lyst til å investere i Norge.
    Norsk selskaps beskatning ligger internasjonalt lavt, utlendinger betaler hverken utbytte eller formuesskatt i Norge.
    Norske kroner er billige, så det bør være dejligt at være udlending i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mange synes å reagere på er usikkerhet om hvordan reglene vil se ut i morgen. Når det er usikkerhet rundt skatteregler og retorikken fra regjeringen er at de med penger skal flås så øker det nok ikke utlendingers lyst til å investere i Norge.
    Nei, hasteinnførte skatteregler med tilbakevirkende kraft som begynner å gjelde før høringsfristen har gått ut gjør et eller annet med investeringslysten. Plutselig legger man på en prosent eller to i avkastningskrav pga politisk risiko, og da blir det tverrstopp i ganske mye. Og desto fler som i stedet løper til statskassen for å få av skattebetalernes penger til å finansiere ulønnsomme prosjekter som private investorer ikke vil ta i med tang. Det er virkelig ikke lurt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Mange utlendinger ser jo på oss som bortimot kommunister med "gratis" skole og helse. Og mange av dem er redd våre høyt utdannede arbeidstakere fordi disse ikke lar seg pille på nesen og veldig mange er organisert. Det er jo FY, FY og FY! Personlig ser jeg det kun som en fordel for arbeidsgiver at flertallet av de ansatte er organisert, det bør gjøre livet hans mye enklere! Men de som kommer fra "frihetens paradis ( USA ) har litt å lære på det feltet.
    Møtte en amerikansk forretningsmann og hans sønn.
    Fortalte de om det norske systemet med gratis helse og utdanning helt til universitetsnivå.
    Dere vil vel ikke ha det slik sa jeg, og de lo ironisk.
    Riktignok liberale eastcoasters, og uten å spørre sannsynligvis tilhengere av Bernie Sanders
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De tjente penger fremfor alt på eiendom, ikke på å drive barnehager. Det hjelper ikke hvor mange ganger Rødt, SV og AP prøver å late som om det er å drive barnehager de har tjent seg søkkrike på. De eide mye eiendom, solgte helt på toppen av markedet til svenske eiendomsinvestorer og fortsatte som leietakere. Nå sitter svenskene som kjøpe langt på vei med skjegget i postkassa.

    Men for all del, ikke la deg forvirre av hva som faktisk skjedde.

    Det var også ramaskrik og okking og oiing da staten solgte seg ut av Entra eiendom til et svensk selskap. Staten solgte for 169 kroner pr aksje, Folketrygdfondet solgte for 210 kroner. Nå koster en aksje i Entra 109 kroner.
    Så enkelt er det nok ikke alltid, denne karen fra Skogro barnehage er et grelt eksempel:

    https://fagbladet.no/nyheter/feriel...ikerer-store-pengekrav-6.91.741880.b372730513

    Neida, hadde ingenting med nærmest gratis tomt fra kommunen og subsidierte Husbanklån å gjøre.
    For ikke å snakke om kryssfinansiering og intern fakturering
    For all del, ser man ting i sammenheng , risikerer man å gjennomskue noe man ikke bør gjøre.
    Eksakt. Fra saken jeg linket til over: Den andre er gjennom at barnehagen har kjøpt tjenester og andre ting fra andre selskaper eid av Tonny Laage eller hans nærstående til overpris.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Norsk selskaps beskatning ligger internasjonalt lavt, utlendinger betaler hverken utbytte eller formuesskatt i Norge.
    Norske kroner er billige, så det bør være dejligt at være udlending i Norge.
    Jeg har ikke sett tall som er nyere enn 2021 (tror det tar ganske lang tid før statistikken produeres men vet ikke). Utlendingers investeringer i Norge har, i motsetning til hva enkelte hevder, vært relativt jevnt og trutt økende de siste årene og nådde en topp i 2019, deretter noe ned i 2020 og litt opp i 2021 men ingen store endringer. Hva som har skjedd i det siste tror jeg ikke det finnes offisielle data på men det er en del hearsay ute men jeg er ikke så sikker på om noen faktisk har fasiten. Som nevnt tidligere er ikke noe sant bare fordi Spetalen sier det.

    Som investor så regner man stort sett på et avkastningskrav. Dersom man - reelt eller ikke - får inntrykk av at det er en meningsfull sannsynelighet for at det plutselig kan komme en stor skatteoverraskelse en gang i fremtiden - det være seg neste år, om fire år eller om åtte år eller whatever, så vil det medføre et høyere avkastningskrav. Det betyr et høyere kostnad for kapital, om du vil. Som noen (tror det var Robert Næss fra Nordea) kommenterte for litt siden så er det dette som er den største langsiktige kostnaden ved den skatteakrobatikken de rødgrønne nå har innført. Norge har vært sett på som politisk stabilt, drevet av konsensus og rimelig forutsigbart. I løpet av ganske kort tid har de rødgrønne kameratene klart å ødelegge det inntrykket og politisk risiko har plutselig blitt en faktor i Norge, noe Norge har vært kjent for mangel på i lang, lang tid. Empirien tilsier at et slikt inntrykk tar _veldig_ lang tid å rette opp igjen, det holder ikke med regjeringsskifte heller for alle vet at det kan endres tilbake om fire eller åtte år mens man regner på investeringer som skal leve i 20, 30 år fremover så en stortingsperiode er ikke så lenge i den sammenheng.

    Det er selvsagt mulig at dette går fint, men det er også godt mulig at det ikke gjør det. AP prøver nå å late som om de egentlig ikke har ment en god del av ting de har sagt på inn- og utpust et par år så man må nesten anta at de har begynt å få litt kalde føtter. Det har heller ikke gitt det man må anta var det forventede resultatet når det kommer til politisk oppslutning så da blir det ekstra ille. De har rett og slett oppnådd absolutt ingen ting med disse stuntene sine utover å klare å tirre på seg omtrent enhver vestentlig interessegruppe i Norge på kryss og tvers og på langs av landet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Det at folk melker det offentlige gjennom lovlige ordninger, skal man først og fremst kritisere det offentlige for.
    Får du noe servert på et sølvfat så er det ikke ulovlig å forsyne seg.
    Men kanskje det offentlige bør slutte å sette fram sølvfat.
    Noe helt annet er den type snusk som forrige lenke dreier seg om.
    Men en del syter jo over at det offentlige har sluttet med sølvfat, dem om det.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Det mange synes å reagere på er usikkerhet om hvordan reglene vil se ut i morgen. Når det er usikkerhet rundt skatteregler og retorikken fra regjeringen er at de med penger skal flås så øker det nok ikke utlendingers lyst til å investere i Norge.
    Mitt eneste poeng var at sammenligningen med ran er usaklig. Når det gjelder skattetrykk, regler og alt annet er det noe jeg ikke gidder å engasjere meg i.
    Det er sikkert mye som kunne vært bedre og mer rettferdig. Både for folk på gulvet, bedriftseiere og investorer. Men uansett vil det alltid være noen som er misfornøyde. Alltid.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke sett tall som er nyere enn 2021 (tror det tar ganske lang tid før statistikken produeres men vet ikke). Utlendingers investeringer i Norge har, i motsetning til hva enkelte hevder, vært relativt jevnt og trutt økende de siste årene og nådde en topp i 2019, deretter noe ned i 2020 og litt opp i 2021 men ingen store endringer. Hva som har skjedd i det siste tror jeg ikke det finnes offisielle data på men det er en del hearsay ute men jeg er ikke så sikker på om noen faktisk har fasiten. Som nevnt tidligere er ikke noe sant bare fordi Spetalen sier det.

    Som investor så regner man stort sett på et avkastningskrav. Dersom man - reelt eller ikke - får inntrykk av at det er en meningsfull sannsynelighet for at det plutselig kan komme en stor skatteoverraskelse en gang i fremtiden - det være seg neste år, om fire år eller om åtte år eller whatever, så vil det medføre et høyere avkastningskrav. Det betyr et høyere kostnad for kapital, om du vil. Som noen (tror det var Robert Næss fra Nordea) kommenterte for litt siden så er det dette som er den største langsiktige kostnaden ved den skatteakrobatikken de rødgrønne nå har innført. Norge har vært sett på som politisk stabilt, drevet av konsensus og rimelig forutsigbart. I løpet av ganske kort tid har de rødgrønne kameratene klart å ødelegge det inntrykket og politisk risiko har plutselig blitt en faktor i Norge, noe Norge har vært kjent for mangel på i lang, lang tid. Empirien tilsier at et slikt inntrykk tar _veldig_ lang tid å rette opp igjen, det holder ikke med regjeringsskifte heller for alle vet at det kan endres tilbake om fire eller åtte år mens man regner på investeringer som skal leve i 20, 30 år fremover så en stortingsperiode er ikke så lenge i den sammenheng.

    Det er selvsagt mulig at dette går fint, men det er også godt mulig at det ikke gjør det. AP prøver nå å late som om de egentlig ikke har ment en god del av ting de har sagt på inn- og utpust et par år så man må nesten anta at de har begynt å få litt kalde føtter. Det har heller ikke gitt det man må anta var det forventede resultatet når det kommer til politisk oppslutning så da blir det ekstra ille. De har rett og slett oppnådd absolutt ingen ting med disse stuntene sine utover å klare å tirre på seg omtrent enhver vestentlig interessegruppe i Norge på kryss og tvers og på langs av landet.
    Om jeg slakter eller slaktes
    Likevel så skal jeg lastes.
    I lang tid var jo problemet at utlendinger eide for mye på Oslo Børs, nå er problemet at de selger seg ut!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi har altså empiri på skattepolitikke
    De tjente penger fremfor alt på eiendom, ikke på å drive barnehager. Det hjelper ikke hvor mange ganger Rødt, SV og AP prøver å late som om det er å drive barnehager de har tjent seg søkkrike på. De eide mye eiendom, solgte helt på toppen av markedet til svenske eiendomsinvestorer og fortsatte som leietakere. Nå sitter svenskene som kjøpe langt på vei med skjegget i postkassa.

    Men for all del, ikke la deg forvirre av hva som faktisk skjedde.
    hvorfor tror du at rødt ikke visste hva som faktisk skjedde?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    .I lang tid var jo problemet at utlendinger eide for mye på Oslo Børs, nå er problemet at de selger seg ut!
    Det er relativt liten dramtikk i dette (så langt). Nedsalget i år må ses i sammenheng med kraftige kjøp i 2022 da olje og gass var da shit. At noen vil ta gevinst er ikke så merkelig.

    Mer prinsipielt så har ikke Norge allverdens av privat kapital tilgjengelig for investeringer og almuens aksjeinvesteringer blir også stadig mer vridd mot globale aksjefond og da gjerne også de som ikke er valutasikrede. Så at utlendiger eier mye av Oslo Børs er ikke så merkelig. Å investere bredere enn i det knøttlille norske markedet er helt i tråd med læreboka og hva som er predikert i et lass av artikler og blogginnlegg. Mantraet er "globale indeksfond" og det er den veien norske fondssparere går.

    Jeg har 100% aksjeallokering i min pensjonssparing gjennom jobben. Den er 70% globale utviklede markeder, 20% norske aksjer og 10% fremvoksende markeder. I den delen der jeg kan styre dette helt selv har jeg 100% globale aksjer og på privaten på aksjesparekonto har jeg ca 10% norske aksjer (jeg har en greie for norske sparebanker, ellers ville den vært lavere).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    hvorfor tror du at rødt ikke visste hva som faktisk skjedde?
    Barnehagedebatten handler for alle praktiske formål om at en del av det politiske spekteret vil at dette skal være 100% offentlig mens andre mener at det skal være en miks av privat og offentlig. All historiefortelling og forklaringsmodeller må forstås i den konteksten. Rent poltisk så sleger "velferdsprofitører" mye bedre enn "eiendomstransaksjoner". Gjennomgående er foreldre med barn i private barnehager helt happy med hva deres barn tilbys så dette er nesten utelukkende ideologi. Dersom det var slik at privat barnehagedrift var et katastrofeområde for de som var så uheldige å få plassert sine barn i en av sorten så ville jeg forsåvidt hatt forståelse for det, men slik er det jo stort sett ikke. Vi har brukt to kommunale barnehager, den ene var helt grusom, den andre helt fin. Dersom førstnevnte hadde vært privatdrevet ville det sikkert vært plantet noen nyhetssaker om hvor fæle arbeidsforholdene var osv, men hvorfor det var en enorm gjennomtrekk av ansatte i en barnehage drevet av Oslo Kommune er det jo ingen som bryr seg som i den kontekst. Det er offentlig, ergo kjempebra. (Jeg vet ikke hva problemet var, men det var sikkert fem ulike bestyrere på de tre årene vi brukte den og de slet med å få vikarer og folk var syke og borte hele tiden).

    Enhver norsk kommune kunne også realisert en enorm fortjeneste ved å selge ut eiendommene og leid tilbake lokalene. Det er for øvrig ganske mange offentlige barnehager som har gjort nettopp dette - altså å konsenterere seg om barnehagedrift fremfor eiendomsforvaltning. Det er ikke noe spesielt i det, jeg har mistet tellingen men tror kontorbygge jeg sitter i har byttet eier tre eller fire ganger så lenge jeg har jobbet der. Personlig har jeg ikke merket noen forskjell til eller fra og eneste grunn til at jeg vet at bygget har byttet eier er frodi jeg har lest om det i avisen. For den som kjøper bygget er rimelig nok leieforholdet helt sentralt og ingen ønsker at vi skal flytte ut.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Barnehagedebatten handler for alle praktiske formål om at en del av det politiske spekteret vil at dette skal være 100% offentlig mens andre mener at det skal være en miks av privat og offentlig. All historiefortelling og forklaringsmodeller må forstås i den konteksten. Rent poltisk så sleger "velferdsprofitører" mye bedre enn "eiendomstransaksjoner". Gjennomgående er foreldre med barn i private barnehager helt happy med hva deres barn tilbys så dette er nesten utelukkende ideologi. Dersom det var slik at privat barnehagedrift var et katastrofeområde for de som var så uheldige å få plassert sine barn i en av sorten så ville jeg forsåvidt hatt forståelse for det, men slik er det jo stort sett ikke. Vi har brukt to kommunale barnehager, den ene var helt grusom, den andre helt fin. Dersom førstnevnte hadde vært privatdrevet ville det sikkert vært plantet noen nyhetssaker om hvor fæle arbeidsforholdene var osv, men hvorfor det var en enorm gjennomtrekk av ansatte i en barnehage drevet av Oslo Kommune er det jo ingen som bryr seg som i den kontekst. Det er offentlig, ergo kjempebra. (Jeg vet ikke hva problemet var, men det var sikkert fem ulike bestyrere på de tre årene vi brukte den og de slet med å få vikarer og folk var syke og borte hele tiden).

    Enhver norsk kommune kunne også realisert en enorm fortjeneste ved å selge ut eiendommene og leid tilbake lokalene. Det er for øvrig ganske mange offentlige barnehager som har gjort nettopp dette - altså å konsenterere seg om barnehagedrift fremfor eiendomsforvaltning. Det er ikke noe spesielt i det, jeg har mistet tellingen men tror kontorbygge jeg sitter i har byttet eier tre eller fire ganger så lenge jeg har jobbet der. Personlig har jeg ikke merket noen forskjell til eller fra og eneste grunn til at jeg vet at bygget har byttet eier er frodi jeg har lest om det i avisen. For den som kjøper bygget er rimelig nok leieforholdet helt sentralt og ingen ønsker at vi skal flytte ut.
    fremdeles har du ikke sagt noe som skulle tilsi at ikke rødt visste hvordan store verdier ble skapt. det var ditt poeng som nå er borte.

    «Hege Bae Nyholt, leder av utdanningskomiteen og stortingsrepresentant for Rødt, mener politikerne har sovet i timen.

    – Rapporten slår tydelig fast at eiendommene i barnehagesektoren er mer verdt enn barnehageselskapene. Det mest lønnsomme for den som vil tjene mye penger er dermed å selge eiendommen, leie den tilbake til seg selv og fortsette å drive barnehagen, sier Nyholt.
    Rødt foreslår å fryse alle kjøp, salg og overføringer av eiendommer i barnehagesektoren frem til det er kommet en regulering.

    – Vi vet at tomtene er gitt gratis og billig av kommunene og barnehagene er bygget med supergunstige lån, på skattebetalernes regning, sier Nyholt.»

    (til og med fra): https://e24.no/naeringsliv/i/rl9aVR...t-mer-paa-eiendom-enn-paa-barnehagevirksomhet
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    – Vi vet at tomtene er gitt gratis og billig av kommunene og barnehagene er bygget med supergunstige lån, på skattebetalernes regning, sier Nyholt.»
    Alle lån i det frie marked har vært variasjoner over supergunstige inntil for et par år siden. Da SBB (Svensk eiendomsselskap) kjøpte eiendommene så fikk de finansieringen "på kjøpet". Renten på den finansieringen var da høyere enn hva SBB betalte på sine øvrige lån. Som stort sett alle svenske eiendomsselskaper så har de hatt liten rentesikring og foretrukket å ha kort durasjon på finansieringen sin siden rentene skulle være null herfra til evigheten.

    De som solgte gjorde det på, sett i ettertid omtrent maksimalt gunstig tidspunkt for selger. Dersom de hadde solgt i dag ville prisen vært en helt annen og SBB ville i alle fall ikke ha kjøpt, nå er de mer spennende om de går konk eller ikke, aksjen har fallt ca 90% på børsen i Stockholm.

    Igjen, denne debatten i Norge er rent ideologisk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Alle lån i det frie marked har vært variasjoner over supergunstige inntil for et par år siden. Da SBB (Svensk eiendomsselskap) kjøpte eiendommene så fikk de finansieringen "på kjøpet". Renten på den finansieringen var da høyere enn hva SBB betalte på sine øvrige lån. Som stort sett alle svenske eiendomsselskaper så har de hatt liten rentesikring og foretrukket å ha kort durasjon på finansieringen sin siden rentene skulle være null herfra til evigheten.

    De som solgte gjorde det på, sett i ettertid omtrent maksimalt gunstig tidspunkt for selger. Dersom de hadde solgt i dag ville prisen vært en helt annen og SBB ville i alle fall ikke ha kjøpt, nå er de mer spennende om de går konk eller ikke, aksjen har fallt ca 90% på børsen i Stockholm.

    Igjen, denne debatten i Norge er rent ideologisk.
    Så det du sier er at eiendomsprisene i Norge er mye lavere nå?
    Leser du økonomi nyheter eller?
    Tror ikke aksjekursen på SBB har noe å si for verdsettelsen av en barnehage eiendom i et eller annet sted i et tettsted i Norge.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så det du sier er at eiendomsprisene i Norge er mye lavere nå?
    Leser du økonomi nyheter eller?
    Tror ikke aksjekursen på SBB har noe å si for verdsettelsen av en barnehage eiendom et eller annet sted i et tettsted i Norge.
    Aksjekursen til Entra Eiendom er halvert fra toppen hvordan vil du forklare det? Næringseiendom er noe helt annet enn private boliger. Næringseiendom kjøpes for den løpende avkastningen den kan levere, ikke for verdistigningen til eiendommen.

    Og ja, jeg leser økonominyheter. Nesten garantert veldig mye mer enn hva du gjør.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Aksjekursen til Entra Eiendom er halvert fra toppen hvordan vil du forklare det? Næringseiendom er noe helt annet enn private boliger. Næringseiendom kjøpes for den løpende avkastningen den kan levere, ikke for verdistigningen til eiendommen.

    Og ja, jeg leser økonominyheter. Nesten garantert veldig mye mer enn hva du gjør.
    Hyggelig at du kjenner mine lesevaner.
    Lurer bare på hvordan.
    Og om du lever i troen på at eiendom kun kjøpes for løpende avkastning og ikke for framtidig verdistigning, så er det rart at profesjonelle eiendomsinvestorer stort sett har vært fornøyd med en løpende avkastning på 5% og mindre.
    Framtidig verdistigning har vel aldri entret deres kalkulator?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    BTW å kjøpe høyt gira eiendom tror jeg ikke er smart akkurat nå.
    Om Tollefsen/Fredensborg/Heimstaden er på børs, ville jeg holdt meg langt unna.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    utvalget synes i det minste å ha gjort jobben sin.
    Dette er ikke noe annet enn politikk. Er det ikke de samme som har mast om denne 300 siders rapporten som ikke vil ha et overvåkningssamfunn ? Veldig lett å være etterpåklok og ting om skeive selger om dagen.

    Hadde man enda brukt litt av pengene anvendt her på psykisk helse - 2 mennesker tar livet sitt her i landet hver dag og bak hvert dødsfall kan det ligge mange år med lidelse !
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    @hogen
    Er du selv hardt og urettferdig straffet av formuesskatt?
    Eller synes du mere synd på de som drar på business klasse til Sveits enn de som står i matkø hos Frelsesarmeen, ikke har råd til 17 mai eller sommerferie for unga?
    Synes du har en rørende omsorg for de som er så rike at de må flytte fra Holmenkollen til " Gull kollen" i Lugano (Colina d'oro betyr faktisk det,)
    Fortsett med det og din rørende omsorg for de verdige trengende!
    Her ble det mye følelser, usakligheter og floskler. Jeg har verken interesse av eller tid til å svare på disse. Som overskriften i artikkelen antyder mener jeg at den nåværende skattesituasjonen, kombinert med den usikkerheten som er skapt for ytterligere endringer av denne, vil være svært negativ for Norge på lang sikt. Jeg tror at utviklingen av aktiviteten i næringslivet i Norge vil bli vesentlig dårligere enn den kunne ha vært. Jeg tror videre at en større og større del av eierskapet til norsk næringsliv og næringseiendom vil bli konsentrert på personer som ikke bor i Norge.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    KK 7. juni
    (https://klassekampen.no/artikkel/2023-06-07/seier-store-er-uskuldig)

    «Markedets dom over Støre er knallhard. Den norske kronen er pill råtten.»
    Det sa investor Øystein Stray Spetalen då han førre veke presenterte sin analyse av den svake kronekursen i Dagens Næringsliv.

    Aksjemilliardæren meiner at det er regjeringa som har skulda for at både bedrifter som importerer frå utlandet og norske utanlandsturistar får mindre å rutte med. Spetalen viser mellom anna til at formuesskatt og lakseskatt gjer Noreg og den norske krona lite attraktiv for utanlandske investorar.

    Peiker på renta
    Når Klassekampen ringjer rundt til nokon av landets leiande samfunnsøkonomar, er det få som festar lit til Øystein Stray Spetalens analyse. Dei viser til at krona har svekka seg gradvis heile det siste tiåret, og peikar på to hovudforklaringar:

    • Styringsrenta i Noreg er lågare enn i fleire andre land. Har du pengar i ein norsk bank, får du dermed mindre i rente enn i andre land.
    • Krona er ei liten og svak valuta, som vert råka ekstra hardt i usikre tider.
    Økonomiprofessor Halvor Mehlum ved Universitetet i Oslo er ein av dei som er skeptisk til Spetalens analyse.

    – Eg har ikkje noko særleg tru på den forklaringa, rett og slett, seier han.

    – Kvifor ikkje?

    – Min hovudforklaring vil vere at Noreg vert straffa som ein liten økonomi, og så kan det også handle om at investorar som er opptekne av valutasvingningar har meint at norske varer har vore for dyre. Kronekursen som har vore tidlegare har ikkje vore berekraftig over tid.

    «Mykje synsing»
    Også instituttleiar Steinar Holden ved økonomisk institutt på Universitetet i Oslo stiller seg undrande til forklaringa til Spetalen. Han trur det relativt sett låge rentenivået i Noreg er den viktigaste grunnen til at krona er svekka. Renta vert ikkje fastsett av regjeringa, men av Noregs Bank.



    – Eg tykkjer debatten har vore prega av mykje synsing og lite empiri. Eg vil ikkje utelukke at politikkendringar kan ha bidrege til å svekkje krona, men eg ville gjerne sett tal og informasjon som kunne støtte opp under ei slik hypotese. Formuesskatt og lakseskatt bør ikkje ha noko særleg å seie for kronekursen. Noreg er framleis eit attraktivt land å investere i, seier han.

    – Kva forklarer den låge kronekursen, då?
    – Den viktigaste forklaringa er at den norske renta tidlegare var høgare enn den til handelspartnarane våre, og at vi no ligg litt under dei. Og elles er det ein generell tendens at når det er usikkerheit i økonomien, så råkar det små valutaer, seier han.

    Fryktar for Piketty
    Til Dagens Næringsliv sa Spetalen at når utanlandske investorar googlar statsminister Jonas Gahr Støre vert dei redde for å investere i Noreg. Investoren peiker på at Støre er inspirert av den radikale, franske økonomen Thomas Piketty.

    Spetalen trekk også fram at mange norske rikingar har flytta til Sveits etter at Støre overtok som statsminister.

    «Når de flinke og kapitalsterke nordmennene ikke engang vil bo i Norge, eller eie den norske kronen, hvorfor skal da utlendinger eie norske kroner? «, seier han til avisa.

    Andreas Benedictow ved Oslomet har forska på svekkinga av kronekursen i samarbeid med Statistisk sentralbyrå. Heller ikkje Benedictow trur på Spetalens forklaring.

    – Vi trur svekkinga av krona den siste tida heng saman med at norske renter no er lågare enn i andre land, og at det er usikre tider. Det er skumlare å investere i mindre valutaer.

    – Kva tenkjer du om dei som meiner at det regjeringa si skuld, og særleg skattepolitikken dei fører?

    – Skattepolitikk er ikkje ein faktor i vår modell, som forklarer kronesvekkinga ganske godt. Det som er avgjerande i vår modell er at den inkluderer indikatorar for framtidsutsiktene til norsk olje og gass og usikkerheit i internasjonale finansmarknadar, i tillegg til at rentene i utlandet har auka meir enn i Noreg, seier han.

    Benedictow peikar på at svekkinga av kronekursen har skjedd over lang tid, og ikkje berre skjer under denne regjeringa.

    – Krona svekka seg varig etter oljenedturen i 2014, og så har den i seinare tid svekkja seg endå meir, seier han.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    En grei oppsummering, av det jeg har lest om den norske pesetasens ferd mot bunn er det ikke politikk som gis som forklaringen på at det har skjedd. Spettet & co må også forklarer hvorfor langt på vei det samme har skjedd i Sverige og de har ikke lakseskatt eller det andre som diskuteres.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Dette er ikke noe annet enn politikk. Er det ikke de samme som har mast om denne 300 siders rapporten som ikke vil ha et overvåkningssamfunn ? Veldig lett å være etterpåklok og ting om skeive selger om dagen.

    Hadde man enda brukt litt av pengene anvendt her på psykisk helse - 2 mennesker tar livet sitt her i landet hver dag og bak hvert dødsfall kan det ligge mange år med lidelse !
    Det er mulig å gjøre mer enn èn ting om gangen...

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Den norske krona handles nå i overkant av 11.6 mot EUR. Det er fortsatt svakt, men krona har også styrket seg 4% på under to uker. Sist jeg sjekket har vi ikke fått noen andre politikere, vesetlige endringer i skatter eller andre revolusjoner innen rammebetingelser siden 30/31 mai som er da kronen (så langt) var på sitt svakeste. Oljeprisen er opp ca 3 dollar fatet siden den gang gassprisen er omtrent uendret.

    Nå er det selvsagt mulig både at krona styrker seg mye herfra eller at den faller tilbake til og forbi tidligere bunnivåer. Men det er i alle fall en grei illustrasjon på at det kan gå fort begge veier.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    KK 7. juni
    (https://klassekampen.no/artikkel/2023-06-07/seier-store-er-uskuldig)

    Peiker på renta
    ...Når Klassekampen ringjer rundt til nokon av landets leiande samfunnsøkonomar, er det få som festar lit til Øystein Stray Spetalens analyse...
    Pussig at Klassekampen, i sitt kildevalg, valgte å se bort intervjuet med Thor Johnsen fra dagen før.

    Professor emeritus ved Norges Handelshøyskole, Norges mest profilerte finansprofessor, støtter Øystein Stray Spetalens kronekritikk av regjeringen.

    LINK: https://www.finansavisen.no/finans/...nn-i-spetalen-braket-krever-kraftig-rentehopp
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Pussig at Klassekampen, i sitt kildevalg, valgte å se bort intervjuet med Thor Johnsen fra dagen før.

    Professor emeritus ved Norges Handelshøyskole, Norges mest profilerte finansprofessor, støtter Øystein Stray Spetalens kronekritikk av regjeringen.
    Tja, om man ser bort fra overskriften sier Johnsen også:

    – Øystein Stray Spetalen har rett i det han sier. Det er klart at det ikke har hjulpet med uryddig skattepolitikk i tillegg til et fall i norske relativt til internasjonale renter, og fall i oljeprisen, sier Thor Johnsen, som er professor emeritus ved Norges Handelshøyskole (NHH).



    Men Johnsen mener det blir feil kun å legge skylden på politikerne. Vel så viktig mener han nemlig det er at rentedifferansene er snudd på kort tid.

    – Det som ligger i bunnen er en dramatisk endring i forholdet mellom norsk og utenlandsk rentenivå. Norges Bank har nok vært for forsiktige med å øke styringsrenten. Rentedifferansen mot euro har falt med hele 1,5 prosentpoeng og mot dollar hele 2,5 prosentpoeng, sier Johnsen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Det er vel å slå inn åpne dører å påpeke det. De fleste har fått med seg at Spetalen er en fjott og at de såkalte analysene hans er banalideologisk babbel som ikke har noe med faktiske forhold å gjøre. Han er finansverdenens svar på Vedum.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Norsk og norsk, det er en meta-analyse av allerede publisert forskning.

    Definisjonene på «ultraprosessert» spriker så mye at det er vanskelig å si noe sikkert. Fra wikipedia:


    Jeg har litt vanskelig for å se at produsentenes eierstruktur, lønnsomhet og størrelse på reklamebudsjett i seg selv er direkte kreftfremkallende. Det mangler en forklaringsmodell for årsak og virkning her. Er det bestemte tilsetningsstoffer, generelt innhold av sukker og/eller fett, finfordelt cellestruktur, eller noe annet?

    De aller fleste nymotens vegetabilske kjøttsubstitutter er forøvrig ultraprosessert så det står etter både mht bearbeidingsgrad og innhold, enten det er impossible burgers eller noe annet. Interessant utvikling, det der.
    As the amount of UPF we eat rises, so do rates of cancer and diabetes. Riddled with additives that are crammed into tiny print on the sides of packs, such food constitutes 57% of Britons’ energy intake. This is the highest in Europe, comparing with 14% in France and 13% in Italy. Being overweight or obese affects 63% of adults in England, among the highest percentage in Europe. There now appears to be incontrovertible evidence that such a diet heightens the risk not just of diabetes and cancer but cardiovascular disease and dementia.

    I have in front of me four books on the subject, all just published and, I am told, widely read. They are Henry Dimbleby’s Ravenous, Chris van Tulleken’s Ultra-Processed People, Tim Spector’s Food for Life and Kimberley Wilson’s Unprocesssed. All say the same thing unequivocally about UPF. The epidemiologist Spector is blunt. “This is a timebomb, a disaster, and we’re walking into it.” Added to Panorama, that makes four readings and a funeral.

    Panorama charted research into emulsifiers, sweeteners such as aspartame and a chemical, PBA, that leaches from plastic containers. In an uncanny replay of the tobacco saga, the programme revealed that while independent research reviewed by the government’s Food Standards Agency (FSA) was overwhelmingly alarming, evidence gathered on the other side was somehow funded by the companies themselves. More glaring was that half the professional members of the committee on toxicity, which provides advice to the FSA, had past or present links to advising food companies. This crucial committee had apparently not advocated banning any food additives in Britain for the past 10 years.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje feil gruppe men likevel, noe må jo ha gått galt når vi nå er i en slik situasjon.

    PST advarer mot terror på kollektivtransport
    2 timer siden - 16:31
    Ivar Benjamin Østebø
    Kopiert!
    I en fersk trusselvurdering offentliggjort fredag advarer Politiets sikkerhetstjeneste om faren for terrorangrep mot folkerike mål med få eller ingen sikkerhetstiltak.
    - Kollektivtransport er et eksempel på folkeansamling, som kan være et utsatt mål. Det er et sted der mange samles, og et generelt relevant mål å angripe, sier fungerende analysesjef Gry Bull-Hansen i PSTs kontraterroravdeling til TV 2.
    PST vurderer trusselen til å være på nivå tre - altså moderat.
    - Dette innebærer at en eller flere aktører kan ha evne og vilje til å gjennomføre terror i Norge, skriver PST i rapporten.
    PST vurderer det som mulig at høyreekstreme og ekstreme islamister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger i Norge.
    Det er spesielt ved folkerike mål med lavt nivå av sikkerhetstiltak at PST anser trusselen som stor.
    - Folkerike mål med få eller ingen sikringstiltak er utsatte terrormål, og en stor del av gjennomførte og avvergede angrep har de siste årene vært rettet mot slike mål, skriver de i rapporten.
    LHBT+-personer, jøder og enkelte myndighetspersoner inngår ifølge PST i fiendebildet til både ekstreme islamister og høyreekstremister.
    Utover dette vurderer de personer med ikke-vestlig utseende, muslimer, politikere og tradisjonelle medier - samt steder der disse samles - som aktuelle mål for høyreekstremister.
    Institusjoner som oppfattes å fornærme religionen islam, samt uniformert politi og forsvarspersonell, anses som aktuelle terrormål for ekstreme islamister.
    Sivile folkemengder som regnes som aktuelle terrormål, kan være:
    * Handlegater og kjøpesentre
    * Idrettsarenaer
    * Konserter og utesteder
    * Kollektivtransport
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Kanskje feil gruppe men likevel, noe må jo ha gått galt når vi nå er i en slik situasjon.

    PST advarer mot terror på kollektivtransport
    2 timer siden - 16:31
    Ivar Benjamin Østebø
    Kopiert!
    I en fersk trusselvurdering offentliggjort fredag advarer Politiets sikkerhetstjeneste om faren for terrorangrep mot folkerike mål med få eller ingen sikkerhetstiltak.
    - Kollektivtransport er et eksempel på folkeansamling, som kan være et utsatt mål. Det er et sted der mange samles, og et generelt relevant mål å angripe, sier fungerende analysesjef Gry Bull-Hansen i PSTs kontraterroravdeling til TV 2.
    PST vurderer trusselen til å være på nivå tre - altså moderat.
    - Dette innebærer at en eller flere aktører kan ha evne og vilje til å gjennomføre terror i Norge, skriver PST i rapporten.
    PST vurderer det som mulig at høyreekstreme og ekstreme islamister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger i Norge.
    Det er spesielt ved folkerike mål med lavt nivå av sikkerhetstiltak at PST anser trusselen som stor.
    - Folkerike mål med få eller ingen sikringstiltak er utsatte terrormål, og en stor del av gjennomførte og avvergede angrep har de siste årene vært rettet mot slike mål, skriver de i rapporten.
    LHBT+-personer, jøder og enkelte myndighetspersoner inngår ifølge PST i fiendebildet til både ekstreme islamister og høyreekstremister.
    Utover dette vurderer de personer med ikke-vestlig utseende, muslimer, politikere og tradisjonelle medier - samt steder der disse samles - som aktuelle mål for høyreekstremister.
    Institusjoner som oppfattes å fornærme religionen islam, samt uniformert politi og forsvarspersonell, anses som aktuelle terrormål for ekstreme islamister.
    Sivile folkemengder som regnes som aktuelle terrormål, kan være:
    * Handlegater og kjøpesentre
    * Idrettsarenaer
    * Konserter og utesteder
    * Kollektivtransport
    Mao, Bergen kommune hadde rett under pandemien, enhver forsamling på mere enn 5 personer er ekstremt utsatt.
    Men ikke mellom 16.00 fredag og mandag morgen, for da råder helgefreden!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det som er litt fascinerende med en del institusjoner i Norge er at de aldri kan si at de tok feil. Det mest åpenbare ekempelet er Norges Bank. Alle med en kvart fungerende hjernecelle skjønner at det å kutte renten til null under covid var stupdumt. At de gjorde det der og da mens panikken var på sitt største er forsåvidt greit nok, men sett i ettertid så var den beslutningen fullstendig idiotisk. Det innrømmer de for øvrig selv, bare ikke offentlig. Du vil aldri få høre nåværende sentalbanksjef si at det, sett i ettertid, var en kjempetabbe. Men det var det og de vet de veldig godt.

    Nå er regjeringen litt i samme situasjon med sin "ta de rike" - greie. Den lange listen over velstående personer som har forlatt landet vil mest sannsynelig aldri betale skatt til Norge igjen så lenge nåværende regime er det rådende. Den mest kjente skatteflyktningen - Kjell Inge Røkke - betalte vel ca 200 millioner kroner i skatt i Norge som regjeringen da hadde sett for seg skulle øke ytterligere med litt endringer i skattesystemet. Nå blir det null. Neste år blir det også null. Og året etter det igjen blir det null. Null. Null. Null. Kanskje herfra til evigheten. Fiskalt blir det ingen mynt å slå på dette og det blir heller ingen politisk mynt å veksle inn. Det er nå vann under broen. Ferdig. Borte. Pengene vil den norske stat aldri se noe til. Det er ingen vits i prøve å innbille noen at dette har fungert som tiltekt.

    Regjeringskameratene skjønner selvsagt at de har driti seg ut, det ser man ganske greit av hvordan de har endret retorikken. Hadde de ment at dette var en kjempeide så hadde de kjørt på som de gjorde inntil ganske nylig. Men de kan selvsagt ikke offentlig si at "vi dummet oss skikkelig ordentlig ut her". Men det gjorde de og alle skjønner det. Også Støre & co. Det har kommet noen patetiske forsøk på å late som de ikke egentlig mente dette, men det er det selvsagt ingen som tror på. Vedum har gjort noen opptredener for å prøve å innbille folk at det egentlig ikke er så ille og var mye verre før - det må selvsagt forstås indremedisinsk, altså for hans egen og hans partis oppslutning. Det gir ingen mening å tro at de som flytter, skatterådgivere og andre ikke vet hvordan ting egentlig forholder seg og bare Vedum sier noe så skal man liksom endre mening fordi man ikke skjønte dette.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Fascinerende å se enkelte argumentere for at staten skal gi etter for utpressing. En type utpressing som forøvrig ikke er tilgjengelig for de med lave inntekter, som selvfølgelig skal fortsette å betale en større andel av sin inntekt i skatt.
    Man kan lure på hvilket samfunn man egentlig ønsker seg.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Fascinerende å se enkelte argumentere for at staten skal gi etter for utpressing. En type utpressing som forøvrig ikke er tilgjengelig for de med lave inntekter, som selvfølgelig skal fortsette å betale en større andel av sin inntekt i skatt.
    Man kan lure på hvilket samfunn man egentlig ønsker seg.....
    Det er jo ingen utpressing. Folk bare stikker. Gjør et valg om å bo et annet sted, det ligger ingen "snu dette, ellers..." i det. Ingen trussel Det var ingen forhistorie bak f.eks Røkkes flukt fra landet. Han bare dro. Folk som stikker fra det nye norske skatteregimet bare drar. Fordi de kan og vil. Den mest opplagte tolkningen av at det plutselig skjer i betydelig skala nå er at noe har endret seg. Regjeringen så garantert ikke dette komme og har trodd at de kunne jusere opp satsene jevnt og trutt og skatte mer og mer og folk ville finne seg i det. Det gjør de åpenbart ikke og regjeringen sitter med skjegget i postkassa. Nå er det kun SV og Rødt som heier på dette og for å opprettholde det planlagte provenyet må man gå stadig lengre ned i materien. Om man skal tro de ulike private panking - avdelingene og lignende så er det nå folk med noen få titalls millioner i formue som teller på knappene om de skal stikke.

    Problemet til AP/SP er at de er gift med denne ideen og fortsatt må prøve å innbille velgere at det var en god ide. Det var det ikke og det skjønner de veldig godt.

    Hvorfor tror du at retorikken er endret såpass mye? Dersom regjeringen mente at dette var en kjempeide så burde jo bare kjøre på enda mer og skremme enda flere ut av landet. Nå har de "lovet" ingen store skattebomber i resten av perioden men nå er det altfor sent og skaden er skjedd og forsøkene på å redde stumpene er pinelig å se på.

    Jeg er helt overbevist på at Støre innser at dette var stupdumt og på ingen måte har fungert som tiltenkt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Problemet til AP/SP er at de er gift med denne ideen og fortsatt må prøve å innbille velgere at det var en god ide. Det var det ikke og det skjønner de veldig godt.

    Hvilken ide? Ideen om å betale skatt etter evne?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.798
    Sted
    Oslo
    Nå må da for faen noen forstå at så lenge andre land skatter rike mindre, så må vi sette ned skattene for de rike!!
    Og gode mor Erna som var så godt igang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken ide? Ideen om å betale skatt etter evne?
    Ideen om å gjøre valgkamp på å skulle «flå de rike», polarisere mellom «de rike» og «vanlige folk» (du vet, de som skulle få sin «tur»), og hasteinnføre vilkårlige særskatter med tilbakevirkende kraft uten hensyn til logisk sammenheng i skattesystemet. Klart folk stikker når det å være eier av en bedrift og ha adresse i Norge plutselig blir en belastning for bedriften. Stemmer med føttene, er det noe som heter.

    Det er ikke lenger noen som tror på at AP er et ansvarlig styringsparti med helhetlig hensyn til landets beste. De valgte å bli med på Vedums råpopulisme. Hele veien ned.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn